quote:
Op maandag 21 juni 2010 16:14 schreef Berjan1986 het volgende:Hij heeft het over Jezus Christus expliciet, en over Christus Jezus. Hij zegt zelfs dat we Christus niet meer naar het vlees moeten kennen.
Komt dat zogenaamde onderscheid tussen 'Jezus Christus' en 'Christus Jezus' weer. Waar je die onzin toch vandaan hebt gehaald...
quote:
Op maandag 21 juni 2010 16:14 schreef Berjan1986 het volgende:Kijk eens op google, en dan zonder de Christelijke propaganda. Dan krijg je een andere kijk op de zaken. Of je die zaken gelooft moet je zelf weten.
Wat Dwerfion zegt is over het algemeen hoe de historische wetenschap de zaken voorstelt. Als er iemand is die beïnvloed is door propaganda, ben jij het eerder.
quote:
Op maandag 21 juni 2010 16:14 schreef Berjan1986 het volgende:Maar weten we iets van hoe ze werkelijk waren? Nee toch, niet als je niet expres op zoek gaat naar informatie. De gnosis leerde dat man en vrouw gelijk waren. Al eens gelezen hoe bepaalde kerkvaders dat verafschuwden? Dan kijk je toch met andere ogen naar de kerkvaders en de heidense gnosis en mystiek.

Och... de gnostiek was zo vrouwvriendelijk he:
quote:
114 Simon Peter said to Him, "Let Mary leave us, for women are
not worthy of Life."
Jesus said, "I myself shall lead her in order to make her
male, so that she too may become a living spirit resembling you
males. For every woman who will make herself male will enter the
Kingdom of Heaven."
Evangelie van Thomasquote:
Op maandag 21 juni 2010 16:14 schreef Berjan1986 het volgende:Welk Christendom bedoel je precies? In de eerste eeuwen bestond er nog niet iets als HET Christendom, vanwege de vele groeperingen die in vrede naast elkaar leefden. Pas in 300 en verder werd het georganiseerd. Ik kan wel altijd zeggen dat het met bloedvergieten en dreigementen gepaard ging, maar soms praat je tegen een muur en nu ook.
Ik zou zeggen: Als je werkelijk geïnteresseerd bent in de geschiedenis moet je lang zoeken, maar uiteindelijk vind je het wel.
Iedereen kent Eusebius wel. Maar ik heb eens een gesprek gehad met een geschiedenisleraar die een kennis had over het oude Romeinse rijk. Die man beweerde dat er nog nooit op zo'n schaal aan vervalsing is gepleegd als door Eusebius.
Je weet ze wel uit te kiezen he... je bronnen.