Controleerbaar door wie?quote:
De verkiezingen zijn al heel gemakkelijk, het kost hooguit een half uurtje. Alleen onder Stalin was het nog gemakkelijker, hoefde geen burger er voor aan de slag en wist je vantevoren de uitslag al. Dat is pas gemak.quote:Jij doet je bank transacties ook nog altijd aan de balie van de bank? Serieus, zie je de voordelen niet voor bijvoorbeeld mensen die slecht ter been zijn, mensen die niet in staat zijn zelf naar het stembureau te gaan (hoeveel fraude zal er gepleegd worden met volmachten?), het extra gemak wat het brengt bij zowel het stemmen als het tellen van de stemmen....
Hoe zou je kunnen rommelen dan?quote:Op donderdag 10 juni 2010 12:33 schreef littledrummergirl het volgende:
ik heb gister voor het eerst op n stembureau gewerkt en moest uiteindelijk ook tellen. Het viel me echt op hoe makkelijk en onopvallend je daarmee zou kunnen rommelen als je zou willen.... overal liggen op een gegeven moment uitgevouwen stembiljetten en ook fouten zitten in n heel klein hoekje
Nee, maar ik ben wel blij met de papieren uitdraai van m'n transacties. Om digitaal stemmen veilig te maken, zou ook daar bijvoorbeeld een papieren versie tegelijkertijd mee moeten draaien. Maar ja, aangezien we dat nu al hebben, voegt het digitale systeem niet zoveel toe.quote:Op donderdag 10 juni 2010 12:27 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Jij doet je bank transacties ook nog altijd aan de balie van de bank?
De fraude die eventueel gepleegd wordt met volmachten is decentraal en dus te verwaarlozen. Het maakt op de uiteindelijke uitslag niks uit of er een paar stemmen verkeerd zijn beland. Je moet namelijk 60.000 tot 80.000 stemmen vervalsen om één zetel verschil uit te maken. In ons huidige kies- en telsysteem is het praktisch onmogelijk om op een dusdanige schaal te frauderen dat het de zetelverdeling in de Tweede Kamer zal beïnvloeden.quote:Serieus, zie je de voordelen niet voor bijvoorbeeld mensen die slecht ter been zijn, mensen die niet in staat zijn zelf naar het stembureau te gaan (hoeveel fraude zal er gepleegd worden met volmachten?), het extra gemak wat het brengt bij zowel het stemmen als het tellen van de stemmen....
Inderdaad. Maar het is totaal onrealistisch om te denken dat de overheid met een digitaal stem- en telsysteem aan komt zetten die net zo veilig is als het systeem nu met papier is. Bovendien kost het kapitalen en levert het imho weinig tot niets op. Dus ik zeg: bespaar je al die moeite en doe het lekker op papier. Niks mis mee.quote:Het is echt niet zo dat elektronisch stemmen PER DEFINITIE onveilig is en stemmen met potlood PER DEFINITIE 100% veilig is. Je moet alleen letten op het ontwerp van het stemproces.
Als ik een brandbare stof tussen mijn stembiljet had gevouwen, en de stembus was afgefakkeld, had iedereen in mijn gemeente opnieuw moeten stemmen.quote:Op donderdag 10 juni 2010 12:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe zou je kunnen rommelen dan?
Maar er gaan niet genoeg stembiljetten door jouw handen om een verschil uit te maken in de Tweede Kamer, dus jouw gerommel is van marginale invloed en het eventuele effect van jouw gerommel wordt opgeheven door gerommel bij andere tellingen elders in het land.quote:Op donderdag 10 juni 2010 12:33 schreef littledrummergirl het volgende:
ik heb gister voor het eerst op n stembureau gewerkt en moest uiteindelijk ook tellen. Het viel me echt op hoe makkelijk en onopvallend je daarmee zou kunnen rommelen als je zou willen.... overal liggen op een gegeven moment uitgevouwen stembiljetten en ook fouten zitten in n heel klein hoekje
Je geeft precies aan waarom stemmen met de hand zo'n veilig systeem is. Om te frauderen moet je dat namelijk doen onder het toeziend oog van de commissie die aanwezig is in het stemlokaal en als dat vervolgens lukt, verniel je hooguit 1 stembus. Die schade is niet te vergelijken met iemand die een computersysteem manipuleert, want dan lopen mogelijk alle stemmen van het land risico.quote:Op donderdag 10 juni 2010 12:42 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Als ik een brandbare stof tussen mijn stembiljet had gevouwen, en de stembus was afgefakkeld, had iedereen in mijn gemeente opnieuw moeten stemmen.
Dan schrijft de voorzitter van het stembureau in zijn PV dat er een stembus in de fik is gegaan. Dat kan hij gewoon vaststellen, natuurlijk is er dan wat aan de hand, maar iedereen weet dat ook. Als er een programmaatje in de computer zit dat de stemmen niet telt maar iets anders doet, dan kan in dat PV alleen maar staan dat de computer niet in de fik is gevlogen. De conclusie dat dus de stemmen zijn geteld kan hij helemaal niet trekken want dat valt buiten zijn waarneming en buiten de waarneming van iedereen die in het stembureau is geweest of zich daar ter controle ophield.quote:Op donderdag 10 juni 2010 12:42 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Als ik een brandbare stof tussen mijn stembiljet had gevouwen, en de stembus was afgefakkeld, had iedereen in mijn gemeente opnieuw moeten stemmen.
Had het volgens jou opnieuw eerlijk gegaan natuurlijk... maar wie zegt dat mensen de tweede keer het zelfde stemmen wetende wat de landelijke uitslag was ? Of moet dat het hele land opnieuw stemmen?
Dat is alleen waar in theorie. In de praktijk wordt zo'n apparaat gecontroleerd door Brightsight, waarbij uiteindelijk alleen het oordeel (geschikt of niet geschikt) bekend wordt gemaakt. De evaluatierapporten evenals de sourcecode van de software blijft allemaal geheim als het aan de overheid ligt. Zolang die procedure niet verandert, is het invoeren van een goede stemcomputer een kansloze missie.quote:Op donderdag 10 juni 2010 12:55 schreef Sander het volgende:
En dat laatste is zo makkelijk te voorkomen, dat alleen de kosten nog tegen een digitaal stemsysteem spreken.
Het achterhouden van de broncode was natuurlijk schandalig. Maar hoeveel mensen kunnen iets met een broncode en kunnen dan ook nog daadwerkelijk controleren dat een stemcomputer de stemmen telt?quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is alleen waar in theorie. In de praktijk wordt zo'n apparaat gecontroleerd door Brightsight, waarbij uiteindelijk alleen het oordeel (geschikt of niet geschikt) bekend wordt gemaakt. De evaluatierapporten evenals de sourcecode van de software blijft allemaal geheim als het aan de overheid ligt. Zolang die procedure niet verandert, is het invoeren van een goede stemcomputer een kansloze missie.
nee precies, dat is het voordeel van zo vreselijk veel stembureau's ( in mijn gemeente, meer dan 400) als er wat mis gaat is het maar met een heel klein deel van de stemmenquote:Op donderdag 10 juni 2010 12:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar er gaan niet genoeg stembiljetten door jouw handen om een verschil uit te maken in de Tweede Kamer, dus jouw gerommel is van marginale invloed en het eventuele effect van jouw gerommel wordt opgeheven door gerommel bij andere tellingen elders in het land.
Precies, dat is de kern van de zaak. Dàt maakt tellen met de hand zo veilig en tellen met een computersysteem zo onbetrouwbaar.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:04 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
nee precies, dat is het voordeel van zo vreselijk veel stembureau's ( in mijn gemeente, meer dan 400) als er wat mis gaat is het maar met een heel klein deel van de stemmen
Kijk nu doe je dus allemaal aannames over de structuur van het systeem die ik niet doe...quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is alleen waar in theorie. In de praktijk wordt zo'n apparaat gecontroleerd door Brightsight, waarbij uiteindelijk alleen het oordeel (geschikt of niet geschikt) bekend wordt gemaakt. De evaluatierapporten evenals de sourcecode van de software blijft allemaal geheim als het aan de overheid ligt. Zolang die procedure niet verandert, is het invoeren van een goede stemcomputer een kansloze missie.
Ik kijk gewoon naar hoe het de vorige keer ging dat de overheid stemcomputers probeerde in te voeren. Dat ging toen helemaal nergens over. Gelukkig is het dan ook weer teruggedraaid, dus mochten we weer zoiets ondernemen, dan mag ik hopen dat ze het grondig anders aanpakken. Ik ben alleen bang dat ze wederom verkeerde keuzes maken en dat het een heleboel geld kost, zonder dat ik echte voordelen heb gehoord boven het huidige systeem.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:06 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Kijk nu doe je dus allemaal aannames over de structuur van het systeem die ik niet doe...
En dan nog. Als je stembiljetten zoek maakt dan klopt het niet met de registers die bijgehouden zijn. Als je stemmen ongeldig maakt dan valt dat ook op.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies, dat is de kern van de zaak. Dàt maakt tellen met de hand zo veilig en tellen met een computersysteem zo onbetrouwbaar.
Als jij blijft weigeren de voordelen te erkennen van een goed ingericht elektronisch systeem, valt er inderdaad weinig te discussiëren.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik kijk gewoon naar hoe het de vorige keer ging dat de overheid stemcomputers probeerde in te voeren. Dat ging toen helemaal nergens over. Gelukkig is het dan ook weer teruggedraaid, dus mochten we weer zoiets ondernemen, dan mag ik hopen dat ze het grondig anders aanpakken. Ik ben alleen bang dat ze wederom verkeerde keuzes maken en dat het een heleboel geld kost, zonder dat ik echte voordelen heb gehoord boven het huidige systeem.
Absoluut. Maar dat het niet zou kunnen, is niet mogelijk. Onze overheid kennende, wordt het een crap systeem.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat zijn die voordelen dan? Ik hrb tot nu toe geen enkel argument gehoord wat daadwerkelijk de kosten zou rechtvaardigen.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:19 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Als jij blijft weigeren de voordelen te erkennen van een goed ingericht elektronisch systeem, valt er inderdaad weinig te discussiëren.
quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:21 schreef rjfalcon het volgende:
Waarom dan niet via internet.
Geen aanschaf van duizenden dure stemcomputers. Alleen ontwikkelingskosten van de software. Het moet heus wel zo goed te beveiligen zijn dat er niet gehackt kan worden.
Om te stemmen doe je gewoon hetzelfde als nu. Stuurt een stempas naar de stemgerechtigden, met een unieke code, vult op de site je burgerservicenummer en de code in. Database controleert uiteindelijk of je BSN en unieke code overeenkomen. En voila je stem is geteld.
Het probeem is dat mensen als jij een goed computersysteem definiëren alsof je het aan een opdrachtgever moet verkopen. Maar het gaat niet om een goed computersysteem, maar om een goed verkiezingsproces, waar eventueel computers onderdeel van uit zouden kunnen maken. Je denkt in de verkeerde box.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:19 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Als jij blijft weigeren de voordelen te erkennen van een goed ingericht elektronisch systeem, valt er inderdaad weinig te discussiëren.
Eens, dat zou totaal onoverzichtelijk worden. Daarnaast hebben veel ouderen nog steeds moeite met internet, waardoor waarschijnlijk het aantal oudere stemmers zou afnemen.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zo wordt verkoop van stemmen of het stemmen onder dwang veel te gemakkelijk. Totaal geen controle meer mogelijk of mensen vrij kunnen stemmen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |