Die theorie gaat ervan uit dat de huidige koper van een asset ervan uitgaat dat er in die toekomst altijd wel iemand anders is die meer geld over heeft voor die asset. Goud heeft behalve zijn, op termijn, 'waardevastheid' (wat nog discussiepunt is) geen enkele fundamentele waarde (op enkele industriele toepassing na) die je eraan toe kunt dichten omdat het geen inkomsten genereerd. In economische zin is het dus waardeloos. Toch zijn er genoeg mensen die er waarde aan hechten, het is dus wat een gek ervoor geeft en past dus perfect in die theorie. Jij en andere goldbugs hadden je goud immers niet gekocht als je verwachte dat in de toekomst niemand anders bereid was meer te betalen. Ik hoef je niet uit te leggen dat dit gebeuren op enig moment eindig is als de inkomsten niet evenredig mee kunnen stijgen en hoe snel die goudprijs dan ineenklapt.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:10 schreef xingchen het volgende:
Ik reageer op mensen die goud momenteel zien als een bubble. Waarom wordt er steeds gelinkt naar die theorie Als je gelooft dat de bubble gaat knappen dan kan je ook gaan shorten toch?
Ah, verhelderende taalquote:Op zaterdag 25 september 2010 16:56 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Die theorie gaat ervan uit dat de huidige.....
wat is goud dan?quote:Op zondag 26 september 2010 18:52 schreef arjanus het volgende:
Zover is ik me kan herinneren is er al 9 keer een algehele bubbel op goud uitgeroepen. Namelijk bij 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 en 1300 dollar. De enige reden dat altijd dezelfde mensen een bubbel uitroepen en het altijd volledig mis hebben, is omdat ze niet begrijpen wat goud is. En de enige reden dat deze mensen nog alle gelegenheid krijgen om een bubbel uit te roepen in de mainstream media, is omdat de meerderheid van de mensen ook geen idee hebben.
Voor mensen die net goud gekocht hebben en onzeker worden van alle bearish sentimenten: zolang heel veel mensen deze weddenschap met jou willen aangaan, is jouw premium die je betaalt heel laag en je winst hierdoor hoger. Dus ga er maar eens rustig voor zitten en laat je voorlopig niet gek maken door naysayers. Want dat gaat je geld kosten (ik spreek uit eigen ervaring).
Heb je geen hobby's of zo?quote:
Het is niet zo dat een bubble altijd volgens hetzelfde patroon verloopt.quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:49 schreef xingchen het volgende:
[..]
Plaatje laat zien dat goud nog niet exponentieel gaat. Als je goud als een bubble ziet is nu juist een uitgerekende kans om hiervan te profiteren.
Je zou de prijs van goud aan de goudstandaard-dollar kunnen relateren, gecorrigeerd voor een toename van de M3 dollarhoeveelheid.quote:Op zondag 26 september 2010 19:38 schreef LXIV het volgende:
Shorten durf ik ook nog niet. Pas als de prijs nogmaals verdubbelt en daarna met 30% daalt, durf ik wel. Maar het blijft lastig, want de prijs van goud kun je nergens aan relateren.
Nou, ik moet héél zeker van mijn zaak zijn wil ik gaan shorten. Eigenlijk doe ik dat nooit. Voor een overduidelijke bubble wil ik nog wel een uitzondering maken. Goud is op dit moment wel enigzins in een bubble (mi), maar kan dus nog makkelijk x2 of x4. (Als het x4 gaat durf ik pas te shorten)quote:Op zondag 26 september 2010 19:58 schreef arjanus het volgende:
[..]
Je zou de prijs van goud aan de goudstandaard-dollar kunnen relateren, gecorrigeerd voor een toename van de M3 dollarhoeveelheid.
Maar dit voor later, ff wat anders, wanneer ga je de dollar shorten?
commodities zijn dan ook het meest volatiel net als forexquote:Op zondag 26 september 2010 20:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik moet héél zeker van mijn zaak zijn wil ik gaan shorten. Eigenlijk doe ik dat nooit. Voor een overduidelijke bubble wil ik nog wel een uitzondering maken. Goud is op dit moment wel enigzins in een bubble (mi), maar kan dus nog makkelijk x2 of x4. (Als het x4 gaat durf ik pas te shorten)
Verder nog over al die industriële toepassingen van goud. De goudprijs wordt echt bepaald door hetgeen beleggers ervoor geven, niet door de industriële waarde. Een metaal dat toch vrij veel op goud lijkt maar geen monetaire waarde heeft is koper. Dat is 10.000 keer goedkoper. Om het maar in perspectief te plaatsen.
Goud is dan waarschijnlijk ook 10.000 keer schaarser dan koper en 10.000 keer duurder om te mijnen denk ik.quote:Op zondag 26 september 2010 20:04 schreef LXIV het volgende:
Nou, ik moet héél zeker van mijn zaak zijn wil ik gaan shorten. Eigenlijk doe ik dat nooit. Voor een overduidelijke bubble wil ik nog wel een uitzondering maken. Goud is op dit moment wel enigzins in een bubble (mi), maar kan dus nog makkelijk x2 of x4. (Als het x4 gaat durf ik pas te shorten)
Verder nog over al die industriële toepassingen van goud. De goudprijs wordt echt bepaald door hetgeen beleggers ervoor geven, niet door de industriële waarde. Een metaal dat toch vrij veel op goud lijkt maar geen monetaire waarde heeft is koper. Dat is 10.000 keer goedkoper. Om het maar in perspectief te plaatsen.
Hoe schaars het is, is eigenlijk niet zo interessant. Wel voor de prijsbepaling natuurlijk, maar niet voor de industrie. Want die willen gewoon het goedkoopste metaal dat volstaat. Je kunt dus gerust zeggen dat de prijs van goud volledig bepaald wordt door de beleggers en praktisch geen relatie heeft met het industriële gebruik. Als belegger kun je dat dus buiten beschouwing laten.quote:Op zondag 26 september 2010 20:32 schreef arjanus het volgende:
[..]
Goud is dan waarschijnlijk ook 10.000 keer schaarser dan koper en 10.000 keer duurder om te mijnen denk ik.
De dollarprijs wordt ook bepaald door hetgeen beleggers ervoor geven, niet dan?
Nee, de industriele factor van goud is te verwaarlozen,.quote:Op zondag 26 september 2010 20:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe schaars het is, is eigenlijk niet zo interessant. Wel voor de prijsbepaling natuurlijk, maar niet voor de industrie. Want die willen gewoon het goedkoopste metaal dat volstaat. Je kunt dus gerust zeggen dat de prijs van goud volledig bepaald wordt door de beleggers en praktisch geen relatie heeft met het industriële gebruik. Als belegger kun je dat dus buiten beschouwing laten.
Natuurlijk wordt de dollarprijs door speculanten bepaald.
Dollars kun je op een rekening zetten en er rente voor krijgen. Dat staat los van het speculatieve effect.quote:Op zondag 26 september 2010 21:02 schreef arjanus het volgende:
[..]
Nee, de industriele factor van goud is te verwaarlozen,.
Maar de prijs van de dollar en de prijs van goud worden allebei door speculanten bepaald. Ik gok op goud.
Hoe duurder goud wordt, hoe meer premie je betaalt op je verzekering tegen het klappen van de dollar. Daarom vind ik goud nog steeds goedkoop, en koop ik het nog steeds, omdat ik er zeker van ben dat de dollar klapt.
Euh... sieraden industrie vergeten?quote:Op zondag 26 september 2010 20:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe schaars het is, is eigenlijk niet zo interessant. Wel voor de prijsbepaling natuurlijk, maar niet voor de industrie. Want die willen gewoon het goedkoopste metaal dat volstaat. Je kunt dus gerust zeggen dat de prijs van goud volledig bepaald wordt door de beleggers en praktisch geen relatie heeft met het industriële gebruik. Als belegger kun je dat dus buiten beschouwing laten.
Natuurlijk wordt de dollarprijs door speculanten bepaald.
Rente is een vergoeding voor het risico dat je neemt om je geld uit te lenen.quote:Op zondag 26 september 2010 21:05 schreef LXIV het volgende:
Dollars kun je op een rekening zetten en er rente voor krijgen. Dat staat los van het speculatieve effect.
Als je er zeker van bent dat de dollar klapt kun je in goud gaan. Je kunt ook de dollar gaan shorten, dan verdien je pas echt goed! En waarom niet, als je het zéker weet!
Als je het minder zeker weet kun je ook gewoon in de Euro gaan zitten of blijven. Die zal sterker stijgen dan goud wanneer de dollar klapt. Temeer omdat grondstoffen nu eenmaal in dollars afgerekend worden.
Misschien is het wel zo dat áls de dollar klapt, goud tov de euro mee naar beneden gaat! En dan?
Op goud na is de dollar de afgelopen 2 jaar ten opzichte van zowat alle commoditys meer waard geworden. Volgens je eigen argumentatie heb je de afgelopen 2 jaar ongelijk gehad, niet dat er iets klopt van die argumentatie omdat de prijs van een commodity niets zegt over de waarde van de dollarquote:Op zondag 26 september 2010 21:27 schreef arjanus het volgende:
Trouwens klappen bedoel ik niet mee dat de waarde opeens 0 zal zijn. Maar dat de waarde een stuk lager zal zijn gemeten in goud, olie/gas en voedsel.
De waarde van de dollar is gestegen tov commodities, en tegelijkertijd is de geldhoeveelheid explosief gestegen. Daarbij staat de rente bijna op 0%. Hoe bizar is dat? De US overheid en andere overheden kopen treasurybonds die in mijn ogen een junkstatus hebben, om de dollar te supporten. Dus Japan en China exporteren goederen naar de USA en krijgen betaald in inflatie. Hoe lang gaat dat nog duren?quote:Op zondag 26 september 2010 21:35 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Op goud na is de dollar de afgelopen 2 jaar ten opzichte van zowat alle commoditys meer waard geworden. Volgens je eigen argumentatie heb je de afgelopen 2 jaar ongelijk gehad, niet dat er iets klopt van die argumentatie omdat de prijs van een commodity niets zegt over de waarde van de dollar.
Waarom ontkracht je niet eens met keiharde argumenten waarom goud een (onderdeel van een) bubble is?
Ik noem maar: zilver, platinum, palladium, rhodium ook perfect verhandelbaar hoor. Dit is gewoon het eerste wat in me opkomt, maar er zijn ook nog heel wat goederen die geen metaal zijn, die best goed kunnen dienen als "geld".quote:Op zondag 26 september 2010 20:41 schreef iamcj het volgende:
Echt goud is gewoon 1 van de weinige dingen die je in kunt wisselen tegen ons fiatgeld wat redelijk liquide is en een waarde houdt, wat die waarde dan ook is.
Andere opties zijn bv. grond en vastgoed.
Mocht alles in elkaar donderen, dan heb ik liever een blik bonen dan rhodium. Of goud of zilver vanwege de 'bekendheid'quote:Op zondag 26 september 2010 23:03 schreef Emu het volgende:
[..]
Ik noem maar: zilver, platinum, palladium, rhodium ook perfect verhandelbaar hoor. Dit is gewoon het eerste wat in me opkomt, maar er zijn ook nog heel wat goederen die geen metaal zijn, die best goed kunnen dienen als "geld".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |