Als je vader of moeder wordt gaat er een nieuwe wereld voor je open. Jaren lang heb je gezwoegd op een opleiding, daarna ben je verder gegroeid in je werk en voor de meest ingewikkelde dingen draai je je hand niet meer om. En dan sta je daar ineens, na een dag of acht kraamzorg, met een klein babietje in je armen. Zonder opleiding of handleiding. En het houdt niet op bij dat babietje, want straks als hij 1,2, 6 of18 is.... dan is er ook altijd weer wat nieuws.
En ja natuurlijk zijn er boeken over opvoeden, koken voor kinderen en weet ik wat niet allemaal. Maar soms dan hoor of lees je ineens iets van een andere ouder waarvan je denkt: verrek, hadden ze me dat maar eerder verteld!
Wat was nou voor jou een moment dat je dacht: Waarom heeft niemand me dit verteld?? Grote en kleine tips, verzamel ze hier.
Dan zal ik zelf het spits afbijten he.
Een van mijn 'big regrets' is de bumbo. We hebben getwijfeld of we er een zouden kopen, maar het uiteindelijk niet gedaan. Later pas las ik dat mensen hem ook onder de douche gebruiken. Ideaal: een plekje waar je kind even veilig kan zitten, zonder uit te glijden, terwijl jij even snel je haar wast. Hadden we nu toch maar....
Mijn tweede AHA kwam van mijn nicht. Als je eten kookt voor je kleintje en het niet glad genoeg gepureerd krijgt, doe dan de groenten (en evt. vlees, maar geen aardappel) met wat (kook)vocht of (moeder)melk in de blender of staafmixer. Door het extra vocht krijg je de hele boel mooi glad geblenderd, maar dan is het natuurlijk veels te dun. Dan warm je de soep op in een pannetje en dikt hem mooi in met instant-aardappelpuree. Tadaa, prachtig glad babyprakje! Waarom lees je zoiets nou nooit ergens?
Wel even opletten dat je puree hebt zonder zout trouwens.
Wat is jouw kleine of grote ding waarbij je dacht: verrek...?
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.