quote:Vuvuzela eist eerste slachtoffer: vrouw scheurt luchtpijp
De vuvuzela is niet ongevaarlijk. Dat ondervond de Zuid-Afrikaanse Yvonne Mayer.
Met de start van het WK in Zuid-Afrika is er een nieuw gadget geïntroduceerd: de vuvuzela. De toeter maakt een hels lawaai en bezorgt vele supporters hoofdpijn. De Zuid-Afrikaanse Yvonne Mayer kreeg er echter keelpijn van.
De 29-jarige verzekeringsmakelaar uit Kaapstad had nog nooit op een vuvuzela geblazen, maar kreeg er een cadeau op haar werk. Samen met enkele vrienden ging ze naar de eerste match van Zuid-Afrika op het WK kijken. Toen ze op weg waren naar het stadion, testte Yvonne Mayer het gadget eens uit en voelde plots dat haar keel pijn deed.
"Ik dacht eerst dat ik een vliegje of zo had ingeslikt en dus bleef ik nadien de vuvuzela proberen", aldus de Mayer aan Daily Mail, "Toen de pijn de dag nadien nog erger geworden was, trok ik naar de dokter. Hij vertelde me dat ik bij de eerste poging waarschijnlijk een scheurtje in mijn luchtpijp had opgelopen en het alleen nog maar erger gemaakt had door te blijven blazen. Volgens hem heb ik verkeerd en te hard geblazen."
De dokter schreef Yvonne volledige rust voor. "Ik mocht twee dagen niet eten of spreken. Tegen dat ik eindelijk wat soep en yoghurt kon eten, was ik uitgehongerd. Zijn grootste zorg was eigenlijk dat ik een infectie zou oplopen, hij verzekerde me wel dat het scheurtje zou genezen."
Verkeerde blaastechniek
Dokter Scott Barker, die Yvonne behandelde, waarschuwt ook andere fans voor het gebruik van de vuvuzela. "Ik wil ook andere fans waarschuwen van niet te hard te blazen en gewoon hun lichaam te volgen. Het grootste risico is wel nog altijd de oren. Het beste advies dat ik kan geven, is oordopjes mee te nemen naar de wedstrijd."
Ook Yvonne waarschuwt de andere voetballiefhebbers: "Ik heb dit voorgehad bij de eerste keer dat ik op een vuvuzela blies, ze zijn leuk en fantastisch en brengen de mensen samen tijdens een wedstrijd, maar ik heb ook ondervonden dat ze gevaarlijk kunnen zijn. Onderschat het niet, je moet de juiste techniek kennen." (ka)
hahaha, boontje komt om zijn loontje!quote:
Vreemde opvattingen hou jij er op na.quote:
Daar ben ik het niet mee eens, als een kind speelgoed heeft dat ongelofelijk irritant is voor z'n omgeving moeten die ouders het afpakkenquote:Niemand weet waarom, maar Zuid-Afrikanen halen enorm veel plezier uit die toeters. Vuvuzela's verbieden zou hetzelfde zijn als een kindje zijn speelgoed afpakken.
Echt briljant dit jaquote:
Dus als ze in Brazilië over 4 jaar allemaal vuurwerk willen afsteken moet dat ook maar kunnen omdat dat daar vaak gebeurd tijdens een wedstrijd. Dat we vervolgens niks kunnen zien door de rook... ach dat hoort er nu eenmaal bijquote:Niemand weet waarom, maar Zuid-Afrikanen halen enorm veel plezier uit die toeters. Vuvuzela's verbieden zou hetzelfde zijn als een kindje zijn speelgoed afpakken.
Ik stem voor!! De terugkeer van het bengaals vuurwerk!quote:Op maandag 21 juni 2010 11:34 schreef planethugo het volgende:
ben het inmiddels wel gewend dus ik irriteer me er gelukkig niet meer (mateloos) aan. Al mogen ze van mij nog steeds geweigerd worden bij de ingang.
[..]
Dus als ze in Brazilië over 4 jaar allemaal vuurwerk willen afsteken moet dat ook maar kunnen omdat dat daar vaak gebeurd tijdens een wedstrijd. Dat we vervolgens niks kunnen zien door de rook... ach dat hoort er nu eenmaal bij
quote:
Deze blijft echt geweldig. "this summer it's pain like you've never felt it before". Stuk voor stuk afschieten, die idioten met hun hoere toeters.quote:
quote:Man in kliniek met vuvuzela in zijn aars
In een kliniek in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg is een man opgenomen met een vuvuzela in zijn aars. De Zuid-Afrikaan kreeg naar verluidt de irritante toeter in zijn achterste geramd door een groep heetgeblakerde Uruguayaanse supporters.
Overwinningsroes
Het incident gebeurde na de match Zuid-Afrika - Uruguay van 16 juni. De Zuid-Amerikanen wonnen die partij met 3-0. In de roes van de overwinning ontfutselden de Uruguayanen de vuvuzela van de thuissupporter en propten die in diens aars.
Eerste keer
"Het is de eerste keer dat ik met een dergelijk geval geconfronteerd wordt", zegt een dokter van het Daktari Medical Centre waar het slachtoffer werd verzorgd. De toeter moest operatief verwijderd worden uit de onkiese locatie.
Een verpleegster van dezelfde kliniek was allesbehalve enthousiast. "Ik hou helemaal niet van die vuvuzela's", getuigt ze. "Indien ik geen verpleegster zou zijn, en dus niet verplicht om mensen te helpen, zou ik allang dat irritante ding zelf in iemands aars gestoken hebben".
Gerechtigheid!!!quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |