Heide in de Reeshof?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:59 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Ik was even weg omdat er hier in Tilburg (De Reeshof) brand is op de heide (brandweer in grote getale uitgerukt).
I kid you not
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:45 schreef Swetsenegger het volgende:IK reageer hysterisch? Ik vraag me af wat het nut is om elke dag te melden dat het zo droog is.
Het stukje heide bij Koolhoven (wat Koolhoven Buiten moet wordenquote:
Ik vind dat je nogal overdreven reageert op de paar berichten die nu wereldkundig zijn gemaakt. Het is nog maar een paar dagen echt in het nieuws, en dan nog zit het achter het WK, de kabinetsformatie, het zomerweer, etcetera.quote:
Het is toch nieuws? Er zijn bijvoorbeeld een groot aantal boeren voor wie dit dramatische tijden zijn.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:45 schreef Swetsenegger het volgende:IK reageer hysterisch? Ik vraag me af wat het nut is om elke dag te melden dat het zo droog is.Dat is niet hysterisch wil je zeggen.
[..]
Ik woon nog in een lichtgroen gebied volgens dat kaartje, maar t gras is hier gewoon geel, zo droogquote:Op vrijdag 9 juli 2010 11:12 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
[..]
Komend weekend komt er zo te zien redelijk wat water en dat is broodnodig ook
quote:Waterschap Regge en Dinkel
Persbericht
9 juli 2010
Belangrijke mededeling in verband met de droogte
Verbod op onttrekking uit oppervlaktewater
Door de aanhoudende droogte stelt waterschap Regge en Dinkel met ingang van woensdag 14 juli een verbod op onttrekking uit oppervlaktewater in voor het totale beheersgebied van het waterschap.
Dit verbod verbiedt oppervlaktewater te onttrekken voor beregening en bevloeiing in het gehele beheersgebied. Dit betekent dat er dus ook niet meer mag worden onttrokken uit het oppervlaktewater als de eerst benedenstrooms gelegen stuw overstroomt. Veedrenking uit sloten valt niet onder dit verbod. Deze maatregel geldt ook voor degenen die over een vergunning beschikken om oppervlaktewater te onttrekken. Er wordt bij overtreding handhavend opgetreden door het waterschap.
Aanhoudende droogte
Het verbod op het onttrekken van oppervlaktewater is een gevolg van de aanhoudende droogte. In Twente is de afgelopen weken namelijk nauwelijks neerslag gevallen. De waterstand in diverse sloten en beken is zodanig gedaald dat er nauwelijks of geen water meer wordt afgevoerd. Ook de grondwaterstanden worden steeds lager. Op sommige plekken is het momenteel kritisch. Op dit moment is het nog niet nodig om maatregelen te treffen voor het grondwater, maar als de droogte langer aanhoudt, zijn we wellicht ook genoodzaakt om een onttrekkingsverbod grondwater in te stellen.
Ook voor de komende dagen wordt er weinig regen verwacht, waardoor de situatie zal verslechteren in de loop van de week. Doordat de watertemperatuur stijgt en het zuurstofgehalte in het water daalt, wordt de kans op vissterfte en de aanwezigheid van bacteriën in het water steeds groter. Dit is ook het geval na een hevige regenbui, na langdurige droogte.
Wat doet het waterschap?
Bij aanhoudende droogte wordt de water aan- en afvoeren zoveel mogelijk gestuurd, om te zorgen dat er overal water blijft stromen. Het kan echter voorkomen dat waterstanden in sloten en beken dalen tot een punt dat er nauwelijks of geen water meer afgevoerd wordt. Dit is zeer nadelig voor de landbouw en de natuur.
Het waterschap werkt samen met andere waterschappen, provincie en landbouworganisaties aan structurele maatregelen tegen verdroging. Een van deze maatregelen is dat we proberen water langer vast te houden. Dit gebeurt door onder meer door beken en sloten anders in te richten, door ondiepe waterbodems en de aanleg van waterbergingsgebieden.
Officiële zwemwaterplassen
In de zomermaanden wordt de kwaliteit van de negen officiële zwemwateren in ons gebied (o.a. Hulsbeek, Rutbeek, ’t Lageveld, Tuindorpbad) eens in de twee weken gecontroleerd. Buiten deze officiële zwemwaterplassen wordt niet op zwemwaterkwaliteit gecontroleerd. Het zwemmen buiten de officiële zwemwateren wordt sterk afgeraden. Wanneer het water in de beken en rivieren warmer wordt en de waterstanden eveneens lager worden, neemt de kans op blauwalg en botulisme toe.
Kijk voor meer informatie op www.wrd.nl/wateronttrekking en www.wrd.nl/recreatie/zwemmen
Ik woon in het witte gedeelte, zo ziet het gras er hier uit:quote:Op vrijdag 9 juli 2010 11:12 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
[..]
Komend weekend komt er zo te zien redelijk wat water en dat is broodnodig ook
dat is wel heel erg, bij ons (net onder rotterdam) zijn het hier en daar bruine plekken....quote:Op vrijdag 9 juli 2010 17:59 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik woon in het witte gedeelte, zo ziet het gras er hier uit:
[ afbeelding ]
De paardenwei:
[ afbeelding ]
Hier stelt in hoeveelheden nog geen zak voor eigenlijk. Zal de gemiddelde boer niet gelukkig van worden vrees ikquote:Op zondag 11 juli 2010 00:22 schreef IHVK het volgende:
Aardig wat water gevallen vandaag.
Hier net zo. Als het hele dorp buiten even op het gras had staan spugen had dat net zoveel zin gehad.quote:Op zondag 11 juli 2010 00:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hier stelt in hoeveelheden nog geen zak voor eigenlijk. Zal de gemiddelde boer niet gelukkig van worden vrees ik
Alles bij elkaar werd het vannacht nog iets meer dan dat maar nog altijd weinig indrukwekkendquote:Op zondag 11 juli 2010 01:27 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Hier net zo. Als het hele dorp buiten even op het gras had staan spugen had dat net zoveel zin gehad.
Oh, hier is er wel veel water gevallen gelukkig. Maar goed, de komende dagen krijgen we allemaal nog genoeg water dacht ik.quote:Op zondag 11 juli 2010 01:27 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Hier net zo. Als het hele dorp buiten even op het gras had staan spugen had dat net zoveel zin gehad.
quote:Lek in veendijk bij Nieuwekerk ad Yssel
In een veendijk bij Nieuwerkerk aan den IJssel is een lek ontstaan. Een woordvoerster van het Hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard heeft maandagavond berichtgeving hierover van RTV Rijnmond bevestigd.
Medewerkers van het hoogheemraadschap ontdekten het lek tijdens een inspectie. Een aannemer heeft het lek inmiddels gedicht. Het hoogheemraadschap vermoedt dat het lek is veroorzaakt door een combinatie van waterdruk door de hevige regen en gegraven gangen van mollen of andere dieren.
Het hoogheemraadschap voert sinds vorige week extra inspecties uit aan de regionale waterkeringen. De aanhoudende droogte kan scheuren veroorzaken in de veenkaden in het gebied. Als de scheuren te groot worden, kunnen kaden afschuiven of doorbreken.
Op 26 augustus in 2003 schoof 60 meter veendijk aan de Ringvaart in Wilnis het land in, waardoor honderden inwoners geëvacueerd moesten worden en hun huizen onder water kwamen. De totale schade bedroeg 16 miljoen euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |