abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83324340
quote:
Tjeenk Willink wordt informateur

Uitgegeven: 26 juni 2010 13:49
Laatst gewijzigd: 26 juni 2010 13:49

DEN HAAG - Vicepresident van de Raad van State Herman Tjeenk Willink wordt de nieuwe informateur.
Koningin Beatrix heeft hem gevraagd haar ''op korte termijn te informeren over de stappen die moeten worden gezet om te komen tot de vorming van een kabinet dat kan rekenen op een vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal''.

Het kabinet van de Koningin heeft dit zaterdag meegedeeld.
www.nu.nl

Grof geschut wordt opgesteld. De belangrijkste adviseur van de koningin gaat de informatie leiden.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:01:22 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_83324393
En het initiatief ligt nu bij de PvdA. En terecht, als Mark "1 juli" Rutte er niet uitkomt.
pi_83324398
weten we nog of deze man een politieke voorkeur heeft?

anyway, goed dat ze de beste mensen op deze taak zetten.. wordt hoog tijd dat vvd en pvda er uit komen welk kabinet ze willen.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:02:09 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_83324610
Tjeenk Willink is weliswaar van PvdA-huize, maar in zijn huidige rol staat hij buiten het politieke strijdtoneel en hij wordt geacht neutraal te zijn. Hij is iemand die door vrijwel alle partijen gerespecteerd worden denk ik.
pi_83324630
Ah, Trix laat het de "huisvriend"oplossen.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:09:30 #7
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_83324636
Ik las het ja .
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:11:43 #8
165633 eriksd
The grand facade...
pi_83324688
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:01 schreef remlof het volgende:
En het initiatief ligt nu bij de PvdA. En terecht, als Mark "1 juli" Rutte er niet uitkomt.
Aan Mark heeft het niet gelegen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 juni 2010 @ 14:14:01 #9
862 Arcee
Look closer
pi_83324738
Toch opvallend, blijkbaar is een lichtgewicht niet genoeg meer.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:16:25 #10
104871 remlof
Europees federalist
pi_83324801
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:11 schreef eriksd het volgende:

[..]

Hij deed anders het moeilijkst bij de meest levensvatbare optie: PaarsPlus.
pi_83324824
quote:

[..]

Hij deed moeilijk over rechts. Hij wilde niet praten met de PVV alleen, terwijl dat soort dingen vaak zat gebeuren. Niets nieuws onder de zon. Hij was de enige die paars+ niet wilde. Hij wilde dus alleen met CDA en PvdA en de PvdA had al duidelijk aangegeven dat niet te willen. Dus.. nee.. het lag niet aan Mark..
pi_83325019
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:16 schreef remlof het volgende:

[..]

Ten koste van jezelf een flut kabinet er door drukken was anders geen reële optie.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:25:33 #13
104871 remlof
Europees federalist
pi_83325073
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:23 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Ten koste van jezelf een flut kabinet er door drukken was anders geen reële optie.
En 1 juli noemen als einddatum voor de formatie voordat je de verkiezingsuitslag kent was wel reëel?
pi_83325092
Bea wil dus graag cohen als premier onder kabinet Rampspoed1
#winning
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:26:51 #15
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_83325103
Ik zou zeggen: Op naar een republiek. De koningin kan een heel eind bepalen welke coalitie er komt, en aangezien ze niet is verkozen vind ik dit echt ondemocratisch.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:31:25 #16
104871 remlof
Europees federalist
pi_83325250
Teletekst meldt nu dat er om 15:00 een persconferentie is op Politiek24.
pi_83325252
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:25 schreef remlof het volgende:

[..]

En 1 juli noemen als einddatum voor de formatie voordat je de verkiezingsuitslag kent was wel reëel?
Als de andere partijen moeilijk doen niet.
pi_83325407
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:23 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

dus de enige optie waar de vvd met open armen ontvangen wordt mag worden afgeschoten omdat het een flut kabinet zou zijn.
de enige optie die op het moment besproken zou kunnen worden wordt niet besproken, omdat vvd en pvv geen zin hebben eerst samen rond de tafel te gaan zitten, en daarna pas het cda erbij te halen.

als rutte er echt voor was gegaan had er 1 juli een conceptakkoord met paars plus gelegen, óf was er een conceptakkoord van rechts gekomen/waren de onderhandellingen in een ver stadium geblokkeerd en kon rutte de schuld bij ruzieend pvv/cda leggen.

nu? rutte is alleen serieus achter de moeilijkste variant aangegaan, waar de pvda niet wilt, en het cda zich nog moet hervinden en niet weet of het mee wilt doen.

rutte is de enige die de schuld heeft van het niet halen van zijn eigen deadline.
pi_83325549
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:26 schreef Tware het volgende:
Bea wil dus graag cohen als premier onder kabinet Rampspoed1
Volgens mij is Tjeenk Willink hier meer de man die boven alle partijen moet staan, dan degene die de PvdA-belangen moet verdedigen. Indien er een kabinet komt met de VVD, dan ligt het voor de hand dat er een VVD-premier komt. Al twijfel ik wel over Rutte, ik verwacht dat de VVD uiteindelijk met iemand anders zal komen en Rutte partijleider en fractievoorzitter blijft.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:44:13 #20
104871 remlof
Europees federalist
pi_83325601
Rutte moet sowieso in de Kamer gaan zitten. Want gezien z'n opstelling komt er in zijn ogen een "vechtkabinet"

Ik geef Kroes een goeie kans, of anders inderdaad Cohen.
  Moderator zaterdag 26 juni 2010 @ 14:45:59 #21
249559 crew  Lavenderr
pi_83325661
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:44 schreef remlof het volgende:
Rutte moet sowieso in de Kamer gaan zitten. Want gezien z'n opstelling komt er in zijn ogen een "vechtkabinet"

Cohen denk ik.
pi_83325801
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:08 schreef Jojoke het volgende:
Tjeenk Willink is weliswaar van PvdA-huize, maar in zijn huidige rol staat hij buiten het politieke strijdtoneel en hij wordt geacht neutraal te zijn. Hij is iemand die door vrijwel alle partijen gerespecteerd worden denk ik.
Yep. Dat is idd de bedoeling. Ik ben benieuwd naar zijn toelichting straks.
pi_83325999
quote:

Cohen gaat niet gebeuren. Daar zal de VVD nooit deel van uitmaken.
pi_83326136
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:17 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Hij deed moeilijk over rechts. Hij wilde niet praten met de PVV alleen, terwijl dat soort dingen vaak zat gebeuren. Niets nieuws onder de zon. Hij was de enige die paars+ niet wilde. Hij wilde dus alleen met CDA en PvdA en de PvdA had al duidelijk aangegeven dat niet te willen. Dus.. nee.. het lag niet aan Mark..
Totale onzin wat je hier schrijft, Rutte wilde juist wel praten met de PVV. Uit het rapport van Rosenthal:
quote:
Dinsdag 15 juni heb ik achtereenvolgens de voorzitter van de VVD-fractie en de voorzitter van de PVV-fractie afzonderlijk voor een gesprek ontvangen. Beiden hebben daarin herhaald dat hun eerste respectievelijk enige voorkeur lag bij een coalitie VVD-PVV-CDA. De voorzitter van de VVD-fractie verklaarde voorts bereid te zijn tot onderhandelingen met de voorzitter van de PVV-fractie. De voorzitter van de PVV-fractie nam het standpunt in dat hij geen onderhandelingen met de voorzitter van de VVD-fractie wenste te voeren zonder deelname daaraan van de voorzitter van de CDA-fractie.
pi_83326151
betwijfel idd of cohen het wordt.. een d66 premier lijkt me eerlijk gezegd nog waarschijnlijker dan cohen.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 15:01:24 #26
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_83326162
quote:

[..]

PaarsPlus levensvatbaar .

Dat wordt het allerslechtste kabinet ooit. Eigenlijk lijkt het me wel prima, want dan wordt links helemaal gedecimeerd bij de verkiezingen. Beetje jammer dat Wilders dan de absolute meerderheid haalt, want dan kan hij onzin als de kopvoddentax doordrukken. Maar ja, linksen: het is jullie eigen schuld.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_83326169
quote:

[..]

Dan verteken je de waarheid enigszins. Hij is de enige die bepaalde coalities niet uitsluit i.t.t. Cohen en Verhagen. Sowieso is het erg subjectief over wat wel en niet levensvatbaar is.
pi_83326192
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:01 schreef Asphias het volgende:
betwijfel idd of cohen het wordt.. een d66 premier lijkt me eerlijk gezegd nog waarschijnlijker dan cohen.

In welk paralel universum denk je dat dit zal gebeuren?
  zaterdag 26 juni 2010 @ 15:04:32 #29
123170 alors
zlata1234
pi_83326261
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:31 schreef remlof het volgende:
Teletekst meldt nu dat er om 15:00 een persconferentie is op Politiek24.
Nu dus
know'm sayin?
word? word.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 15:07:15 #30
165633 eriksd
The grand facade...
pi_83326338
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:01 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Dat wordt het allerslechtste kabinet ooit. Eigenlijk lijkt het me wel prima, want dan wordt links helemaal gedecimeerd bij de verkiezingen. Beetje jammer dat Wilders dan de absolute meerderheid haalt, want dan kan hij onzin als de kopvoddentax doordrukken. Maar ja, linksen: het is jullie eigen schuld.
Je krijgt nu echt een ruk naar rechts inderdaad.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_83326419
quote:
Informatieverzoek aan Tjeenk Willink

Koningin Beatrix heeft vice-president Tjeenk Willink van de Raad van State verzocht om op korte termijn haar te informeren over de stappen die moeten worden gezet.

Vrijdagmiddag heeft Koningin Beatrix informateur Rosenthal ontvangen die haar zijn eindverslag heeft aangeboden en toegelicht. De Koningin heeft vervolgens de fractievoorzitters geconsulteerd van de vijf partijen die in het advies van de informateur worden genoemd. Naar aanleiding van deze consultaties heeft de Koningin vrijdagavond 25 juni 2010 de vice-president van de Raad van State, Tjeenk Willink, ontvangen en hem verzocht om, met inachtneming van de in het eindverslag vervatte conclusies, haar op korte termijn te informeren over de stappen die moeten worden gezet om te komen tot de vorming van een kabinet dat kan rekenen op een vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal.

Dat heeft het Kabinet der Koningin medegedeeld.
http://www.kabinetsformat(...)k_aan_Tjeenk_Willink
pi_83326426
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:02 schreef nikk het volgende:

[..]

In welk paralel universum denk je dat dit zal gebeuren?
nou een paralel universum wat nog altijd dichterbij staat dan die waar cohen premier wordt

maar op een iets serieuzere toon. het zou nog best kunnen dat, op het moment dat paars plus er komt, er een compromis moet komen tussen de premierkeuze. een vvd premier wordt als te rechts ervaren voor de pvda, en een pvda premier kan er sowieso bij de vvd niet door. het is, heb ik mij laten vertellen, vaker gebeurt dat bij twee ongeveer even grote partijen de kleine 3e de premier levert.

tuurlijk, niet waarschijnlijk, maar volgens mij nog altijd een stapje waarschijnlijker dan dat rutte een pvda-premier ook maar enigszins goedkeurt.
pi_83326481
Tjeenk Willink moet dus kijken welke coalitie mogelijk is tussen de vijf middenpartijen. Hij zal geen inhoudelijke onderhandelingen voeren.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 juni 2010 @ 15:17:09 #34
862 Arcee
Look closer
pi_83326610
quote:
Het is sowieso de enige reden waarom Cohen lijsttrekker werd: premier worden.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_83326707
quote:

[..]

Hij heeft het ook zeker niet vooruit geholpen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_83326772
quote:

[..]

Word jij nou nooit moe van jezelf?
pi_83326790
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:07 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je krijgt nu echt een ruk naar rechts inderdaad.
Neuh dat gaat wel meevallen. De PVV stort vanzelf weer in elkaar en het CDA krabbelt weer wat op. Zo heel erg hard veranderen de verhoudingen niet hoor.
pi_83326830
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:09 schreef Asphias het volgende:

[..]

nou een paralel universum wat nog altijd dichterbij staat dan die waar cohen premier wordt
Nou, dat is ook weer overdreven.
quote:
maar op een iets serieuzere toon. het zou nog best kunnen dat, op het moment dat paars plus er komt, er een compromis moet komen tussen de premierkeuze. een vvd premier wordt als te rechts ervaren voor de pvda, en een pvda premier kan er sowieso bij de vvd niet door. het is, heb ik mij laten vertellen, vaker gebeurt dat bij twee ongeveer even grote partijen de kleine 3e de premier levert.

tuurlijk, niet waarschijnlijk, maar volgens mij nog altijd een stapje waarschijnlijker dan dat rutte een pvda-premier ook maar enigszins goedkeurt.
Meestal levert de grootste partij de premier en de tweede partij de minister van financiën. Wat wil de VVD liever? De premier of de minister van financiën?
  zaterdag 26 juni 2010 @ 15:26:08 #39
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_83326865
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

Word jij nou nooit moe van jezelf?
Ik ben een paar maanden weggeweest, dus ik kan er weer even tegenaan.
pi_83326906
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:26 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ik ben een paar maanden weggeweest, dus ik kan er weer even tegenaan.
pi_83326924
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:24 schreef Wombcat het volgende:

Meestal levert de grootste partij de premier en de tweede partij de minister van financiën. Wat wil de VVD liever? De premier of de minister van financiën?
Dat is wel een belangrijke overweging inderdaad. Eigenlijk kan de VVD zich niet veroorloven die post aan een PvdA'er te laten. Lastige keuze hoor.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 15:30:12 #42
104871 remlof
Europees federalist
pi_83326959
Willink was in ieder geval duidelijk over het feit dat gezien de huidige financieel economische situatie het niet wenselijk is een partij aan de macht te hebben die aan het staatsrecht wil tornen en internationale samenwerking op het spel wil zetten.

De PVV heeft zichzelf met haar standpunten buitenspel gezet, dus.
pi_83327053
quote:

[..]

Stoere taal, jammer van de ontbrekende argumentatie.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_83327082
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:30 schreef remlof het volgende:
Willink was in ieder geval duidelijk over het feit dat gezien de huidige financieel economische situatie het niet wenselijk is een partij aan de macht te hebben die aan het staatsrecht wil tornen en internationale samenwerking op het spel wil zetten.

De PVV heeft zichzelf met haar standpunten buitenspel gezet, dus.
Even quoten voor alle PVV aanhangers hier op fok!
Stemmen op de PVV, wat een epic fail
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_83327252
quote:

[..]

VVD-PVV-CDA levensvatbaar .

Dat wordt het allerslechtste kabinet ooit. Eigenlijk lijkt het me wel prima, want dan wordt de PVV helemaal gedecimeerd bij de verkiezingen. Beetje jammer dat links dan de absolute meerderheid haalt, want dan kunnen ze onzin als het afschaffen van het koningshuis doordrukken. Maar ja, rechtsen: het is jullie eigen schuld.

Hee, kijk nou, het kan ook andersom!
  zaterdag 26 juni 2010 @ 15:47:34 #46
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_83327379
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:41 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat wordt het allerslechtste kabinet ooit. Eigenlijk lijkt het me wel prima, want dan wordt de PVV helemaal gedecimeerd bij de verkiezingen. Beetje jammer dat links dan de absolute meerderheid haalt, want dan kunnen ze onzin als het afschaffen van het koningshuis doordrukken. Maar ja, rechtsen: het is jullie eigen schuld.

Afschaffen van het koningshuis zou ik eerder rechts noemen. Het zijn immers de linksen die zweren bij sterke onverkozen leiders.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 15:50:37 #47
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_83327450
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:41 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Uit het verleden is gebleken dat Paarse partijen halveren. Bij de verkiezingen van 2002 waren de Paarse partijen stuk voor stuk gehalveerd. Dus in dat opzicht wil ik best wel een Paars+ Kabinet hebben
pi_83327561
quote:
Informateur: onderhandelen niet mijn opdracht

DEN HAAG - Informateur Herman Tjeenk Willink is „niet ingehuurd om onderhandelingen over welke opdracht dan ook te voeren”. Hij zal een informateur zijn in de oorspronkelijke betekenis van het woord en op korte termijn aan koningin Beatrix rapporteren over de stappen die moeten worden gezet om te komen tot de vorming van een kabinet dat kan rekenen op een vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal.

Hij zei dit zaterdag in een toelichting op het verzoek dat hij van koningin Beatrix heeft ontvangen. „Zonder overeenstemming over de procedure zou elke stap van de koningin worden uitgelegd als een politieke keuze”, aldus de nieuwe informateur.

Hij heeft een „beperkte opdracht” te kijken naar wat de volgende stappen kunnen zijn. Onderhandelen hoort daar niet bij. „Dit is een tussenstap die moet leiden tot overeenstemming over wie nu de volgende stap gaat zetten.”

Tjeenk Willink benadrukte dat hij als vicepresident van de Raad van State boven de partijen staat. De koningin wil volgens hem „geen politieke keuze” maken. „Dan is het aantal functionarissen die worden geacht boven de partijen te staan gering.” Zijn werk de komende dagen is „eigenlijk een verlengde consultatie van de koningin”, zei Tjeenk Willink.
Als ik het goed begrijp gaat hij dus alleen een soort stappenplan opstellen met waarschijnlijk VVD en PvdA over hoe verder te gaan, zodat de stappen van de koningin niet als een politieke keuze worden gezien.
pi_83327586
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:50 schreef Holograph het volgende:

[..]

Uit het verleden is gebleken dat Paarse partijen halveren. Bij de verkiezingen van 2002 waren de Paarse partijen stuk voor stuk gehalveerd. Dus in dat opzicht wil ik best wel een Paars+ Kabinet hebben
Na het eerste paarse kabinet zaten PVDA en VVD juist op winst. Pas na het tweede verloren ze.
pi_83327622
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:47 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Afschaffen van het koningshuis zou ik eerder rechts noemen. Het zijn immers de linksen die zweren bij sterke onverkozen leiders.
Wat denk je weer lekker in hokjes. De linkse partijen in NL zijn helemaal niet zo voor onverkozen leiders. Het zijn juist b.v. GL en de SP zijn die voor afschaffing van het koningshuis pleiten.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2010 16:03:54 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')