quote:
Je doet er wel lacherig om, maar feitelijk ben je dus te dom om dat niet in te zien.
Wil je met zo'n ov-chipkaart willen reizen, dan moet er altijd een x-bedrag op als tegoed staan. Dat betekent dus als er 2 euro opstaat en je reis maar 1.67 zou kosten, dat je in principe wel voldoende saldo hebt, maar dat je er toch niet mee kan reizen. Nee, er moet voor die kut OV-chipkaart - die jouw ook nog eens geld kost om aan te schaffen- een minimumbedrag opstaan aan tegoed, dat direct ingehouden wordt als je er mee wilt/gaat reizen.
Dat bedrag maal 4 miljoen (laten we zeggen dat 1 op de 4 medelanders zo'n kaart hebben) is dus feitelijk niets meer dan een tegoed dat de Ov-bedrijven van klanten in beheer hebben, zonder dat ze daar een cent voor hoeven te betalen of een tegenprestatie ervoor leveren. Dat bedrag MOET namelijk continue op de kaart staan om 'm te kunnen gebruiken en dat bedrag is dus verplicht 'vooruitbetaald' aan de NS/RET of welk vervoersbedrijf dus ook. In mijn ogen is dat niets anders dan een verplichte vooruitbetaalde en renteloze lening die mogelijk is gemaakt door de invoering van de ov-chipkaart.
In casu kost het de klant dus altijd geld. Daarnaast is het onnodig duur en wie betaald dat uiteindelijk? Ook weer de klant, die moet betalen voor een oplaadbare kaart. En als ie samen reist dus ook altijd 2 kaarten moet kopen want op een kaart inloggen met twee personen gaat niet. Dus moet er weer een extra dure chipkaart betaald worden.
Zo, dat is mijn aversie jegens de OV-kutkaart. Dus goedkoper is het er niet op geworden voor de klant. Hooguit voor degene die net bij een zonegrens woonden/werken.
* dit geldt dus voor de anonieme en oplaadbare persoonlijk chipkaarten. En voor de rest vind ik het gewoon een verkapte vorm van prijsverhoging want het is lang niet altijd goedkoper. In casu dus eerder duurder, gezien je 1) moet betalen voor een chipkaart die oplaadbaar is en 2) andere kaartje verdwenen zijn.
[ Bericht 22% gewijzigd door Inlognaam op 28-06-2010 20:13:40 ]