abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 juni 2010 @ 12:45:11 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_83050311
quote:
Op zondag 20 juni 2010 12:34 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Je wil het niet snappen he? Vader castreren vóór hij zich voort kon gaan planten.
jaja
Achteraf kijk je een koe in de kont
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_83050416
quote:
Op zondag 20 juni 2010 12:34 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Je wil het niet snappen he? Vader castreren vóór hij zich voort kon gaan planten.
Er werd van uit gegaan dat het wel een raszuivere Siberische tijger was. Pas later kwam men er achter dat niet zo was. http://www.tz-online.de/n(...)rtoetung-364144.html

Ja, die welpjes hadden ze achteraf kunnen steriliseren en castreren, maar dat is vast een afweging geweest die iets te lastig is geweest om in het artikel op te nemen
  zondag 20 juni 2010 @ 20:29:09 #28
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_83069145
quote:
Op zondag 20 juni 2010 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

jaja
Achteraf kijk je een koe in de kont
Daarna is het altijd even vies ja. Maar zodra je de emmer weer hebt opgeborgen kun je weer wat nagenieten en tevreden slapen.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_83073386
Tja, dan blijkt achteraf dat die vader niet 100% raszuiver was. Maar wel zo goed lijkend op de betreffende ondersoort dat ze er pas na 4 jaar !!! achter kwamen. Dan zou ik denken; leuk voor je genenpool wat vers bloed, outcross noemen ze dat. Voortaan je stamboek wat beter bijhouden en geen man overboord.

Bij bepaalde raskatten met een nauwe genenpool geven vooruitstrevende fokkers er duizenden euro's aan uit om "straatkatten" helemaal door te lichten bij de dierenarts, cardioloog, gentestlab, etc, ze dan te kruisen met hun raskatjes, een paar generaties lang krijgen de nakomelingen geen stambomen, kan er niet met die katten geshowd worden, worden de nakomelingen onder de prijs verkocht, maar toch worden die uitkruisingen gedaan omdat te weinig genetische variatie zo slecht is voor een ras.
En dit gaat dus over katten, waart er miljarden van zijn op deze aardbol. Tijgers zijn met uitsterven bedreigd maar blijkbaar nog niet bedreigd genoeg als ze die om administratieve redenen afmaken.

Bij de helft van alle lezingen voor kattenfokkers waar ik heen ga komt een populatiegeneticus vertellen waarom een gebrek aan genetische variatie zo slecht is, dieren leven korter, reproduceren slechter en zijn vatbaarder voor ziektes. Het ideale model om je genenpoel te behouden is random mating, waarin elk individu in een populatie beschikbaar is voor voortplanting. Dus nogmaals, dan begrijp ik niet dat bij een bedreigde diersoort drie gezonde welpen van een vader die jarenlang voor raszuiver door kon gaan zomaar worden uitgesloten van de fok en als consequentie daarvan geëuthanaseerd worden.

Is het doel van die dierentuinfokprogramma's nu oprecht de soort te behouden of is het een prestigeprojectje wat begint te lijken op het podiumgeile showwereldje van honden- en kattenfokkers ? Dat heeft ook meer met de ideetjes van de mens over een ras te maken dan over hoe het in de natuur echt gaat, want daar kunnen ondersoorten wel kruisen.
  zondag 20 juni 2010 @ 23:46:17 #30
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_83081474
quote:
Op zondag 20 juni 2010 21:43 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Tja, dan blijkt achteraf dat die vader niet 100% raszuiver was. Maar wel zo goed lijkend op de betreffende ondersoort dat ze er pas na 4 jaar !!! achter kwamen. Dan zou ik denken; leuk voor je genenpool wat vers bloed, outcross noemen ze dat. Voortaan je stamboek wat beter bijhouden en geen man overboord.

Bij bepaalde raskatten met een nauwe genenpool geven vooruitstrevende fokkers er duizenden euro's aan uit om "straatkatten" helemaal door te lichten bij de dierenarts, cardioloog, gentestlab, etc, ze dan te kruisen met hun raskatjes, een paar generaties lang krijgen de nakomelingen geen stambomen, kan er niet met die katten geshowd worden, worden de nakomelingen onder de prijs verkocht, maar toch worden die uitkruisingen gedaan omdat te weinig genetische variatie zo slecht is voor een ras.
En dit gaat dus over katten, waart er miljarden van zijn op deze aardbol. Tijgers zijn met uitsterven bedreigd maar blijkbaar nog niet bedreigd genoeg als ze die om administratieve redenen afmaken.

Bij de helft van alle lezingen voor kattenfokkers waar ik heen ga komt een populatiegeneticus vertellen waarom een gebrek aan genetische variatie zo slecht is, dieren leven korter, reproduceren slechter en zijn vatbaarder voor ziektes. Het ideale model om je genenpoel te behouden is random mating, waarin elk individu in een populatie beschikbaar is voor voortplanting. Dus nogmaals, dan begrijp ik niet dat bij een bedreigde diersoort drie gezonde welpen van een vader die jarenlang voor raszuiver door kon gaan zomaar worden uitgesloten van de fok en als consequentie daarvan geëuthanaseerd worden.

Is het doel van die dierentuinfokprogramma's nu oprecht de soort te behouden of is het een prestigeprojectje wat begint te lijken op het podiumgeile showwereldje van honden- en kattenfokkers ? Dat heeft ook meer met de ideetjes van de mens over een ras te maken dan over hoe het in de natuur echt gaat, want daar kunnen ondersoorten wel kruisen.
Het is inderdaad wel wat overtrokken. Maar ondersoorten bij tijgers kunnen niet echt kruisen zonder een vliegreisje te boeken. Vroeger was er natuurlijk wel wat geneflow toen hun leefgebied niet zo versnipperd was, maar echt veel zal dat niet geweest zijn gezien de enorme afstand.

Inter faeces et urinam nascimur,
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 21 juni 2010 @ 15:19:52 #31
163650 Greys
pi_83100301
En er was geen dierentuin die de welpjes wél wilde hebben, ook al konden ze er dan niet mee fokken?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 3 juli 2010 @ 07:41:07 #32
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_83599216
Duitsers.....

Leggen letterlijk 1% van de wereld siberische tijger bevolking om.

omdat ze niet ras zuiver zijn.....tja het blijven Nazi's he
Welcome Mr. President, How can we serve you,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')