abonnement Unibet Coolblue
  zondag 25 juli 2010 @ 15:14:30 #51
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_84468767
Ik heb m'n eerste vakantieweek er ondertussen al weer op zitten, maar heb wel nog een beetje last van "jetlag". De overgang van als een sneltrein vooruit denderen naar helemaal niks doen hakt er bij mij altijd wel een beetje in. Maar ook deze zomervakantie heb ik besloten om helemaal niks voor school te gaan doen. :)
.
pi_84506162
quote:
Op zondag 25 juli 2010 15:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb m'n eerste vakantieweek er ondertussen al weer op zitten, maar heb wel nog een beetje last van "jetlag". De overgang van als een sneltrein vooruit denderen naar helemaal niks doen hakt er bij mij altijd wel een beetje in. Maar ook deze zomervakantie heb ik besloten om helemaal niks voor school te gaan doen. :)
Goed plan! Ik ben wel zo af en toe nog wat dingetjes aan het doen, maar dat is ook meer om m'n hoofd een beetje bij m'n aanstaande bruiloft weg te sturen. Planners, wat toetsen, dat werk. Wil nog een filmproject maken. Maar niet teveel en na vrijdag (bruiloft) écht vakantie.
  maandag 26 juli 2010 @ 22:09:55 #53
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_84524224
Dan wens ik je alvast een hele mooie dag toe vrijdag! ^O^
.
pi_84541961
Mooie dag toegewenst Razztwizzle ^O^

Over 2 weken ga ik weer langzaam opstarten, we beginnen de 23ste weer en ik ga wat nieuwe modules en klassen lesgeven, dus ik wil me toch goed voorbereiden en langzaam ook wat studiewijzers in elkaae flantsen...maar dat is van latere zorg; eerst no school :)
  maandag 2 augustus 2010 @ 13:04:18 #55
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_84769096
Ik heb ook al erg veel zin in de eerste stage... in november pas! Beetje achterin zitten en toekijken, maar toch...
  maandag 2 augustus 2010 @ 14:49:54 #56
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_84773207
Mooie dag gehad, Razztwizzle?

quote:
Op maandag 2 augustus 2010 13:04 schreef Droogstoppel het volgende:
Ik heb ook al erg veel zin in de eerste stage... in november pas! Beetje achterin zitten en toekijken, maar toch...
Het is leerzaam in de zin dat je verschillende soorten docenten in actie kunt zien, tenminste als je bij verschillende docenten achter in de klas gaat zitten. Dan zie je de strenge docent, de gestresste docent, de rustige docent, de ik-heb-het-niet-helemaal-onder-controle-docent, de vrolijke docent, enfin - allerlei docenttypes. Ook zie je dan meteen wat dat voor effect kan hebben op de sfeer en leerlingen in de klas.

Minder leuk vond ik de bezoekjes bij de "ik-heb-het-niet-helemaal-onder-controle"-docent. Daar had ik het idee dat ik naar een stuk aangeschoten wild zat te kijken, wachtend op het genadeschot.. ;)
.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:40:53 #57
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_84808364
Hm. Awkward... stiekem hoop ik dat ik mee mag lopen met een Michael Scott-achtige docent.

  dinsdag 3 augustus 2010 @ 22:40:12 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_84832599
Ik moest even opzoeken wie Michael Scott was, maar je bedoelt die vent van The Office? Ik ken alleen de Engelse versie met David Brent als baas.

quote:
Michael staat erop dat al zijn personeel hem vooral als een vriend ziet. Daarna op de 2e plek mogen ze hem als baas beschouwen, en misschien als entertainer op de 3e plek. Michael heeft een verkeerde indruk van zichzelf, hierdoor ziet hij zichzelf als "de" grappenmaker van het kantoor. Echter heeft hij niet door dat zijn humor meestal faalt.Aan de andere kant, is hij erg onzeker en durft hij niet op te treden tegen zijn staff. Hij wil ze hoe dan ook te vriend houden.
Ik zou zo iemand dus nóóit, maar dan ook nóóit als collega (of als ik leerling was, als leraar) willen hebben. :{ Vreselijk om mee te werken. :r Lijkt me ook geen goed voorbeeld voor je stage, of als goed voorbeeld hoe het niet moet. :D

[ Bericht 55% gewijzigd door Baba-O-Riley op 03-08-2010 22:55:21 ]
.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 14:25:17 #59
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_84852402
Oh ik ook niet... inderdaad alleen als voorbeeld hoe het niet moet
  woensdag 11 augustus 2010 @ 16:16:28 #60
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85144974
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 23:15 schreef Da_Ripper het volgende:
Die mail :o :')

Vorige week mijn nieuwe mentor-kids ontmoet :D Ik was zenuwachtig als wat maar heb een aardig begin gemaakt. Inmiddels zelfs al een oudergesprek gehad.
Vandaag de dossiergegevens ingevuld en ik heb 2 PDD-NOS'ers & een Asperger met ADHD kenmerken :s) . Ook al een sociogram gemaakt van wie-wie kent ... kortom, heb er zin in :)

Nog 1,5 week te gaan. Deze week het begeleiden van projectweek/Maatschap.Stages en volgende week rapportvergaderingen/diploma-uitreiking .... kan de vakantie al ruiken w/
Wat is een sociogram nou weer?

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als docent beeldende vorming en ga dit jaar beginnen op een vmbo school. TE/HA/WAP en mentor. Fulltime dus flink zwaar als beginneling, maar heb er echt zin in.

Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
Big mouth strikes again
pi_85148196
Hierna nog een week vakantie, maar ik heb eigenlijk al best weer zin om les te gaan geven. Is dat sneu of juist goed? Ik ben er nog niet over uit. :D .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85148488
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 16:16 schreef heartwork het volgende:

[..]

Wat is een sociogram nou weer?

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als docent beeldende vorming en ga dit jaar beginnen op een vmbo school. TE/HA/WAP en mentor. Fulltime dus flink zwaar als beginneling, maar heb er echt zin in.

Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
google is you friend. maar het is een schematische weergave van de sociale verhoudingen in de klas. wie kent wie, wie vindt wie aardig etc.... dat zou je toch bij basis pedagogiek of psychologie wel moeten leren, op een lerarenopleiding :?

ik geef mijn eerste lessen in de eerste week van september... vind t wel spannend. ik hou van duidelijkheid en er is nog heel veel vaag over planningen enzo.

volgende week intro van de lerarenopleiding (1e-graads postdoctoraal) dus hoop dat ik daarna iets meer duidelijkheid voor mezelf in elk geval heb...
Kwak
pi_85148493
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 16:16 schreef heartwork het volgende:

[..]

Wat is een sociogram nou weer?

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als docent beeldende vorming en ga dit jaar beginnen op een vmbo school. TE/HA/WAP en mentor. Fulltime dus flink zwaar als beginneling, maar heb er echt zin in.

Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
Spannend jaar dus, veel plezier alvast ;)

Ik stel mezelf wel even voor, maar veel verder dan m'n naam gaat dat niet. Ik noem heel kort een paar regels die ik hanteer. (Een van de belangrijkste daarvan is dat ze altijd normaal met mij communiceren. Dus geen geroep, geen gegil, geen ge-tsssk, geen rollende ogen, geen wapperende handen. Het werkt voor mij overigens wel.)

Ze mogen me ook wat vragen stellen (maar nu ik er zo'n 5 jaar werk, neemt die behoefte af, want de meeste van mijn leerlingen heb ik inmiddels al wel eens in de klas gehad). Verder vind ik het leuker als ze gaandeweg dingen ontdekken doordat ze toevallig ter sprake komen o.i.d., dan om het zelf als een ingestudeerd praatje aan ze te vertellen. Ze horen al zoveel aan het begin van het jaar, en niet alle leerlingen vinden je al dusdanig interessant dat ze je levensverhaal willen horen terwijl ze daar zelf niet om vragen.
Maar goed, het is per leraar, school, klas en leerling verschillend, natuurlijk ;)
  woensdag 11 augustus 2010 @ 17:55:57 #64
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85149204
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:33 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

google is you friend. maar het is een schematische weergave van de sociale verhoudingen in de klas. wie kent wie, wie vindt wie aardig etc.... dat zou je toch bij basis pedagogiek of psychologie wel moeten leren, op een lerarenopleiding :?

ik geef mijn eerste lessen in de eerste week van september... vind t wel spannend. ik hou van duidelijkheid en er is nog heel veel vaag over planningen enzo.

volgende week intro van de lerarenopleiding (1e-graads postdoctoraal) dus hoop dat ik daarna iets meer duidelijkheid voor mezelf in elk geval heb...
Heb net zitten googlen en een paar voorbeelden gezien.
Wij hadden niet echt veel psychologie/pedagogiek. Wel onderwijskunde, maar dat ging veel te veel over onderwijsdeskundigen en hun visie op onderwijs als dat het echt om tips, kennis, te doen en vooral niet te doen en basisregels ging. Bij ons gingen ze er vanuit dat iedereen dat zo wel wist, denk ik. :X
(En geklaagd dat we hebben.. )
Net als vakdidactiek.. Waardeloos vak op onze school. Docent had het te druk met bijzaken (ander werk) en had het meer over het gebruik van nieuwe media (zijn passie) dan toepassingen in je lessen. Afijn, je begrijpt dat ik het heb moeten hebben van zelfstudie en stages (de stage uren heb ik zwaar overschreven om maar meer ervaring op te kunnen doen )..


Hoe dan ook. Sociogrammen.
Hoe doe je dat dan in je klas? Alleen bij je mentorleerlingen of gewoon bij elke klas waar je les aan geeft?
Wat doe je met de resultaten? bespreek je dat klassikaal? Of hou je het bijvoorbeeld in je achterhoofd bij het vormen van groepen?
Big mouth strikes again
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:30:29 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85150260
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:25 schreef mane het volgende:
Hierna nog een week vakantie, maar ik heb eigenlijk al best weer zin om les te gaan geven. Is dat sneu of juist goed? Ik ben er nog niet over uit. :D .
Ik heb nog een week of.. uhm.. 3 geloof ik. Maar ik heb ook wel weer zin om te gaan beginnen.

quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 16:16 schreef heartwork het volgende:
Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
Soms is het jammer dat deze geweldige topic-reeks geen inhoudsopgave heeft. Al heel veel interessante en bruikbare tips zijn de afgelopen 7 jaar langs gekomen.

Voorstellen is, zéker bij je (VMBO?-) mentorklas, uiterst belangrijk! Je hebt daar wel allerlei activiteiten voor, bijvoorbeeld deze.

Een boek dat ik zeker kan aanraden is het Handboek Voor Elke Mentor, van Ivo Mijland en Maya Bakker-de Jong. Uitstekend boek vol met nuttige tips ^O^

Wat regels betreft zal het voor mijn vak anders zijn dan bij een vak als beeldende vorming. Ik vuur in elk geval niet meteen de eerste les alle regels op ze af. (Zoveel regels heb ik nu ook weer niet) Je moet niet vergeten dat de leerlingen in die eerste week doodgegooid worden met regels, want elke docent die ze hebben zal natuurlijk zijn regels in alle glorie ten toon willen spreiden. Dus ik wijs mijn leerlingen eigenlijk pas op regels als het nodig is. Luisteren naar mij als ik aan het woord ben, elkaar niet uitlachen en laten uitpraten zijn dan wel de belangrijkste. En anders sla ik ze dood.

Misschien een tip voor jou als artistiek docente: mijn leraren beeldende vorming lieten de leerlingen de eerste les altijd de regels op de eerste pagina van hun schetsboek schrijven. "Hoe gaat de les beeldende vorming in zijn werk? 1. We komen rustig en vrolijk het lokaal binnen. 2. Wij nemen het schetsboek uit de kast. 3. Wij gaan rustig op onze plaats zitten en nemen het schetsboek voor ons. 4. Wanneer wij de aandacht willen hebben van de leraar steken we rustig onze vinger op. 5. Aan het einde van de les spoel ik het inktpotje en verfkwastje in de wasbak uit. Ik maak hier geen rotzooi..." Zo te zien weet ik de regels 20 jaar na dato nog steeds, hahaha.. Maar het werkte wel. Iedereen wist waar hij aan toe was - geen gedoe.

Oh, en streng zijn... consequent zijn is beter. Doen wat je zegt. Je kunt wel als een Madam Mikmak een potje streng gaan zijn en elke leerling die met zijn ogen knippert naar de afdelingsleider sturen, maar dan geef ik je 2 weken en dan ben je overspannen. Zeker het streng zijn niet in je karakter zit, komt het heel komisch over als je krampachtig streng probeert te zijn terwijl de leerlingen gewoon op je kop zeiken. Wees gewoon lekker jezelf, maar knal wel je grenspaaltjes in de grond tijdens die eerste lessen.


SOCIOGRAM
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:55 schreef heartwork het volgende:
Hoe doe je dat dan in je klas?
Je geeft elke leerling een kaartje met 4 vragen:
- Met wie kun je goed werken?
- Met wie kun je niet goed werken?
- Wie vind je aardig?
- Wie vind je niet aardig?
Ik ga niet het hele sociogram verhaal uitleggen, dat is op te zoeken.

quote:
Alleen bij je mentorleerlingen of gewoon bij elke klas waar je les aan geeft?
Ik persoonlijk zou het alleen bij mijn mentorklas gaan doen om te kijken hoe de verhoudingen binnen een groep liggen. En dan misschien ook nog alleen op het moment dat er frictie is. Ik denk dat ik het volgend schooljaar eens bij mijn groep ga proberen. Es kijken hoe het werkt en wat het me oplevert.

quote:
Wat doe je met de resultaten? bespreek je dat klassikaal?
Sowieso nooit klassikaal bespreken zoiets. "Zo Ruben, ik zie dat je Kris maar een grote eikel vindt, maar ik heb goed nieuws voor je hoor, want Kris denkt precies hetzelfde over jou. Dat schept een band". Ik zou die uitkomsten in het achterhoofd houden om te bepalen wie je bij wie in een groepje plant of wie je moet aanspreken om eventuele onrust in de groep op te lossen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 11-08-2010 18:45:16 ]
.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 21:20:24 #66
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85157367
Bedankt voor je uitvoerige antwoord Baba-O-Riley.
Toevallig ben ik bezig met het handboek voor elke mentor
te lezen (en veel concrete aantekeningen gemaakt die ik probeer op 3 A4tjes te krijgen.. Ik vind het fijn om 'het antwoord' bij me in de buurt te hebben. ).

Zelf heb ik ook niet zo veel regels en noem ik het altijd afspraken. De ll voelen zich dan al vaak meer serieus genomen. Ik heb er denk ik 3 a 4. (wanneer ik praat -> stil, eigen plek, respectvol met elkaar en materiaal omgaan en dat ze na de les bij me kunnen komen wanneer ze het ergens niet mee eens zijn. Ik ga niet in discussie met ze in de klas.. tegenover 28 ll wordt dat chaos en neemt het veel te veel tijd in beslag.
Big mouth strikes again
  woensdag 11 augustus 2010 @ 21:39:41 #67
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_85158276
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 18:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een boek dat ik zeker kan aanraden is het Handboek Voor Elke Mentor, van Ivo Mijland en Maya Bakker-de Jong. Uitstekend boek vol met nuttige tips ^O^
Morgen bestellen :Y
quote:
En anders sla ik ze dood.
&
.....Dat schept een band".
:D _O-
Wat je vindt, ...
  woensdag 11 augustus 2010 @ 23:04:01 #68
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85162343
Ja sorry, dat is mijn humor :@ ;)


quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 21:20 schreef heartwork het volgende:
Zelf heb ik ook niet zo veel regels en noem ik het altijd afspraken. De ll voelen zich dan al vaak meer serieus genomen. Ik heb er denk ik 3 a 4. (wanneer ik praat -> stil, eigen plek, respectvol met elkaar en materiaal omgaan en dat ze na de les bij me kunnen komen wanneer ze het ergens niet mee eens zijn. Ik ga niet in discussie met ze in de klas.. tegenover 28 ll wordt dat chaos en neemt het veel te veel tijd in beslag.
Ja, afspraken klinkt inderdaad wat vriendelijker. Ik heb ook niet veel afspraken, anders krijg je zo'n wirwar van regeltjes. Van welke klas word je mentor?

[ Bericht 47% gewijzigd door Baba-O-Riley op 11-08-2010 23:10:50 ]
.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 23:16:13 #69
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85162897
van een 2ejaars groep. dat is ook wel weer fijn,want dan kennen ze elkaar en de school al.
Big mouth strikes again
  woensdag 11 augustus 2010 @ 23:22:14 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85163118
Ja, dan is het dus zaak dat jij ze ook goed leert kennen, want jij bent dan de nieuweling binnen het 'team'. Ben jarenlang mentor van 2VMBO geweest. Heel erg leuk vond ik dat. Maar belangrijk is dat je een goede band met ze gaat opbouwen, vanaf dag 1. :) Ik zorgde altijd dat ik een goeie band had met mijn clubje, dan kreeg ik alles met ze gedaan. Maar collega's die dat niet deden.. tja...
.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:14:06 #71
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85228702
Vandaag heb ik de overdrachtsformulieren gekregen van de oude mentor.
Nu is hij nog op vakantie (het is doorgestuurd), maar er staat een term op dat ik nog niet ken.
'TIO is aangevraagd'.

Wat zal hij daar mee bedoelen?
En ja, dat kan ik volgende week natuurlijk allemaal vragen, maar ik wil me graag goed voorbereiden.
Big mouth strikes again
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:08:32 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85283947
De afkorting TIO ben ik nog nooit tegengekomen. Misschien een begeleidingstraject van een rugzakleerling of zo?
.
pi_85285201
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De afkorting TIO ben ik nog nooit tegengekomen. Misschien een begeleidingstraject van een rugzakleerling of zo?
Dat denk ik ook; misschien iets met Taal?

Over de eerste lessen: iedere docent doet het op zijn of haar manier, dat moet je een beetje ontdekken. Belangrijkste is dat je wat piketpaaltjes (populair woord deze dagen) in de grond zet voor jezelf en voor de leerlingen. Even de belangrijkste afspraken aanhalen, jezelf voorstellen, plattegrondjes maken en ik wil dan gewoon beginnen met de lessen; al gaandeweg komen overige andere afspraken wel naar voren. Ik heb overigens pas ook dit boek nog gelezen (ik maak geen reclame) wat misschien ook aardig is om te lezen. Gaat niet alleen over 'orde houden' maar over véél meer.

Nog één weekje en dan gaat 't alweer beginnen, best hard gegaan :) Ben benieuwd naar mijn rooster, iets zeg mij dat ik weer de sigaar ben qua lokaal/lokalen net als vorig schooljaar. Komende week alvast wat dingen voorbereiden, want voor je het weet begroet ik de leerlingen alweer in het lokaal.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:55:00 #74
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85286594
De O zal wel voor Ondersteuning staan.
We komen er wel uit.. hahahaha.. Wil iemand een klinker kopen? *O*

quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:04 schreef Hippos het volgende:
Over de eerste lessen: iedere docent doet het op zijn of haar manier, dat moet je een beetje ontdekken. Belangrijkste is dat je wat piketpaaltjes (populair woord deze dagen) in de grond zet voor jezelf en voor de leerlingen. Even de belangrijkste afspraken aanhalen, jezelf voorstellen, plattegrondjes maken en ik wil dan gewoon beginnen met de lessen; al gaandeweg komen overige andere afspraken wel naar voren. Ik heb overigens pas ook dit boek nog gelezen (ik maak geen reclame) wat misschien ook aardig is om te lezen. Gaat niet alleen over 'orde houden' maar over véél meer.
Er zijn inderdaad genoeg goeie boeken op de markt. In de zomervakantie wil ik er soms wel eens wat kopen en lezen. Deze vakantie heb ik "In gesprek met de leerling" (Andre Konig) en "Begeleiden van de groep" (Andre Konig/Jan Lap/Piet Gielis) gelezen, om me weer wat voor te bereiden op het mentoraat. Af en toe wel eens leuk om zo'n boek in te duiken.
In het begin van mijn schoolloopbaan kocht ik veel boeken, over gedragsproblemen, leerproblemen enz. Uitgeverij Lannoo heeft een aantal uitstekende boeken. Nu is dat wel eens handig om zo'n boek uit de kast te kunnen pakken. Tegenwoordig ben ik wat minder kooplustig. :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Baba-O-Riley op 14-08-2010 20:04:53 ]
.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:35:16 #75
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_85287637
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De afkorting TIO ben ik nog nooit tegengekomen. Misschien een begeleidingstraject van een rugzakleerling of zo?
TIO is een hogeschool http://www.tio.nl/ maar dat zal hier wel niet bedoeld worden.
TiO kan misschien ook zoiets beteken als Tegemoetkoming kosten Onderwijs.
hier staat iets van 'Gekoppelde TiO".
Wat je vindt, ...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')