quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 18:11 schreef Kabolter het volgende:1. Het financiele aspect
Voetbal moet overal hetzelfde gespeeld kunnen worden.
2. Het menselijke aspect.
Mensen maken fouten, dat is de charme van het spel.
En verschillende scheidsrechters die beelden terugkijken? Dat zou alleen maar meer dicsussies opleveren.
3. Als je één vinger geeft...
Als je een technologie toelaat, waar houdt het dan op?
Er zijn zoveel aspecten van het spel die technische hulp kunnen krijgen.
4. Het type spel.
Voetbal is een dynamische sport. Als je het spel stil gaat leggen om een beslissing te herzien, kun je het daarna niet zomaar weer op dezelfde manier oppakken.
Bron: Quest, juni 2010
1e:
Dus men vergelijkt een wereld kampioenschap met een Fjes wedstrijd? Klinkklare onzin.
2e:
Zodat een land onrechtmatig wint, dat een speler niet zijn gelijk krijgt? En verder is in elke andere sport waar het wordt toegepast echt niet zoveel discussie. Weet je wat discussie oplevert? Als ze niet weten wat er daadwerkelijk is gebeurd, en maar wat rondsmijt met 'maar ja ik dacht dat ie hem raakte'.
3e:
Alsof het om elk akkefietje wordt geraadpleegd, het gaat echt enkel om drastische beslissingen (krijgt een speler rood, zit de doelpunt, etc) of zoals bij tennis als ze oneens zijn met de scheids. Slaat dus nergens op. Overal elders werkt het prima.
4e:
de grootste onzin ever. Hockey, tennis, etc zijn natuurlijk geen dynamische sporten. Dan leg je het potje ff halve minuut of minuut stil, so what? Als je kijkt naar het voetbal dat op tv is, dan wordt zo nu en dan 3 minuten niet gespeeld omdat een speler zwaar gewond op het veld ligt.
Er zijn slechts 2 redenen waarom het niet zou worden toegepast:
1. Camera ziet niet alles en kan dus niet altijd een perfect besluit worden gemaakt. Maar dit is echt zelden, en meer bij sport dat veel dichter op elkaar zit in een kleine omgeving (in de cirkel bij hockey, waar men met zijn 10en op elkaar geplakt bv zitten).
2. Mogelijk teveel afhang van de camera beelden en dat men alles daar overgooit. Wat hier slecht aan is, is als er met de context geen rekening wordt gehouden. Dit heb je bijvoorbeeld bij hockey, waarbij een speler eerst een overtreding maakt, en later zijn tegenstander op hem een overtreding maakt, dat we het nog steeds over de eerste overtreding hebben terwijl iedereen staat te schreeuwen over de twee overtreding.
Dit is alleen niet zoveel van toepassing als bij voetbal zoals ik op het WK zie, er wordt maar zelden gefloten en het veld is veel breder, laat staan dat snel achter elkaar overtredingen gebeuren waarbij niet al voor het eerste direct moet worden gefloten (bij hockey zijn er nog veel voordeel situaties en is context van belang).
Ander voorbeeld: bij hockey geeft een scheids iemand geel voor een overtreding, iets later doet een andere speler hetzelfde alleen op een mildere/minder ernstige manier (met minder gevolg), desondanks wordt dan door een goede scheids wederom geel gegeven omdat het over principe gaat. Terwijl je normaal gesproken er hooguit een vermaning of groen (officiele waarschuwing) voor krijgt.
Ik vind alleen die 2 redenen niet erg, zolang je maar stricte regels hebt en je niet voor elke gebeurtenis de beelden gaat raadplegen (dat gebeurt elders ook niet).
Ik was overigens bondsscheidsrechter Hockey, mocht dat enige waarde toevoegen aan me standpunt. (was omdat ik iets anders ben gaan doen

)