Iedereen die afvalt van zijn geloof weet op grond waarvan ze afvallen. Met name als je het hebt over termen als 'geloofwaardig' als 'logisch'.quote:Op woensdag 23 juni 2010 16:22 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
Kijk dit is dus wel grappig, want ik ben wel degelijk een afvallige. En studeer geen theologie, dus weet niet ALLES tot in de details. Wil je beweren dat iedere moslim werkelijk alles over de islam weet? Sterker nog veel intelligente mensen die als moslim opgevoed zijn stappen juist af. Hieruit kan je wellicht concluderen dat moslims die hersenspoeling zijn (heb het over de massa's) vanaf hun kindertijd juist alles niet tot in de details weten, want dat is de islam niet meer zo logisch.
Precies. En ik ben een afvallige, omdat de Koran vol staat met fouten en tegenstrijdigheden. En ik weet zeker dat de kans dat ik niet meer zou geloven als ik in mijn vaderland was opgevoed veel kleiner tot nihil was. Aangezien je daar vooral educatie krijgt die overeenstemt met de islam.quote:Op woensdag 23 juni 2010 16:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Iedereen die afvalt van zijn geloof weet op grond waarvan ze afvallen. Met name als je het hebt over termen als 'geloofwaardig' als 'logisch'.
Iaw: Geen idee waar je het over hebt wanneer je spreekt over fouten en tegenstrijdigheden.quote:Op woensdag 23 juni 2010 16:28 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
Precies. En ik ben een afvallige, omdat de Koran vol staat met fouten en tegenstrijdigheden. En ik weet zeker dat de kans dat ik niet meer zou geloven als ik in mijn vaderland was opgevoed veel kleiner tot nihil was. Aangezien je daar vooral educatie krijgt die overeenstemt met de islam.
Ach, veel mensen kunnen reciteren, maar ik vraag mij af of ze het wel kunnen lezen. En dan nog niet eens gesproken over de Soenna en de daar achterliggende Hadith. Volgens mij is het een vrij gecompliceerde godsdienst en ik twijfel dan sowieso of een gelovige dat ook inziet.quote:Op woensdag 23 juni 2010 16:28 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
Precies. En ik ben een afvallige, omdat de Koran vol staat met fouten en tegenstrijdigheden. En ik weet zeker dat de kans dat ik niet meer zou geloven als ik in mijn vaderland was opgevoed veel kleiner tot nihil was. Aangezien je daar vooral educatie krijgt die overeenstemt met de islam.
Het gaat heus niet kloppen als je het blijft herhalenquote:Op woensdag 23 juni 2010 16:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Iaw: Geen idee waar je het over hebt wanneer je spreekt over fouten en tegenstrijdigheden.
Vrijwel alles wat je heb aangekaart is makkelijk te weerleggen als je de hadith er bij pakt en zelfs dat weet je niet hoe en wat, als ik aan de hand van jouw reacties dan zou moeten speculeren, ben je nooit moslim geweest.
quote:Op woensdag 23 juni 2010 16:33 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
Het gaan heus niet kloppen als je het blijft herhalen.
quote:Waarom ben jij van de islam afgevallen dan?
In tegenstelling tot velen in Nederland heb ik wel een theologische opvoeding gehad en ja, de zogenaamde tegenstrijdigheden in de Koran is in islamitisch literatuur behandeld.quote:Waarom heb je überhaupt de islam later als geloof gekozen? Als je beweert dat je die fouten en tegenstrijdigheden met de hadith weer kan weerleggen beweer je dus dat er helemaal geen fouten in staan?
Vind je het erg als ik je niet zo serieus neem als "afvallige" toen je met het vers kan aanzetten dat "de zon in de modderpoel ondergaat" volgens de Koran. Bloedserieus nogquote:Op woensdag 23 juni 2010 16:22 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
Kijk dit is dus wel grappig, want ik ben wel degelijk een afvallige. En studeer geen theologie, dus weet niet ALLES tot in de details. Wil je beweren dat iedere moslim werkelijk alles over de islam weet? Sterker nog veel intelligente mensen die als moslim opgevoed zijn stappen juist af. Hieruit kan je wellicht concluderen dat moslims die gehersenspoeld zijn (heb het over de massa's) vanaf hun kindertijd juist alles niet tot in de details weten, want dan is de islam niet meer zo logisch. Als het vergelijkt met evolutie wat veel logischer is. Veel moslims (inclusief mijn vader) erkennen de evolutie niet.
Daarmee zou het niveau wel omhoog gaan ja.quote:Op woensdag 23 juni 2010 18:37 schreef Ringo het volgende:
Wat een griezelig, onbetekenend heenenweergeoudehoer is dit toch.. Kan een mod mijn posts uit dit topic verwijderen?
![]()
Je kunt het ook uit je MyAT verwijderen?quote:Op woensdag 23 juni 2010 18:37 schreef Ringo het volgende:
Wat een griezelig, onbetekenend heenenweergeoudehoer is dit toch.. Kan een mod mijn posts uit dit topic verwijderen?
Is dat niet precies wat bramhim heeft gedaan?quote:Op woensdag 23 juni 2010 18:40 schreef Aloulou het volgende:
Lastig, nu moet je helemaal als individu met je eigen rede en het zoeken naar bewijs een afweging maken wat je eigen positie is (ipv je vader, buurman of duizenden andere Moslims volgen).
De islam ontkent sowieso de evolutie van de mens. Daar heb ik het dan ook over. Er staat duidelijk in de Koran dat Adam de eerste mens was en hij van klei gemaakt was enzovoort. Dus alle fossielen van primaten die gevonden zijn hebben volgens de islam geen connectie (als voorouders) van de mens. Heb het hierover: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_human_evolutionquote:Op woensdag 23 juni 2010 18:40 schreef Aloulou het volgende:
Je hebt het over evolutie, who cares dat veel Moslims dat niet accepteren. Je gaat toch in het verdiepen van een geloof naar de bronnen, niet de aanhangers (in eerste instantie). De gemiddelde Moslim op straat weet helemaal niet wat evolutie inhoudt en heeft maar een idee ervan door media/vrienden. Je vader accepteert het niet, waarschijnlijk ligt het probleem met macro. Mini accepteren vrijwel alle Moslims (laten we de bronnen en itnerpretatie ervan erbuiten).
Tegenover je vader kan je makkelijk een Alim (geleerde) zetten uit de vorige eeuw uit Libie die al constateerde dat evolutie niet tegenstrijdig met Islam is als je maar God als Schepper erachter ziet en als constate Schepper. Mohammed Ghali die lesgeeft op Uni v Leiden en tevens studeerde aan Azhar heeft hier uitgebreid over gesproken en dit standpunt (wel accepteren van evolutie) besproken. En ja er zijn duizenden geleerden die wel evolutie verwerpen als on-Islamitisch. Lastig, nu moet je helemaal als individu met je eigen rede en het zoeken naar bewijs een afweging maken wat je eigen positie is (ipv je vader, buurman of duizenden andere Moslims volgen).
je kan het bijbel/koran/ heilig boek naar keuze verhaal altijd opvatten als allegorie.quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:25 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
De islam ontkent sowieso de evolutie van de mens. Daar heb ik het dan ook over. Er staat duidelijk in de Koran dat Adam de eerste mens was en hij van klei gemaakt was enzovoort. Dus alle fossielen van primaten die gevonden zijn hebben volgens de islam geen connectie (als voorouders) van de mens. Heb het hierover: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_human_evolution
De Koran erkent dat de mens in verschillende stadia is geschapen, letterlijk. Daarnaast valt erin te lezen dat er een tijd/periode is geweest dat de mens "onnoemenswaardig was", letterlijk. Vervolgens is er te lezen dat zowel Adam als Eva de "stamouders" van de huidige mens zijn. Dat proces wordt beschreven.quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:25 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
De islam ontkent sowieso de evolutie van de mens. Daar heb ik het dan ook over. Er staat duidelijk in de Koran dat Adam de eerste mens was en hij van klei gemaakt was enzovoort. Dus alle fossielen van primaten die gevonden zijn hebben volgens de islam geen connectie (als voorouders) van de mens. Heb het hierover: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_human_evolution
De clue zit in het woordje 'natuurlijke'quote:Op woensdag 23 juni 2010 20:57 schreef Aloulou het volgende:
Zoals een geleerde zei: het vraagstuk zit eerder in hoe men "natuurlijke selectie" begrijpt, als God's hand erachter of "een natuurkracht" waar God niet aan te pas komt.
Sja als je familie al zo reageert dan kan ik het me best voorstellen idd. Die oom van jou is gewoon een zielig portret. Denkt dat hij wel in de hemel komt natuurlijk, en dan nrtje 7 natuurlijkquote:Op woensdag 23 juni 2010 16:10 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
Klopt ja. Ben nu overtuigd atheïst. Het was vrij simpel; ik wilde bewijs. En er was nooit echt bewijs. Kom daarnaast ook uit een boerendorp en heb sowieso nooit echt moslim-vrienden gehad en de basisschool waar ik op zat daar zaten ook amper moslims op. Ook werd er in groep 6 al van alles over de evolutie-theorie verteld wat voor mij veel logischer was. Op mijn veertiende dacht ik dat de islam misschien wel kon kloppen, maar tegelijkertijd dacht ik hetzelfde over het christendom en jodendom. Op mijn 17e was ik agnost en toen mijn oom daarachter kwam zei hij dat hij medelijden met me had dat ik geen echte moslim was. Oftewel dat ik zo misschien in de hel zou komen en tot de dag van vandaag wil hij niet meer met me praten. Toen vond ik dat het genoeg was en heb ik pas echt boeken gelezen van atheïsten (als Richard Dawkins) en vind ik dat het meest logische.
Alsof je zit te wachten op 45 stuntelaars die bij de eerste keer seks na vijf seconden klaar zijn. Verder ben je na 45 * 5 = 225 seconden al door je maagden heen.quote:Op woensdag 23 juni 2010 20:31 schreef Tsha het volgende:
Ik wil geen moslim worden, omdat ik geen 45 maagden krijg, en de mannen schijnbaar wel. Dat vind ik discriminatie...
Misschien is het fenomeen godsdienst wel een rem op de evolutie van de mens?quote:Op woensdag 23 juni 2010 19:25 schreef bramhim250 het volgende:
[..]
De islam ontkent sowieso de evolutie van de mens.
Wat een goede vraag/opmerking. Vrouwen krijgen zeker ook wat ze verdienen:quote:Op woensdag 23 juni 2010 20:31 schreef Tsha het volgende:
Ik wil geen moslim worden, omdat ik geen 45 maagden krijg, en de mannen schijnbaar wel. Dat vind ik discriminatie...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |