Nee inderdaad, dat klopt. Ik denk omdat al tijdens zijn ministerschap KLM in bescherming nam, de geruchten toen al hardnekkig waren .quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:17 schreef Piles het volgende:
Was er eigenlijk ook zoveel discussie toen Bos (voorm. min. Financiën) en Balkenende naar de Big Four (accountantskantoren) gingen?
quote:Op woensdag 16 februari 2011 11:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Dit is gewoon moderne corruptie, waarbij de Limburgers uiteraard voorop lopen en het minste schaamte kennen.
Ja hoor. Er is een groep die overal corruptie in ziet.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:17 schreef Piles het volgende:
Was er eigenlijk ook zoveel discussie toen Bos (voorm. min. Financiën) en Balkenende naar de Big Four (accountantskantoren) gingen?
Jazeker, de voormalige minister van Verkeer & Waterstaat heeft een exclusieve kijk in een voor een luchtvaartmaatschappij belangrijk ministerie gekregen. Maar dat is uiteraard geen bewijs dat Eurlings tijdens zijn ministeriële periode voor KLM corrupt is geweest, met de baan als directeur in het vooruitzicht.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:15 schreef Zith het volgende:
[..]
Geloof je dat de politieke netwerk van Eurlings een waarde heeft heeft voor KLM? Zo ja, waarom specifiek? Zo nee, echt niet?
Primaquote:Op woensdag 16 februari 2011 12:47 schreef waht het volgende:
[..]
Jazeker, de voormalige minister van Verkeer & Waterstaat heeft een exclusieve kijk in een voor een luchtvaartmaatschappij belangrijk ministerie gekregen. Maar dat is uiteraard geen bewijs dat Eurlings tijdens zijn ministeriële periode voor KLM corrupt is geweest, met de baan als directeur in het vooruitzicht.
Bewijzen niet, maar het ligt wel erg voor de hand. Zo voor de hand dat wanneer hij integer zou zijn deze stap alleen al daarom niet genomen zou hebben, om het aanzien van de politiek niet verder te schaden. Er is toch al steeds minder vertrouwen in hedendaagse politici (volledig terecht natuurlijk).quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:47 schreef waht het volgende:
[..]
Jazeker, de voormalige minister van Verkeer & Waterstaat heeft een exclusieve kijk in een voor een luchtvaartmaatschappij belangrijk ministerie gekregen. Maar dat is uiteraard geen bewijs dat Eurlings tijdens zijn ministeriële periode voor KLM corrupt is geweest, met de baan als directeur in het vooruitzicht.
Toeval.quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:15 schreef -jos- het volgende:
Inderdaad, zijn er nog wel integere politici. Je begint je toch af te vragen waar ze daar in Den Haag mee bezig zijn...
Stond vandaag ook in het AD trouwens, Eurlings schafte de vliegtaks af, gaf KLM schone energie subsidies en lobbyde in Europa om het vliegverbod na de vulkaanuitbarsting op te heffen.
Ach, hij had sowieso kritiek gekregen, waar hij ook zou gaan werken. Ex-politici moeten direct doodvallen nadat ze zich voor Nederland hebben ingezet, lijkt het volk te willen. Hoe durven ze ooit nog iets buiten de publieke sector te willen doen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:13 schreef Gulo het volgende:
Bewijzen niet, maar het ligt wel erg voor de hand. Zo voor de hand dat wanneer hij integer zou zijn deze stap alleen al daarom niet genomen zou hebben, om het aanzien van de politiek niet verder te schaden. Er is toch al steeds minder vertrouwen in hedendaagse politici (volledig terecht natuurlijk).
Had ieder weldenkend mens gedaan.quote:
Ken ik even de details niet van.quote:gaf KLM schone energie subsidies
Waar zo'n beetje iedere deskundige het al lang over eens was dat het diende te gebeuren.quote:en lobbyde in Europa om het vliegverbod na de vulkaanuitbarsting op te heffen.
Het is gewoon van tweeën één: ofwel ze hebben wachtgeld wat heel fout is, ofwel ze krijgen een nieuwe betrekking wat het "bewijs" is van corruptie.quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:17 schreef waht het volgende:
Ach, hij had sowieso kritiek gekregen, waar hij ook zou gaan werken. Ex-politici moeten direct doodvallen nadat ze zich voor Nederland hebben ingezet, lijkt het volk te willen. Hoe durven ze ooit nog iets buiten de publieke sector te willen doen.
Zoals al eerder in dit topic is gemeld:quote:Op woensdag 16 februari 2011 22:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Had ieder weldenkend mens gedaan.
[..]
Ken ik even de details niet van.
[..]
Waar zo'n beetje iedere deskundige het al lang over eens was dat het diende te gebeuren.
Als dit het bewijs is dat hij de KLM heeft bevoordeeld, dan lijkt het er op dat hij verdomd integer is geweest!
De beslissingen van Eurlings wekken de schijn van beinvloeding. Het maakt niet uit of die beslissingen integer waren of niet. Dat is dan ook de reden dat ministers niet zouden mogen overstappen naar een bedrijf waar ze tijdens hun ministerschap mee te maken hebben gehad.quote:Zelfs als er geen bewijs is van daadwerkelijke beïnvloeding van het ene belang door het ander kan er wel belangenverstrengeling bestaan.
Ik vind het allemaal leuk en aardig, maar belangenverstrengeling kan niet ontstaan door een latere betrekking, dat is onzin.quote:Op woensdag 16 februari 2011 22:34 schreef -jos- het volgende:
Zoals al eerder in dit topic is gemeld:
De beslissingen van Eurlings wekken de schijn van beinvloeding. Het maakt niet uit of die beslissingen integer waren of niet. Dat is dan ook de reden dat ministers niet zouden mogen overstappen naar een bedrijf waar ze tijdens hun ministerschap mee te maken hebben gehad.
Dat kan zeker wel.quote:Op woensdag 16 februari 2011 22:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal leuk en aardig, maar belangenverstrengeling kan niet ontstaan door een latere betrekking, dat is onzin.
Het is inderdaad onhaalbaar wettelijk vast te leggen. Maar dat neemt niet weg dat indien je als minister beslissingen hebt genomen over een bedrijf waar je later gaat werken, dat je dan op zijn minst de schijn van belangenverstrengeling wekt. Zo'n minister is natuurlijk vrij om het wel te doen maar voor veel mensen zal hij dan wel de schijn tegen zich hebben.quote:En vwb de stelling dat je als Minister niet over zou mogen stappen naar een bedrijf waar je tijdens je Ministerschap te maken hebt gehad lijkt mij bijzonder onhaalbaar. Je zal maar Minister van Financiën zijn geweest...
Dan is het vanwege die belofte. Maar lees ook even waar ik op reageer...quote:Op woensdag 16 februari 2011 22:56 schreef -jos- het volgende:
Dat kan zeker wel.
KLM: "Als je dit en dit doet kun je over een paar jaar bij ons directeur worden".
Ik merk alleen op dat deze discussie ook werd gevoerd toen Balkenende resp. Bos naar de telraamjongens gingen...quote:Het is inderdaad onhaalbaar wettelijk vast te leggen. Maar dat neemt niet weg dat indien je als minister beslissingen hebt genomen over een bedrijf waar je later gaat werken, dat je dan op zijn minst de schijn van belangenverstrengeling wekt. Zo'n minister is natuurlijk vrij om het wel te doen maar voor veel mensen zal hij dan wel de schijn tegen zich hebben.
Zoals ik het thans zie hebben ze de schijn tegen omdat ze publiek figuur zijn. Meer is er kennelijk niet meer nodig.quote:Het gaat er niet om of het haalbaar is of niet, het gaat erom dat zulke ministers de schijn tegen zich hebben, zelfs wanneer ze wel degelijk integer gehandeld hebben.
Sommigen zien zijn ministerschap inmiddels als een sollicitatiebrief bij KLM.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:47 schreef waht het volgende:
[..]
Jazeker, de voormalige minister van Verkeer & Waterstaat heeft een exclusieve kijk in een voor een luchtvaartmaatschappij belangrijk ministerie gekregen. Maar dat is uiteraard geen bewijs dat Eurlings tijdens zijn ministeriële periode voor KLM corrupt is geweest, met de baan als directeur in het vooruitzicht.
quote:Volkskrant 17-02-2011, pagina 2
BERT WAGENDORP
Camiel
Camiel Eurlings wordt directeur Cargo van KLM; mooie scoop van Arnold Burlage van de site Luchtvaartnieuws.nl. Die schreef op 20 juni 2010: 'Het staat vrijwel vast dat demissionair minister van Verkeer & Waterstaat Camiel Eurlings toetreedt tot de KLM-directie.' Burlage had het nieuws vernomen in kringen rond de directie van KLM. En 'Camiel Eurlings zelf vertrouwde zijn nieuwe baan bij KLM ook toe aan enkele vertrouwelingen'.
Even later stond Camiel het nieuws hartgrondig te ontkennen in de Kamer. Hij was in-between-jobs, zei hij, en net zo onzeker als iedereen in die positie. Ik weet nog dat ik dacht: even goed onthouden, want te zien aan de vrome jezuïtenkop die Limburgse jongens voor dit soort gelegenheden altijd paraat hebben, liegt hij dat het gedrukt staat.
Een paar weken later, op 17 mei, sprak Eurlings tijdens de tiende verjaardag van de Dutch Aviation Group, de vereniging van alles en iedereen die er toe doet in de Nederlandse luchtvaart. Hij keek terug op zijn ministerschap. 'Wat was het een eer en genoegen om minister van Luchtvaart te mogen zijn', zei hij.
Camiel, de menner van de Rijnhal, die op het CDA-congres al stond te schreeuwen alsof hij bij windkracht 8 op de Polderbaan stond, onder de motoren van een 747 van de KLM.
Je kunt je nu ook afvragen hoe het zat met dat gezinnetje stichten van Camiel. Hij zocht een nette uitweg, en tegen een gezinnetje stichten kan niemand bezwaar maken.
Dat Wouter Bos naar de accountants van KPMG ging en Jan Peter Balkenende naar die van Deloitte vond ik al tamelijk dubieus. Die bedrijven zijn niet gek, die kopen voor de riante salarissen die ze zulke mannen betalen vooral de contacten en informatie in die Bos en Balkenende als minister hebben opgedaan.
Maar bij Eurlings gaat het nog een stapje verder. Dat hele ministerschap is één lange sollicitatiebrief bij de KLM geweest. Man was gewoon met zijn cv bezig.
- Na uitstapje met premier Balkenende en KLM-baas Peter Hartman naar Brazilië de vliegtaks weer afgeschaft.
- Heel erg mijn best gedaan de EU te laten opdraaien voor de aan passagiers uitbetaalde schadevergoedingen vanwege de IJslandse aswolk, en niet de KLM. De Volkskrant: 'Eurlings lobbyt hiervoor ijverig in de Europese Transportraad.'
- Air France onder druk gezet: handen af van onze KLM.
- KLM subsidie van 1,25 miljoen toegekend voor vaag experiment met biokerosine ter versterking duurzaam imago.
Dat afschieten van de kilometerheffing kan bij nader inzien natuurlijk ook heel goed te maken hebben gehad met de belangen van KLM Cargo en het bevorderen van het vrachtverkeer door de lucht.
Eurlings verklaarde dinsdag dat hij vol overtuiging had gekozen voor 'de KLM, onze nationale trots'. Dat geloof ik graag. En ik heb het sterke vermoeden dat hij die keuze al geruime tijd geleden heeft gemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |