quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 12:35 schreef mcf het volgende:Hallo,
ik zat zo eens na te denken. Als je dood gaat geloven mensen dat er iets gaat gebeuren. Sommige denken aan de hel/hemel anderen aan reïncarnatie. Maar zou het niet allemaal gewoon stopgezet worden. Want je denkt met je brein, je observeert ermee. Je BESEFT met je brein.
Maar als je dood gaat is je brein ook dood.
Dus zou je niks meer kunnen beseffen...
Dat is een eindeloze discussie die ik ook ontzettend fascinerend vind en waar ik het op Fok vaker over gehad heb. Onderzoek naar de dood is indien iemand dood is uiteraard niet meer mogelijk. Als ik officieel doodverklaard ben, dan kan er waarschijnlijk niet onderzocht worden of mijn ziel in een ander bewustzijn is of een andere wereld. Hetgeen wat wel mogelijk onderzocht kan worden is het proces van sterven, welke hersenactiviteit plaatsvindt en of er mogelijk krachten uit het lichaam treden. (Dat laat mij denken aan het verhaal van het Verloren Symbool over de noëtische wetenschap.)
Een fascinatie die ik heb is de Bijna Dood ervaring waar ik het nodige over gelezen heb en dat me fascineert. Ik denk dat ik me daar ook verder in ga verdiepen.
Van de ene kant zijn er sterke aanwijzingen dat deze fenomenen fysiologisch verklaard kunnen worden, omdat vergelijkbare fenomenen zich voordoen (of elementen) ervan in andere (niet-levensbedreigende) omstandigheden. Hierbij valt te denken aan zuurstoftekort in de hersenen als men onderhevig is aan G-krachten en daardoor een helder licht ziet. DMT, een stof die terug te vinden is in dromen en bepaalde psychedelische drugs kunnen ook effecten van een BDE veroorzaken. Ik acht de kans groot in dat veel van deze fenomenen verklaard kunnen worden als een proces dat zich
in de hersenen voltrekt.
Het moeilijk van de discussie over de BDE is dat er niet echt gedegen onderzoek kan plaatsvinden. Je kunt niet iemand die op het punt staat om te sterven volledig onderwerpen aan onderzoek, aan een goed opgezet onderzoek. Deels omdat dat ethisch niet verantwoord is, of onmogelijk is. Daarnaast kan een sterfproces niet precies gepland of vastgesteld worden. Er zijn ook verschillende factoren van invloed tijdens een sterfproces. Men hoeft maar te denken aan pijnstillers die worden toegevoegd om de pijn te verzachten en mogelijk ook effecten kunnen veroorzaken zoals een ontzettend rustgevend en liefdevol gevoel. (verschijnselen die zich voordoen bij veel BDE'ers).
Van de andere kant geeft dit als grenswetenschap aan dat we heel veel zaken nooit kunnen weten en dat er simpelweg geen antwoord op is.
Ik zal het kort houden. Persoonlijk denk ik dat veel van deze effecten of fenomenen toch fysiologisch verklaarbaar zijn en dat het verdomd moeilijk is om gedegen er onderzoek naar te doen en dat we daardoor veel zaken nooit zullen weten. Van de andere kant heb ik de overtuiging dat veel verklaringen onderdoen aan de ervaring zelf en dat er mogelijk toch een universele, spirituele kern van waarheid in zit. Of deze kern van waarheid het bewijs is van een 'leven' na de dood... Ik weet het niet. Indien er een leven na de dood is, dan denk ik eerder dat een fragment van ons bewustzijn, dat dieper verborgen ligt in ons gewone leven zich voortzet in een andere bewustzijnsstroom. Een subtieler bewustzijn als het ware.
Maar daar komen we alleen achter als we de onvermijdelijke ontdekkingsreis zelf moeten maken.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’