-jos- | zondag 20 juni 2010 @ 18:37 |
quote:SCHIPHOL - (Door Arnold Burlage) Het staat vrijwel vast dat demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings toetreedt tot de KLM-directie. Een ander lid van de KLM-top, naar verluidt Jan Ernst de Groot, maakt plaats voor de huidige bewindsman. Eurlings wordt al enkele jaren geprezen vanwege zijn inzet voor de luchtvaart. quote:@FemkeHalsema: Als het klopt van Eurlings http://twurl.nl/xnidw1 is het echt ronduit belachelijk. Dem. minister van Luchtvaart regelt baan bij KLM. Belangenverstrengeling? Hier bijvoorbeeld. |
remlof | zondag 20 juni 2010 @ 18:38 |
Ik vind het ook heel vreemd. Hij ìs nota bene nog Minister van Verkeer en Waterstaat. |
PietjePuk007 | zondag 20 juni 2010 @ 18:38 |
Precies ja, want dan heb je wel tijd om voor de kiddo's te zorgen . Wat een farce. |
IHVK | zondag 20 juni 2010 @ 18:39 |
Nou afwachten waar Wouter heengaat.
Ik denk naar een bank.  |
Leandra | zondag 20 juni 2010 @ 18:39 |
Heeft hij in die functie wel tijd voor zijn gezinsleven?quote: Op zondag 20 juni 2010 18:38 schreef PietjePuk007 het volgende:Precies ja, want dan heb je wel tijd om voor de kiddo's te zorgen  . Wat een farce. Die moet ie eerst nog maken hè  |
JohnLocke | zondag 20 juni 2010 @ 18:39 |
quote: Volgens mij heb je iets gemist. |
remlof | zondag 20 juni 2010 @ 18:40 |
quote: Die volgt gewoon Nout Wellink op. |
Leandra | zondag 20 juni 2010 @ 18:40 |
quote: Op zondag 20 juni 2010 18:38 schreef remlof het volgende:Ik vind het ook heel vreemd. Hij ìs nota bene nog Minister van Verkeer en Waterstaat. Nah, das ook zo over, en één voordeel: hij kost geen wachtgeld  |
ZoKanIkHetOok | zondag 20 juni 2010 @ 18:40 |
Eerder dit jaar ergerde ik me al aan Camiel Eurlings die tijdens de aswolk compleet aan de kant van de luchtvaartmaatschappijen stond en die volstrekt onverantwoorde en voor een minister belachelijke dingen riep als "éen asdeeltje en we vliegen niet".
Dit verklaart een hoop. |
#ANONIEM | zondag 20 juni 2010 @ 18:41 |
Ik zie niet echt belangenverstrengeling eerlijk gezegd. Dat wordt het pas als hij zijn politieke invloed gaat aanwenden om dingen gedaan te krijgen binnen zijn functie. Het feit dat ie ergens een hoge positie bij een groot bedrijf zou krijgen is begrijpelijk voor iemand van die leeftijd en met zo'n cv. Wat hadden jullie dan gewild? Dat ie stratenmaker was geworden ofzo... |
TNA | zondag 20 juni 2010 @ 18:42 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:38 schreef PietjePuk007 het volgende:Precies ja, want dan heb je wel tijd om voor de kiddo's te zorgen  . Wat een farce. Het ministerschap is zo ongeveer de meest hectische, tijdrovende en chaotische baan die er bestaat. Als hij uit de politiek gaat om er meer voor zijn gezin te zijn, zegt dit niet dat hij vervolgens de hele dag van zijn wachtgeld gaat genieten. |
PietjePuk007 | zondag 20 juni 2010 @ 18:42 |
quote: Dat zou wat zijn zeg ! |
JohnLocke | zondag 20 juni 2010 @ 18:42 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:40 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:Eerder dit jaar ergerde ik me al aan Camiel Eurlings die tijdens de aswolk compleet aan de kant van de luchtvaartmaatschappijen stond en die volstrekt onverantwoorde en voor een minister belachelijke dingen riep als "éen asdeeltje en we vliegen niet". Dit verklaart een hoop. Uhm, de luchtvaartmaatschappijen wilde juist wel vliegen. |
Morthill | zondag 20 juni 2010 @ 18:43 |
Als hij klaar is als minister gaat hij werken in de top van KLM. Dat is verkeerd, hoe? De man netwerkt gewoon beter dan de mensen die hierover klagen  |
#ANONIEM | zondag 20 juni 2010 @ 18:43 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:40 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:Eerder dit jaar ergerde ik me al aan Camiel Eurlings die tijdens de aswolk compleet aan de kant van de luchtvaartmaatschappijen stond en die volstrekt onverantwoorde en voor een minister belachelijke dingen riep als "éen asdeeltje en we vliegen niet". Dit verklaart een hoop.  Weet niet welke krant jij leest, maar in de mijne stond juist het tegenovergestelde... |
ZoKanIkHetOok | zondag 20 juni 2010 @ 18:43 |
quote: Dat is het punt. Camiel was het met ze eens en zei dat het belachelijk was dat we met "éen asdeeltje" al niet meer vlogen. |
ZoKanIkHetOok | zondag 20 juni 2010 @ 18:45 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:43 schreef Thomas B. het volgende:[..]  Weet niet welke krant jij leest, maar in de mijne stond juist het tegenovergestelde... Dan weet ik niet welke krant jij leest, maar ik zie helder het beeld voor me van Camiel Eurings die nog voor dat er überhaupt iets bekend was, compeet aan de kant van de luchtvaartmaatschappijen stond, en alle voorzorgsmaatregelen om menselijke slachtoffers te voorkomen afdeed als paranoide, om vervolgens te zeggen "éen asdeeltje en we vliegen niet".
Dat kun je van een tokkie op telegraaf.n verwachten, maar niet van een man van zijn functie.
Nogmaals, dit verklaart een hoop. |
TNA | zondag 20 juni 2010 @ 18:45 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:40 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:Eerder dit jaar ergerde ik me al aan Camiel Eurlings die tijdens de aswolk compleet aan de kant van de luchtvaartmaatschappijen stond en die volstrekt onverantwoorde en voor een minister belachelijke dingen riep als "éen asdeeltje en we vliegen niet". Dit verklaart een hoop. Hij deed vooral of hij de hele aswolk zelf had weggeblazen  |
teamlead | zondag 20 juni 2010 @ 18:45 |
quote: Op zondag 20 juni 2010 18:38 schreef PietjePuk007 het volgende:Precies ja, want dan heb je wel tijd om voor de kiddo's te zorgen  . Wat een farce. Als ie op wachtgeld blijft teren is het ook niet goed...gaat ie werken voor zijn centen klagen we nog. Wat moet ie dan? |
Leandra | zondag 20 juni 2010 @ 18:46 |
quote: Op zondag 20 juni 2010 18:42 schreef TNA het volgende:[..] Het ministerschap is zo ongeveer de meest hectische, tijdrovende en chaotische baan die er bestaat. Als hij uit de politiek gaat om er meer voor zijn gezin te zijn, zegt dit niet dat hij vervolgens de hele dag van zijn wachtgeld gaat genieten. Directielid van de KLM is ook niet bepaald een 9 tot 5 baan.... |
TNA | zondag 20 juni 2010 @ 18:46 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:46 schreef Leandra het volgende:[..] Directielid van de KLM is ook niet bepaald een 9 tot 5 baan.... Nee, en dus? Het is ongetwijfeld minder hectisch dan het ministerschap. |
ZoKanIkHetOok | zondag 20 juni 2010 @ 18:46 |
quote: Echt he.
Ik vond hem storend tijdens het hele gebeuren. Erg zwak optreden. |
Evertjan | zondag 20 juni 2010 @ 18:47 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:46 schreef Leandra het volgende:[..] Directielid van de KLM is ook niet bepaald een 9 tot 5 baan.... ik denk dat je meer vrije tijd hebt dan een minister |
Morthill | zondag 20 juni 2010 @ 18:47 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:45 schreef teamlead het volgende:[..] Als ie op wachtgeld blijft teren is het ook niet goed...gaat ie werken voor zijn centen klagen we nog. Wat moet ie dan? Waarschijnlijk een lullig baantje zoeken in de schoonmaak |
TNA | zondag 20 juni 2010 @ 18:48 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:46 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:[..] Echt he. Ik vond hem storend tijdens het hele gebeuren. Erg zwak optreden. Eerst zelf beslissen dat alles dicht moet, daarna slijmen bij de baas van KLM, daarna de EU de schuld geven en daarna doen of je zelf de wolk hebt weggeblazen Pijnlijke uitzending bij P&W ook destijds. |
#ANONIEM | zondag 20 juni 2010 @ 18:48 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:45 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:[..] Dan weet ik niet welke krant jij leest, maar ik zie helder het beeld voor me van Camiel Eurings die nog voor dat er überhaupt iets bekend was, compeet aan de kant van de luchtvaartmaatschappijen stond, en alle voorzorgsmaatregelen om menselijke slachtoffers te voorkomen afdeed als paranoide, om vervolgens te zeggen "éen asdeeltje en we vliegen niet". Dat kun je van een tokkie op telegraaf.n verwachten, maar niet van een man van zijn functie. Nogmaals, dit verklaart een hoop. Volgens mij heeft Eurlings destijds alleen gezegd dat niet alle geleden schade terecht moet komen bij de luchtvaartmaatschappijen die hier in feite niets aan konden doen. |
#ANONIEM | zondag 20 juni 2010 @ 18:49 |
Ik zie het probleem niet. Hoe eerder hij weer aan de slag gaat, des te minder geld zijn we als belastingbetalers kwijt aan zijn wachtgeldregeling. |
Roi | zondag 20 juni 2010 @ 18:50 |
Dan moeten we ons toch afvragen hoelang dit al speelde en of hij wel onafhankelijke beslissingen over de luchtvaart heeft genomen.quote:Eurlings steunt soepelere Europese luchtvaart-regels
vrijdag 23 april 2010 07:35
Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) wil dat de vliegmaatschappijen geen tientallen miljoenen euro’s moeten betalen aan gestrande reizigers voor de extra kosten als gevolg van de aswolk. Hij wil een zogeheten coulanceregeling opstellen zodat de luchtvaartmaatschappijen niet opdraaien voor door reizigers extra gemaakte kosten zoals hotelovernachtingen.
Dat schrijft dagblad De Telegraaf vrijdag.
Conflict De vliegmaatschappijen hebben een hoogoplopend conflict met de reisbranche die niet langer pikken dat KLM en anderen weigeren voor bepaalde kosten op te draaien als gevolg van het vliegverbod door de IJslandse aswolk.
Eurlings spant zich ervoor in om de vliegmaatschappijen te ontzien bij het vergoeden van de tientallen miljoenen euro's aan extra kosten en hotelovernachtingen van gestrande reizigers.
Europese richtlijn In Den Haag werd vannacht gewerkt aan een soepeler interpretatie van de omstreden Europese richtlijn, die de rekening van de vliegstop volledig bij de luchtvaart neerlegt.
Hoewel de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag zal benadrukken dat de regels blijven voorschrijven dat de luchtvaart extra uitgaven van gedupeerden moet dekken, wil de minister niet het onderste uit de kan halen of direct tot boetes overgaan.
Fonds Mogelijk wordt er de komende weken besloten tot een speciaal Europees fonds, waaruit betwiste kosten van het vliegverbod worden vergoed. quote: KLM wil gevaar aswolk zelf bepalen
17-05-10 21:11
De luchtvaartmaatschappijen hebben maandag een brief aan de Europese verkeersministers gestuurd, waarin ze pleiten voor een ander systeem. Foto AP SCHIPHOL - De KLM heeft felle kritiek op de plotselinge sluiting van het Nederlandse luchtruim maandagochtend. ''Het systeem waarbij autoriteiten luchtruimen sluiten moet van de baan'', zei KLM-topman Peter Hartman, ''Wanneer het niet veilig is, zullen we echt niet vliegen. Net als elders in de wereld moeten de luchtvaartmaatschappijen dat op basis van goede informatie zelf kunnen bepalen.''
Dat de IJslandse vulkaan voor de tweede keer in Nederland voor problemen ging zorgen, was een totale verrassing. Pas maandagochtend om twee uur werd alarm geslagen en kon vanaf zes uur niet meer op Schiphol worden geland. Intercontinentale vluchten waren toen al onderweg en moesten uitwijken naar andere luchthavens. Daarna ontstond een chaos op Schiphol met veel onwetende passagiers en geannuleerde vluchten.
Hartman: ''Het gaat me nu niet om financiële compensatie door de overheid, al loopt de schade weer in de miljoenen, het gaat om de overlast voor de passagiers. Bij alle toestellen die maandag binnenkwamen is helemaal niets van vulkaanas gevonden. De sluiting was overhaast. Vergeet niet dat we al jaren wereldwijd veel ervaringen hebben met vulkanen die in de rest van de wereld aswolken uitbraken. Op basis van informatie van weerkundigen en andere deskundigen bepalen we dan zelf onze route. Overal is de wereld gaat dat zo, waarom dan niet in Europa? De luchtvaartmaatschappijen hebben maandag onmiddellijk een brief aan de Europese verkeersministers gestuurd, waarin ze pleiten voor een ander systeem. Na de ellende van vorige maand, waarbij een groot deel van Europa dagen dicht zat, wordt nu al gewerkt op basis van verwachte concentraties in bepaalde zones.
De komende weken 'moet er nog beter maatwerk komen', zei demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings. ''Zeker nu de vulkaan nog lang actief zal blijven en de ellende op IJsland nog wel eens groter kan worden. Dan willen we niet steeds het luchtruim sluiten. We moeten voor eens en voor altijd bepalen wat nu het beste systeem is en we moeten inderdaad ook kijken of we de verantwoordelijkheid niet meer bij de luchtvaartsector kunnen leggen zoals in de Verenigde Staten.'' (GPD)
[ Bericht 21% gewijzigd door Roi op 20-06-2010 18:58:41 ] |
remlof | zondag 20 juni 2010 @ 18:53 |
fritswester 1/2 Er gaan wat geruchten over internet en twitter dat Camiel Eurlings naar KLM zou gaan.Hij liet me net desgevraagd weten dat het onzin is. 10 minutes ago via web
fritswester 2/2 Volgens Eurlings gaat hij geen gesprekken aan over zijn toekomst met bedrijven en instellingen zolang hij nog minister is. 10 minutes ago via web |
#ANONIEM | zondag 20 juni 2010 @ 18:54 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:53 schreef remlof het volgende: fritswester 1/2 Er gaan wat geruchten over internet en twitter dat Camiel Eurlings naar KLM zou gaan.Hij liet me net desgevraagd weten dat het onzin is. 10 minutes ago via web
fritswester 2/2 Volgens Eurlings gaat hij geen gesprekken aan over zijn toekomst met bedrijven en instellingen zolang hij nog minister is. 10 minutes ago via web slotje. |
Leandra | zondag 20 juni 2010 @ 18:55 |
Oeh, Frits belt met Camiel (op zondag) om het te controleren....
Ben benieuwd hoe snel Camiel na het beëindigen van zijn demissionaire ministerschap dan wel gaat solliciteren.... en of hij dan toevallig toch bij de KLM terecht komt. |
IHVK | zondag 20 juni 2010 @ 18:55 |
Oké. Geen voorbarige conclusies trekken dus.  |
ZoKanIkHetOok | zondag 20 juni 2010 @ 19:03 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:48 schreef Thomas B. het volgende:[..] Volgens mij heeft Eurlings destijds alleen gezegd dat niet alle geleden schade terecht moet komen bij de luchtvaartmaatschappijen die hier in feite niets aan konden doen. Nee, hij wuifde de voorzorgsmaatregelen weg, het cynische "éen asdeeltje en we vliegen niet" heeft hij letterlijk op het NOS journaal gezegd. |
remlof | zondag 20 juni 2010 @ 19:04 |
quote: Ze zijn CDA-broeders hè?  |
ZoKanIkHetOok | zondag 20 juni 2010 @ 19:05 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:49 schreef Boldface het volgende:Ik zie het probleem niet. Hoe eerder hij weer aan de slag gaat, des te minder geld zijn we als belastingbetalers kwijt aan zijn wachtgeldregeling. Dat is inderdaad allemaal een voordeel. Het probleem zit hem denk ik ook niet in het feit dat hij zometeen daar een baan gaat krijgen. Het zit hem vooral in het feit dat Camiel's kontlikkerij van de complete luchtvaart industrie nog vers in het geheugen ligt, en men vraagt zich, zoals Roi aankaart, terecht af hoelang Camiel al in bed ligt met het KLM. |
ZoKanIkHetOok | zondag 20 juni 2010 @ 19:06 |
quote: Frits "CDA" Wester.  |
Leandra | zondag 20 juni 2010 @ 19:06 |
quote: Ja okay, maar op zondag... het is wel het CDA hè  |
Bolter | zondag 20 juni 2010 @ 19:12 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:45 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:[..] Dan weet ik niet welke krant jij leest, maar ik zie helder het beeld voor me van Camiel Eurings die nog voor dat er überhaupt iets bekend was, compeet aan de kant van de luchtvaartmaatschappijen stond, en alle voorzorgsmaatregelen om menselijke slachtoffers te voorkomen afdeed als paranoide, om vervolgens te zeggen "éen asdeeltje en we vliegen niet". Dat kun je van een tokkie op telegraaf.n verwachten, maar niet van een man van zijn functie. Nogmaals, dit verklaart een hoop. Geheel terecht ook. Maar goed, wat weet jij van luchtvaart dan? Of ben je weer zo'n huilie die uit "emotie" dingen roept waarover je totaal niets weet? |
ZoKanIkHetOok | zondag 20 juni 2010 @ 19:58 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 19:12 schreef Bolter het volgende:[..] Geheel terecht ook. Maar goed, wat weet jij van luchtvaart dan? Of ben je weer zo'n huilie die uit "emotie" dingen roept waarover je totaal niets weet? Tsja, ik weet niet zo goed waar je dat laatste vandaan haalt.
Umm, ik weet veel over meteorologie? |
JohnLocke | zondag 20 juni 2010 @ 20:07 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:43 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:[..] Dat is het punt. Camiel was het met ze eens en zei dat het belachelijk was dat we met "éen asdeeltje" al niet meer vlogen. Dat was het ook, zoals ook bleek uit alle testvluchten en later de reguliere vluchten. |
eriksd | zondag 20 juni 2010 @ 20:09 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 18:41 schreef Thomas B. het volgende:Ik zie niet echt belangenverstrengeling eerlijk gezegd. Dat wordt het pas als hij zijn politieke invloed gaat aanwenden om dingen gedaan te krijgen binnen zijn functie. Het feit dat ie ergens een hoge positie bij een groot bedrijf zou krijgen is begrijpelijk voor iemand van die leeftijd en met zo'n cv. Wat hadden jullie dan gewild? Dat ie stratenmaker was geworden ofzo... Prima argumentatie  |
ZoKanIkHetOok | zondag 20 juni 2010 @ 20:13 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 20:07 schreef JohnLocke het volgende:[..] Dat was het ook, zoals ook bleek uit alle testvluchten en later de reguliere vluchten. Punt is dat hij dit al voordat er nog maar iets bekend was, zei. En daar stoorde ik me aan.
Daarnaast zijn de testvluchten van de KLM allemaal goed verlopen, maar dat is niet bij alle vluchten in Europa het geval geweest. Onder andere Denemarken kwam terug met as in de motor na een testvlucht. Zweden ook. |
kawotski | zondag 20 juni 2010 @ 20:20 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 20:13 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:[..] Punt is dat hij dit al voordat er nog maar iets bekend was, zei. En daar stoorde ik me aan. Daarnaast zijn de testvluchten van de KLM allemaal goed verlopen, maar dat is niet bij alle vluchten in Europa het geval geweest. Onder andere Denemarken kwam terug met as in de motor na een testvlucht. Zweden ook. waarmee is aangetoond bij welke concentraties je dus as kan verwachten in de motoren en zodoende de veiligheid om te vliegen kan worden bepaald. |
ZoKanIkHetOok | zondag 20 juni 2010 @ 20:26 |
quote:Op zondag 20 juni 2010 20:20 schreef kawotski het volgende:[..] waarmee is aangetoond bij welke concentraties je dus as kan verwachten in de motoren en zodoende de veiligheid om te vliegen kan worden bepaald. Nee, de testvluchten in Zweden en Denemarken duurden niet zo lang als een vlucht gemiddeld duurt, en toch was de schade al dusdanig dat een langere vlucht door de aswolk veel ergere gevolgen had gehad. En dan heb je dus passagiers erbij.
Daarnaast zijn er gewoon standaard regels en standaard hoeveelheden asdeeltjes die de bovennorm van de wettelijke grens vormen. Die werden gewoon overschreden, en dus bleven de toestellen aan de grond.
Nu kan het wel zo zijn dat de luchtvaartmaatschappijen een gezamelijk verhaal afstaken over "die dekselse EU-bureaucratie" (wat uiteindelijk nog flink veel mensen heeft overtuigd) maar uiteindelijk mogen ze gewoon blij zijn dat ze zijn ingebonden en dat er daardoor niks is gebeurd. |
fluitbekzeenaald2.0 | zondag 20 juni 2010 @ 20:33 |
Zijn vriendin was blijkbaar toch minder tijdrovend dan gedacht. |
Red_85 | zondag 20 juni 2010 @ 21:44 |
quote: Hij gaat toch stoppen met de politiek? Wat is er dan niet goed aan om voordat je met de ene baan stopt, een andere baan te vinden? Ik zou het ook doen, voordat ik zou gaan stoppen met de ene baan, een andere zoeken.
Halsema moet helemaal haar muil houden. |
Frutsel | zondag 20 juni 2010 @ 21:53 |
quote:Vragen over mogelijke job EurlingsLiesbeth van Tongeren, enkele dagen geleden geïnstalleerd als Tweede Kamerlid voor GroenLinks, wil van demissioniar minister Camiel Eurlings (Verkeer) persoonlijk horen of de geruchten kloppen dat hij topfunctie bij KLM heeft aangeboden gekregen. Het verhaal gaat al langer in de reis- en luchtvaartwereld en ook verscheidene vakbladen maakten al gewag van deze overstap. Zondag liet demissionair Verkeersminister Eurlings via een woordvoerder weten dat de geluiden onzin zijn. GroenLinks wil de kwestie dinsdag toch aan de orde stellen tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. ,,We proberen meer te weten te komen maar hopen dat het niet waar is. Ook dan is het fijn om het uit de mond van de minister zelf te horen. Je moet dit niet willen. Een minister moet niet solliciteren in een sector waar hij nog verantwoordelijk voor is. Ga dan eerst naar een ander vakgebied, dan heb je in ieder geval de schijn niet tegen '', aldus Van Tongeren. |
exdeo | zondag 20 juni 2010 @ 23:55 |
Hij moest toch zijn vrouw vol pompen? Daarom trad hij af meende ik...
Kwal vind ik het  |
RobertoCarlos | maandag 21 juni 2010 @ 05:32 |
quote: Die zou tog voor zijn kids gaan zorgen?  |
Watashiwa | maandag 21 juni 2010 @ 05:44 |
quote: Je bedoelt dit? http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=35133 http://www.luchtvaartfoto(...)esia_op_Schiphol.htm
|
NorthernStar | maandag 21 juni 2010 @ 06:22 |
quote: Als de KLM hem een zak geld zou geven, dan wel?
Dit geval is nog even afwachten maar hoevaak gebeurt het niet dat aftredende politici een leuk baantje krijgen toegeschoven. Worden ze "adviseur" of iets dergelijks, voor 2 uurtjes per maand en alsnog die zak geld. Of ze geven een paar lezingen à enkele tonnen.
Typisch Amerikaans trouwens. Daar doen ze het nog veel onbeschaamder. |
Zith | maandag 21 juni 2010 @ 06:59 |
quote: Op zondag 20 juni 2010 18:41 schreef Thomas B. het volgende:Ik zie niet echt belangenverstrengeling eerlijk gezegd. Dat wordt het pas als hij zijn politieke invloed gaat aanwenden om dingen gedaan te krijgen binnen zijn functie. quote: Ik denk dat jullie beiden de definitie ervan mogen opzoeken  quote:Zelfs als er geen bewijs is van daadwerkelijke beïnvloeding van het ene belang door het ander kan er wel belangenverstrengeling bestaan. |
Arcee | dinsdag 15 februari 2011 @ 15:19 |
quote: Eurlings wordt directeur bij KLM
*************************************** ` Oud-minister Camiel Eurlings treedt toe tot de directie van de KLM.Eurlings wordt verantwoordelijk voor de afdeling vracht van Air France-KLM.De voormalige minister van Verkeer neemt een deel van de taken van president-directeur Peter Hartman over. Eurlings verliet de politiek vorig jaar na de val van het kabinet-Balkenende, met als argument dat hij meer tijd wilde overhouden voor zijn privéleven. In juni ging hij niet in op het gerucht dat hij naar de KLM zou gaan. De nieuwe vierkoppige directie treedt op 1 april aan.Eurlings heeft de keuze voor de KLM "vol overtuiging" gemaakt.
|
Zith | dinsdag 15 februari 2011 @ 15:23 |
Heeft hij eindelijk eens wat meer tijd voor zijn gezin, toch? |
#ANONIEM | dinsdag 15 februari 2011 @ 15:24 |
Blijkbaar is ie zijn gezin alweer zat. |
remlof | dinsdag 15 februari 2011 @ 15:28 |
Logboek entries voor dit topic Op zondag 20 juni 2010 @ 21:55 door Frutsel: Topictitel: "Minister Camiel Eurlings treedt toe tot KLM-top" -> "Minister Camiel Eurlings treedt mogelijk toe tot KLM-top" Op dinsdag 15 februari 2011 @ 15:28 door remlof: Topictitel: "Minister Camiel Eurlings treedt mogelijk toe tot KLM-top" -> "Minister Camiel Eurlings treedt toe tot KLM-top"
 |
Boris_Karloff | dinsdag 15 februari 2011 @ 15:33 |
quote: Op zondag 20 juni 2010 18:41 schreef Thomas B. het volgende:Ik zie niet echt belangenverstrengeling eerlijk gezegd. Dat wordt het pas als hij zijn politieke invloed gaat aanwenden om dingen gedaan te krijgen binnen zijn functie. Het feit dat ie ergens een hoge positie bij een groot bedrijf zou krijgen is begrijpelijk voor iemand van die leeftijd en met zo'n cv. Wat hadden jullie dan gewild? Dat ie stratenmaker was geworden ofzo... Jij denkt echt dat veel mensen op die leeftijd zo'n positie krijgen? Wat heeft hij nou voor CV? hij heeft nooit en te nimmer in een echt bedrijf gewerkt. Hij is binnen gehaald vanwege zijn politieke connecties en de bereidheid deze te gebruiken, anders hebben ze niets aan hem.
Welke kwaliteiten heeft hij nou ten aanzien van het runnen van een onderneming op de schaal van de KLM. En nee politiek is geen onderneming, dat zijn echt twee verschillende werelden
[ Bericht 4% gewijzigd door Boris_Karloff op 15-02-2011 15:41:56 ] |
SosuaCafe | dinsdag 15 februari 2011 @ 15:34 |
Dit maakt zelfs Johan Flemminx nog geloofwaardiger. |
HyperViper | dinsdag 15 februari 2011 @ 15:42 |
Kanker slavendrijvers. |
Leandra | dinsdag 15 februari 2011 @ 15:47 |
Hij heeft zichzelf riant weggepromoveerd...
Positieve kant van het verhaal is dat hij geen wachtgeld meer kost. |
HyperViper | dinsdag 15 februari 2011 @ 15:53 |
quote: En dan zijn er nog mensen die denken dat politici iets voor de bevolking betekenen en geen slaven zijn voor kut corporaties. -weg-
[ Bericht 6% gewijzigd door remlof op 15-02-2011 16:45:19 ] |
Zith | dinsdag 15 februari 2011 @ 15:53 |
quote: Op dinsdag 15 februari 2011 15:47 schreef Leandra het volgende:Hij heeft zichzelf riant weggepromoveerd... Positieve kant van het verhaal is dat hij geen wachtgeld meer kost. Maar wie weet wat de sociale kosten worden van de eventuele goedkopere aanbestedingen/nieuwe wetten/steun die Eurlings misschien wel weet te regelen in het voordeel van Schiphol. Elco Brinkman had ook aardig wat aan zijn CDA netwerk als voorzitter van de Bouwlobby. |
waht | dinsdag 15 februari 2011 @ 16:10 |
Krijgen we hier nu ook complottheorieën? |
Basp1 | dinsdag 15 februari 2011 @ 16:35 |
quote: Mag dat niet eens meer als deze persoon eens minister is geweest en misschien wel voor wat hoort wat dingen uitgehaald heeft.  |
waht | dinsdag 15 februari 2011 @ 16:55 |
quote: Op dinsdag 15 februari 2011 16:35 schreef Basp1 het volgende:[..] Mag dat niet eens meer als deze persoon eens minister is geweest en misschien wel voor wat hoort wat dingen uitgehaald heeft.  Dan wel uiteraard, ik hoor het graag als de aandeelhouders van KLM aan Eurlings gevraagd hebben bepaalde besluiten te nemen met als beloning dat hij dan in de directie bij KLM mocht komen. |
-jos- | dinsdag 15 februari 2011 @ 17:47 |
Goede kick, wat verrassend zeg dat hij toch is aangenomen bij KLM 
http://vorige.nrc.nl/econ(...)f_over_aswolk_achter |
Basp1 | woensdag 16 februari 2011 @ 08:48 |
quote: Op dinsdag 15 februari 2011 16:55 schreef waht het volgende:[..] Dan wel uiteraard, ik hoor het graag als de aandeelhouders van KLM aan Eurlings gevraagd hebben bepaalde besluiten te nemen met als beloning dat hij dan in de directie bij KLM mocht komen. Ik heb eigenlijk ook nog nooit van aaname beleid wat door aandeelhouders bepaald wordt gehoord. Ik zie het al voor me een gesprek waarbij je de grootaandeelhouders tegenover je krijgt.  |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 09:03 |
quote: Op dinsdag 15 februari 2011 16:55 schreef waht het volgende:[..] Dan wel uiteraard, ik hoor het graag als de aandeelhouders van KLM aan Eurlings gevraagd hebben bepaalde besluiten te nemen met als beloning dat hij dan in de directie bij KLM mocht komen. lolwut?  |
SicSicSics | woensdag 16 februari 2011 @ 09:41 |
quote: Serious!?! 
Gymnasium. Technische Bedrijfskunde. Jongste gemeenteraadslid ooit (toentertijd.) Cum Laude Ir. bedrijfseconomie en marketing Woordvoerder Europese Zaken, Buitenlandse Zaken en Verkeer en Waterstaat. Lijsttrekker Europese verkiezingen CDA. De jongste ooit. Minister van Verkeer en Waterstaat.
Wat een kneuzen CV inderdaad. Ik zou der nog niet eens mee durven solliciteren bij de AH als vakkenvuller!
 |
Basp1 | woensdag 16 februari 2011 @ 09:44 |
quote: Ik ben in de veronderstelling dat Ir titel alleen in de techniek verkregen werden,hoe kan dit? |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 09:47 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:41 schreef SicSicSics het volgende:[..] Serious!?!  Gymnasium. Technische Bedrijfskunde. Jongste gemeenteraadslid ooit (toentertijd.) Cum Laude Ir. bedrijfseconomie en marketing Woordvoerder Europese Zaken, Buitenlandse Zaken en Verkeer en Waterstaat. Lijsttrekker Europese verkiezingen CDA. De jongste ooit. Minister van Verkeer en Waterstaat. Wat een kneuzen CV inderdaad. Ik zou der nog niet eens mee durven solliciteren bij de AH als vakkenvuller!  Op het ministerschap na wordt je er geen directeur van een grote MNE van hoor, zeker niet op die leeftijd. En dankzij het ministerschap dus wel, maar dat is vooral om het verkregen netwerk van vriendjes. |
fruityloop | woensdag 16 februari 2011 @ 09:50 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:44 schreef Basp1 het volgende:[..] Ik ben in de veronderstelling dat Ir titel alleen in de techniek verkregen werden,hoe kan dit? Dit zou bijvoorbeeld een titel in wat nu bedrijfskundige informatica heet, kunnen zijn? |
Jabberwocky | woensdag 16 februari 2011 @ 09:50 |
Minister is natuurlijk wel besturen op hoog niveau, je hoeft niet letterlijk hetzelfde bij een ander bedrijf gedaan te hebben om zo'n functie te krijgen. Zulke vaardigheden zijn ook te vertalen, anders zou nooit iemand een directiefunctie krijgen behalve voormalig directieleden. |
SicSicSics | woensdag 16 februari 2011 @ 09:51 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:44 schreef Basp1 het volgende: Ik ben in de veronderstelling dat Ir titel alleen in de techniek verkregen werden,hoe kan dit? Organisatie ook, technische bedrijfskunde had het wel een beetje verraden, toch?  quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:47 schreef Zith het volgende:Op het ministerschap na wordt je er geen directeur van een grote MNE van hoor, zeker niet op die leeftijd. En dankzij het ministerschap dus wel, maar dat is vooral om het verkregen netwerk van vriendjes. En zonder alle werkzaamheden hiervoor zou je geen minister kunnen worden... Toch? |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 09:54 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:51 schreef SicSicSics het volgende:[..] Organisatie ook, technische bedrijfskunde had het wel een beetje verraden, toch?  [..] En zonder alle werkzaamheden hiervoor zou je geen minister kunnen worden... Toch? Kan prima, zie de MBO vrouwe op ministerschap van wetenschappen. |
fruityloop | woensdag 16 februari 2011 @ 09:55 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:50 schreef Jabberwocky het volgende:Minister is natuurlijk wel besturen op hoog niveau, je hoeft niet letterlijk hetzelfde bij een ander bedrijf gedaan te hebben om zo'n functie te krijgen. Zulke vaardigheden zijn ook te vertalen, anders zou nooit iemand een directiefunctie krijgen behalve voormalig directieleden. Als minister ben je CEO van een club met duizenden werknemers en een mijardenomzet, dus vanuit die kant bekeken is het een vrij natuurlijke stap. |
Papierversnipperaar | woensdag 16 februari 2011 @ 09:55 |
Dus, er is een politieke elite die met zijn vingers diep in het bedrijfsleven zit. Hebben we in NL ook een NDP? |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 09:56 |
maar wees nou eens eerlijk, Eurlings zal daar niet zitten omdat hij de beste inhoudelijke directeur is die ze bij KLM kunnen vinden, maar gewoon om z'n netwerk. |
SicSicSics | woensdag 16 februari 2011 @ 09:57 |
quote: Die direct na haar MBO diploma minister werd? Nee, dat verhaal ken ik niet. 
quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:56 schreef Zith het volgende:maar wees nou eens eerlijk, Eurlings zal daar niet zitten omdat hij de beste inhoudelijke directeur is die ze bij KLM kunnen vinden, maar gewoon om z'n netwerk. Ik denk dat het wel een zwaar wegende factor is ja, maar ik denk niet dat hij niets kan. |
Papierversnipperaar | woensdag 16 februari 2011 @ 09:58 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:56 schreef Zith het volgende:maar wees nou eens eerlijk, Eurlings zal daar niet zitten omdat hij de beste inhoudelijke directeur is die ze bij KLM kunnen vinden, maar gewoon om z'n netwerk. Het gaat niet om je kennis, maar om je kennissen.  |
Papierversnipperaar | woensdag 16 februari 2011 @ 09:59 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:57 schreef SicSicSics het volgende: Ik denk dat het wel een zwaar wegende factor is ja, maar ik denk niet dat hij niets kan. Hij kan in een Rijnhal zijn tong in Maxime's anus plaatsen.  |
SicSicSics | woensdag 16 februari 2011 @ 10:00 |
quote: If that is what it takes, dan schrijf ik me nu in en ben ik over 5 jaar ook CEO bij KPMG/ Schiphol/ whatever. 
 |
fruityloop | woensdag 16 februari 2011 @ 10:01 |
quote: Mwoa, er is sinds kort een Nederlander CEO van Vodafone india, en die heeft niet echt een netwerk in dat deel van de wereld.  |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 10:03 |
quote: hohoho heb je me daar even tuk
quote: [..]
Ik denk dat het wel een zwaar wegende factor is ja, maar ik denk niet dat hij niets kan.
Prima, zijn we het eens Nu kunnen we bij de volgende stap komen:
Als het hebben van een overheidsnetwerk waardevol is voor een bedrijf, dan moet dat betekenen dat er de verwachting is dat dit of geld bespaart, of geld oplevert (anders heeft het geen waarde). In beide gevallen gaat dit ten koste van de belastingbetalers, niet? (als waarde ergens naartoe gaat moet dit ten koste gaan van iets anders) |
fruityloop | woensdag 16 februari 2011 @ 10:11 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 10:03 schreef Zith het volgende:[..] hohoho heb je me daar even tuk  [..] Prima, zijn we het eens  Nu kunnen we bij de volgende stap komen: Als het hebben van een overheidsnetwerk waardevol is voor een bedrijf, dan moet dat betekenen dat er de verwachting is dat dit of geld bespaart, of geld oplevert (anders heeft het geen waarde). In beide gevallen gaat dit ten koste van de belastingbetalers, niet? (als waarde ergens naartoe gaat moet dit ten koste gaan van iets anders) Het komt dan weer wel ten goede aan de aandeelhouders, oa onze pensioenfondsen..  |
SicSicSics | woensdag 16 februari 2011 @ 10:13 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 10:03 schreef Zith het volgende:Als het hebben van een overheidsnetwerk waardevol is voor een bedrijf, dan moet dat betekenen dat er de verwachting is dat dit of geld bespaart, of geld oplevert (anders heeft het geen waarde). In beide gevallen gaat dit ten koste van de belastingbetalers, niet? (als waarde ergens naartoe gaat moet dit ten koste gaan van iets anders) Niet. Het opleveren van geld voor een bedrijf betekend niet automatisch dat dit geld kost voor de belastingbetaler. Ik heb geen economie gestudeerd, maar als Schiphol een betere concurrentiepositie kan krijgen of behouden met steun van de overheid betekend dit niet dat er onder de streep altijd minder overblijft voor de regering.
Anders zou investeren ook geen zin hebben. |
Papierversnipperaar | woensdag 16 februari 2011 @ 10:15 |
quote: Het gaat niet om de regering, maar om de burger. |
SicSicSics | woensdag 16 februari 2011 @ 10:16 |
quote: Hoort dat niet hetzelfde te zijn? |
Papierversnipperaar | woensdag 16 februari 2011 @ 10:20 |
quote: Ja. Dat hoort zo. |
ShaoliN | woensdag 16 februari 2011 @ 10:49 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:47 schreef Zith het volgende:[..] Op het ministerschap na wordt je er geen directeur van een grote MNE van hoor, zeker niet op die leeftijd. En dankzij het ministerschap dus wel, maar dat is vooral om het verkregen netwerk van vriendjes. Uit alleen zijn CV al komt natuurlijk wel naar voren dat dit niet de eerste de beste lamlul is. Als dynamische onderneming kan ik me voorstellen dat je een jong ambitieus iemand opneemt in een team met wat ervaring.
Overigens even los van deze specifieke situatie. |
HyperViper | woensdag 16 februari 2011 @ 10:56 |
quote: Dat hoort ja, maar in deze realiteit kan je burgers wegstrepen en er corporaties voor in de plaats zetten. |
SicSicSics | woensdag 16 februari 2011 @ 10:58 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 10:56 schreef HyperViper het volgende:Dat hoort ja, maar in deze realiteit kan je burgers wegstrepen en er corporaties voor in de plaats zetten. 1) Genootschap 2) Gilde 3) Handelsmaatschappij 4) Handelsonderneming 5) Handelsvennootschap 6) Handelsvereniging 7) Maatschappelijke instelling 8) Onderneming 9) Vakvereniging 10) Vereniging 11) Vereniging van vakgenoten
Is een corporatie ook niet van 'de burgers'?  |
Weltschmerz | woensdag 16 februari 2011 @ 11:11 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 09:56 schreef Zith het volgende:maar wees nou eens eerlijk, Eurlings zal daar niet zitten omdat hij de beste inhoudelijke directeur is die ze bij KLM kunnen vinden, maar gewoon om z'n netwerk. En als beloning natuurlijk voor het als minister goed behartigen van de belangen van de KLM natuurlijk. Laat ik het in ieder geval zo zeggen, als hij een voor de KLM lastige minister was geweest had hij dit baantje niet gekregen.
Daarnaast heeft hij niet zo'n eervolle beedigde functie gekregen om het netwerk daarvan in dienst te stellen van een commerciele onderneming.
Dit is gewoon moderne corruptie, waarbij de Limburgers uiteraard voorop lopen en het minste schaamte kennen. De politiek moest verjongd worden en nu moeten al die mensen die uitsluitend in het landsbelang moeten en mogen denken ook aan hun vervolgcarriere denken. Daardoor is er niet alleen een hele semi-publieke sector ontstaan met uitstekende arbeidsvoorwaarden en een heleboel banen die kennelijk politieke ervaring vereisen, we zien ook dat het rijk heel erg goed is voor de bedrijven waar de ministers en staatssecretarissen later komen te werken. De VVD-er die de HRA wil afschaffen kan een carriere bij een bank natuurlijk wel vergeten. |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 11:41 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 10:13 schreef SicSicSics het volgende:[..] Niet. Het opleveren van geld voor een bedrijf betekend niet automatisch dat dit geld kost voor de belastingbetaler. Ik heb geen economie gestudeerd, maar als Schiphol een betere concurrentiepositie kan krijgen of behouden met steun van de overheid betekend dit niet dat er onder de streep altijd minder overblijft voor de regering. Als KLM een betere concurrentiepositie kan krijgen met steun van de overheid (dmv. Eurlings netwerk), dan betekent dit dat er (meer) oneerlijke concurrentie is en dit heeft natuurlijk schadelijk effect op de economie (volgens de liberale economische wetten) wat ten koste gaat van 1) direct de concurrenten van KLM, en dus 2) indirect de burger (want eerlijke concurrentie is het beste voor de burger).
Als KLM sneller/goedkoper/makkelijker/etc vergunningen/subsidie/etc krijgt is dat op zich prima (hoe minder bureaucratie, en/of hoe sneller en efficienter bedrijven kunnen werken hoe beter) maar dan moet dit gelden voor alle ondernemingen (dus wet aanpassen) ipv. specifieke bedrijven voordeeltjes geven.
Dus IMO blijft overeind staan: De waarde van een overheids-link voor een bedrijf gaat ten koste van de belastingbetaler.
Hetzelfde als met Elco Brinkman en zjin voorzitterschap bij de bouwlobby. De waarde die zijn netwerk met de overheid/politiek had (dus naast zijn waarde als inhoudelijk goede voorzitter, zonder twijfel) bestond natuurlijk uit de cumulatieve waarde van de eventuele 'extraatjes' die hij hiermee kon regelen, elk eventuele 'extraatje' die uit/door zijn netwerk voortkwam ging ten koste van de belastingbetaler.
[ Bericht 5% gewijzigd door Zith op 16-02-2011 11:48:12 ] |
ShaoliN | woensdag 16 februari 2011 @ 11:47 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 11:41 schreef Zith het volgende:[..] Als KLM een betere concurrentiepositie kan krijgen met steun van de overheid (dmv. Eurlings netwerk), dan betekent dit dat er (meer) oneerlijke concurrentie is en dit heeft natuurlijk schadelijk effect op de economie (volgens de liberale economische wetten) wat ten koste gaat van 1) direct de concurrenten van KLM, en dus 2) indirect de burger (want eerlijke concurrentie is het beste voor de burger). Het kan de NL'se economie weinig kwaad. Welke concurrenten heeft KLM? |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 11:53 |
quote: Wie maakt -in nederland- gebruik van KLM? De burgers en bedrijven. Oneerlijke concurrentie = slechte concurrentie = ten nadele van de consumenten. Dit kan bijv. op 2 manieren, als voorbeeld:
KLM krijgt sneller vergunningen door de link met de politiek, de kosten hiervoor zullen dus lager zijn dan die concurrenten moeten maken (voor advocaten, experts, waarde-van-tijd) waardoor KLM wat meer onder de prijs kan gaan liggen van de concurrenten. Nou kun je denken, goedkoper toch, prima? Nee, want de concurrenten hebben hierdoor 2 opties, op dezelfde prijs blijven en markt verliezen of in prijs dalen ten koste van service/veiligheid/whatever waardoor ze ook markt verliezen. Economische wetten claimen dat hierdoor uiteindelijk de consument duurder uit is.
Met een andere bril op: vergunningen/subsidies/steun/whatever zijn er voor een reden, namelijk omdat dit de burger moet helpen/beschermen/whatever (overheid is in dienst van de burger), als een bedrijf via een politieke link zoiets makkelijker kan omzeilen/verkrijgen dan vervalt deze steun/bescherming/whatever voor de burger.
Je weet trouwens dat KLM onderdeel is van Air France?
quote: Welke concurrenten heeft KLM?
Op Schiphol, de volgende:
SPOILER Adria Airways (JP) Aer Lingus (EI) Aeroflot Russian Airlines (SU) Afriqiyah Airways (8U) Air Arabia Maroc (3O) Air Astana (KC) Air Baltic Air Berlin (AB) Air France (AF) Air Malta (KM) Air Transat (TS) Alitalia (AZ) Amsterdam Airlines (2H) ArkeFly (OR) Arkia (IZ) Armavia (U8) Austrian Airlines (OS) B&H Airlines (JA) BA CityFlyer (CJ) Belavia (B2) bmibaby (WW) British Airways (BA) Bulgaria Air (FB) Cathay Pacific Airways (CX) China Airlines (CI) China Southern Airlines (CZ) Cimber Sterling (QI) Continental Airlines (CO) Corendon Airlines (CAI) Croatia Airlines (OU) CSA Czech Airlines (OK) Cyprus Airways (CY) Delta Air Lines (DL) easyJet (EZY) Egyptair (MS) El Al Israel Airlines (LY) Emirates Airlines (EK) Estonian Air (OV) EVA Air (BR) Finnair (AY) FlyBe (BE) Garuda Indonesia (GA) Georgian Airways (A9) Iberia (IB) Icelandair (FI) Iran Air Israir (ISR) JAT Airways (JU) Jet2.com (LS) Kenya Airways (KQ) KLM Royal Dutch Airlines (KL) Korean Air (KE) LOT Polish Airlines (LO) Luchtvaartmaatschappijen op Schiphol Lufthansa (LH) Malaysia Airlines (MH) Malev Hungarian Airlines (MA) Martinair Holland (MP) Meridiana (IG) Norwegian Air Olympic Air (OA) Pegasus Airlines (PGT) PIA Pakistan Int. Airlines (PK) ROSSIYA Russian Airlines (FV) Royal Air Maroc (AT) Royal Jordanian Airlines (RJ) SAS Scandinavian Airlines (SK) SATA Internacional (S4) Singapore Airlines (SQ) Sky Airlines (SHY) Smartwings (QS) SunExpress (XQ) Surinam Airways (PY) Swiss Int. Air Lines (LX) Syrian Arab Airlines (RB) TACV Cabo Verde Airlines (VR) TAP Portugal (TP) Tarom transavia.com (HV) Turkish Airlines (TK) Ukraine Int. Airlines (PS) United Airlines (UA) US Airways (US) Vueling (VY) Windjet (IV)
Natuurlijk naast het feit dat in een consumptieeconomie elk bedrjf met elkaar concurreert om geld, zo zijn ook de bus/treinbedrijven, nederlandse campingbedrijven en zelfs groeteboeren concurrenten.
[ Bericht 4% gewijzigd door Zith op 16-02-2011 12:12:26 ] |
SicSicSics | woensdag 16 februari 2011 @ 11:53 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 11:41 schreef Zith het volgende:Als KLM een betere concurrentiepositie kan krijgen met steun van de overheid (dmv. Eurlings netwerk), dan betekent dit dat er (meer) oneerlijke concurrentie is en dit heeft natuurlijk schadelijk effect op de economie (volgens de liberale economische wetten) wat ten koste gaat van 1) direct de concurrenten van KLM, en dus 2) indirect de burger (want eerlijke concurrentie is het beste voor de burger). Bij zulke ondernemingen weet ik niet of dat altijd wel zo is. Het gaat ook om de vorm van subsidie en hulp die zo'n onderneming zou krijgen.
Ook de gezamenlijke projecten die de overheid met het bedrijfsleven uitvoert zijn niet altijd (vaak juist niet) in het nadeel van de overheid.
Een handelsmissie naar India geleidt door een minister kan veel voordelen opleveren voor zowel bedrijfsleven als voor de overheid zelf. Dit zijn ook dingen die van belang zijn voor een vrachtvervoerder. Hier kan iemand met kennis van een minister en kennis/ netwerk in de regering natuurlijk uitermate waardevol zijn voor een onderneming.
quote: Als KLM sneller/goedkoper/makkelijker/etc vergunningen/subsidie/etc krijgt is dat op zich prima (hoe minder bureaucratie, en/of hoe sneller en efficienter bedrijven kunnen werken hoe beter) maar dan moet dit gelden voor alle ondernemingen (dus wet aanpassen) ipv. specifieke bedrijven voordeeltjes geven.
Dus IMO blijft overeind staan: De waarde van een overheids-link voor een bedrijf gaat ten koste van de belastingbetaler.
Met het eerste ben ik het volledig eens. Met het tweede niet. |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 11:59 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 11:53 schreef SicSicSics het volgende:[..] Bij zulke ondernemingen weet ik niet of dat altijd wel zo is. Het gaat ook om de vorm van subsidie en hulp die zo'n onderneming zou krijgen. Een echte liberaal econoom zal claimen dat dit bij elke vorm van overheidssteun is, maar ik zie de nuances ook wel. Een extra probleem (naast eventuele oneerlijke concurrentie en de effecten hierop voor de consument) probleem is dat er geen transparantie zal zijn over welke 'favours' Eurlings eventueel van zijn CDA vrienden kan krijgen.
quote: Ook de gezamenlijke projecten die de overheid met het bedrijfsleven uitvoert zijn niet altijd (vaak juist niet) in het nadeel van de overheid.
Een handelsmissie naar India geleidt door een minister kan veel voordelen opleveren voor zowel bedrijfsleven als voor de overheid zelf. Dit zijn ook dingen die van belang zijn voor een vrachtvervoerder. Hier kan iemand met kennis van een minister en kennis/ netwerk in de regering natuurlijk uitermate waardevol zijn voor een onderneming.
Het gebeurt inderdaad vaak dat ministers op reis een legertje topbedrijfsmannen meeneemt om zo hun te ondersteunen met het verkrijgen van contracten/netwerken. Vind ik ook niet echt een probleem ook al is de kwestie ongeveer hetzelfde (waarom mag ARCADIS mee en Fugro niet, bijv)
quote: [..]
Met het eerste ben ik het volledig eens. Met het tweede niet.
Dan laten we het zo  |
waht | woensdag 16 februari 2011 @ 12:11 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 08:48 schreef Basp1 het volgende:[..] Ik heb eigenlijk ook nog nooit van aaname beleid wat door aandeelhouders bepaald wordt gehoord. Ik zie het al voor me een gesprek waarbij je de grootaandeelhouders tegenover je krijgt.  Beetje vage reactie van mijn kant. Ik bedoelde uiteraard dat ik graag bewijs zie voor de complottheorieën. |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 12:15 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 12:11 schreef waht het volgende:[..] Beetje vage reactie van mijn kant.  Ik bedoelde uiteraard dat ik graag bewijs zie voor de complottheorieën. Geloof je dat de politieke netwerk van Eurlings een waarde heeft heeft voor KLM? Zo ja, waarom specifiek? Zo nee, echt niet?
Verder verblijf ik natuurlijk in het veld van 'eventueel'. |
Piles | woensdag 16 februari 2011 @ 12:17 |
Was er eigenlijk ook zoveel discussie toen Bos (voorm. min. Financiën) en Balkenende naar de Big Four (accountantskantoren) gingen?  |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 12:22 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 12:17 schreef Piles het volgende:Was er eigenlijk ook zoveel discussie toen Bos (voorm. min. Financiën) en Balkenende naar de Big Four (accountantskantoren) gingen?  Nee inderdaad, dat klopt. Ik denk omdat al tijdens zijn ministerschap KLM in bescherming nam, de geruchten toen al hardnekkig waren .
Maar ik geloof zo ook best dat deze 2 'Big Four' bedrijven wat extraatjes zullen krijgen, wat uiteindelijk ook slecht zal zjin voor de consument/belastingbetaler. |
DS4 | woensdag 16 februari 2011 @ 12:27 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 11:11 schreef Weltschmerz het volgende:Dit is gewoon moderne corruptie, waarbij de Limburgers uiteraard voorop lopen en het minste schaamte kennen.  |
DS4 | woensdag 16 februari 2011 @ 12:29 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 12:17 schreef Piles het volgende:Was er eigenlijk ook zoveel discussie toen Bos (voorm. min. Financiën) en Balkenende naar de Big Four (accountantskantoren) gingen?  Ja hoor. Er is een groep die overal corruptie in ziet.
Doet me denken aan twee bijstandsgerechtigden (broer en zus) in het dorp waar ik opgroeide, die wisten te vertellen dat iedereen die rijk was, rijk was geworden door te stelen.
Om vervolgens weer geld in de gokkast te mikken... |
waht | woensdag 16 februari 2011 @ 12:47 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 12:15 schreef Zith het volgende:[..] Geloof je dat de politieke netwerk van Eurlings een waarde heeft heeft voor KLM? Zo ja, waarom specifiek? Zo nee, echt niet? Jazeker, de voormalige minister van Verkeer & Waterstaat heeft een exclusieve kijk in een voor een luchtvaartmaatschappij belangrijk ministerie gekregen. Maar dat is uiteraard geen bewijs dat Eurlings tijdens zijn ministeriële periode voor KLM corrupt is geweest, met de baan als directeur in het vooruitzicht. |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 12:48 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 12:47 schreef waht het volgende:[..] Jazeker, de voormalige minister van Verkeer & Waterstaat heeft een exclusieve kijk in een voor een luchtvaartmaatschappij belangrijk ministerie gekregen. Maar dat is uiteraard geen bewijs dat Eurlings tijdens zijn ministeriële periode voor KLM corrupt is geweest, met de baan als directeur in het vooruitzicht. Prima  |
Red_85 | woensdag 16 februari 2011 @ 18:57 |
Het kan toch alleen maar beter gaan bij klm cargo... |
Gulo | woensdag 16 februari 2011 @ 19:13 |
Dit is wel zo smerig.
Het is echt geen toeval dat hij destijds al de KLM de wind uit de zeilen hield.
Het is allemaal zo obvious, maar ze komen er gewoon mee weg.
Toch zijn er veel mensen die niet inzien het dat overgrote deel van de politici er puur voor zichzelf zit, en niet in het geringste om het belang van het volk te dienen.
Je zou verwachten dat het handjevol integere politici (die lieden die weliswaar zo naïef zijn om in democratische oplossingen te geloven, maar het desalniettemin wel goed menen) hier ook eens wat van zou zeggen.
quote: Op woensdag 16 februari 2011 12:47 schreef waht het volgende:[..] Jazeker, de voormalige minister van Verkeer & Waterstaat heeft een exclusieve kijk in een voor een luchtvaartmaatschappij belangrijk ministerie gekregen. Maar dat is uiteraard geen bewijs dat Eurlings tijdens zijn ministeriële periode voor KLM corrupt is geweest, met de baan als directeur in het vooruitzicht. Bewijzen niet, maar het ligt wel erg voor de hand. Zo voor de hand dat wanneer hij integer zou zijn deze stap alleen al daarom niet genomen zou hebben, om het aanzien van de politiek niet verder te schaden. Er is toch al steeds minder vertrouwen in hedendaagse politici (volledig terecht natuurlijk). |
-jos- | woensdag 16 februari 2011 @ 20:15 |
Inderdaad, zijn er nog wel integere politici. Je begint je toch af te vragen waar ze daar in Den Haag mee bezig zijn...
Stond vandaag ook in het AD trouwens, Eurlings schafte de vliegtaks af, gaf KLM schone energie subsidies en lobbyde in Europa om het vliegverbod na de vulkaanuitbarsting op te heffen. |
Zith | woensdag 16 februari 2011 @ 20:16 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 20:15 schreef -jos- het volgende:Inderdaad, zijn er nog wel integere politici. Je begint je toch af te vragen waar ze daar in Den Haag mee bezig zijn... Stond vandaag ook in het AD trouwens, Eurlings schafte de vliegtaks af, gaf KLM schone energie subsidies en lobbyde in Europa om het vliegverbod na de vulkaanuitbarsting op te heffen. Toeval. |
waht | woensdag 16 februari 2011 @ 21:17 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 19:13 schreef Gulo het volgende:Bewijzen niet, maar het ligt wel erg voor de hand. Zo voor de hand dat wanneer hij integer zou zijn deze stap alleen al daarom niet genomen zou hebben, om het aanzien van de politiek niet verder te schaden. Er is toch al steeds minder vertrouwen in hedendaagse politici (volledig terecht natuurlijk). Ach, hij had sowieso kritiek gekregen, waar hij ook zou gaan werken. Ex-politici moeten direct doodvallen nadat ze zich voor Nederland hebben ingezet, lijkt het volk te willen. Hoe durven ze ooit nog iets buiten de publieke sector te willen doen. |
DS4 | woensdag 16 februari 2011 @ 22:08 |
quote: Had ieder weldenkend mens gedaan.
quote: gaf KLM schone energie subsidies Ken ik even de details niet van.
quote: en lobbyde in Europa om het vliegverbod na de vulkaanuitbarsting op te heffen.
Waar zo'n beetje iedere deskundige het al lang over eens was dat het diende te gebeuren.
Als dit het bewijs is dat hij de KLM heeft bevoordeeld, dan lijkt het er op dat hij verdomd integer is geweest! |
DS4 | woensdag 16 februari 2011 @ 22:10 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 21:17 schreef waht het volgende:Ach, hij had sowieso kritiek gekregen, waar hij ook zou gaan werken. Ex-politici moeten direct doodvallen nadat ze zich voor Nederland hebben ingezet, lijkt het volk te willen. Hoe durven ze ooit nog iets buiten de publieke sector te willen doen. Het is gewoon van tweeën één: ofwel ze hebben wachtgeld wat heel fout is, ofwel ze krijgen een nieuwe betrekking wat het "bewijs" is van corruptie.
Veel gekker moet het niet meer worden. |
-jos- | woensdag 16 februari 2011 @ 22:34 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 22:08 schreef DS4 het volgende:[..] Had ieder weldenkend mens gedaan. [..] Ken ik even de details niet van. [..] Waar zo'n beetje iedere deskundige het al lang over eens was dat het diende te gebeuren. Als dit het bewijs is dat hij de KLM heeft bevoordeeld, dan lijkt het er op dat hij verdomd integer is geweest! Zoals al eerder in dit topic is gemeld:
quote: Zelfs als er geen bewijs is van daadwerkelijke beïnvloeding van het ene belang door het ander kan er wel belangenverstrengeling bestaan. De beslissingen van Eurlings wekken de schijn van beinvloeding. Het maakt niet uit of die beslissingen integer waren of niet. Dat is dan ook de reden dat ministers niet zouden mogen overstappen naar een bedrijf waar ze tijdens hun ministerschap mee te maken hebben gehad. |
DS4 | woensdag 16 februari 2011 @ 22:38 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 22:34 schreef -jos- het volgende: Zoals al eerder in dit topic is gemeld: De beslissingen van Eurlings wekken de schijn van beinvloeding. Het maakt niet uit of die beslissingen integer waren of niet. Dat is dan ook de reden dat ministers niet zouden mogen overstappen naar een bedrijf waar ze tijdens hun ministerschap mee te maken hebben gehad. Ik vind het allemaal leuk en aardig, maar belangenverstrengeling kan niet ontstaan door een latere betrekking, dat is onzin.
En vwb de stelling dat je als Minister niet over zou mogen stappen naar een bedrijf waar je tijdens je Ministerschap te maken hebt gehad lijkt mij bijzonder onhaalbaar. Je zal maar Minister van Financiën zijn geweest... |
-jos- | woensdag 16 februari 2011 @ 22:56 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 22:38 schreef DS4 het volgende:[..] Ik vind het allemaal leuk en aardig, maar belangenverstrengeling kan niet ontstaan door een latere betrekking, dat is onzin. Dat kan zeker wel. KLM: "Als je dit en dit doet kun je over een paar jaar bij ons directeur worden".
quote: En vwb de stelling dat je als Minister niet over zou mogen stappen naar een bedrijf waar je tijdens je Ministerschap te maken hebt gehad lijkt mij bijzonder onhaalbaar. Je zal maar Minister van Financiën zijn geweest...
Het is inderdaad onhaalbaar wettelijk vast te leggen. Maar dat neemt niet weg dat indien je als minister beslissingen hebt genomen over een bedrijf waar je later gaat werken, dat je dan op zijn minst de schijn van belangenverstrengeling wekt. Zo'n minister is natuurlijk vrij om het wel te doen maar voor veel mensen zal hij dan wel de schijn tegen zich hebben.
Het gaat er niet om of het haalbaar is of niet, het gaat erom dat zulke ministers de schijn tegen zich hebben, zelfs wanneer ze wel degelijk integer gehandeld hebben. |
DS4 | woensdag 16 februari 2011 @ 23:08 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 22:56 schreef -jos- het volgende:Dat kan zeker wel. KLM: "Als je dit en dit doet kun je over een paar jaar bij ons directeur worden". Dan is het vanwege die belofte. Maar lees ook even waar ik op reageer...
quote: Het is inderdaad onhaalbaar wettelijk vast te leggen. Maar dat neemt niet weg dat indien je als minister beslissingen hebt genomen over een bedrijf waar je later gaat werken, dat je dan op zijn minst de schijn van belangenverstrengeling wekt. Zo'n minister is natuurlijk vrij om het wel te doen maar voor veel mensen zal hij dan wel de schijn tegen zich hebben. Ik merk alleen op dat deze discussie ook werd gevoerd toen Balkenende resp. Bos naar de telraamjongens gingen...
quote: Het gaat er niet om of het haalbaar is of niet, het gaat erom dat zulke ministers de schijn tegen zich hebben, zelfs wanneer ze wel degelijk integer gehandeld hebben.
Zoals ik het thans zie hebben ze de schijn tegen omdat ze publiek figuur zijn. Meer is er kennelijk niet meer nodig. |
#ANONIEM | donderdag 17 februari 2011 @ 12:02 |
quote: Op woensdag 16 februari 2011 12:47 schreef waht het volgende:[..] Jazeker, de voormalige minister van Verkeer & Waterstaat heeft een exclusieve kijk in een voor een luchtvaartmaatschappij belangrijk ministerie gekregen. Maar dat is uiteraard geen bewijs dat Eurlings tijdens zijn ministeriële periode voor KLM corrupt is geweest, met de baan als directeur in het vooruitzicht. Sommigen zien zijn ministerschap inmiddels als een sollicitatiebrief bij KLM.
quote: Volkskrant 17-02-2011, pagina 2 BERT WAGENDORP Camiel
Camiel Eurlings wordt directeur Cargo van KLM; mooie scoop van Arnold Burlage van de site Luchtvaartnieuws.nl. Die schreef op 20 juni 2010: 'Het staat vrijwel vast dat demissionair minister van Verkeer & Waterstaat Camiel Eurlings toetreedt tot de KLM-directie.' Burlage had het nieuws vernomen in kringen rond de directie van KLM. En 'Camiel Eurlings zelf vertrouwde zijn nieuwe baan bij KLM ook toe aan enkele vertrouwelingen'.
Even later stond Camiel het nieuws hartgrondig te ontkennen in de Kamer. Hij was in-between-jobs, zei hij, en net zo onzeker als iedereen in die positie. Ik weet nog dat ik dacht: even goed onthouden, want te zien aan de vrome jezuïtenkop die Limburgse jongens voor dit soort gelegenheden altijd paraat hebben, liegt hij dat het gedrukt staat.
Een paar weken later, op 17 mei, sprak Eurlings tijdens de tiende verjaardag van de Dutch Aviation Group, de vereniging van alles en iedereen die er toe doet in de Nederlandse luchtvaart. Hij keek terug op zijn ministerschap. 'Wat was het een eer en genoegen om minister van Luchtvaart te mogen zijn', zei hij.
Camiel, de menner van de Rijnhal, die op het CDA-congres al stond te schreeuwen alsof hij bij windkracht 8 op de Polderbaan stond, onder de motoren van een 747 van de KLM.
Je kunt je nu ook afvragen hoe het zat met dat gezinnetje stichten van Camiel. Hij zocht een nette uitweg, en tegen een gezinnetje stichten kan niemand bezwaar maken.
Dat Wouter Bos naar de accountants van KPMG ging en Jan Peter Balkenende naar die van Deloitte vond ik al tamelijk dubieus. Die bedrijven zijn niet gek, die kopen voor de riante salarissen die ze zulke mannen betalen vooral de contacten en informatie in die Bos en Balkenende als minister hebben opgedaan.
Maar bij Eurlings gaat het nog een stapje verder. Dat hele ministerschap is één lange sollicitatiebrief bij de KLM geweest. Man was gewoon met zijn cv bezig.
- Na uitstapje met premier Balkenende en KLM-baas Peter Hartman naar Brazilië de vliegtaks weer afgeschaft.
- Heel erg mijn best gedaan de EU te laten opdraaien voor de aan passagiers uitbetaalde schadevergoedingen vanwege de IJslandse aswolk, en niet de KLM. De Volkskrant: 'Eurlings lobbyt hiervoor ijverig in de Europese Transportraad.'
- Air France onder druk gezet: handen af van onze KLM.
- KLM subsidie van 1,25 miljoen toegekend voor vaag experiment met biokerosine ter versterking duurzaam imago.
Dat afschieten van de kilometerheffing kan bij nader inzien natuurlijk ook heel goed te maken hebben gehad met de belangen van KLM Cargo en het bevorderen van het vrachtverkeer door de lucht.
Eurlings verklaarde dinsdag dat hij vol overtuiging had gekozen voor 'de KLM, onze nationale trots'. Dat geloof ik graag. En ik heb het sterke vermoeden dat hij die keuze al geruime tijd geleden heeft gemaakt.
|
niels0 | donderdag 17 februari 2011 @ 18:28 |
Ik ben tot nu toe een goeie KLM-klant, toch maar 'ns overstappen op Star-Alliance.
Members:
Adria Air Canada Air China Air New Zealand ANA Asiana Airlines Austrian Blue1 Bmi Brussels Airlines Continental Airlines Croatia Airlines Egyptair LOT Polish Airlines Lufthansa Scandinavian Airlines Shanghai Airlines Singapore Airlines South African Airways Spanair Swiss TAP Portugal Thai Turkish Airlines United US Airways
Hebben ook een spaarprogramma.
Edit: Ietsje meer dan Sky-Team
Members:
Aeroflot AeroMexico AirEuropa Air France Alitalia China Southern CSA Czech Airlines Kenya Airways KLM Royal Dutch Airlines Korean Air TAROM Vietnam Airlines |