www.nu.nlquote:Tjeenk Willink wordt informateur
Uitgegeven: 26 juni 2010 13:49
Laatst gewijzigd: 26 juni 2010 13:49
DEN HAAG - Vicepresident van de Raad van State Herman Tjeenk Willink wordt de nieuwe informateur.
Koningin Beatrix heeft hem gevraagd haar ''op korte termijn te informeren over de stappen die moeten worden gezet om te komen tot de vorming van een kabinet dat kan rekenen op een vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal''.
Het kabinet van de Koningin heeft dit zaterdag meegedeeld.
Aan Mark heeft het niet gelegen.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:01 schreef remlof het volgende:
En het initiatief ligt nu bij de PvdA. En terecht, als Mark "1 juli" Rutte er niet uitkomt.
Hij deed moeilijk over rechts. Hij wilde niet praten met de PVV alleen, terwijl dat soort dingen vaak zat gebeuren. Niets nieuws onder de zon. Hij was de enige die paars+ niet wilde. Hij wilde dus alleen met CDA en PvdA en de PvdA had al duidelijk aangegeven dat niet te willen. Dus.. nee.. het lag niet aan Mark..quote:
Ten koste van jezelf een flut kabinet er door drukken was anders geen reële optie.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij deed anders het moeilijkst bij de meest levensvatbare optie: PaarsPlus.
En 1 juli noemen als einddatum voor de formatie voordat je de verkiezingsuitslag kent was wel reëel?quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:23 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ten koste van jezelf een flut kabinet er door drukken was anders geen reële optie.
quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:25 schreef remlof het volgende:
[..]
En 1 juli noemen als einddatum voor de formatie voordat je de verkiezingsuitslag kent was wel reëel?
dus de enige optie waar de vvd met open armen ontvangen wordt mag worden afgeschoten omdat het een flut kabinet zou zijn.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:23 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ten koste van jezelf een flut kabinet er door drukken was anders geen reële optie.
Volgens mij is Tjeenk Willink hier meer de man die boven alle partijen moet staan, dan degene die de PvdA-belangen moet verdedigen. Indien er een kabinet komt met de VVD, dan ligt het voor de hand dat er een VVD-premier komt. Al twijfel ik wel over Rutte, ik verwacht dat de VVD uiteindelijk met iemand anders zal komen en Rutte partijleider en fractievoorzitter blijft.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:26 schreef Tware het volgende:
Bea wil dus graag cohen als premier onder kabinet Rampspoed1
quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:44 schreef remlof het volgende:
Rutte moet sowieso in de Kamer gaan zitten. Want gezien z'n opstelling komt er in zijn ogen een "vechtkabinet"
Ik geef Kroes een goeie kans, of anders inderdaad Cohen.
Yep. Dat is idd de bedoeling. Ik ben benieuwd naar zijn toelichting straks.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:08 schreef Jojoke het volgende:
Tjeenk Willink is weliswaar van PvdA-huize, maar in zijn huidige rol staat hij buiten het politieke strijdtoneel en hij wordt geacht neutraal te zijn. Hij is iemand die door vrijwel alle partijen gerespecteerd worden denk ik.
Cohen gaat niet gebeuren. Daar zal de VVD nooit deel van uitmaken.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:44 schreef remlof het volgende:
Rutte moet sowieso in de Kamer gaan zitten. Want gezien z'n opstelling komt er in zijn ogen een "vechtkabinet"
Totale onzin wat je hier schrijft, Rutte wilde juist wel praten met de PVV. Uit het rapport van Rosenthal:quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:17 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Hij deed moeilijk over rechts. Hij wilde niet praten met de PVV alleen, terwijl dat soort dingen vaak zat gebeuren. Niets nieuws onder de zon. Hij was de enige die paars+ niet wilde. Hij wilde dus alleen met CDA en PvdA en de PvdA had al duidelijk aangegeven dat niet te willen. Dus.. nee.. het lag niet aan Mark..
quote:Dinsdag 15 juni heb ik achtereenvolgens de voorzitter van de VVD-fractie en de voorzitter van de PVV-fractie afzonderlijk voor een gesprek ontvangen. Beiden hebben daarin herhaald dat hun eerste respectievelijk enige voorkeur lag bij een coalitie VVD-PVV-CDA. De voorzitter van de VVD-fractie verklaarde voorts bereid te zijn tot onderhandelingen met de voorzitter van de PVV-fractie. De voorzitter van de PVV-fractie nam het standpunt in dat hij geen onderhandelingen met de voorzitter van de VVD-fractie wenste te voeren zonder deelname daaraan van de voorzitter van de CDA-fractie.
PaarsPlus levensvatbaarquote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Dan verteken je de waarheid enigszins. Hij is de enige die bepaalde coalities niet uitsluit i.t.t. Cohen en Verhagen. Sowieso is het erg subjectief over wat wel en niet levensvatbaar is.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:16 schreef remlof het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:01 schreef Asphias het volgende:
betwijfel idd of cohen het wordt.. een d66 premier lijkt me eerlijk gezegd nog waarschijnlijker dan cohen.
Nu dusquote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:31 schreef remlof het volgende:
Teletekst meldt nu dat er om 15:00 een persconferentie is op Politiek24.
Je krijgt nu echt een ruk naar rechts inderdaad.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:01 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
PaarsPlus levensvatbaar.
Dat wordt het allerslechtste kabinet ooit. Eigenlijk lijkt het me wel prima, want dan wordt links helemaal gedecimeerd bij de verkiezingen. Beetje jammer dat Wilders dan de absolute meerderheid haalt, want dan kan hij onzin als de kopvoddentax doordrukken. Maar ja, linksen: het is jullie eigen schuld.
http://www.kabinetsformat(...)k_aan_Tjeenk_Willinkquote:Informatieverzoek aan Tjeenk Willink
Koningin Beatrix heeft vice-president Tjeenk Willink van de Raad van State verzocht om op korte termijn haar te informeren over de stappen die moeten worden gezet.
Vrijdagmiddag heeft Koningin Beatrix informateur Rosenthal ontvangen die haar zijn eindverslag heeft aangeboden en toegelicht. De Koningin heeft vervolgens de fractievoorzitters geconsulteerd van de vijf partijen die in het advies van de informateur worden genoemd. Naar aanleiding van deze consultaties heeft de Koningin vrijdagavond 25 juni 2010 de vice-president van de Raad van State, Tjeenk Willink, ontvangen en hem verzocht om, met inachtneming van de in het eindverslag vervatte conclusies, haar op korte termijn te informeren over de stappen die moeten worden gezet om te komen tot de vorming van een kabinet dat kan rekenen op een vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal.
Dat heeft het Kabinet der Koningin medegedeeld.
nou een paralel universum wat nog altijd dichterbij staat dan die waar cohen premier wordtquote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:02 schreef nikk het volgende:
[..]
In welk paralel universum denk je dat dit zal gebeuren?
Het is sowieso de enige reden waarom Cohen lijsttrekker werd: premier worden.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:44 schreef remlof het volgende:
Word jij nou nooit moe van jezelf?quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:01 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
PaarsPlus levensvatbaar.
Dat wordt het allerslechtste kabinet ooit. Eigenlijk lijkt het me wel prima, want dan wordt links helemaal gedecimeerd bij de verkiezingen. Beetje jammer dat Wilders dan de absolute meerderheid haalt, want dan kan hij onzin als de kopvoddentax doordrukken. Maar ja, linksen: het is jullie eigen schuld.
Neuh dat gaat wel meevallen. De PVV stort vanzelf weer in elkaar en het CDA krabbelt weer wat op. Zo heel erg hard veranderen de verhoudingen niet hoor.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:07 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je krijgt nu echt een ruk naar rechts inderdaad.
Nou, dat is ook weer overdreven.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:09 schreef Asphias het volgende:
[..]
nou een paralel universum wat nog altijd dichterbij staat dan die waar cohen premier wordt![]()
Meestal levert de grootste partij de premier en de tweede partij de minister van financiën. Wat wil de VVD liever? De premier of de minister van financiën?quote:maar op een iets serieuzere toon. het zou nog best kunnen dat, op het moment dat paars plus er komt, er een compromis moet komen tussen de premierkeuze. een vvd premier wordt als te rechts ervaren voor de pvda, en een pvda premier kan er sowieso bij de vvd niet door. het is, heb ik mij laten vertellen, vaker gebeurt dat bij twee ongeveer even grote partijen de kleine 3e de premier levert.
tuurlijk, niet waarschijnlijk, maar volgens mij nog altijd een stapje waarschijnlijker dan dat rutte een pvda-premier ook maar enigszins goedkeurt.
Ik ben een paar maanden weggeweest, dus ik kan er weer even tegenaan.quote:
quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:26 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik ben een paar maanden weggeweest, dus ik kan er weer even tegenaan.
Dat is wel een belangrijke overweging inderdaad. Eigenlijk kan de VVD zich niet veroorloven die post aan een PvdA'er te laten. Lastige keuze hoor.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:24 schreef Wombcat het volgende:
Meestal levert de grootste partij de premier en de tweede partij de minister van financiën. Wat wil de VVD liever? De premier of de minister van financiën?
Stoere taal, jammer van de ontbrekende argumentatie.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:01 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
PaarsPlus levensvatbaar.
Even quoten voor alle PVV aanhangers hier op fok!quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:30 schreef remlof het volgende:
Willink was in ieder geval duidelijk over het feit dat gezien de huidige financieel economische situatie het niet wenselijk is een partij aan de macht te hebben die aan het staatsrecht wil tornen en internationale samenwerking op het spel wil zetten.
De PVV heeft zichzelf met haar standpunten buitenspel gezet, dus.
VVD-PVV-CDA levensvatbaarquote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:01 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
PaarsPlus levensvatbaar.
Afschaffen van het koningshuis zou ik eerder rechts noemen. Het zijn immers de linksen die zweren bij sterke onverkozen leiders.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:41 schreef Wombcat het volgende:
[..]
VVD-PVV-CDA levensvatbaar.
Dat wordt het allerslechtste kabinet ooit. Eigenlijk lijkt het me wel prima, want dan wordt de PVV helemaal gedecimeerd bij de verkiezingen. Beetje jammer dat links dan de absolute meerderheid haalt, want dan kunnen ze onzin als het afschaffen van het koningshuis doordrukken. Maar ja, rechtsen: het is jullie eigen schuld.
Hee, kijk nou, het kan ook andersom!
Uit het verleden is gebleken dat Paarse partijen halveren. Bij de verkiezingen van 2002 waren de Paarse partijen stuk voor stuk gehalveerd. Dus in dat opzicht wil ik best wel een Paars+ Kabinet hebbenquote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:41 schreef Wombcat het volgende:
[..]
VVD-PVV-CDA levensvatbaar.
Dat wordt het allerslechtste kabinet ooit. Eigenlijk lijkt het me wel prima, want dan wordt de PVV helemaal gedecimeerd bij de verkiezingen. Beetje jammer dat links dan de absolute meerderheid haalt, want dan kunnen ze onzin als het afschaffen van het koningshuis doordrukken. Maar ja, rechtsen: het is jullie eigen schuld.
Hee, kijk nou, het kan ook andersom!
Als ik het goed begrijp gaat hij dus alleen een soort stappenplan opstellen met waarschijnlijk VVD en PvdA over hoe verder te gaan, zodat de stappen van de koningin niet als een politieke keuze worden gezien.quote:Informateur: onderhandelen niet mijn opdracht
DEN HAAG - Informateur Herman Tjeenk Willink is „niet ingehuurd om onderhandelingen over welke opdracht dan ook te voeren”. Hij zal een informateur zijn in de oorspronkelijke betekenis van het woord en op korte termijn aan koningin Beatrix rapporteren over de stappen die moeten worden gezet om te komen tot de vorming van een kabinet dat kan rekenen op een vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal.
Hij zei dit zaterdag in een toelichting op het verzoek dat hij van koningin Beatrix heeft ontvangen. „Zonder overeenstemming over de procedure zou elke stap van de koningin worden uitgelegd als een politieke keuze”, aldus de nieuwe informateur.
Hij heeft een „beperkte opdracht” te kijken naar wat de volgende stappen kunnen zijn. Onderhandelen hoort daar niet bij. „Dit is een tussenstap die moet leiden tot overeenstemming over wie nu de volgende stap gaat zetten.”
Tjeenk Willink benadrukte dat hij als vicepresident van de Raad van State boven de partijen staat. De koningin wil volgens hem „geen politieke keuze” maken. „Dan is het aantal functionarissen die worden geacht boven de partijen te staan gering.” Zijn werk de komende dagen is „eigenlijk een verlengde consultatie van de koningin”, zei Tjeenk Willink.
Na het eerste paarse kabinet zaten PVDA en VVD juist op winst. Pas na het tweede verloren ze.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:50 schreef Holograph het volgende:
[..]
Uit het verleden is gebleken dat Paarse partijen halveren. Bij de verkiezingen van 2002 waren de Paarse partijen stuk voor stuk gehalveerd. Dus in dat opzicht wil ik best wel een Paars+ Kabinet hebben
Wat denk je weer lekker in hokjes. De linkse partijen in NL zijn helemaal niet zo voor onverkozen leiders. Het zijn juist b.v. GL en de SP zijn die voor afschaffing van het koningshuis pleiten.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 15:47 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Afschaffen van het koningshuis zou ik eerder rechts noemen. Het zijn immers de linksen die zweren bij sterke onverkozen leiders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |