abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 oktober 2010 @ 09:11:41 #126
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87742219
Ja, dat gaat heel moeilijk worden, zeker als je in Amsterdam wilt kopen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_87742409
Glorious. Ervaringen mee gehad misschien? Apart overigens dat het in Amsterdam lastiger zou zijn. Voor het bedrag maakt het toch niet echt uit of je nu in een gehucht in het oosten zit of in de randstad zou ik zeggen. Zit nu wel te hopen op iemand die wel een succesverhaaltje heeft... als die er zijn...
pi_87742443
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 09:08 schreef Montresor het volgende:
Ik heb een vraag voor iemand die zit te plannen voor een eerste hypotheek. Ik ben straks in December afgestudeerd als 1e graads leraar engels. Ik kan straks meteen met een vaste aanstelling beginnen en zou graag zo snel mogelijk een eigen huis willen kopen, al dan niet aflossingsvrij, want een studio blijft maar een studio.

Nu zal mijn startsalaris zo rond de 2300/2500 euro bruto liggen het eerste jaar. Als ik kijk op verschillende sites die maximale hypotheekbedragen uitrekenen voor je komt eruit dat ik maar maximaal rond de 120.000 kan lenen. En dat is dan echt "the limit" om het maar zo te noemen. Allemaal wel leuk en aardig, maar een huis in Amsterdam kost toch echt wat meer dan dat, en de gehele randstad eigenlijk. Is dit nu echt het maximale wat ik zou kunnen lenen of moet ik echt eerst het criminele circuit in om zo wat reserves op te bouwen?

Beknopt verhaal:

1. In december ben ik afgestudeerd 1e graads leraar
2. Startsalaris zo rond de 2300/2500 euro
3. Wil graag een huis duurder dan 120.000 euro alleen vertelt internet mij dat ik echt maximaal 120.000 euro kan lenen en geen cent meer. Zijn dat ook julie ervaringen?
Als ik een salaris van 2300 bruto met vakantiegeld hanteer, zou je volgens NHG normen op dit moment zo'n ¤ 155k kunnen lenen. Daarnaast zou je bij een inkomen van 2500 bruto met vakantiegeld en 13e maand hooguit zo'n ¤ 190k kunnen lenen. Met andere woorden, afhankelijk van je startsalaris (2300 lijkt mij al redelijk hoog...) zou je op zoek kunnen gaan naar een woning van ¤ 135k - ¤ 160k. In Amsterdam is dat dus geen vetpot...

Staar je trouwens niet blind op bovengenoemde bedragen. Er zit nog altijd een verschil tussen het bedrag dat je in theorie maximaal zou kunnen lenen, en waar je je in de praktijk op moet richten. Als je in onze hoofdstad wilt kopen, zul je nog even moeten wachten of met iemand anders samen iets kopen.

quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 09:20 schreef Montresor het volgende:
Glorious. Ervaringen mee gehad misschien? Apart overigens dat het in Amsterdam lastiger zou zijn. Voor het bedrag maakt het toch niet echt uit of je nu in een gehucht in het oosten zit of in de randstad zou ik zeggen. Zit nu wel te hopen op iemand die wel een succesverhaaltje heeft... als die er zijn...
Het te lenen bedrag is overal in Nederland welliswaar gelijk, maar in Amsterdam koop je voor dat bedrag een garage, terwijl je ver buiten de randstad voor hetzelfde bedrag een hoekhuis met garage en tuin kunt kopen...
  woensdag 20 oktober 2010 @ 09:22:59 #129
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87742458
Als je echt alleen op je eigen salaris een hypotheek wilt lenen - geen eigen geld hebt, geen ondersteuning van bijv. ouders, geen tweede salaris van een partner met wie je koopt - dan ben je vrij beperkt.

Ik weet niet hoe je verwacht er meer uit te kunnen halen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_88277706
Aflossingsvraagje. Ik wil een bedrag (¤2.000) vervroegd aflossen. Ik heb een hypotheek die deels aflossingsvrij (4,90% rente, effectief 5,10) is en deel spaarhypotheek (5,15% rente, effectie 5,30), met NHG. Ik mag boetevrij 15% jaarlijks aflossen.
Kun je dan er tussen kiezen of je het aflossingsvrije of spaarhypotheek deel aflost?
Maakt dat verder nog verschil in het maandelijkse bedrag wat ik daarna betaal? En als ik de spaarhypotheek nu gedeeltelijk aflos, wordt dan ook de einduitkering daaruit lager?

(ik heb vergelijkbare vragen ook aan mijn hypotheekadviseur gesteld, oftewel daar waar ik de hypotheek heb afgesloten)

Wat is dan handiger om te doen?

En ja, ik weet dat het bedrag klein is, maar ik heb het sowieso niet nodig, heb nog meer spaargeld en wil gewoon wat aan aflossing doen. Je moet ergens beginnen :P
  woensdag 3 november 2010 @ 10:13:26 #131
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_88278704
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 09:20 schreef Montresor het volgende:
In Amsterdam is het nou gewoon allemaal wat duurder. En houdt er ook rekening mee dat je in Amsterdam ook maandelijkse kosten zijn voor erfpacht (tenzij afgekocht, maar dan zit het verrekend in de verkoopprijs). Dus bezint eer voor ge begint (ofzo).

http://www.funda.nl/koop/amsterdam/0-125000/ Bookmark deze link.

Ik zou gewoon in de regio 020 gaan kijken, Weesp/Diemen/Almere etc. Dan kan je m.i. best wel een leuk huisje op de kop tikken, niet al te ver van onze prachtige hoofdstad.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_88278937
Ik heb een levenhypotheek met Obvion waarbij het beleggingsdeel bij AXA/Reaal nu loopt (incl OVR). Nu is het rendement (sinds2001) om te huilen. Nu is het wel zo dat de kosten van de tussenpersoon (de hypotheker) binnenkort aflopen.
Nu zegt de hypotheker dat ik het beste bij een nieuwe hypotheek (ik wil een ander huis kopen) dit belggingsdeel kan laten doorlopen. Tis wel zo dat mijn depotpoje leeg is en elk jaar 700e bij mag storten.
Is dit verstandig?

behoogde resultaat 2030 was 145.000 E
huidige waarde belggingdeel 18.000 E
Waarde huis nu ong 260.000 E.
(depotstorting eenmalig 2001 ong 20.000 E waaruit de premie voor belleging en OVR uit betaalt).

Als het goed is de waarde van mij OVR ook 20.000 E en kan deze kan uitbetalen en ook opnieuw laten afsluiten..? Klopt dat en is dat gusntig?

Wat wil ik: graag naar duurder huis van zeg 375.000 excl KK. Liefst meer zekerheid spaarhyptheek (zeg einde looptijd 80% zeker is afgelost)
besteedbaar eigen vermogen 50.000

Nog een concrete vraag: Als ik bij de hypotheek vertrekker wil of moet blijven zitten is dit dan obvion of reaal? En is het verstandig hier te blijven (heeft Reaal uberhaup een spaarhyp?
pi_88279139
quote:
Op woensdag 3 november 2010 10:24 schreef iekepieke het volgende:
Ik heb een levenhypotheek met Obvion waarbij het beleggingsdeel bij AXA/Reaal nu loopt (incl OVR). Nu is het rendement (sinds2001) om te huilen. Nu is het wel zo dat de kosten van de tussenpersoon (de hypotheker) binnenkort aflopen.
Nu zegt de hypotheker dat ik het beste bij een nieuwe hypotheek (ik wil een ander huis kopen) dit belggingsdeel kan laten doorlopen. Tis wel zo dat mijn depotpoje leeg is en elk jaar 700e bij mag storten.
Is dit verstandig?

behoogde resultaat 2030 was 145.000 E
huidige waarde belggingdeel 18.000 E
Waarde huis nu ong 260.000 E.
(depotstorting eenmalig 2001 ong 20.000 E waaruit de premie voor belleging en OVR uit betaalt).

Als het goed is de waarde van mij OVR ook 20.000 E en kan deze kan uitbetalen en ook opnieuw laten afsluiten..? Klopt dat en is dat gusntig?

Wat wil ik: graag naar duurder huis van zeg 375.000 excl KK. Liefst meer zekerheid spaarhyptheek (zeg einde looptijd 80% zeker is afgelost)
besteedbaar eigen vermogen 50.000

Nog een concrete vraag: Als ik bij de hypotheek vertrekker wil of moet blijven zitten is dit dan obvion of reaal? En is het verstandig hier te blijven (heeft Reaal uberhaup een spaarhyp?
(Shiit,ik zie ong 6 posts hierboven ongeveer dezelfde situatie als die van mij 8)7 )
pi_88279147
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 09:29 schreef Wombcat het volgende:
Aflossingsvraagje. Ik wil een bedrag (¤2.000) vervroegd aflossen. Ik heb een hypotheek die deels aflossingsvrij (4,90% rente, effectief 5,10) is en deel spaarhypotheek (5,15% rente, effectie 5,30), met NHG. Ik mag boetevrij 15% jaarlijks aflossen.
Kun je dan er tussen kiezen of je het aflossingsvrije of spaarhypotheek deel aflost?
Dat zou je normaal gesproken wél kunnen kiezen, maar geef dat wél duidelijk aan door bij de overboeking aan te geven om welk leningdeel het gaat.

quote:
Maakt dat verder nog verschil in het maandelijkse bedrag wat ik daarna betaal?
Normaal gesproken worden deze lager. Je schuld waarover de rente verschuldigd is, is immers lager.

quote:
En als ik de spaarhypotheek nu gedeeltelijk aflos, wordt dan ook de einduitkering daaruit lager?
Dat zijn twee losstaande zaken. Een spaarhypotheek is feitelijk niet anders dan een aflossingsvrije hypotheek met daaraan gekoppeld een levensverzekering. Het kán zijn dat ze je vragen of de polis ook moet worden aangepast (i.v.m. fiscale regels omtrent de uitkering), maar dan krijg je óf de keuze: premieverlaging of looptijdverkorting.

quote:
Wat is dan handiger om te doen?

Het bedrag is dermate klein dat het waarschijnlijk niet zo heel veel uitmaakt. Misschien kun je het als extra storting in je polis doen. Dat verkort wellicht je looptijd dusdanig, dat het je meer scheelt dan direct aflossen. Maar dat zul je moeten laten uitrekenen,
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_88279255
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 10:24 schreef iekepieke het volgende:
Is dit verstandig?
Lastig te beoordelen, natuurlijk, als je de polis niet kent. Afkopen zorgt er niet voor dat je er beter van wordt.

quote:
Voor de zekerheid: we hebben het hier over een ORV (OverlijdensRiscioVerzekering)? Die heeft geen waarde.

quote:
Je moet gewoon doen alsof je een compleet nieuwe hypotheek afsluit en kijkt daarbij naar je huidige situatie (polissen e.d.). Polissen kun je meenemen en eventueel inbrengen in een spaarhypotheek (maar dan koop je wel weer af).

Polissen kun je vaak ook gewoon meenemen naar een andere verstrekker.
pi_88279348
quote:
Op woensdag 3 november 2010 10:36 schreef Five_Horizons het volgende:
.
[..]

Voor de zekerheid: we hebben het hier over een ORV (OverlijdensRiscioVerzekering)? Die heeft geen waarde.
[..]

Zoverik het begreep, dat het een polis (ik meen dus een OVR) waar eenmailg ingestort is en waarmee ik van het rendement de premie voor OVR betaal en spaardeel voor aflos..
pi_88279374
Ja? :)
pi_88279440
quote:
Op woensdag 3 november 2010 10:40 schreef iekepieke het volgende:

[..]

Zoverik het begreep, dat het een polis (ik meen dus een OVR) waar eenmailg ingestort is en waarmee ik van het rendement de premie voor OVR betaal en spaardeel voor aflos..
En die eenmailg storting weer op de een of andere manier weer terug kan krijgen :-)
pi_88279530
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 10:44 schreef iekepieke het volgende:

[..]

En die eenmailg storting weer op de een of andere manier weer terug kan krijgen :-)
Dat gaat niet :)

Die eenmalige storting heb je destijds gedaan om de ORV-premie van te betalen. Dát bedrag krijg je niet meer terug (die verzekering moet je dan ook gewoon houden, zodat je deze kunt meenemen naar je volgende hypotheek).

De rest van je eenmalige storting zit gewoon in de waarde van je polis, natuurlijk. :)
pi_88279581
quote:
[quote]14s.gif Op woensdag 3 november 2010 10:32 schreef Five_Horizons het volgende:

Dat zijn twee losstaande zaken. Een spaarhypotheek is feitelijk niet anders dan een aflossingsvrije hypotheek met daaraan gekoppeld een levensverzekering. Het kán zijn dat ze je vragen of de polis ook moet worden aangepast (i.v.m. fiscale regels omtrent de uitkering), maar dan krijg je óf de keuze: premieverlaging of looptijdverkorting.
[..]

Het bedrag is dermate klein dat het waarschijnlijk niet zo heel veel uitmaakt. Misschien kun je het als extra storting in je polis doen. Dat verkort wellicht je looptijd dusdanig, dat het je meer scheelt dan direct aflossen. Maar dat zul je moeten laten uitrekenen,
Ah, OK. Dus als ik aflos op de spaarhypotheek, los ik wel mijn schuld af, maar blijft mijn ORV hetzelfde. Dus eigenlijk heb ik 3 mogelijkheden:
1. aflossen op aflossingsvrije deel
2. aflossen op spaarhypotheek deel
3. extra storting in ORV, die verkort mijn looptijd, maar niet mijn premie?
pi_88279619
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 10:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ah, OK. Dus als ik aflos op de spaarhypotheek, los ik wel mijn schuld af, maar blijft mijn ORV hetzelfde. Dus eigenlijk heb ik 3 mogelijkheden:
1. aflossen op aflossingsvrije deel
2. aflossen op spaarhypotheek deel
3. extra storting in ORV, die verkort mijn looptijd, maar niet mijn premie?
Inderdaad. Maar bij optie 3 zijn er ook twee opties, namelijk 1) verkorting van de looptijd (zelfde premie, minder lange duur) of 2) lagere premie (looptijd blijft hetzelfde als nu).
pi_88279760
OK. Bedankt. Ik ga de adviseur wel vragen wat het effect is op mijn premie en/of duur als ik een extra storting in de ORV doe (in aanvulling op de vragen die ik al gesteld heb). In dat geval hou ik wel mijn volledige HRA, voor zolang die er nog is tenminste :P.
Maakt het wel weer ingewikkelder :(

Edit: in mijn polis zie ik staan dat ik een extra storting kan doen die het verzekerde bedrag verhoogt. Dat zou dan betekenen dat de looptijd of premie niet aangepast worden.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2010 11:01:15 ]
pi_88279951
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 10:57 schreef Wombcat het volgende:

Edit: in mijn polis zie ik staan dat ik een extra storting kan doen die het verzekerde bedrag verhoogt. Dat zou dan betekenen dat de looptijd of premie niet aangepast worden.
Als je het daarvoor doet, niet, nee. :)

Maar dat sluit een extra storting i.v.m. looptijdverkorting/premieverlaging natuurlijk niet uit. :)

Welke polis is het?
pi_88279978
quote:
14s.gif Op woensdag 3 november 2010 11:03 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als je het daarvoor doet, niet, nee. :)

Maar dat sluit een extra storting i.v.m. looptijdverkorting/premieverlaging natuurlijk niet uit. :)

Welke polis is het?
Fortis ASR Spaarhypotheekverzekering.
pi_88280087
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 11:04 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Fortis ASR Spaarhypotheekverzekering.
Daar geldt sowieso de verlaging van de vervolgpremies voor, voor zover ik hier kan nagaan.
pi_88280296
quote:
14s.gif Op woensdag 3 november 2010 11:08 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Daar geldt sowieso de verlaging van de vervolgpremies voor, voor zover ik hier kan nagaan.
Oh ja, ik zie dat ik nog een blad met aanvullende voorwaarden heb, daar staat dat in.
Er worden wel kosten (¤60) verrekend bij wijziging van de polis, dan is het waarschijnlijk niet zo interessant om het op deze manier te doe.
pi_88293868
Even volgen, net de offerte getekend!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_88294520
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 17:36 schreef Drive-r het volgende:
Even volgen, net de offerte getekend!
Dan moet je toch éérder in dit topic komen }:|
pi_88294790
Ja, gek genoeg nooit eerder gevonden. Maar goed, er was maar een instantie die wilde lenen, dus veel keus had ik toch niet... Het was echt een hel, en totdat het geld binnen is geloof ik er eigenlijk nog steeds niet in...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_88295388
In jouw geval kan ik het me voorstellen. Ik hoop dat je iets aan m'n 'tip' hebt gehad, een tijd terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')