FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / NS verhoogt OV-chipkaart rittarieven onaangekondigd?
Bradmaandag 28 juni 2010 @ 10:15
Vandaag mijn standaard rit naar werk, Hilversum - Utrecht, waarbij ik na afloop van de rit plots mag constateren dat de ritprijs met 3,30% verhoogd is. Ik was in de veronderstelling dat de NS 1x per jaar tarieven mag verhogen, maar blijkbaar mag het met de OV-chipkaart onaangekondigd?
PiRANiAmaandag 28 juni 2010 @ 10:16
verhoogd . Topic faalt nu al.
Bradmaandag 28 juni 2010 @ 10:20
quote:
Op maandag 28 juni 2010 10:16 schreef PiRANiA het volgende:
verhoogd . Topic faalt nu al.
Fijn, je hebt je punt voor vandaag weer gescoord.

Als modje het wil aanpassen, want hij heeft wel gelijk, kan dit ook weer vergeten worden.
freakomaandag 28 juni 2010 @ 10:22
quote:
Op maandag 28 juni 2010 10:15 schreef Brad het volgende:
Vandaag mijn standaard rit naar werk, Hilversum - Utrecht, waarbij ik na afloop van de rit plots mag constateren dat de ritprijs met 3,30% verhoogd is. Ik was in de veronderstelling dat de NS 1x per jaar tarieven mag verhogen, maar blijkbaar mag het met de OV-chipkaart onaangekondigd?
De tarieven van de 'gewone' treinkaartjes zijn ook aangepast. Retours zijn duurder geworden, enkele reizen goedkoper.

Het staat ook op de NS-website:
quote:
Tariefinformatie

Reizen met de trein wordt in 2010 gemiddeld 1,6% duurder. De prijs van het Railrunnerkaartje gaat omhoog naar ¤ 2,50.

NS kiest voor een eenvoudige en transparante tariefstructuur. Dat heeft alles te maken met de op handen zijnde landeljike invoering van de OV-chipkaart. In deze nieuwe tariefstructuur betaalt u, net zoals in het overige openbaar vervoer, voortaan per rit.

Wat verandert er voor u als reiziger? Op termijn kost een retour evenveel als 2x een enkele reis. Deze aanpassing wordt stapsgewijs ingevoerd. Per 27 juni 2010 vindt de tweede stap plaats. De dagretouren worden iets duurder (+ 2%) en de papieren enkele reizen goedkoper (-3%). De laatste stap wordt medio 2011 ingezet. Deze verandering levert per saldo voor NS geen extra opbrengsten op.

Deze veranderde prijsberekening heeft geen invloed op de prijzen van (jaar)trajectabonnementen en algemene abonnementen.

NS geeft alleen prijsinformatie over bij NS verkrijgbare vervoerbewijzen. Bij een reistraject met andere vervoerders gelden mogelijk ook andere tarieven. Hiervoor verwijzen wij u naar de betreffende vervoerder.

U kunt de tabel met de tarieven die vanaf 1 januari 2010 gelden voor enkele reizen en retours onderaan deze pagina inzien en downloaden.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)reis/vervoerbewijzen
Bradmaandag 28 juni 2010 @ 10:28
quote:
Op maandag 28 juni 2010 10:22 schreef freako het volgende:

[..]

De tarieven van de 'gewone' treinkaartjes zijn ook aangepast. Retours zijn duurder geworden, enkele reizen goedkoper.

Het staat ook op de NS-website:
[..
U kunt de tabel met de tarieven die vanaf 1 januari 2010 gelden voor enkele reizen en retours onderaan deze pagina inzien en downloaden.
...]

http://www.ns.nl/cs/Satel(...)reis/vervoerbewijzen
Zoals je zelf quote is dat bericht niet recent, het is een nieuwsbericht voor de nieuwe tarieven van 2010 waarbij ze naar 1 januari 2010 verwijzen.

edit: al staat er wel een pdf bij van de tarieven vanaf 27 juni... Maar dat PDF bestand is gegenereerd op 1-6-2010.
#ANONIEMmaandag 28 juni 2010 @ 10:41
wat een aso's
karr-1maandag 28 juni 2010 @ 10:46
quote:
Per 27 juni 2010 vindt de tweede stap plaats
Lijkt me vrij duidelijk
Jud1thmaandag 28 juni 2010 @ 10:47
quote:
Op maandag 28 juni 2010 10:28 schreef Brad het volgende:Zoals je zelf quote is dat bericht niet recent, het is een nieuwsbericht voor de nieuwe tarieven van 2010 waarbij ze naar 1 januari 2010 verwijzen.
Nee hoor, er staat ook:
quote:
Wat verandert er voor u als reiziger? Op termijn kost een retour evenveel als 2x een enkele reis. Deze aanpassing wordt stapsgewijs ingevoerd. Per 27 juni 2010 vindt de tweede stap plaats. De dagretouren worden iets duurder (+ 2%) en de papieren enkele reizen goedkoper (-3%). De laatste stap wordt medio 2011 ingezet. Deze verandering levert per saldo voor NS geen extra opbrengsten op.
VancouverFanmaandag 28 juni 2010 @ 10:50
Wat hadden ze dan moeten doen? Elke reiziger apart een brief sturen?
Deze verhoging is ruim op tijd aangekondigd.
karr-1maandag 28 juni 2010 @ 10:55
quote:
Op maandag 28 juni 2010 10:50 schreef VancouverFan het volgende:
Wat hadden ze dan moeten doen? Elke reiziger apart een brief sturen?
Deze verhoging is ruim op tijd aangekondigd.
Ja maar dan moet je lezen... en dat doen mensen niet graag blijkbaar.
_Michiel_maandag 28 juni 2010 @ 10:58
quote:
NS kiest voor een eenvoudige en transparante tariefstructuur. Dat heeft alles te maken met de op handen zijnde landeljike invoering van de OV-chipkaart. In deze nieuwe tariefstructuur betaalt u, net zoals in het overige openbaar vervoer, voortaan per rit.
En dat terwijl de afspraak toch was dat de invoering van de OV-chipkaart niet tot prijsverhogingen mocht leiden...
longinusmaandag 28 juni 2010 @ 11:00
dus door de ov chip wordt alles duurder, nou bedankt
karr-1maandag 28 juni 2010 @ 11:07
OV word elk jaar duurder dat heeft niets met de chipkaart te maken.
karr-1maandag 28 juni 2010 @ 11:07
quote:
Op maandag 28 juni 2010 10:58 schreef _Michiel_ het volgende:

[..]

En dat terwijl de afspraak toch was dat de invoering van de OV-chipkaart niet tot prijsverhogingen mocht leiden...
Doet het ook niet, dit zijn gewoon de normale jaarlijkse verhogingen
freakomaandag 28 juni 2010 @ 11:11
quote:
Op maandag 28 juni 2010 11:07 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Doet het ook niet, dit zijn gewoon de normale jaarlijkse verhogingen
Nee, dit zijn niet de jaarlijkse verhogingen, die zijn in januari. Met de tariefsaanpassing van gisteren is een nieuwe stap gemaakt in het aanpassing van de verhouding van de prijzen tussen enkele reizen en retours. Uiteindelijk moeten twee enkele reizen net zo duur zijn als een retour. Hiervoor worden de prijzen van enkele reizen in een aantal stappen verlaagd, en die van retours verhoogd.
Sociosmaandag 28 juni 2010 @ 11:14
Sowieso OV-Chipkaart _!

Reis gewoon met papieren treinkaartjes.
karr-1maandag 28 juni 2010 @ 11:15
quote:
Op maandag 28 juni 2010 11:11 schreef freako het volgende:

[..]

Nee, dit zijn niet de jaarlijkse verhogingen, die zijn in januari. Met de tariefsaanpassing van gisteren is een nieuwe stap gemaakt in het aanpassing van de verhouding van de prijzen tussen enkele reizen en retours. Uiteindelijk moeten twee enkele reizen net zo duur zijn als een retour. Hiervoor worden de prijzen van enkele reizen in een aantal stappen verlaagd, en die van retours verhoogd.
Ook goed
karr-1maandag 28 juni 2010 @ 11:15
quote:
Op maandag 28 juni 2010 11:14 schreef Socios het volgende:
Sowieso OV-Chipkaart _!

Reis gewoon met papieren treinkaartjes.
Ja want die bestaan over een paar jaar ook nog
Sociosmaandag 28 juni 2010 @ 11:17
quote:
Op maandag 28 juni 2010 11:15 schreef karr-1 het volgende:
Ja want die bestaan over een paar jaar ook nog
Treinkaartjes zullen altijd blijven bestaan aangezien het draagvlak voor die kut chipkaart onvoldoende blijft.
karr-1maandag 28 juni 2010 @ 11:17
quote:
Op maandag 28 juni 2010 11:17 schreef Socios het volgende:

[..]

Treinkaartjes zullen altijd blijven bestaan aangezien het draagvlak voor die kut chipkaart onvoldoende blijft.
Dream on
Gibson88maandag 28 juni 2010 @ 11:21
muggenzifters
Bradmaandag 28 juni 2010 @ 11:44
quote:
Op maandag 28 juni 2010 10:46 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Lijkt me vrij duidelijk
Bah, ik lees er ook altijd overheen. In mijn beleving kwamen prijsverhogingen ook altijd in het nieuws vlak voordat het gebeurde.. Al klopt het volgens mij niet dat de enkele ritprijs van een papieren kaartje goedkoper is geworden.
quote:
Op maandag 28 juni 2010 11:14 schreef Socios het volgende:
Sowieso OV-Chipkaart _!

Reis gewoon met papieren treinkaartjes.
OV-chipkaart is op mijn traject goedkoper dan de papieren kaart, dus waarom meer betalen als het niet nodig is?
Sociosmaandag 28 juni 2010 @ 11:56
quote:
Op maandag 28 juni 2010 11:17 schreef karr-1 het volgende:
Dream on
Serieus hoor.
Basp1maandag 28 juni 2010 @ 12:02
quote:
Op maandag 28 juni 2010 11:44 schreef Brad het volgende:


OV-chipkaart is op mijn traject goedkoper dan de papieren kaart, dus waarom meer betalen als het niet nodig is?
De enkele reis met ov-chip is geodkoper dan een papieren enkele reis. Op dit moment is een enkele ovchipkaart-reis de halve prijs van een papieren retour. Als het goed is zijn dus de papieren retourtjes ook met dit percentage gestegen
freakomaandag 28 juni 2010 @ 13:38
quote:
Op maandag 28 juni 2010 11:44 schreef Brad het volgende:

[..]

Bah, ik lees er ook altijd overheen. In mijn beleving kwamen prijsverhogingen ook altijd in het nieuws vlak voordat het gebeurde.. Al klopt het volgens mij niet dat de enkele ritprijs van een papieren kaartje goedkoper is geworden.
In het linkje dat ik plaatste is ook een PDF-bestand met de tarieven van 1 januari te vinden, naast een bestand met de tarieven per 27 juni.

Ik heb de tarieven van de 1e 40 tariefeenheden uit die bestanden naar een plaatje gekopieerd:

1 januari:



27 juni:



Daarin is te zien dat de prijzen van enkele reizen (links) iets gedaald zijn, terwijl de prijzen van retours (rechts) en dus ook reizen op saldo (ROS, midden) iets gestegen zijn.
Inlognaammaandag 28 juni 2010 @ 15:41
quote:
Op maandag 28 juni 2010 10:58 schreef _Michiel_ het volgende:

[..]

En dat terwijl de afspraak toch was dat de invoering van de OV-chipkaart niet tot prijsverhogingen mocht leiden...
Leg dat eens uit aan de RET die je verplicht om met zo'n kut Ov-chipkaart te reizen.

In de automaat
- 2 uurs kaartje: 3,50 euro
- 2 metro reizen kaartje: 4.50 euro

Dat was tot voor kort:
- strippenkaart
- 2 strippenkaart
- 3 strippen kaart
- uurnetkaart
- weekendkaart

En owee als je denkt dat als je samen op een kaart kan reizen door twee keer achter elkaar in te loggen. Helaas, dat gaat niet. Dan zul je dus 2 keer een apart kaartje moeten kopen en wordt je wederom genaaid.

Het is gewoon een verkapte vorm van een miljoenenlening zonder rente.
karr-1maandag 28 juni 2010 @ 15:48
quote:
Op maandag 28 juni 2010 15:41 schreef Inlognaam het volgende:

Het is gewoon een verkapte vorm van een miljoenenlening zonder rente.
Inlognaammaandag 28 juni 2010 @ 19:51
quote:
Op maandag 28 juni 2010 15:48 schreef karr-1 het volgende:

[..]


Je doet er wel lacherig om, maar feitelijk ben je dus te dom om dat niet in te zien.


Wil je met zo'n ov-chipkaart willen reizen, dan moet er altijd een x-bedrag op als tegoed staan. Dat betekent dus als er 2 euro opstaat en je reis maar 1.67 zou kosten, dat je in principe wel voldoende saldo hebt, maar dat je er toch niet mee kan reizen. Nee, er moet voor die kut OV-chipkaart - die jouw ook nog eens geld kost om aan te schaffen- een minimumbedrag opstaan aan tegoed, dat direct ingehouden wordt als je er mee wilt/gaat reizen.

Dat bedrag maal 4 miljoen (laten we zeggen dat 1 op de 4 medelanders zo'n kaart hebben) is dus feitelijk niets meer dan een tegoed dat de Ov-bedrijven van klanten in beheer hebben, zonder dat ze daar een cent voor hoeven te betalen of een tegenprestatie ervoor leveren. Dat bedrag MOET namelijk continue op de kaart staan om 'm te kunnen gebruiken en dat bedrag is dus verplicht 'vooruitbetaald' aan de NS/RET of welk vervoersbedrijf dus ook. In mijn ogen is dat niets anders dan een verplichte vooruitbetaalde en renteloze lening die mogelijk is gemaakt door de invoering van de ov-chipkaart.

In casu kost het de klant dus altijd geld. Daarnaast is het onnodig duur en wie betaald dat uiteindelijk? Ook weer de klant, die moet betalen voor een oplaadbare kaart. En als ie samen reist dus ook altijd 2 kaarten moet kopen want op een kaart inloggen met twee personen gaat niet. Dus moet er weer een extra dure chipkaart betaald worden.

Zo, dat is mijn aversie jegens de OV-kutkaart. Dus goedkoper is het er niet op geworden voor de klant. Hooguit voor degene die net bij een zonegrens woonden/werken.


* dit geldt dus voor de anonieme en oplaadbare persoonlijk chipkaarten. En voor de rest vind ik het gewoon een verkapte vorm van prijsverhoging want het is lang niet altijd goedkoper. In casu dus eerder duurder, gezien je 1) moet betalen voor een chipkaart die oplaadbaar is en 2) andere kaartje verdwenen zijn.

[ Bericht 22% gewijzigd door Inlognaam op 28-06-2010 20:13:40 ]
joepvdmaandag 28 juni 2010 @ 20:51
quote:
Op maandag 28 juni 2010 19:51 schreef Inlognaam het volgende:
Wil je met zo'n ov-chipkaart willen reizen, dan moet er altijd een x-bedrag op als tegoed staan. Dat betekent dus als er 2 euro opstaat en je reis maar 1.67 zou kosten, dat je in principe wel voldoende saldo hebt, maar dat je er toch niet mee kan reizen.
Dat is niet waar; zolang het saldo maar niet negatief is kun je inchecken. Je kunt dus met maar ¤0.01 saldo je reis van ¤1.67 maken en daarmee op een saldo van -¤1.66 uitkomen. Tot je weer oplaadt heb je dan zelfs een renteloze lening.
Inlognaammaandag 28 juni 2010 @ 21:04
Oh, dus je kunt voor 1 ct van Limburg naar Groningen met de trein?

Wel vreemd dat dat in de metro in Rotterdam anders is en dat je eerst moet opwaarderen.
omdat_appelmaandag 28 juni 2010 @ 21:25
quote:
Op maandag 28 juni 2010 20:51 schreef joepvd het volgende:

[..]

Dat is niet waar; zolang het saldo maar niet negatief is kun je inchecken. Je kunt dus met maar ¤0.01 saldo je reis van ¤1.67 maken en daarmee op een saldo van -¤1.66 uitkomen. Tot je weer oplaadt heb je dan zelfs een renteloze lening.
Wat jij zegt is pas niet waar. Dat is alleen bij de ov jaarkaarten van studenten. Als je die niet hebt moet je dus inderdaad minimaal 4 euro op je pasje hebben voor de bus en tram/metro, en nu komt ie, en minimaal 20 euro voor als je op de trein wilt!!! Dus als ik 19.50 op mijn pas heb staan en ik wil voor 5 euries naar amsterdam dan kan dat gewoon niet terwijl ik het er wel op heb staan, GVD!!!

Wij worden met z'n allen keihard geflest, en er zijn er een boel die dat zien en klagen maar vervolgens geen keuze hebben en het systeem moeten gebruiken, maar dat veranderd niets aan de situatie! Is er überhaupt iets wat wij kunnen doen hiertegen?
joepvdmaandag 28 juni 2010 @ 21:40
quote:
Op maandag 28 juni 2010 21:04 schreef Inlognaam het volgende:
Oh, dus je kunt voor 1 ct van Limburg naar Groningen met de trein?

Wel vreemd dat dat in de metro in Rotterdam anders is en dat je eerst moet opwaarderen.
Je had het over de RET en ze leggen het hier onder stap 3 voor je uit.
#ANONIEMmaandag 28 juni 2010 @ 21:44
Kutov. Ik blijf lekker auto rijden
joepvdmaandag 28 juni 2010 @ 21:46
quote:
Op maandag 28 juni 2010 21:25 schreef omdat_appel het volgende:
Wat jij zegt is pas niet waar. Dat is alleen bij de ov jaarkaarten van studenten. Als je die niet hebt moet je dus inderdaad minimaal 4 euro op je pasje hebben voor de bus en tram/metro
Geen idee hoe het bij de trein precies zit. Ik heb hier nog wel een kaart (geen studenten ov-kaart) met saldo -¤1.11 liggen, veroorzaakt door een busreisje van ¤2.82 bij een startsaldo van ¤1.71.