Ik had dat schema ook gevonden, maar daar staat geen warm eten in. In de groeigids van het consultatiebureau staat trouwens ook weer iets heel anders.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:29 schreef lily het volgende:
Ik weet het zomaar niet meer, Claudia en heb er nu nog niet zo over nagedacht. Op http://www.overkinderen.nl/hhp_article_show.asp?ArtID=2544&Art_Type=6 staat een schema voor 7/8/9 mnd oude baby's.
Lijkt er wel een beetje op alleen staat daar inderdaad nog fruit voor het slaapje bij.
Ons schema is ruwweg zo:quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een vraagje over hoeveel maaltijden een baby van 7-8 maanden krijgt. Ons schema ziet er nu als volgt uit:
07:00 Wakker worden
07:30 Fles opvolgmelk
9:00 - 10:00/10:30 Slapen
10:30 Fruithapje met yoghurt
12:00/12:30 Boterham
13:00-14:00/14:30 Slapen
14:30 Fles opvolgmelk
16:00/16:30-17:00 Slapen
17:00 Groenten
18:45 Fles opvolgmelk
19:00 Slapen
We hebben net de vierde fles laten vervallen, maar ik twijfel of dit wel genoeg eten is. Heeft hij extra graanproducten nodig, bijvoorbeeld in de vorm van pap? Zouden jullie voor het eerste slaapje nog een fruithapje geven?
Ik wil bovendien graag beginnen met Ivan warm laten eten. Dat zou ik nu doen door hem in plaats van groenten om 17:00 uur een rijstwafel te geven en dan rond een uur of 18:00 mee te laten eten met ons. Het probleem daarvan is dat de 3e fles er zo dicht bovenop zit. Hoe doen jullie dat met avondeten en flesjes of borstvoeding?
Kinderen kunnen hun verzadigingspunt niet zo goed aanvoelen, daar stond laatst nog een onderzoek over, hier. Door eten te blijven geven, rek je mi. de maag onnodig op. En zoals je zelf wrs ook kent; als je 's avonds enorm veel gegeten hebt, heb je 's ochtends HONGER! Terwijl als je gewoon normaal eet, je dat gevoel minder hebt.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:18 schreef Groofsken het volgende:
Claudia, heb je wel eens gecheckt waar zijn eigen verzadigingsgevoel ligt? Ik zou daar zelf wel nieuwsgierig naar zijn eigenlijk.
Maar het schema ziet er prima uit, lijkt mij ook.
En ik snap wel dat ervoor wilt waken dat hij te dik wordt, maar wordt een baby nou echt heel snel te dik van puur gezonde dingen? Dat vraag ik me dan af. Als je steeds voor hem beslist 'zo is het genoeg', dan leert hij ook niet zelf 'maat te houden'. Zijn maar overwegingen hoor, niet dat ik niet denk dat je het niet ged doet ofzo.
Ah kijk, interessantquote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:28 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Kinderen kunnen hun verzadigingspunt niet zo goed aanvoelen, daar stond laatst nog een onderzoek over, hier. Door eten te blijven geven, rek je mi. de maag onnodig op. En zoals je zelf wrs ook kent; als je 's avonds enorm veel gegeten hebt, heb je 's ochtends HONGER! Terwijl als je gewoon normaal eet, je dat gevoel minder hebt.
Lotte heeft vanmorgen twee boterhammen gegeten. Er had nog makkelijk een halve (misschien wel hele?) bijgepast, maar het gaat me te ver om haar 3 boterhammen te laten eten. Het lijkt mij helemaal niet onverstandig om als ouder zijnde de rem te zetten op het eten wat er in je kind past/wil/gaat.
Nu zal het inderdaad niet tot overgewicht leiden, vooral omdat wat Ivan binnen krijgt gezond is. Maar op de lange termijn misschien wel, als niemand ooit zegt: nu is het genoeg.
Oh dat heb ik gezien ja. Dat ging zeker over kinderen ouder dan mijn dochterquote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:41 schreef Linda2205 het volgende:
Ik weet het niet meer precies, misschien kan iemand anders het onderzoek opzoeken? Het ging om basisschool kinderen die een bord spaghetti kregen (of iets anders) en dat opaten. Daarna werd gevraagd of ze vol zaten, wat meestal zo was. Aantal dagen later, kregen ze weer een bord spaghetti, dit maal echter groter en voller. Een groot deel van de kinderen at dit keer echter meer als de eerste keer, eer ze aangaven vol te zitten.
Indien er dus meer ter beschikking is, wordt er meer gegeten. Wat ik eigenlijk nu ook van mezelf herken. Als er niks in huis is, eet ik niks (chips of snoep bijv.). Maar als het er wel is, moet het op.
Daar ben ik hier ook een beetje bang voor inderdaad, hoe doe je dat als de laatste voeding weg valt. Niet alleen voor de calorieen, maar ook door het ritueel wat er aan verbonden zit. Misschien is dat een vraag die je in het dreumestopic kan stellen, hoe ze het daar doen/hebben gedaan met melk voor het slapen gaan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:39 schreef Claudia_x het volgende:
Bedankt voor het meedenken!
Linda: Ik ben er niet bang voor dat hij een deel van de fles laat staan. Ik vrees alleen dat hij zijn avondeten met smaak opeet, de fles met smaak opdrinkt en het over een tijdje heel moeilijk wordt om die laatste fles af te bouwen. Ik moet bekennen dat ik ook niet precies weet wat je doet ter vervanging van de flessen. In de groeigids lees ik dat je melk blijft geven, maar dan uit een beker. Hier hoor ik juist veel moeders zeggen dat melk overbodig is. Ik heb zelf ook iets tegen de zuivelhype, maar hij haalt nu natuurlijk wel veel calorieen uit zijn melk en hij moet die straks toch ook ergens uithalen? Moet ik hem dan nog een maaltijd na het warme eten gaan geven?
Ivan dreigde op een bepaald moment trouwens te dik te worden (zijn groeicurve steeg ineens drastisch), daarom ben ik er alert op. Ik ben er niet zo bang voor om hem te veel groenten of fruit te geven, want dat tikt toch niet aan qua calorieen. Ik ben wel voorzichtig met graanproducten als brood. Ik geef hem nu bijvoorbeeld ook geen papje 's ochtends of 's avonds. (Ik begrijp sowieso niet waarom men zoveel graanproducten in onze baby's wil stoppen.)
Ik vind het echt heel fijn, om jullie commentaar te lezen.![]()
Dat was laatst op tv en dit waren kinderen van 5-6 jaar. Ze hadden deze kinderen de hele dag buiten laten spelen en spelletjes doen enzo en behoorlijk hongerig gemaakt. Aan het einde van de dag een bord spaghetti met gehaktsaus, alle kinderen evenveel. De hoeveelheid was de advieshoeveelheid voor kinderen van die leeftijd volgens voedingsdeskundigen. Een week later deden ze precies hetzelfde en gaven de kinderen toen het dubbele. Er werd de tweede keer ik meen 74% meer gegeten, terwijl het commentaar van de kinderen over hoe vol ze zaten hetzelfde was.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:45 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Oh dat heb ik gezien ja. Dat ging zeker over kinderen ouder dan mijn dochter(niet dat die geneigd is teveel te eten, maar toch
)
ja, dat bedoelde ik inderdaad!quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat was laatst op tv en dit waren kinderen van 5-6 jaar. Ze hadden deze kinderen de hele dag buiten laten spelen en spelletjes doen enzo en behoorlijk hongerig gemaakt. Aan het einde van de dag een bord spaghetti met gehaktsaus, alle kinderen evenveel. De hoeveelheid was de advieshoeveelheid voor kinderen van die leeftijd volgens voedingsdeskundigen. Een week later deden ze precies hetzelfde en gaven de kinderen toen het dubbele. Er werd de tweede keer ik meen 74% meer gegeten, terwijl het commentaar van de kinderen over hoe vol ze zaten hetzelfde was.
he missquote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:42 schreef miss_sly het volgende:
Ik schrok best wel toen ik thuiskwam. schaap zei dat ze niet had gespuugd en zo nu en dan en beetje rondscharrelde, maar toen ik thuiskwam zat er een heel rustig meisje met doffe oogjes naast hem op de bank. Er kon nog net een lach vanaf omdat ik thuiskwam, maar verder niets. Omdat ze de hele dag neit heeft gespuugd, heb ik haar een borst laten drinken en daar leek ze wat van op te knappen. Daarna heeft ze twee kleine dobbelsteentjes droog brood gegeten. Toen heeft ze nog 20 minuten bij me op schoot gehangen. Er zit echt niets levendigs in. Nu ligt ze even in bed, kijken of slapen wil lukken.
Jeetje zeg, wat voelt het rot als je kind ziek is.
Ik vind het ook zo leuk dat Lotte duidelijk aangeeft dat d'r mond nog vol zit. Als ze het zelf mag doen in ieder geval. Als ik met een lepeltje aankom, gaat het bekkie wel open, maar als ze stukjes van de tafel pakt, houdt ze ze in d'r handje tot d'r mond leeg isquote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:45 schreef miss_sly het volgende:
claudia, lastig lijkt me dat. Op dit moment herken ik dat niet van Senna, die houdt namelijk duidleijk op met eten als ze genoeg heeft. Ze gaat dan stukjes brood aan me teruggeven als ze die al heeft aangepakt, of weigert een nieuw stukje aan te nemen. Met het overige eten idem; ze heeft een duidelijke grens voor zichzelf.
In de mond van mijn kindje is bijna altijd plaats voor meerquote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:51 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Ik vind het ook zo leuk dat Lotte duidelijk aangeeft dat d'r mond nog vol zit. Als ze het zelf mag doen in ieder geval. Als ik met een lepeltje aankom, gaat het bekkie wel open, maar als ze stukjes van de tafel pakt, houdt ze ze in d'r handje tot d'r mond leeg is
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |