quote:
Telegraafverslaggevers spreken Joran in cel
’Bekentenis in blinde paniek’
’IK BEN ER IN GELUISD’
LIMA (Peru), maandag
Joran van der Sloot zegt dat valse beloften van de Peruaanse politie hem tot het ondertekenen van een bekentenis hebben aangezet. De van moord verdachte Nederlander verklaarde dit gisteren tijdens een exclusief interview met De Telegraaf in de beruchte Castro Castro gevangenis in Lima.
„Ik was tijdens de verhoren ontzettend bang en in de war en wilde weg”, aldus Joran in de cellengang, waar hij samen met een Colombiaanse huurmoordenaar en een voor corruptie veroordeelde Peruaanse generaal verblijft. „Als je deze papieren ondertekent, word je uitgeleverd aan Nederland”, werd me steeds voorgehouden. „In mijn blinde paniek heb ik toen alles ondertekend, maar wist niet eens wat er stond.” Het gesprek vond plaats aan een tafeltje in het cellencomplex.
Van der Sloot maakte gisteren een rustige indruk. Hij lijkt zich te hebben neergelegd bij een lang verblijf in de Peruaanse gevangenis. „Mijn advocaat heeft gezegd dat ik erop moet rekenen dat het nog minstens twee jaar duurt voordat het tot een proces komt. Tot die tijd zal ik niet meer inhoudelijk over de zaak praten”, zegt hij.
Joran verblijft in een aparte gang, dicht bij de ingang van het immense complex, waar vierduizend gevangenen zitten opgesloten. Sinds kort heeft hij een matras, maar verder ontbeert de cel iedere vorm van luxe. Van der Sloot vertelde dat er ’s nachts ratten via een toiletgat zijn cel in kruipen. Om dit te voorkomen, legt hij ’s nachts natte kranten op het gat.
„Ik ben er in geluisd”, zegt Van der Sloot over de moord op Stephanie Flores. „Hoe dat allemaal precies is gegaan, zal ik later vertellen. Mijn advocaat richt zich nu eerst op alle procedurefouten die er zijn gemaakt. Ik had hier helemaal niet hoeven zitten”, aldus Van der Sloot.
--------------------------------------------------------------------------------
Volgende kolom
• Joran van der Sloot op de foto die de Peruaanse autoriteiten namen bij zijn gevangenneming.
Hij wordt vandaag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Dit gebeurt om veiligheidsredenen in de Castro Castrogevangenis.
Morgen in deze krant een exclusieve reportage vanuit Peru over het bezoek aan Joran van der Sloot.
--------------------------------------------------------------------------------
Terug naar pagina