Ik ben ook ongeveer zo hoor, misschien iets minder donker. Andere mensen lijken niet te beseffen dat het geen kwestie is van "dan doe je toch gewoon anders?". Dat kan niet, zo ben jij. Leer het waarderen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 16:37 schreef benzin het volgende:
Mijn vraag is dan, waar haal ik dat innerlijke geluk vandaan? Het was altijd heel simpel om te zeggen, als ik nou dit (een vriendin) bereik dan ben ik gelukkig. Want hoewel dat nog steeds lastig is is het dan wel mogelijk om concrete stappen te zetten naar wat je wil hebben. Naar innerlijk geluk zoeken vind ik een heel vaag en gevoelsmatig onbegrijpelijk fenomeen.
Ik heb eenzelfde soort vraag voor jou, hoe kan ik minder nadenken? Dat klinkt erg simpel, maar dat is moeilijker dan het lijkt. En ik zou graag weten hoe ik minder moet nadenken want ik ben het geheel met je eens, ik word soms echt chagrijnig van het de hele dag door denken.
Waarom? Het is een van de dingen die jou uniek maakt. Het maakt jou tot jou en het gaat nooit meer weg. Dit is een van die dingen die je beter kan leren waarderen.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 23:41 schreef benzin het volgende:
Soms zou ik willen dat ik gewoon heerlijk dom was. Het is moeilijk dankbaar te zijn voor iets wat mijn leven verpest, hoewel ik enkele mooie dingen daar toch weer aan te danken heb. Was alles maar simpel. Ik wil gewoon gelukkig zijn en rust hebben. Ik wil gewoon menselijk zijn.
Omdat ze daarmee grip op hun leven hebben. Omdat het (de illusie van?) controle geeft. Zoiets?quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:07 schreef benzin het volgende:
Ik heb ook geen idee waarom mensen bepaalde doelen willen halen, dat heb ik nooit begrepen.
Je hoeft je niet te verontschuldigen en ook niet perse te reageren. Je hoeft het alleen maar te lezen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:04 schreef benzin het volgende:
Ik kan het weer niet goed. Ik ga het daarom heel erg simpel houden, sorry.
[..]
Gefeliciteerd dat je het toch probeert!quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:07 schreef benzin het volgende:
[..]
Ik had veel eerder willen reageren hier (op de post van Cocktailprikker) en ik heb dat meerdere keren geprobeerd maar ik ben steeds gestopt met het schrijven van het antwoord. Ik denk dat ik het om een voor mij onverklaarbare reden het zo confronterend is dat ik reageren heel moeilijk en zwaar vind.
Ik denk dat we innerlijke strijd vaak onderschatten. Het zou niet zo vermoeiend moeten zijn.quote:Jezelf zo voelen als ik me voel kost vreemd genoeg heel veel energie. Denken en je leeg voelen stelt lichamelijk niets voor, toch sloopt het je.
Het spijt me dat ik je de indruk gaf dat het een eitje was, iets heel gemakkelijks. Dat is het zeker niet. Ik ben er al heel erg lang mee bezig en merk dat het nu een stuk gemakkelijker wordt. Maar het heeft bij mij wel jaren geduurd. Kleine stapjes.quote:Ik ga nu eerst reageren op caroline, maar ik wil straks alsnog proberen een goede reactie te schrijven
[..]
Het klinkt allemaal zo makkelijk, maar het is zóóó ontzettend moeilijk voor me om de baas te zijn over mijn eigen gedachten Ik heb niet echt het gevoel dat ik er veel invloed op heb. En zelfs als ik gedachten tijdelijk weet weg te duwen dan komen ze terug als ik in het OV zit, probeer te ontspannen of ga slapen. Dat is een van de redenen dat ik liever niet meer probeer t ontspannen want daar wordt alles alleen maar ellendiger van.
Het lijkt alsof dat zo is. Dat andere mensen op een bepaalde manier tegen jou doen en dat je je dan vanzelf een bepaald gevoel of emotie krijgt. Maar er zit echt nog een stapje tussen. Je hebt lange tijd aangeleerd om het gevoel maar te ondergaan en daardoor ben je compleet afhankelijk van andere mensen. Hoe ze tegen je doen.quote:Hoe mensen tegen mij doen is voor mij direct bepalend voor mijn gedachten en daarmee mijn emoties en ik kan dat niet goed filteren. Zo loop ik mezelf al jaren bijna heel de dag druk te maken over hoe mensen over me denken en/of naar me kijken en hoe meer ik dat ben gaan oden hoe meer ik mijn persoonlijkheid ben verloren volgens mij. Ik heb ook niet het gevoel dat ik kan kiezen om gelukkig te zijn. Ik zou willen dat ik dat wel kon en er echt voor kon kiezen niet meer te denken, maar dat is voor mij echt een flinke opgave.
Ik kan het je beslist aanraden. Onderzoek heeft bewezen dat mensen zich beter gaan voelen door dingen op te schrijven. Ik weet niet of dat is omdat je het van je af schrijft, of omdat je leert van wat je opschrijft. Maar ik weet wel dat het werkt.quote:Cocktailprikker stelde ook al voor om een dagboek bij te houden dus misschien moet ik wat dat betreft naar jullie luisteren. Dat is iets wat in ieder geval wel echt mogelijk isIk wil dat wel proberen denk ik.
Ook doelen stellen is een kunstquote:Wat betreft de doelen denk ik inderdaad nu ik jouw voorbeelden lees dat ik misschien al jaren de verkeerde doelen stel en dat ik misschien doelen stel over dingen waar ik zelf eigenlijk geen invloed op heb en die ook weer helemaal van andere mensen afhangen. Ik denk dat ik ook niet goed weet wat voor doelen ik moet en wil stellen. Ik wil me gewoon goed voelen. Ik heb ook geen idee waarom mensen bepaalde doelen willen halen, dat heb ik nooit begrepen. Hoe bepalen die mensen überhaupt wat zij willen??? Misschien dat ik zo lang zelf de controle kwijt ben geweest dat ik nu de illusie blijf houden dat ik geen controle heb en niet weet wat ik wil. Wat zou ik willen behalve me goed voelen en mensen die aardig tegen me doen?
Precies! Een keigoeie lijst om mee te beginnen. En als je dit elke dag doet. En ook opschrijven dus! Dan wordt het na een tijdje een stuk makkelijker. En er schieten je steeds meer dingen te binnen.quote:Met dankbaarheidslijstje bedoel je de dingen waar je dankbaar voor bent he?Dat kan ik ook wel proberen. Ik moet iets.
Ik ben dankbaar dat ik heel erg ongelukkig ben maar dat het nog erger had kunnen zijn en dat gelukkig dan weer niet het geval is? Ik ben dankbaar dat ik een huis heb, dat ik niet geslagen word en dat ik kan lopen?
Ik vind het jammer dat je je wanhopig voelt. Maar ik denk toch dat je op de goede weg bent.quote:Ik voel me wanhopig jongens
Dankje. Ik zou bijna willen van binnen dat ik tegen je in kon gaan en zeggen dat het voor mij niet haalbaar is, maar zoals je het nu stelt is het een stuk minder zweverig en concreter dan ik dacht en kan ik er wel wat mee denk ik.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:30 schreef caroline88 het volgende:
Ik hoop dat je hier weer een stukje verder mee komt. Sterkte en veel succes met je dagboek/dankbaarheidslijstje!
Meen je dat nou? Ik bedoelde het min of meer lichtelijk sarcastischquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:30 schreef caroline88 het volgende:
Precies! Een keigoeie lijst om mee te beginnen. En als je dit elke dag doet. En ook opschrijven dus! Dan wordt het na een tijdje een stuk makkelijker.
Dat is fijn om te horen. En dat je een beetje sarcastisch was, dat geeft niets hoor. Iedereen verzet zich ertegen in het begin. MIjn eerste dankbaarheidslijstje leek verdacht veel op dat van jou.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:57 schreef benzin het volgende:
[..]
Dankje. Ik zou bijna willen van binnen dat ik tegen je in kon gaan en zeggen dat het voor mij niet haalbaar is, maar zoals je het nu stelt is het een stuk minder zweverig en concreter dan ik dacht en kan ik er wel wat mee denk ik.
[..]
Meen je dat nou? Ik bedoelde het min of meer lichtelijk sarcastisch
ik herken gefaalde kalverliefde.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 13:41 schreef benzin het volgende:
Herkent iemand dit? En wat moet ik NU doen?
Sorry voor de late reactie maar toen ik "live" probeerde te reageren kon ik geen verbinding krijgen. Dank voor het compliment.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:37 schreef NouMooiNiet het volgende:
Caroline88 wat voor coaching / therapie (?) / cursussen heb jij gehad?
Ik vind dat je nogal wat rake dingen zegt telkens (ook in andere topics).
En hoe oud ben je als ik vragen mag?
Dit hierboven is toch wel de essentie TS. Laat het geluk/leven niet afhangen van anderen maar onderneem zelf dingen waar je trots op kan zijn en waardoor je je niet meer minderwaardig voelt. Je hebt hier niemand anders voor nodig.quote:Op donderdag 15 juli 2010 08:59 schreef Nouk84 het volgende:
Geen verwachtingen proberen te hebben.
En, niet 'als ik dit heb dan ben ik gelukkig, of als ik dat heb dan', vergeet jouw als/dan regel en probeer in de basis gelukkig te worden. En hoe je dat doet? Door dingen te doen waar jij blij van wordt. Niet afhankelijk van anderen, maar alleen. Dan zal het hebben van verwachtingen ook een stuk minder worden, want je bent alleen tenslotte ook blij.
Bedankt voor je reactie, ik zal me er eens in gaan verdiepen, er staat genoeg bij!!quote:
quote:Op dinsdag 27 juli 2010 20:14 schreef Roi het volgende:
[..]
Dit hierboven is toch wel de essentie TS. Laat het geluk/leven niet afhangen van anderen maar onderneem zelf dingen waar je trots op kan zijn en waardoor je je niet meer minderwaardig voelt. Je hebt hier niemand anders voor nodig.
Graag gedaan, ik hoop dat je leuke dingen over jezelf gaat ontdekken!quote:Op woensdag 28 juli 2010 10:39 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, ik zal me er eens in gaan verdiepen, er staat genoeg bij!!
Wauw.. Ik vind het sneu voor je dat je dat zo jong al mee hebt moeten makenquote:Op zondag 25 juli 2010 17:20 schreef caroline88 het volgende:
Om nou mijn cv online te gooien gaat me een beetje te ver. Ik ben begonnen met leren toen ik een klein kind was, had op mijn zesde al twee echtscheidingen achter de rug.
Zeker weten dat ik er niemand voor nodig heb?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 20:14 schreef Roi het volgende:
Laat het geluk/leven niet afhangen van anderen maar onderneem zelf dingen waar je trots op kan zijn en waardoor je je niet meer minderwaardig voelt. Je hebt hier niemand anders voor nodig.
En juist als je jezelf ook goed voelt en niet de schuld je jezelf niet meer onderschat zul je zien dat vrouwen ook geïnteresseerd in je zijn. Je bent nu niet meer minderwaardig en hebt nu zelf de touwtjes in handen! Jij kiest iemand uit die het geluk heeft jou te ontmoeten!
Het gaat inderdaad niet zo heel goed, maar hulp is geen optie; ik moet er zelf uitkomenquote:Op woensdag 28 juli 2010 11:59 schreef chiren het volgende:
Ik heb hier weinig aan toe te voegen, behalve dat ik denk dat een psycholoog of gedragstherapeut serieus wonderen kan verrichten op jouw kijk naar de wereld en je gedachten en gevoelens daarbij. Jouw 'denken' is op dit moment in ieder geval niet gezond meer (je zegt het zelf, je lijdt er lichamelijk onder), dus een 'denken'dokter is echt essentieel in deze. Die hebben zovaak met dit bijltje gehakt (je bent namelijk heus niet de enige op de wereld die dit probleem heeft) en zij kunnen je echt op weg helpen
Misschien vind je dat eng/ongemakkelijk, maar niemand hoeft er vanaf te weten toch?
Dank je benzin. Dat is heel lief van je en juist omdat ik altijd zo sterk lijk, zijn er maar weinig mensen die begrijpen dat dat toch best wel ingrijpend was.quote:Op donderdag 29 juli 2010 00:07 schreef benzin het volgende:
[..]
Wauw.. Ik vind het sneu voor je dat je dat zo jong al mee hebt moeten makenHet maakt een hoop indruk op me. Het voelt voor mij altijd of ik op het randje van instorten sta en elke dag weer een heel gevecht is. Ik heb er bewondering voor als mensen zulke dingen meemaken en dan toch sterk blijven.
Je bent een goed mens, benzin. En nee het is niet eerlijk. Maar dat is nu eenmaal zo en daar kun je je het best gewoon bij neerleggen.quote:[..]
Was ik maar gewoon een beter, sterker en bovenal een goed mensIk ga nu echt even door een periode weer heen waarin ik heel teleurgesteld ben in alles. Soms weet ik gewoon niet wat ik nu weer moet doen. Elke keer als ik denk dat het leven me eindelijk toelacht dan zit het weer verschrikkelijk tegen en moet ik weer moeite doen om mezelf bij elkaar te rapen. Ik weet niet goed waarom het zo zwaar is en alles me zo tegen zit. Het is vreemd dat iemand door puur toeval zoveel pech kan hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |