quote:Droogte zorgt vooral in het zuiden voor problemen
Nu veel waterschappen een beregeningsverbod instellen, hebben vooral kwekers ten zuiden van de grote rivieren last van de droogte.
Droogte zorgt vooral in het zuiden voor problemenSicco de Boer van Decker-Jacobs in Heythuysen meldt dat ze bijna de bodem van hun waterbassin hebben bereikt. Vanwege het beregeningsverbod mogen ze geen gebruikmaken van oppervlaktewater. ‘We hebben al zeker zeven weken geen regen gehad.’
Veel werk
Ook op veel andere bedrijven werkt men met man en macht om de planten in leven te houden, waarbij er selectief water wordt gegeven. De voorspellingen laten zien dat er voorlopig nog geen einde komt aan de droogte, hoewel de kans op buien wel iets gaat toenemen.
Komend weekend komt er zo te zien redelijk wat water en dat is broodnodig ookquote:Zuiderzeeland: droogte (nog) geen probleem
FLEVOLAND - De grote droogte leidt (nog) niet tot problemen voor Zuiderzeeland. Het waterschap kan alle boeren van water blijven voorzien voor het beregenen van de gewassen.
Daarvoor is het wel nodig om water van buiten de dijken in te laten. "Onze wateraanvoermedewerkers draaien zeven dagen per week 24 uur per dag'', zegt heemraad Jaap Naaktgeboren. "Maar we kunnen het aan in ons gebied.'' Dat het zoveel inspanningen kost, heeft mede te maken met de complexiteit van het watersysteem in met name in de Noordoostpolder. "Er zijn landbouwers die vijftien uur per dag beregenen'', aldus Naaktgeboren
Alleen heb je vrij weinig aan een hele plens water wat maar in een kort tijdsbestek valt. De grond kan het dan niet opnemen en het water vloeit weg via sloten en kanalen. Wat we nodig hebben is een paar dagen lang druilregen.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 11:12 schreef Frutsel het volgende:
Komend weekend komt er zo te zien redelijk wat water en dat is broodnodig ook
Het is ironisch dat ons goede afwateringssysteem ons in de herfst/winter beschermt tegen overstromingen en in de zomer juist bijdraagt aan de verdrogingquote:Op vrijdag 9 juli 2010 12:09 schreef cynicus het volgende:
[..]
Alleen heb je vrij weinig aan een hele plens water wat maar in een kort tijdsbestek valt. De grond kan het dan niet opnemen en het water vloeit weg via sloten en kanalen. Wat we nodig hebben is een paar dagen lang druilregen.
En dat is nuttig omdat? Je denkt dat iedereen nu massaal de helft minder water gaat gebruiken?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:11 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Het komt nu wat meer in het nieuws. Mooi zo.
Nee, dat zullen ze echt niet doen, maar we zitten in een bijzonder droge periode en dat mogen mensen best weten. In dezelfde zin dat ik het ook altijd fijn vind als er weer een warmterecord in het nieuws komt in plaats van dat het ergens op een obscuur weerforum voorbij komt en verder nergens.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:16 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En dat is nuttig omdat? Je denkt dat iedereen nu massaal de helft minder water gaat gebruiken?
Met welk nut?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:22 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Nee, dat zullen ze echt niet doen, maar we zitten in een bijzonder droge periode en dat mogen mensen best weten. In dezelfde zin dat ik het ook altijd fijn vind als er weer een warmterecord in het nieuws komt in plaats van dat het ergens op een obscuur weerforum voorbij komt en verder nergens.
Mensen zouden eens kunnen gaan beseffen dat verdere opwarming van de aarde niet gewenst is bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Met welk nut?
"Goh wat is het droog he mien!"
"Nou inderdaad Annie, al m'n viooltjes verpieteren."
Dat bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Met welk nut?
"Goh wat is het droog he mien!"
"Nou inderdaad Annie, al m'n viooltjes verpieteren."
Je denkt niet dat op die enkeling na de meeste mensen wel doorhebben dat het droog is?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:25 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Dat bijvoorbeeld.
En als er straks wel maatregelen genomen worden / prijzen opeens omhoog gaan, dan weten ze dat het niet uit de lucht komt vallen.
Hopelijk leggen mensen ook een link met bos en heide-branden die nu steeds meer in het nieuws zullen komen.
En nut, nut. Ik ben een weerliefhebber en ik vind het fijn als een fenomeen wat nu plaats heeft in het nieuws komt.
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mensen zouden eens kunnen gaan beseffen dat verdere opwarming van de aarde niet gewenst is bijvoorbeeld.
Ik ben helemaal geen klimaatontkenner, ik zet alleen mijn vraagtekens bij de oorzaak.quote:Maar goed, jij was geloof ik zo'n klimaatontkenner dus in jouw ogen zal het geen nut hebben
Je onderschat de onnozelheid van veel mensen. En dat meen ik serieus. Veel stadsbewoners zonder noemenswaardige tuin vinden het prachtig als het maanden niet regent.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je denkt niet dat op die enkeling na de meeste mensen wel doorhebben dat het droog is?
Zo droog als het nu is, nee.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je denkt niet dat op die enkeling na de meeste mensen wel doorhebben dat het droog is?
"ANDEREN... die snappen het niet!!"quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je onderschat de onnozelheid van veel mensen. En dat meen ik serieus. Veel stadsbewoners zonder noemenswaardige tuin vinden het prachtig als het maanden niet regent.
Inderdaad, die hebben echt geen flauw benul wat er zich buiten de stad allemaal afspeelt.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je onderschat de onnozelheid van veel mensen. En dat meen ik serieus. Veel stadsbewoners zonder noemenswaardige tuin vinden het prachtig als het maanden niet regent.
Het IS al in het nieuws. Dus ik snap je pleidooi niet. Begin deze week een stuk over extra bewaking van de veendijken bv. Het is gewoon paniek zaaien.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:32 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Zo droog als het nu is, nee.
Ze zullen vast wel tegen elkaar zeggen 'goh het heeft al een tijdje niet geregend', ik moet vaker sproeien, maar dat is natuurlijk niet wat er nu aan de hand is. We beleven een uitzonderlijke, uitzonderlijke droogteperiode.
Ik snap niet precies waarom dat van jouw niet in het nieuws mag. Het is toch nieuws?
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het IS al in het nieuws. Dus ik snap je pleidooi niet. Begin deze week een stuk over extra bewaking van de veendijken bv. Het is gewoon paniek zaaien.
Mijn pleidooi is dat ik blij ben dat het nu eindelijk in het nieuws komt (want het is al maanden sluimerend aan de gang natuurlijk, en het zit nu echt in de versnelling). Kortom, het is een persoonlijke mening, ik ben blij.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het IS al in het nieuws. Dus ik snap je pleidooi niet.
Ik ken er genoeg die gewoon de stad niet uitkomen en het stadspark al beschouwen als wildernisquote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:32 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Inderdaad, die hebben echt geen flauw benul wat er zich buiten de stad allemaal afspeelt.
Inderdaad,quote:
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik ken er genoeg die gewoon de stad niet uitkomen en het stadspark al beschouwen als wildernis
Elke dag roepen dat het toch zo droog is is wat anders dan wou je zeggen? Want dan is het dus gewoon plain stupid.quote:
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Elke dag roepen dat het toch zo droog is is wat anders dan wou je zeggen? Want dan is het dus gewoon plain stupid.
Tja misschien moet je dan eens ander nieuws gaan bekijken want ik hoor het al weken.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:43 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Sinds een paar dagen is er berichtgeving over de droogte, die nu behoorlijke vormen begint aan te nemen.
quote:Dat jij daar dan meteen hysterisch op moet reageren omdat het paniekzaaierij zou zijn, tja, prima.
Dus je wist het nog nietquote:Ik vind het goede informatieverschaffing.![]()
Nee, jij wel blijkbaar want het is allemaal niet goed genoeg.quote:Daarnaast zijn dit de berichten die bijdragen aan het dossier 'de droogte van 2010', wat er ongetwijfeld komt. Jij hebt moeite met publieke informatie voorziening?
Ze roepen ook elke dag dat het nat, koud of warm is als dat van toepassing is. En de eventuele gevaren worden ook benoemd.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 13:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Elke dag roepen dat het toch zo droog is is wat anders dan wou je zeggen? Want dan is het dus gewoon plain stupid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |