ja, je zou kunnen zeggen dat wat wij doen erg natuurlijk is. In de natuur gebeurt immers ook uitbuiting, vuil spel, ecologische vernietigingen, verkrachtingen,... De mensheid doet het wel op een veel grotere schaal, omdat we machtiger zijn (meer kennis, meer kracht,...). De mens zou dan eigenlijk onnatuurlijk moeten gaan doen, door het verder ontwikkelen van moraal, door extra zorgzaamheid, solidariteit, rechtvaardigheid, altruisme, vredelievendheid,... We moeten dus onnatuurlijk doen, niet alleen om de natuur te kunnen respecteren, maar ook voor het welzijn van de huidige en toekomstige mensengeneraties.quote:Op maandag 7 juni 2010 16:32 schreef BunnyCookii het volgende:
Ik bedacht me zo.
Mensen zoals ze nu zijn, is dat wel normaal.. We doen dingen die dieren eigenlijk niet doen, maar toch hetzelfde.
Wij gebruikten vroeger toen we nog niet al deze industrie en hulpmiddelen hadden als meeste stenen Enzo, als je nu naar dieren kijkt doen ze ( in het wild ) dat ook.
Wij als mensen lijken heel slim, ik bedoel. We temmen de wilde dieren, zetten ze vast in hokken, en "overheersten" dus in figuurlijke taal. Maar zijn we dan eigenlijk niet dom bezig, de dieren uit hun omgeving halen, en de natuur niet zijn gang laten gaan.
Of is dit juist de natuur, zoals wij het doen...
Wat is jullie mening hierover ?
Wat is er onnatuurlijk aan elk van die zaken?quote:Op zondag 18 juli 2010 16:31 schreef Deepeco het volgende:
De mens zou dan eigenlijk onnatuurlijk moeten gaan doen, door het verder ontwikkelen van moraal, door extra zorgzaamheid, solidariteit, rechtvaardigheid, altruisme, vredelievendheid,...
Wat heeft dit met voetballen te maken?quote:Op dinsdag 20 juli 2010 16:59 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Mensen zijn niet gelijk aan dieren. Mensen die anders beweren hebben nooit dood, verderf en honger meegemaakt.
Ik hoor wel eens verhalen van bootvluchtelingen na de Vietnamoorlog die verdwaald waren op zee en geen voedsel meer hadden. Die moesten vanwege de honger hun eigen dode soortgenoten opeten. Die mensen zijn echt door een hel gegaan en ze hadden al een zware oorlog achter de rug. Mensen die het aller ergst wat mens kan meemaken hebben meegemaakt. Vraag voor de gein eens aan hen of mensen gelijk zijn aan dieren.
Ik neem aan dat je bedoeld wat mijn verhaal met dit topic heeft te maken? Dit gaat om het feit dat ik raar vind dat er hier überhaupt discussie over is. Mensen die denken dat dieren gelijk zijn aan mensen zijn gewoon zo verschrikkelijk naif.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:03 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Wat heeft dit met voetballen te maken?
Dan nog is je vorige reactie raar. Maar jouw mening is duidelijk.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:32 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je bedoeld wat mijn verhaal met dit topic heeft te maken? Dit gaat om het feit dat ik raar vind dat er hier überhaupt discussie over is. Mensen die denken dat dieren gelijk zijn aan mensen zijn gewoon zo verschrikkelijk naif.
Ik heb dieren gezien die zo van hun stuk waren, zo depri dat ze stopte met eten en soms zelfs drinken, dit omdat hun eigenaar of hun partner was overleden.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 16:59 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Mensen zijn niet gelijk aan dieren. Mensen die anders beweren hebben nooit dood, verderf en honger meegemaakt.
Ik hoor wel eens verhalen van bootvluchtelingen na de Vietnamoorlog die verdwaald waren op zee en geen voedsel meer hadden. Die moesten vanwege de honger hun eigen dode soortgenoten opeten. Die mensen zijn echt door een hel gegaan en ze hadden al een zware oorlog achter de rug. Mensen die het aller ergst wat mens kan meemaken hebben meegemaakt. Vraag voor de gein eens aan hen of mensen gelijk zijn aan dieren.
Het is vooral naief om jezelf en je eigen soort te zien als 'uniek'.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:32 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je bedoeld wat mijn verhaal met dit topic heeft te maken? Dit gaat om het feit dat ik raar vind dat er hier überhaupt discussie over is. Mensen die denken dat dieren gelijk zijn aan mensen zijn gewoon zo verschrikkelijk naif.
Klassiekerquote:
quote:
Doe hetzelfde experiment eens met walvissen.quote:Op maandag 19 juli 2010 08:43 schreef Euribob het volgende:
Dieren maken gebruik van de natuur, wij verpletteren de natuur zodat ie bruikbaar voor ons is.
Als we 50 chimpansee's + 100 mensen uitzetten in een bos, en we verbieden de mensen de natuur te veranderen. (Dus geen wapens, kleding of hutjes maken) dan winnen de chimpansee's.
Mag ik lachen?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 01:55 schreef Benzodiazepine het volgende:
Dieren zijn evenveel waard als mensen, mensen zijn namelijk ook dieren.
Helaas zijn we iets te geciviliseerd/ontwikkeld om op een natuurlijke manier om te kunnen gaan met het andere leven op deze aardkloot.
Niet altijd. Orka's spelen bijvoorbeeld met zeehondjes door ze over te gooien. IJsberen doden ook soms voor de sport.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:56 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Mag ik lachen?
Een dier dood om te eten, de mens dood om geld en macht.
quote:Dat is geciviliseerd?
Per definitie een woord wat dus toepasbaar is op alleen mensen. Natuurlijk zijn mensen dieren en gedragen wij ons, net zoals alle andere dieren op bepaalde momenten niet altijd even waardig. Ookal rekenen we dat ons zelf wel vaak toe. Maar dat zegt verder weinig.quote:Beschaving heeft een verscheidenheid van betekenissen met betrekking tot de menselijke maatschappij. Het synoniem civilisatie is afgeleid van het Latijnse civis, dat "burger" of "stedeling" betekent. De notie van beschaven, bijschaven of minder ruw maken met een schaaf is afkomstig van het Latijnse woord erudere (ex- = uit, rudis = ruw, onbewerkt), dat herkenbaar is in eruditie.
Volgens mij is dat van de Orka's niet "spelen" maar hun kroost leren. Tenminste, dat vertel NGC me.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 16:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niet altijd. Orka's spelen bijvoorbeeld met zeehondjes door ze over te gooien. IJsberen doden ook soms voor de sport.
Zo kunnen rivaliserende bokken elkaar nog wel eens af maken als ze om een vrouwtje vechten.
Ook rangorde binnen een groep lijkt bij veel diersoorten een goede reden om elkaar aan stukken te scheuren. Dat lijkt mij een machtstrijd.
Ah. Als dieren het doen dan is het een ongelukje maar als mensen het doen is het moedwil en gemenigheid. Niet-mensen kunnen ook gewoon gemeen zijn. Alleen maar omdat ze niet zo goed kunnen plannen als wij lijkt het alsof het allemaal spur of the moment is. Maar infeite kan je bijna alle menselijke gedragingen terugvinden in andere dieren.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 16:37 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Volgens mij is dat van de Orka's niet "spelen" maar hun kroost leren. Tenminste, dat vertel NGC me.
Dat tussen de gevechten om een vrouwtje of rangorde doden vallen kan best. Maar het doden is dan een ongeluk en niet het voorbedachte doel van zon beest. Meestal is het "winnen" al genoeg.
Is dus heel wat anders dan mensen doen.
Nogal wiedus als de intentie er is. Niet dan?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 16:58 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ah. Als dieren het doen dan is het een ongelukje maar als mensen het doen is het moedwil en gemenigheid.
Vertel dat aan de hyena die afgemaakt wordt door leeuwen, in een gebied waar er zat voedsel en ruimte is voor beide soorten.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:56 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Mag ik lachen?
Dat is geciviliseerd?
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:56 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Mag ik lachen?
Dat is geciviliseerd?
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 17:31 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Nogal wiedus als de intentie er is. Niet dan?
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 22:31 schreef Benzodiazepine het volgende:
Ah, heerlijk, dat filosoferenAlles wat er in je gedachten en gevoel opkomt eruit gooien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |