abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86827350
Ik reageer op mensen die goud momenteel zien als een bubble. Waarom wordt er steeds gelinkt naar die theorie :P Als je gelooft dat de bubble gaat knappen dan kan je ook gaan shorten toch?

[ Bericht 11% gewijzigd door xingchen op 25-09-2010 14:58:48 ]
pi_86832505
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 14:10 schreef xingchen het volgende:
Ik reageer op mensen die goud momenteel zien als een bubble. Waarom wordt er steeds gelinkt naar die theorie Als je gelooft dat de bubble gaat knappen dan kan je ook gaan shorten toch?
Die theorie gaat ervan uit dat de huidige koper van een asset ervan uitgaat dat er in die toekomst altijd wel iemand anders is die meer geld over heeft voor die asset. Goud heeft behalve zijn, op termijn, 'waardevastheid' (wat nog discussiepunt is) geen enkele fundamentele waarde (op enkele industriele toepassing na) die je eraan toe kunt dichten omdat het geen inkomsten genereerd. In economische zin is het dus waardeloos. Toch zijn er genoeg mensen die er waarde aan hechten, het is dus wat een gek ervoor geeft en past dus perfect in die theorie. Jij en andere goldbugs hadden je goud immers niet gekocht als je verwachte dat in de toekomst niemand anders bereid was meer te betalen. Ik hoef je niet uit te leggen dat dit gebeuren op enig moment eindig is als de inkomsten niet evenredig mee kunnen stijgen en hoe snel die goudprijs dan ineenklapt.

Als belegger zijnde moet je een bubble en/of overwaardering dus nooit shorten, maar al helemaal niet longen. Je weet vooraf immers nooit hoe groot (of klein) die bubble word en waar de top ligt. Als je je daarmee inlaat ben je een speculant en geen belegger. De eerste word vroeg of laat (vrijwel) altijd uitgerookt, de tweede maakt op de lange(re) termijn altijd winst mits deze zich houd aan de juiste criteria om goedkoop te beoordelen.
pi_86844304
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 16:56 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Die theorie gaat ervan uit dat de huidige.....
Ah, verhelderende taal :)
pi_86859211
in 1980 schoot de goud- en zilverprijs ook omhoog maar is uiteindelijk weer flink gezakt, kan natuurlijk weer gebeuren
pi_86869278
Zover is ik me kan herinneren is er al 9 keer een algehele bubbel op goud uitgeroepen. Namelijk bij 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 en 1300 dollar. De enige reden dat altijd dezelfde mensen een bubbel uitroepen en het altijd volledig mis hebben, is omdat ze niet begrijpen wat goud is. En de enige reden dat deze mensen nog alle gelegenheid krijgen om een bubbel uit te roepen in de mainstream media, is omdat de meerderheid van de mensen ook geen idee hebben.

Voor mensen die net goud gekocht hebben en onzeker worden van alle bearish sentimenten: zolang heel veel mensen deze weddenschap met jou willen aangaan, is jouw premium die je betaalt heel laag en je winst hierdoor hoger. Dus ga er maar eens rustig voor zitten en laat je voorlopig niet gek maken door naysayers. Want dat gaat je geld kosten (ik spreek uit eigen ervaring).
pi_86869512
quote:
Op zondag 26 september 2010 18:52 schreef arjanus het volgende:
Zover is ik me kan herinneren is er al 9 keer een algehele bubbel op goud uitgeroepen. Namelijk bij 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 en 1300 dollar. De enige reden dat altijd dezelfde mensen een bubbel uitroepen en het altijd volledig mis hebben, is omdat ze niet begrijpen wat goud is. En de enige reden dat deze mensen nog alle gelegenheid krijgen om een bubbel uit te roepen in de mainstream media, is omdat de meerderheid van de mensen ook geen idee hebben.

Voor mensen die net goud gekocht hebben en onzeker worden van alle bearish sentimenten: zolang heel veel mensen deze weddenschap met jou willen aangaan, is jouw premium die je betaalt heel laag en je winst hierdoor hoger. Dus ga er maar eens rustig voor zitten en laat je voorlopig niet gek maken door naysayers. Want dat gaat je geld kosten (ik spreek uit eigen ervaring).
wat is goud dan? :)
  zondag 26 september 2010 @ 19:06:09 #232
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86869786
quote:
Op zondag 26 september 2010 18:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

wat is goud dan? :)
Heb je geen hobby's of zo?
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zondag 26 september 2010 @ 19:38:47 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86871060
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 11:49 schreef xingchen het volgende:

[..]

Plaatje laat zien dat goud nog niet exponentieel gaat. Als je goud als een bubble ziet is nu juist een uitgerekende kans om hiervan te profiteren.
Het is niet zo dat een bubble altijd volgens hetzelfde patroon verloopt.

Het zou best zo kunnen zijn dat goud nog een keer over de kop gaat dit jaar. Wie weet! Maar toch durf ik niet te kopen. Stel dat het dan begint te dalen, dan zit ik met een berg goud die daar maar ligt (gelukkig niet te roesten). Als ik die 10 jaar moet vasthouden dan is daar nog geen grammetje bijgekomen.

Shorten durf ik ook nog niet. Pas als de prijs nogmaals verdubbelt en daarna met 30% daalt, durf ik wel. Maar het blijft lastig, want de prijs van goud kun je nergens aan relateren.
The End Times are wild
pi_86871790
quote:
Op zondag 26 september 2010 19:38 schreef LXIV het volgende:

Shorten durf ik ook nog niet. Pas als de prijs nogmaals verdubbelt en daarna met 30% daalt, durf ik wel. Maar het blijft lastig, want de prijs van goud kun je nergens aan relateren.
Je zou de prijs van goud aan de goudstandaard-dollar kunnen relateren, gecorrigeerd voor een toename van de M3 dollarhoeveelheid.

Maar dit voor later, ff wat anders, wanneer ga je de dollar shorten?
  zondag 26 september 2010 @ 20:04:47 #235
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86872028
quote:
Op zondag 26 september 2010 19:58 schreef arjanus het volgende:

[..]

Je zou de prijs van goud aan de goudstandaard-dollar kunnen relateren, gecorrigeerd voor een toename van de M3 dollarhoeveelheid.

Maar dit voor later, ff wat anders, wanneer ga je de dollar shorten?
Nou, ik moet héél zeker van mijn zaak zijn wil ik gaan shorten. Eigenlijk doe ik dat nooit. Voor een overduidelijke bubble wil ik nog wel een uitzondering maken. Goud is op dit moment wel enigzins in een bubble (mi), maar kan dus nog makkelijk x2 of x4. (Als het x4 gaat durf ik pas te shorten)

Verder nog over al die industriële toepassingen van goud. De goudprijs wordt echt bepaald door hetgeen beleggers ervoor geven, niet door de industriële waarde. Een metaal dat toch vrij veel op goud lijkt maar geen monetaire waarde heeft is koper. Dat is 10.000 keer goedkoper. Om het maar in perspectief te plaatsen.
The End Times are wild
pi_86872737
quote:
Op zondag 26 september 2010 20:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, ik moet héél zeker van mijn zaak zijn wil ik gaan shorten. Eigenlijk doe ik dat nooit. Voor een overduidelijke bubble wil ik nog wel een uitzondering maken. Goud is op dit moment wel enigzins in een bubble (mi), maar kan dus nog makkelijk x2 of x4. (Als het x4 gaat durf ik pas te shorten)

Verder nog over al die industriële toepassingen van goud. De goudprijs wordt echt bepaald door hetgeen beleggers ervoor geven, niet door de industriële waarde. Een metaal dat toch vrij veel op goud lijkt maar geen monetaire waarde heeft is koper. Dat is 10.000 keer goedkoper. Om het maar in perspectief te plaatsen.
commodities zijn dan ook het meest volatiel net als forex
http://financieel.infonu.(...)e-trend-bepalen.html
pi_86873239
quote:
Op zondag 26 september 2010 20:04 schreef LXIV het volgende:

Goud is dan waarschijnlijk ook 10.000 keer schaarser dan koper en 10.000 keer duurder om te mijnen denk ik.

De dollarprijs wordt ook bepaald door hetgeen beleggers ervoor geven, niet dan?
  zondag 26 september 2010 @ 20:35:44 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86873438
quote:
Op zondag 26 september 2010 20:32 schreef arjanus het volgende:

[..]

Goud is dan waarschijnlijk ook 10.000 keer schaarser dan koper en 10.000 keer duurder om te mijnen denk ik.

De dollarprijs wordt ook bepaald door hetgeen beleggers ervoor geven, niet dan?
Hoe schaars het is, is eigenlijk niet zo interessant. Wel voor de prijsbepaling natuurlijk, maar niet voor de industrie. Want die willen gewoon het goedkoopste metaal dat volstaat. Je kunt dus gerust zeggen dat de prijs van goud volledig bepaald wordt door de beleggers en praktisch geen relatie heeft met het industriële gebruik. Als belegger kun je dat dus buiten beschouwing laten.

Natuurlijk wordt de dollarprijs door speculanten bepaald.
The End Times are wild
  zondag 26 september 2010 @ 20:41:26 #239
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86873760
Echt goud is gewoon 1 van de weinige dingen die je in kunt wisselen tegen ons fiatgeld wat redelijk liquide is en een waarde houdt, wat die waarde dan ook is.

Andere opties zijn bv. grond en vastgoed.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zondag 26 september 2010 @ 20:48:47 #240
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86874113
Het zal inderdaad nooit helemaal waardeloos worden. Maar als belegging is het gewoon niet zo geschikt, los van schommelingen geeft het op lange termijn enkel een bescherming tegen inflatie. Aangezien je die schommelingen niet kunt voorzien vind ik het een zuiver speculatief iets, dus eigenlijk geen belegging.
Inderdaad, als het hele systeem crashed dan ben je blij dat je goud hebt. Maar ik verwacht zo'n totale crash niet, dus waarom zou ik in goud gaan?

Grond kun je verpachten of er zelf op verbouwen, vastgoed kun je verhuren. Die zaken bieden dus naast een inflatie-hedge ook nog een cashflow. Wat je met goud kunt doen behalve het in de kluis leggen weet ik niet.
The End Times are wild
pi_86874913
quote:
Op zondag 26 september 2010 20:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe schaars het is, is eigenlijk niet zo interessant. Wel voor de prijsbepaling natuurlijk, maar niet voor de industrie. Want die willen gewoon het goedkoopste metaal dat volstaat. Je kunt dus gerust zeggen dat de prijs van goud volledig bepaald wordt door de beleggers en praktisch geen relatie heeft met het industriële gebruik. Als belegger kun je dat dus buiten beschouwing laten.

Nee, de industriele factor van goud is te verwaarlozen,.

Maar de prijs van de dollar en de prijs van goud worden allebei door speculanten bepaald. Ik gok op goud.

Hoe duurder goud wordt, hoe meer premie je betaalt op je verzekering tegen het klappen van de dollar. Daarom vind ik goud nog steeds goedkoop, en koop ik het nog steeds, omdat ik er zeker van ben dat de dollar klapt.
  zondag 26 september 2010 @ 21:05:18 #242
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86875094
quote:
Op zondag 26 september 2010 21:02 schreef arjanus het volgende:

[..]

Nee, de industriele factor van goud is te verwaarlozen,.

Maar de prijs van de dollar en de prijs van goud worden allebei door speculanten bepaald. Ik gok op goud.

Hoe duurder goud wordt, hoe meer premie je betaalt op je verzekering tegen het klappen van de dollar. Daarom vind ik goud nog steeds goedkoop, en koop ik het nog steeds, omdat ik er zeker van ben dat de dollar klapt.
Dollars kun je op een rekening zetten en er rente voor krijgen. Dat staat los van het speculatieve effect.

Als je er zeker van bent dat de dollar klapt kun je in goud gaan. Je kunt ook de dollar gaan shorten, dan verdien je pas echt goed! En waarom niet, als je het zéker weet!
Als je het minder zeker weet kun je ook gewoon in de Euro gaan zitten of blijven. Die zal sterker stijgen dan goud wanneer de dollar klapt. Temeer omdat grondstoffen nu eenmaal in dollars afgerekend worden.

Misschien is het wel zo dat áls de dollar klapt, goud tov de euro mee naar beneden gaat! En dan?
The End Times are wild
pi_86875666
quote:
Op zondag 26 september 2010 20:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Euh... sieraden industrie vergeten?
pi_86876380
quote:
Op zondag 26 september 2010 21:05 schreef LXIV het volgende:

Dollars kun je op een rekening zetten en er rente voor krijgen. Dat staat los van het speculatieve effect.

Als je er zeker van bent dat de dollar klapt kun je in goud gaan. Je kunt ook de dollar gaan shorten, dan verdien je pas echt goed! En waarom niet, als je het zéker weet!
Als je het minder zeker weet kun je ook gewoon in de Euro gaan zitten of blijven. Die zal sterker stijgen dan goud wanneer de dollar klapt. Temeer omdat grondstoffen nu eenmaal in dollars afgerekend worden.

Misschien is het wel zo dat áls de dollar klapt, goud tov de euro mee naar beneden gaat! En dan?
Rente is een vergoeding voor het risico dat je neemt om je geld uit te lenen.

Ik ga ook wel short, maar nog niet. Trouwens op short gaan zitten ook weer andere risico's aan, nl dat de tegenpartij failliet gaat en jouw contract niet meer na kan komen (bv goldman sach vs lehman).

Euro's heb ik ook nog (relatief) veel. Maar ik denk niet dat euro's sneller stijgen dan goud. Euros en dollars hebben dezelfde fundementele problemen.

Trouwens klappen bedoel ik niet mee dat de waarde opeens 0 zal zijn. Maar dat de waarde een stuk lager zal zijn gemeten in goud, olie/gas en voedsel.
pi_86876866
quote:
Op zondag 26 september 2010 21:27 schreef arjanus het volgende:
Trouwens klappen bedoel ik niet mee dat de waarde opeens 0 zal zijn. Maar dat de waarde een stuk lager zal zijn gemeten in goud, olie/gas en voedsel.
Op goud na is de dollar de afgelopen 2 jaar ten opzichte van zowat alle commoditys meer waard geworden. Volgens je eigen argumentatie heb je de afgelopen 2 jaar ongelijk gehad, niet dat er iets klopt van die argumentatie omdat de prijs van een commodity niets zegt over de waarde van de dollar :') .

Waarom ontkracht je niet eens met keiharde argumenten waarom goud een (onderdeel van een) bubble is?
pi_86879378
quote:
Op zondag 26 september 2010 21:35 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Op goud na is de dollar de afgelopen 2 jaar ten opzichte van zowat alle commoditys meer waard geworden. Volgens je eigen argumentatie heb je de afgelopen 2 jaar ongelijk gehad, niet dat er iets klopt van die argumentatie omdat de prijs van een commodity niets zegt over de waarde van de dollar :') .

Waarom ontkracht je niet eens met keiharde argumenten waarom goud een (onderdeel van een) bubble is?
De waarde van de dollar is gestegen tov commodities, en tegelijkertijd is de geldhoeveelheid explosief gestegen. Daarbij staat de rente bijna op 0%. Hoe bizar is dat? De US overheid en andere overheden kopen treasurybonds die in mijn ogen een junkstatus hebben, om de dollar te supporten. Dus Japan en China exporteren goederen naar de USA en krijgen betaald in inflatie. Hoe lang gaat dat nog duren?

De amerikaanse obligatiemarkt is gewoon een megabubbel, en als hij leegloopt rennen investeerders niet meer naar de dollar toe (zoals bij de laatste 2 bubbels), maar juist er vanaf. Goud dus.
pi_86882411
quote:
Op zondag 26 september 2010 20:41 schreef iamcj het volgende:
Echt goud is gewoon 1 van de weinige dingen die je in kunt wisselen tegen ons fiatgeld wat redelijk liquide is en een waarde houdt, wat die waarde dan ook is.

Andere opties zijn bv. grond en vastgoed.
Ik noem maar: zilver, platinum, palladium, rhodium ook perfect verhandelbaar hoor. Dit is gewoon het eerste wat in me opkomt, maar er zijn ook nog heel wat goederen die geen metaal zijn, die best goed kunnen dienen als "geld".

Vastgoed is weinig liquide vind ik persoonlijk, en het is al helemaal niet verbergbaar voor de overheid, dit is iets wat veel mensen willen wegens diverse redenen. Grond is meer liquide te verhandelen maar eveneens, de overheid heeft er weet van!

Mijn portefeuille ziet er daarom als volgt uit momenteel:

Vastoed 15% (1 appratement dat ik verhuur)
Vastgoedaandelen 10%
Aandelen 10%
Obligaties of langlopende termijnrekeningen 25% (in 2008 nog kwaliteit kunnen aankopen met leuke rente)
Cash 40%

En zoals gezegd heb ik onlangs nog wat goud gecashed, wat we nog liggen hadden! Ik moet er wel bij zeggen, dat ik lang geleden nog in goud heb geinvesteerd, ik had toen 30 ounce gekocht ergens 2003. Dat heb ik verkocht op 1020$ per ounce toen in volle crisis, ik dacht ergens 2009. Dat heeft mij veel opgeleverd, en ik dacht toen dat de rek er al uit was. Blijkbaar niet, ik denk wel dat goud naar de 1600$ kan, maar dit is een kei grote speculatieve bubbel, en ik wil er NIET bij zijn als die barst !!!

[ Bericht 15% gewijzigd door Emu op 26-09-2010 23:12:52 ]
pi_86883821
quote:
Op zondag 26 september 2010 23:03 schreef Emu het volgende:

[..]

Ik noem maar: zilver, platinum, palladium, rhodium ook perfect verhandelbaar hoor. Dit is gewoon het eerste wat in me opkomt, maar er zijn ook nog heel wat goederen die geen metaal zijn, die best goed kunnen dienen als "geld".

Mocht alles in elkaar donderen, dan heb ik liever een blik bonen dan rhodium. Of goud of zilver vanwege de 'bekendheid'

"inruilen voor fiatgeld" is natuurlijk een beetje een vreemde omschrijving aangezien we dat reeds dagelijks doen. Ik lever mijn euro in bij de bakker voor een halfje volkoren etc.
  donderdag 30 september 2010 @ 12:09:56 #249
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_87015907
En daar gaan we weer!!!! *O*

Zeg maar dag tegen de dollar, daaag, daag, groene zak.
  donderdag 30 september 2010 @ 12:40:59 #250
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_87016928
Hmmm euro-goud hikt al weken tegen de 970 grens. Zou goud haar top al hebben bereikt in euro's?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')