tvp. En allemaal zo herkenbaar. bij Fleur dacht och, wat doen die anderen allemaal moeilijk. Kinderen opvoeden is zo'n makkie. pffff, na Maud begrijp ik het prima. het is niet makkelijk. Niet alle kinderen zijn zoals Fleur. Die hebben wel een zo'n sterke eigen wil dat ze schoppend en tierend op de grond gaan liggen. Dat keuzes compleet in de wind geslagen worden. Dat ze zelf wel beslissen hoe of wat en vooral wat niet. Dus voor al die ouders die ik toen niets vermoedend als 'watjes' heb bestempeld. Echt, mijn oprechte excuses. Want ik weet nu dat er verschillende gradaties zijn in kinderen en zeker wat betreft de peuterpubertijd.
En voor de nuttige bijdrage

Inderdaad kies je ruzies. Vraag je tijdig af of het allemaal wel waard is om de strijd vol aan te gaan. simpel voorbeeld:
maud, mama gaat je fles maken.
Neeeeee, ik hoef niet naar bed! Ik wil niet slapen!
(tirade vangt aan)
En mama gaat door. jawel je gaat wel naar bed enz enz enz.....
resultaat een totaal over de flits-gegaan kind en een moeder die de stoom uit d'r oren heeft komen.
helder moment later in de week
Maud, mama gaat je fles maken....
Neeeeeeeee.....enz.
Nee, je hoeft ook nog niet te slapen. Ik ga alleen je fles maken.
Fles gemaakt..... Maud kom je je fles drinken.
Ok. En terwijl ze de fles drinkt til ik d'r naar boven. Na de fles helpt ze mee met omkleden en tandenpoetsen.
"Ik ga lekker slapen, maar eerst verhaaltje, mama!"
En zo gezegd zo gedaan.
En zo kan ik nog legio foute momenten geven, die ik uiteindelijk anders heb weten op te lossen, maar die zal ik jullie besparen.
Oh, en hoe het met mijn pruppie is. Super! Ze is zo onwijs gezellig. We zitten midden in de 'waarom-fase' in combinatie met wat-doe-je. Dus er wordt hier heel wat afgekletst.