http://www.dailymail.co.u(...)likely-lower-IQ.htmlquote:Op dinsdag 29 juni 2010 13:54 schreef Mutant01 het volgende:
Waarom zie ik in dit topic alleen een losse brij van statements afkomstig van Bramhim, zonder enige onderbouwing. Ik dacht dat dit toch op z'n minst een vrij serieus subforum was. Als ik Bramhim moet geloven, zijn religieuzen haast per definitie onintelligent, gezien zijn stelling dat veel intelligente mensen van hun geloof afstappen. Nu vind ik dit niet alleen een belediging, het is ook nog eens een dubieuze statement. Een onwaarheid wellicht. Waaruit blijkt dat het er veel zouden zijn? Een losse flodder.
Zal ik je eens wat vertellen. In Afrika wonen veel negers. In Afrika is veel armoede. In Afrika is het gemiddelde IQ lager dan in Nederland.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:03 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
http://www.dailymail.co.u(...)likely-lower-IQ.html
Het is een feit. Ik heb het zelf onder de moslims gezien op het VWO bij mij en op de universiteit blijkt het nog erger. Des te meer informatie men krijgt over hoe de wereld werkt des te meer hij sceptisch wordt over religie. Mensen met een hoger IQ hebben ook de neiging om rationeler te denken. Het is al met al vrij simpel: If you could reason with religious people there would be none.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zal ik je eens wat vertellen. In Afrika wonen veel negers. In Afrika is veel armoede. In Afrika is het gemiddelde IQ lager dan in Nederland.
Conclusie: Veel negers zijn dom.
Ergo je kan verbanden leggen waar je ze maar wil. Meest realistisch is gewoon dat de meeste mensen in Afrika ongeschoold zijn, dat heeft niets met hun kleur te maken of waar ze uberhaupt in geloven. Des te meer met het gebrek aan een bepaalde sociale infrastructuur.
Nu maakte jij de statement dat veel intelligente moslims van hun geloof afstappen. Nu vraag ik je nogmaals, waar blijkt dat uit?
Gedurende mijn studie op de Erasmus Universiteit in Rotterdam heb ik zeer veel gelovige moslims gezien. Traditioneel gelovig zelfs, dus niet van die rakkers die slechts met de Ramadan naar de moskee gaan. Ergo, kennelijk stond hun ratio en intelligentieniveau hun geloof totaal niet in de weg. Nu presenteer jij je eigen situatie en omgeving als een globaal feit. Je bent dus gewoonweg aan het projecteren - dat is niet bijster interessant in een discussie als deze. Jij verwacht toch niet dat ik een dergelijk "feit" van een ander zo simpel aanneem. Dat zou je als afvallige toch moeten weten, jij vond de Islam immers ook feitelijk onlogisch. Nu vind ik jouw statement onlogisch en ik kan met de beste wil ook helemaal geen bewijs voor die statement vinden.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:12 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
Het is een feit. Ik heb het zelf onder de moslims gezien op het VWO bij mij en op de universiteit blijkt het nog erger. Des te meer informatie men krijgt over hoe de wereld werkt des te meer hij sceptisch wordt over religie. Mensen met een hoger IQ hebben ook de neiging om rationeler te denken. Het is al met al vrij simpel: If you could reason with religious people there would be none.
Als je eens even je eigen aangehaalde link had gelezen, kon je vanzelf tot de conclusie komen dat de methodiek die gebruikt werd - vrij dubieus is. Dezelfde statistieken worden namelijk aangehaald (door vage figuren) om te concluderen dat het negroide ras nu eenmaal dommer is aangelegd dan enig ander ras. De link mate van religieusheid - mate van intelligentie wordt er eigenlijk ook helemaal niet mee aangetoond.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:15 schreef bramhim250 het volgende:
En het voorbeeld over de Afrikanen die je gebruikt. Ja, als een persoon ongeschoold is dan is de kans groter dat hij zomaar informatie gelooft die hij toegelegd krijgt. Net als bij een kind van 4. C'est tres logique.
Waar zie je dat aan dat iemand gelovig is,....en moslim?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gedurende mijn studie op de Erasmus Universiteit in Rotterdam heb ik zeer veel gelovige moslims gezien.
Ja en de Aziaten hebben een groter brein en gemiddeld een hoger IQ. Dat is een feit hoor check je bronnen. In Amerika hebben ze ook onderzocht hoe slim negers t.o.v. blanken zijn en daar kwamen de blanken ook slimmer uit de bus. Al is dat natuurlijk wel wat logischer, omdat de blanken daar een beter bestaan hebben. Maar alsnog kan het wel geconcludeerd worden.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als je eens even je eigen aangehaalde link had gelezen, kon je vanzelf tot de conclusie komen dat de methodiek die gebruikt werd - vrij dubieus is. Dezelfde statistieken worden namelijk aangehaald (door vage figuren) om te concluderen dat het negroide ras nu eenmaal dommer is aangelegd dan enig ander ras. De link mate van religieusheid - mate van intelligentie wordt er eigenlijk ook helemaal niet mee aangetoond.
Aan o.a. kleding natuurlijk, niet altijd uiteraard. Overigens heb ik er ook veel echt leren kennen. Zat bij een Islamitische studentenvereniging.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:24 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Waar zie je dat aan dat iemand gelovig is,....en moslim?
Ik raad je aan om nogmaals eens rustig te lezen wat ik schrijf. Ik had het namelijk over een aanleg. Een daadwerkelijk genetisch verschil. Dat blanken gemiddeld genomen slimmer zijn dan negers, kan heel veel oorzaken hebben, zoals jij al aangeeft: een beter bestaan, meer/betere scholingsmogelijkheiden. De link neger - dom is dus dubieus. Diezelfde dubieuze link leg jij ten aanzien van religieuzen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:24 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
Ja en de Aziaten hebben een groter brein en gemiddeld een hoger IQ. Dat is een feit hoor check je bronnen. In Amerika hebben ze ook onderzocht hoe slim negers t.o.v. blanken zijn en daar kwamen de blanken ook slimmer uit de bus. Al is dat natuurlijk wel wat logischer, omdat de blanken daar een beter bestaan hebben. Maar alsnog kan het wel geconcludeerd worden.
quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik raad je aan om nogmaals eens rustig te lezen wat ik schrijf. Ik had het namelijk over een aanleg. Een daadwerkelijk genetisch verschil. Dat blanken gemiddeld genomen slimmer zijn dan negers, kan heel veel oorzaken hebben, zoals jij al aangeeft: een beter bestaan, meer/betere scholingsmogelijkheiden. De link neger - dom is dus dubieus.
Je begrijpt gewoon geen zak van wat ik zeg, laat ik het daar maar op houden. Een dergelijke studie zegt niets over de oorzaak van het lager gemiddelde. Het is een uitkomst, maar meer ook niet. Net als de link die jij aanhaalde uit de daily mail een uitkomst is, maar niets zegt over wat eraan ten grondslag ligt.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:33 schreef bramhim250 het volgende:
Uit zoveel studies blijkt dat mensen van het negroïde ras gemiddeld minder slim zijn. Ik zeg dan ook niet per se dom. Je kan natuurlijk ook gewoon al die onderzoeken negeren en geloven wat je zelf wilt, zoals jij nu doet.
Je standpunt was dat veel intelligente moslims van hun geloof afstappen. Niets meer, niets minder.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:35 schreef bramhim250 het volgende:
En ja ik blijft bij mijn standpunt dat mensen met een lager IQ meer geneigd zijn om religieus te zijn dan mensen met een hoger IQ.
Tja laat ook maar. Ik verwacht sowieso alleen verdedigend gedrag van een persoon als jij. Tschüs.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je begrijpt gewoon geen zak van wat ik zeg, laat ik het daar maar op houden. Een dergelijke studie zegt niets over de oorzaak van het lager gemiddelde. Het is een uitkomst, maar meer ook niet. Net als de link die jij aanhaalde uit de daily mail een uitkomst is, maar niets zegt over wat eraan ten grondslag ligt.
Ja, dat ook ja .quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je standpunt was dat veel intelligente moslims van hun geloof afstappen. Niets meer, niets minder.
Wat is jouw IQ?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:35 schreef bramhim250 het volgende:
En ja ik blijft bij mijn standpunt dat mensen met een lager IQ meer geneigd zijn om religieus te zijn dan mensen met een hoger IQ.
Statistiek is niet betrouwbaar in individuele gevallen. Dus geen zorgen: als je gelovig bent ben je niet noodzakelijk dom.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:53 schreef theghostrider het volgende:
Wat is jouw IQ?
Uit jouwzelfde bron: "It is very difficult to conduct true experiments that would explicate a causal relationship between IQ and religious belief."quote:Op dinsdag 29 juni 2010 18:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Statistiek is niet betrouwbaar in individuele gevallen. Dus geen zorgen: als je gelovig bent ben je niet noodzakelijk dom.
Maar er zit zeker een kern van waarheid in. De meeste onderzoeken op dat vlak laten een correlatie zien.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.telegraph.co.u(...)-believe-in-God.html
En uit hetzelfde artikel:quote:Op dinsdag 29 juni 2010 18:15 schreef gekkewiebel het volgende:
Uit jouwzelfde bron: "It is very difficult to conduct true experiments that would explicate a causal relationship between IQ and religious belief."
Nou zijn er natuurlijk andere mogelijke verklaringen voor die enorme verschillen. En het mag misschien allemaal wat lastig zijn om te onderzoeken, vooral omdat zo veel factoren een rol spelen. Maar desalniettemin vind ik dat opmerkelijke verschillen tussen academici en gewone mensen.quote:A survey of Royal Society fellows found that only 3.3 per cent believed in God - at a time when 68.5 per cent of the general UK population described themselves as believers.
A separate poll in the 90s found only seven per cent of members of the American National Academy of Sciences believed in God.
Ik snap dat het, net als een eventueel verband tussen IQ en religie, allemaal wat gevoelig ligt. Maar wat als er een significant statistisch verband is tussen IQ en ras (stel dat!), mag het dan niet gezegd worden? Heeft ethiek een zo verregaande invloed op wat wij accepteren als waarheid (ongeacht wat werkelijk waar is)?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 14:36 schreef gekkewiebel het volgende:
Triest om te zien hoe we zoveel waarde hechten aan het cijfertje van het zogenaamde "IQ", nog triester dat we ons verlagen tot het niveau waarop er wordt gezegd dat intelligentie verband houdt met ras...
Laat me de vraag omdraaien, wat zou de toegevoegde waarde zijn van het te onderzoeken?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 18:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik snap dat het, net als een eventueel verband tussen IQ en religie, allemaal wat gevoelig ligt. Maar wat als er een significant statistisch verband is tussen IQ en ras (stel dat!), mag het dan niet gezegd worden? Heeft ethiek een zo verregaande invloed op wat wij accepteren als waarheid (ongeacht wat werkelijk waar is)?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |