quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 21:21 schreef AgitoM het volgende:Een kennis van mij heeft zich met zijn bedrijf ingeschreven op de "gratis" website:
http://www.bedrijvendatabase.comDeze website bied gratis advertenties aan voor bedrijven. Echter heb ik sterk het vermoeden dat deze website een oplichter betreft. In het kort, dit is wat er gebeurt na het inschrijven op de betreffende website:
1. Na een tijdje wordt je vaak en storend opgebeld door iemand van "Internet Marketing Bureau Nederland"
Deze persoon verteld dat de dienst niet meer gratis is, en er voor betaald dient te worden.
Door dit topic weet ik hoe het zou zijn aflopen als ik had gehapt destijds:
Ik werd gebeld en kreeg een truus aan de lijn die me aanbood dat ik gratis kon adverteren op hun site. Niet gehapt omdat ik wel wist dat ergens down the road er een addertje onder het gras zat. Verder niet veel over nagedacht wat het zou zijn.
Maar dit is dus het addertje, eerst in de fuik lokken met gratis en je daarna onder druk zetten, constant bellen en bluffen.
Ditzelfde trucje gebruiken energie bedrijven trouwens ook. Green Choice kwam hier een half jaar geleden aan de deur (vrij kort nadat ik me had aangemeld bij het Bel-Me-Niet register, he dat is 'toevallig'

)
Enfin, ze staan lang op je in te praten met mooie verhalen (veel leugens trouwens, maar zoek maar op het forum voor een uitgebreider verslag hierover van mij) en zetten je dan onder druk om geheel vrijblijvend een informatie pakket te bestellen (onder druk zetten is dus inpraten op je rationaliteit dat het geheel vrijblijvend is dus waarom zou je dat informatiepakket niet aanvragen?
Maarre, waarom moet ik uberhaupt m'n gegevens afstaan om het aan te vragen? Waarom heeft hij het niet gewoon bij zich om het me direct te overhandigen?). Hiervoor willen ze dan wel al je gegevens (geboortedatum + bankrekeningnummer + handtekening) hebben.
Maar geen zorgen hoor, het is "puur vrijblijvend allemaal en die gegevens willen we enkel alvast om het je gemakkelijk te maken mocht je besluiten na het informatiepakket bij ons klant te worden".
Datzelfde formulier waar de informatiepakket gegevens moest werden ingevuld was tevens een overeenkomst en die verkoper wilde aanvankelijk het niet eens laten doorlezen (ik moest nadrukkelijk en herhaald erom vragen).
Maar goed, hoe loopt het na het informatiepakket verder? Reken idd op meerdere telefoontjes van mensen die een telefoonscript + flowchart compleet uit het hoofd hebben geleerd met antwoorden voor al je mogelijke reacties en afwijzingen en je proberen te overtuigen ja te zeggen.
Met het ja zeggen op het informatiepakket ben je al grotendeels in de fuik gestapt en wordt het moeilijker om daarna nee te zeggen (zoiets heet geloof ik in psychologie termen de ja-trein, meerdere keren ja laten zeggen op simpele triviale zaken zodat bij de vraag waar het uiteindelijk om gaat het gevoelsmatig incongruent is voor de target als ze nee zeggen).
Simpelste oplossing voor mensen die moeilijk nee kunnen zeggen is trouwens:
jij: "GEEN INTERESSE"
tegenpartij: mag ik vragen waarom?"
jij: "NEE" *Click*
Al zal het best moeilijk zijn omdat ze altijd zo vriendelijk en sympathiek mogelijk over proberen te komen en dan is het moeilijk om bot nee te zeggen.
Zelfde trouwens ook destijds met Nuon telefonisch meegemaakt. Wekenlang door hun gestalked en hun telefoonscript (ingestudeerde antwoorden op je reacties) aangehoord

Mensen die je op straat aanspreken over het geloof doen hetzelfde. Een compleet ingestudeerd script afwerken met reacties op je antwoorden. Door met hun in discussie te gaan speel je HUN spelletje mee, zij hebben het hele gesprek compleet voorbereid en ingestudeerd en jij niet. DUS is het een ongelijke strijd en zodoende niet slim om die aan te gaan. Zij hebben te winnen dat je ja zegt en doen ervaring op (handig voor het volgende slachtoffer). Jij hebt je tijd te verliezen en helpt ze hun vaardigheden te verbeteren door dus een discussie aan te gaan.
De enige juiste reactie bij mensen die je benaderen voor wat dan ook om welke reden dan ook is dus afwijzen en geen discussie aangaan: GEEN INTERESSE *Click*
[ Bericht 0% gewijzigd door slashdotter3 op 23-08-2010 01:12:15 ]