abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 28 juni 2010 @ 00:04:36 #1
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83381845
In mijn auto heb wil ik 2 extra 12V aansluitingen bouwen. 1 in het dashboard, 1 achterin voor een koelbox. De stroom haal ik direct van de accu en alles is relais geschakeld en voorzien van controlelampjes (als er stroom/spanning op de aansluitingen staat, staat het lampje ook aan). Alles wordt aangelegd volgens onderstaand schema:


Ik weet dat er meer zekeringen in dat schema zitten dan strikt noodzakelijk, maar liever een zekering teveel dan te weinig.

Maar ik wil graag dat als ik de motor uit zet, de 12V aansluitpunten nog een X-aantal minuten stroom krijgen en dat de stroom dan pas uitgeschakeld wordt. Dit om de accu te sparen. Echter, hoe doe ik dat ?

Het is geen optie om de tijd zelf in de gaten te houden. Ook is het geen optie om wanneer de motor uit gaat alles meteen uit te schakelen. Uiteraard moet het wel zo zijn dat als ik de motor binnen de ingestelde periode weer start, de stroom dan gewoon op de 12V aansluitpunten blijft staan (dus dat de timer/teller/whatever weer op 0 komt te staan en de stroom niet onderbroken wordt). Ook zou het fijn zijn als ik de tijd waarna alles uitgeschakeld word zelf in kan stellen. Dat hoeft echter niet met een knop op het dashboard te gebeuren, een 'verborgen' knopje of instelmogelijkheid in het dashboard is ook prima (zo voorkom ik ook dat de timer per ongeluk verkeerd ingesteld wordt).

Wie kan mij hier mee helpen ? Zelf heb ik helaas te weinig verstand van elektriek om iets te verzinnen wat werkt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 28 juni 2010 @ 00:10:11 #2
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83382084
Een tijdrelais met als stuurstroom je dynamostroom kan wel. Of + over contact.
Wanneer wil je precies laten schakelen?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 28 juni 2010 @ 00:16:22 #3
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83382327
De rotzooi moet +/- 15 minuten nadat de motor uit gaat uit. Maar het zou fijn zijn als dat instelbaar is.

Overigens, voor stuurstroom kan ik wel wat stroom van m'n klokje gebruiken (denk ik). De verlichting daarvan gaat uit als de motor uit gaat.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 28 juni 2010 @ 00:37:32 #4
30503 RealRico
My BAD MOTHERFUCKER
pi_83383169
Stel je vraag eens bij:

http://www.circuitsonline.net/

Ik denk dat daar iemand het wel zou weten.
As far back as I can remember, I 've always wanted to be a gangsta
pi_83383371
daar zijn toch gewoon regelbare tijdrelais voor. Die dus pas stroom af kappen als er geen input meer is van de bron. Zoals als een UPCS effect.

[ Bericht 2% gewijzigd door Chinless op 29-06-2010 07:35:13 ]
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  † In Memoriam † maandag 28 juni 2010 @ 00:54:10 #6
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83383753
UPC effect ?

Maar ik zal morgen eens kijken of ik een tijdrelais/houdrelais kan vinden. bedankt !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83413933
quote:
Op maandag 28 juni 2010 00:54 schreef 2cv het volgende:
UPC effect ?

Maar ik zal morgen eens kijken of ik een tijdrelais/houdrelais kan vinden. bedankt !
UPS

je kan ook evt een elco nemen op het schakel contact ( elco leeg.. relais uit )
  maandag 28 juni 2010 @ 21:41:28 #8
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83419064
quote:
Op maandag 28 juni 2010 20:12 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

UPS

je kan ook evt een elco nemen op het schakel contact ( elco leeg.. relais uit )
Da's een RC-kring. Daar kun je wel wat mee ja, vereist wel wat regelsheit maar daar kan ik wel mee helpen.
quote:
Op maandag 28 juni 2010 00:42 schreef Chinless het volgende:
daar zijn toch gewoon regelbare tijdrelais voor. Die dus pas stroom af kappen als er geen input meer is van de bron. Zoals als een UPC effect.
Zit even te kijken, die krengen zijn EN duur, EN vaak niet voor 12V.
quote:
Op maandag 28 juni 2010 00:16 schreef 2cv het volgende:
De rotzooi moet +/- 15 minuten nadat de motor uit gaat uit. Maar het zou fijn zijn als dat instelbaar is.

Overigens, voor stuurstroom kan ik wel wat stroom van m'n klokje gebruiken (denk ik). De verlichting daarvan gaat uit als de motor uit gaat.
Gebruik als stuurstroom + over contact of een draad van je dynamo.
Als jouw dashboardkloklampje op je motor reageert is er iets fout, dat ding hoort namelijk op die rheostaat van je dashboardverlichting aangesloten te zijn, onder je stuur .
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † dinsdag 29 juni 2010 @ 02:18:53 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83428681
quote:
Op maandag 28 juni 2010 20:12 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

UPS

je kan ook evt een elco nemen op het schakel contact ( elco leeg.. relais uit )
Elco ?
quote:
Op maandag 28 juni 2010 21:41 schreef oshiro het volgende:

[..]

Da's een RC-kring. Daar kun je wel wat mee ja, vereist wel wat regelsheit maar daar kan ik wel mee helpen.
[..]

Zit even te kijken, die krengen zijn EN duur, EN vaak niet voor 12V.
[..]

Gebruik als stuurstroom + over contact of een draad van je dynamo.
Als jouw dashboardkloklampje op je motor reageert is er iets fout, dat ding hoort namelijk op die rheostaat van je dashboardverlichting aangesloten te zijn, onder je stuur .
Lampje van het dashboardklokje (digitaal ding, dus geen wijzertjes) gaat uit/minder fel branden als de motor uit gaat (of het spul van het contact af gaat, 1 van de 2). Dat hoort zo bij een BX. Daar maak ik me dus geen zorgen over.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 29 juni 2010 @ 07:09:27 #10
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83429401
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 02:18 schreef 2cv het volgende:

[..]

Elco ?
Elektrolytische condensator .
quote:
[..]

Lampje van het dashboardklokje (digitaal ding, dus geen wijzertjes) gaat uit/minder fel branden als de motor uit gaat (of het spul van het contact af gaat, 1 van de 2). Dat hoort zo bij een BX. Daar maak ik me dus geen zorgen over.
Hm, dan heb jij de versie zonder rheostaat . Bij ons ging hij aan als de koplampen aan gingen, en je kon de felheid instellen met de rheostaat. Diezelfde rheostaat wil ik overigens in de Renault bouwen, ik heb em nog.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † dinsdag 29 juni 2010 @ 14:31:45 #11
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83442835
Ik kan de lampjes achter mijn kilometerteller ook traploos dimmen. Heb ik nu ook een rheostaat ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 29 juni 2010 @ 20:24:06 #12
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83458998
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 14:31 schreef 2cv het volgende:
Ik kan de lampjes achter mijn kilometerteller ook traploos dimmen. Heb ik nu ook een rheostaat ?
Yes.
Normaal zit het lampje voor je klokje daar ook op. Of m'n pa had dat zo gemaakt, dat zou ook nog eens kunnen...
De radio reageerde er ook op iig.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † woensdag 30 juni 2010 @ 02:24:47 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83475486
Bij mij reageren alleen de lampjes er op. overigens denk ik dat het gewoon een variabele weerstand is. Of is een variabele weerstand een rheostaat ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83481725
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 02:24 schreef 2cv het volgende:
Bij mij reageren alleen de lampjes er op. overigens denk ik dat het gewoon een variabele weerstand is. Of is een variabele weerstand een rheostaat ?
volgens google is het t zelfde
  † In Memoriam † woensdag 30 juni 2010 @ 13:53:36 #15
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83488678
Wederom wordt weer even bewezen dat ik amper verstand van electriciteit heb

Overigens, waar zou ik zo'n tijdrelais kunnen kopen ? Niet in een webwinkel, daar doe ik niet aan.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83490724
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 13:53 schreef 2cv het volgende:
Wederom wordt weer even bewezen dat ik amper verstand van electriciteit heb

Overigens, waar zou ik zo'n tijdrelais kunnen kopen ? Niet in een webwinkel, daar doe ik niet aan.
k zou zeggen.. probeer t eens in heerenveen bij de jong
  † In Memoriam † woensdag 30 juni 2010 @ 14:53:20 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83491383
De Jong ? Die ken ik niet. Even googelen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83492471
opt moleinplein
  † In Memoriam † woensdag 30 juni 2010 @ 15:21:45 #19
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83492494
Nummer 19 !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83492535
kan best.. weet ik zo niet uit mn harses
  † In Memoriam † woensdag 30 juni 2010 @ 15:39:14 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83493173
Google is my friend
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83500908
whhee
  woensdag 30 juni 2010 @ 19:39:58 #23
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83503244
Ik zou als ik jou was niet voor een tijdrelais gaan, tenzij je arm wilt worden en er nog een hele hoop aan wilt bakken. Die dingen werken bijna alleen maar met 230V.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_83509117
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:39 schreef oshiro het volgende:
Ik zou als ik jou was niet voor een tijdrelais gaan, tenzij je arm wilt worden en er nog een hele hoop aan wilt bakken. Die dingen werken bijna alleen maar met 230V.

zelf knutselen dus
  woensdag 30 juni 2010 @ 22:19:01 #25
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83511063
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 21:40 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

zelf knutselen dus
Yes, ik kan wel een printplaatje tekenen als je dat zou willen. Hangt er vanaf of je een beetje kunt solderen . kan ik eventueel ook wel doen. Moet wel een hendig sjiek doosje omheen wil je het een beetje kunnen gebruiken.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_83511934
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 22:19 schreef oshiro het volgende:

[..]

Yes, ik kan wel een printplaatje tekenen als je dat zou willen. Hangt er vanaf of je een beetje kunt solderen . kan ik eventueel ook wel doen. Moet wel een hendig sjiek doosje omheen wil je het een beetje kunnen gebruiken.
* Ou-Tannu wil als 2CV onderdeeltjes enzo roggelt t ook wel solderen

2CV woont toch om de hoek hier
  woensdag 30 juni 2010 @ 22:38:43 #27
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83512257
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 22:32 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

* Ou-Tannu wil als 2CV onderdeeltjes enzo roggelt t ook wel solderen

2CV woont toch om de hoek hier
Ok, nouja hij moet het maar zeggen
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 1 juli 2010 @ 01:43:46 #28
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83518953
Voor ¤25,- ken ik bij De Jong in H'veen een setje krijgen. Ik weet alleen niet meer zeker of dat ding wel genoeg amperes aan kon, maar dat is met een relais (heb ik nog wel een paar van) op te lossen.

Maar ik vind ¤25,- een beetje duur dus ik ga er nog even over nadenken
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 1 juli 2010 @ 07:03:47 #29
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83520196
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 01:43 schreef 2cv het volgende:
Voor ¤25,- ken ik bij De Jong in H'veen een setje krijgen. Ik weet alleen niet meer zeker of dat ding wel genoeg amperes aan kon, maar dat is met een relais (heb ik nog wel een paar van) op te lossen.

Maar ik vind ¤25,- een beetje duur dus ik ga er nog even over nadenken
Ik vind het zelfs best wel meevallen .
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_83523048
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 07:03 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik vind het zelfs best wel meevallen .
ik ook
  † In Memoriam † donderdag 1 juli 2010 @ 14:30:42 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83532776
Als je een gewoon relais voor ¤5,- kan krijgen is een traag relais dat 5 keer zo duur is wel erg duur. Daarbij is het in mijn ogen een extraatje: zonder zo'n relais rijdt die BX van mij ook wel.

Maargoed, vanmiddag/vanavond eerst maar eens de bekleding terug schroeven en de gordel vast zetten (die zat even in de weg bij het naar achteren trekken van een stroomdraad) en dan hof ik alleen nog maar 1 klein paneeltje uit het dashboard te demonteren om alles echt goed aan te sluiten (de rommel zit nu aan elkaar met lasdoppen en alleen om te testen/demonstreren druk ik de zekering er even in) en dan ben ik klaar.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83535754
dan maar airco inbouwen?
  † In Memoriam † donderdag 1 juli 2010 @ 16:45:33 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83537751
Kan alleen maar kapot gaan.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 1 juli 2010 @ 22:26:16 #34
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83550225
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 14:30 schreef 2cv het volgende:
Als je een gewoon relais voor ¤5,- kan krijgen is een traag relais dat 5 keer zo duur is wel erg duur. Daarbij is het in mijn ogen een extraatje: zonder zo'n relais rijdt die BX van mij ook wel.
Haha, dan snap jij niet wat er voor nodig is om iets trager te maken . Valt tegen hoor .
En verder is seriegrootte natuurlijk een stuk kleiner. Dus duurder.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 1 juli 2010 @ 23:47:32 #35
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83553953
Ik heb inderdaad geen bal verstand van dingen vertragen. Ik weet alleen dat dat in de randstad te goed gaat (file's) maar verder houdt het wel aardig op

Gisteravond en vandaag trouwens de 12V plug achterin aangelegd en aangesloten. De hoofdzekering ontbreekt uiteraard nog steeds want lasdoppenprutsmethode gebruikt om het 1 en ander tijdelijk aan elkaar te zetten en de accu is voort de 3e keer leeg getrokken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 2 juli 2010 @ 01:20:10 #36
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83556993
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 23:47 schreef 2cv het volgende:
Ik heb inderdaad geen bal verstand van dingen vertragen. Ik weet alleen dat dat in de randstad te goed gaat (file's) maar verder houdt het wel aardig op

Gisteravond en vandaag trouwens de 12V plug achterin aangelegd en aangesloten. De hoofdzekering ontbreekt uiteraard nog steeds want lasdoppenprutsmethode gebruikt om het 1 en ander tijdelijk aan elkaar te zetten en de accu is voort de 3e keer leeg getrokken.
Zou toch even kijken of je geen lekstroom hebt...
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † vrijdag 2 juli 2010 @ 01:24:33 #37
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83557086
Ik denk dat het iets te maken heeft met urenlang de deur open hebben waardoor urenlang de binnenverlichting brandt. Dat + een accu die zijn beste tijd gehad heeft.

Maar ik moet de lekstroom idd nog even controleren
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83564428
op een volle accu moet je binnenverlichting behoorlijk lang kunnen branden hoor

maar goed als je accu al wat heen is...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')