Brad | maandag 28 juni 2010 @ 10:15 |
Vandaag mijn standaard rit naar werk, Hilversum - Utrecht, waarbij ik na afloop van de rit plots mag constateren dat de ritprijs met 3,30% verhoogd is. Ik was in de veronderstelling dat de NS 1x per jaar tarieven mag verhogen, maar blijkbaar mag het met de OV-chipkaart onaangekondigd? | |
PiRANiA | maandag 28 juni 2010 @ 10:16 |
verhoogd ![]() | |
Brad | maandag 28 juni 2010 @ 10:20 |
quote:Fijn, je hebt je punt voor vandaag weer gescoord. Als modje het wil aanpassen, want hij heeft wel gelijk, kan dit ook weer vergeten worden. | |
freako | maandag 28 juni 2010 @ 10:22 |
quote:De tarieven van de 'gewone' treinkaartjes zijn ook aangepast. Retours zijn duurder geworden, enkele reizen goedkoper. Het staat ook op de NS-website: quote:http://www.ns.nl/cs/Satel(...)reis/vervoerbewijzen | |
Brad | maandag 28 juni 2010 @ 10:28 |
quote:Zoals je zelf quote is dat bericht niet recent, het is een nieuwsbericht voor de nieuwe tarieven van 2010 waarbij ze naar 1 januari 2010 verwijzen. edit: al staat er wel een pdf bij van de tarieven vanaf 27 juni... Maar dat PDF bestand is gegenereerd op 1-6-2010. | |
#ANONIEM | maandag 28 juni 2010 @ 10:41 |
wat een aso's ![]() | |
karr-1 | maandag 28 juni 2010 @ 10:46 |
quote:Lijkt me vrij duidelijk | |
Jud1th | maandag 28 juni 2010 @ 10:47 |
quote:Nee hoor, er staat ook: quote: | |
VancouverFan | maandag 28 juni 2010 @ 10:50 |
Wat hadden ze dan moeten doen? Elke reiziger apart een brief sturen? Deze verhoging is ruim op tijd aangekondigd. | |
karr-1 | maandag 28 juni 2010 @ 10:55 |
quote:Ja maar dan moet je lezen... en dat doen mensen niet graag blijkbaar. | |
_Michiel_ | maandag 28 juni 2010 @ 10:58 |
quote:En dat terwijl de afspraak toch was dat de invoering van de OV-chipkaart niet tot prijsverhogingen mocht leiden... | |
longinus | maandag 28 juni 2010 @ 11:00 |
dus door de ov chip wordt alles duurder, nou bedankt ![]() | |
karr-1 | maandag 28 juni 2010 @ 11:07 |
OV word elk jaar duurder dat heeft niets met de chipkaart te maken. | |
karr-1 | maandag 28 juni 2010 @ 11:07 |
quote:Doet het ook niet, dit zijn gewoon de normale jaarlijkse verhogingen | |
freako | maandag 28 juni 2010 @ 11:11 |
quote:Nee, dit zijn niet de jaarlijkse verhogingen, die zijn in januari. Met de tariefsaanpassing van gisteren is een nieuwe stap gemaakt in het aanpassing van de verhouding van de prijzen tussen enkele reizen en retours. Uiteindelijk moeten twee enkele reizen net zo duur zijn als een retour. Hiervoor worden de prijzen van enkele reizen in een aantal stappen verlaagd, en die van retours verhoogd. | |
Socios | maandag 28 juni 2010 @ 11:14 |
Sowieso OV-Chipkaart ![]() Reis gewoon met papieren treinkaartjes. | |
karr-1 | maandag 28 juni 2010 @ 11:15 |
quote:Ook goed ![]() | |
karr-1 | maandag 28 juni 2010 @ 11:15 |
quote:Ja want die bestaan over een paar jaar ook nog ![]() | |
Socios | maandag 28 juni 2010 @ 11:17 |
quote:Treinkaartjes zullen altijd blijven bestaan aangezien het draagvlak voor die kut chipkaart onvoldoende blijft. | |
karr-1 | maandag 28 juni 2010 @ 11:17 |
quote: ![]() ![]() | |
Gibson88 | maandag 28 juni 2010 @ 11:21 |
muggenzifters | |
Brad | maandag 28 juni 2010 @ 11:44 |
quote:Bah, ik lees er ook altijd overheen. In mijn beleving kwamen prijsverhogingen ook altijd in het nieuws vlak voordat het gebeurde.. Al klopt het volgens mij niet dat de enkele ritprijs van een papieren kaartje goedkoper is geworden. quote:OV-chipkaart is op mijn traject goedkoper dan de papieren kaart, dus waarom meer betalen als het niet nodig is? | |
Socios | maandag 28 juni 2010 @ 11:56 |
quote:Serieus hoor. | |
Basp1 | maandag 28 juni 2010 @ 12:02 |
quote:De enkele reis met ov-chip is geodkoper dan een papieren enkele reis. Op dit moment is een enkele ovchipkaart-reis de halve prijs van een papieren retour. Als het goed is zijn dus de papieren retourtjes ook met dit percentage gestegen | |
freako | maandag 28 juni 2010 @ 13:38 |
quote:In het linkje dat ik plaatste is ook een PDF-bestand met de tarieven van 1 januari te vinden, naast een bestand met de tarieven per 27 juni. Ik heb de tarieven van de 1e 40 tariefeenheden uit die bestanden naar een plaatje gekopieerd: 1 januari: ![]() 27 juni: ![]() Daarin is te zien dat de prijzen van enkele reizen (links) iets gedaald zijn, terwijl de prijzen van retours (rechts) en dus ook reizen op saldo (ROS, midden) iets gestegen zijn. | |
Inlognaam | maandag 28 juni 2010 @ 15:41 |
quote:Leg dat eens uit aan de RET die je verplicht om met zo'n kut Ov-chipkaart te reizen. In de automaat - 2 uurs kaartje: 3,50 euro - 2 metro reizen kaartje: 4.50 euro Dat was tot voor kort: - strippenkaart - 2 strippenkaart - 3 strippen kaart - uurnetkaart - weekendkaart En owee als je denkt dat als je samen op een kaart kan reizen door twee keer achter elkaar in te loggen. Helaas, dat gaat niet. Dan zul je dus 2 keer een apart kaartje moeten kopen en wordt je wederom genaaid. Het is gewoon een verkapte vorm van een miljoenenlening zonder rente. | |
karr-1 | maandag 28 juni 2010 @ 15:48 |
quote: ![]() ![]() | |
Inlognaam | maandag 28 juni 2010 @ 19:51 |
quote:Je doet er wel lacherig om, maar feitelijk ben je dus te dom om dat niet in te zien. Wil je met zo'n ov-chipkaart willen reizen, dan moet er altijd een x-bedrag op als tegoed staan. Dat betekent dus als er 2 euro opstaat en je reis maar 1.67 zou kosten, dat je in principe wel voldoende saldo hebt, maar dat je er toch niet mee kan reizen. Nee, er moet voor die kut OV-chipkaart - die jouw ook nog eens geld kost om aan te schaffen- een minimumbedrag opstaan aan tegoed, dat direct ingehouden wordt als je er mee wilt/gaat reizen. Dat bedrag maal 4 miljoen (laten we zeggen dat 1 op de 4 medelanders zo'n kaart hebben) is dus feitelijk niets meer dan een tegoed dat de Ov-bedrijven van klanten in beheer hebben, zonder dat ze daar een cent voor hoeven te betalen of een tegenprestatie ervoor leveren. Dat bedrag MOET namelijk continue op de kaart staan om 'm te kunnen gebruiken en dat bedrag is dus verplicht 'vooruitbetaald' aan de NS/RET of welk vervoersbedrijf dus ook. In mijn ogen is dat niets anders dan een verplichte vooruitbetaalde en renteloze lening die mogelijk is gemaakt door de invoering van de ov-chipkaart. In casu kost het de klant dus altijd geld. Daarnaast is het onnodig duur en wie betaald dat uiteindelijk? Ook weer de klant, die moet betalen voor een oplaadbare kaart. En als ie samen reist dus ook altijd 2 kaarten moet kopen want op een kaart inloggen met twee personen gaat niet. Dus moet er weer een extra dure chipkaart betaald worden. Zo, dat is mijn aversie jegens de OV-kutkaart. Dus goedkoper is het er niet op geworden voor de klant. Hooguit voor degene die net bij een zonegrens woonden/werken. * dit geldt dus voor de anonieme en oplaadbare persoonlijk chipkaarten. En voor de rest vind ik het gewoon een verkapte vorm van prijsverhoging want het is lang niet altijd goedkoper. In casu dus eerder duurder, gezien je 1) moet betalen voor een chipkaart die oplaadbaar is en 2) andere kaartje verdwenen zijn. [ Bericht 22% gewijzigd door Inlognaam op 28-06-2010 20:13:40 ] | |
joepvd | maandag 28 juni 2010 @ 20:51 |
quote:Dat is niet waar; zolang het saldo maar niet negatief is kun je inchecken. Je kunt dus met maar ¤0.01 saldo je reis van ¤1.67 maken en daarmee op een saldo van -¤1.66 uitkomen. Tot je weer oplaadt heb je dan zelfs een renteloze lening. | |
Inlognaam | maandag 28 juni 2010 @ 21:04 |
Oh, dus je kunt voor 1 ct van Limburg naar Groningen met de trein? Wel vreemd dat dat in de metro in Rotterdam anders is en dat je eerst moet opwaarderen. | |
omdat_appel | maandag 28 juni 2010 @ 21:25 |
quote:Wat jij zegt is pas niet waar. Dat is alleen bij de ov jaarkaarten van studenten. Als je die niet hebt moet je dus inderdaad minimaal 4 euro op je pasje hebben voor de bus en tram/metro, en nu komt ie, en minimaal 20 euro voor als je op de trein wilt!!! Dus als ik 19.50 op mijn pas heb staan en ik wil voor 5 euries naar amsterdam dan kan dat gewoon niet terwijl ik het er wel op heb staan, GVD!!! Wij worden met z'n allen keihard geflest, en er zijn er een boel die dat zien en klagen maar vervolgens geen keuze hebben en het systeem moeten gebruiken, maar dat veranderd niets aan de situatie! Is er überhaupt iets wat wij kunnen doen hiertegen? | |
joepvd | maandag 28 juni 2010 @ 21:40 |
quote:Je had het over de RET en ze leggen het hier onder stap 3 voor je uit. | |
#ANONIEM | maandag 28 juni 2010 @ 21:44 |
Kutov. Ik blijf lekker auto rijden ![]() | |
joepvd | maandag 28 juni 2010 @ 21:46 |
quote:Geen idee hoe het bij de trein precies zit. Ik heb hier nog wel een kaart (geen studenten ov-kaart) met saldo -¤1.11 liggen, veroorzaakt door een busreisje van ¤2.82 bij een startsaldo van ¤1.71. |