In een goede relatie vertrouw je elkaar. Je leert elkaar kennen, de sterke en zwakke punten. De man is beter in dit, de vrouw is beter in dat. Als je er niet uitkomt, dus het oneens bent dan zal een van beiden de doorslag moeten geven, diegenen die op dat punt beter is. De ander moet daarop vertrouwen. Soms gaat dat fout, niemand is perfect, maar je kunt elkaar vergeven, want je hebt een goede relatie en op de ze manier gaat het meestal wél goed, daar is dat vertrouwen ook op gebaseerd, namelijk de ervaring dat het werkt.quote:
Lees toch niet zo selectief. Jij ziet ook alleen maar wat je wil zien om een reden te hebben om aan te klagen, de verzen over complete zelfopoffering voor je vrouw, zoals Jezus uit liefde gestorven is voor ons, zoveel dienen mannen hun vrouwen lief te hebben, die vergeet je maar. Je bent niet eerlijk bezig hier vind ik.quote:Op maandag 7 juni 2010 22:32 schreef KarinJ. het volgende:
En als je er niet uitkomt?
Dan zet je t ff in de ijskast.
Denk en praat je er later nog eens over......zo simpel.
Onder het mom van geloof de baas willen spelen over de vrouw.....wat een gebrek aan respect....ondanks al die mooie woorden
Dit klinkt goed, ben het er ook helemaal mee eens hoor. Er staat ook nergens dat dit niet kan. Het is niet zo dat de vrouw niets te vertellen heeft, of geen inbreng heeft. Dat ging voornamelijk over het bestuderen van de bijbel, en gedrag in de gemeente, wat ook al is uitgelegd. Het gaat denk ik veel meer om ultieme beslissingen nemen, dat doet de man als het hoofd van de familie. En nogmaals, dit is geschreven aan mensen met een relatie met God. Dat verandert de zaak nogal, is mijn eigen ervaring. Als niet-christen leef je toch voornamelijk voor jezelf. Als christen leef je voor God. Dat zet je leven in een heel ander perspectief, met andere doelstellingen, en andere verwachtingen. Daarin dient orde te zijn, en die orde heeft God zelf aangebracht, opdat Gods werk niet verhinderd wordt. Dus eigenlijk kun je hier niet echt over discussieren, als je geen deel uitmaakt van die gemeente, je leven niet aan God hebt gegeven.quote:Op maandag 7 juni 2010 22:32 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
In een goede relatie vertrouw je elkaar. Je leert elkaar kennen, de sterke en zwakke punten. De man is beter in dit, de vrouw is beter in dat. Als je er niet uitkomt, dus het oneens bent dan zal een van beiden de doorslag moeten geven, diegenen die op dat punt beter is. De ander moet daarop vertrouwen. Soms gaat dat fout, niemand is perfect, maar je kunt elkaar vergeven, want je hebt een goede relatie en op de ze manier gaat het meestal wél goed, daar is dat vertrouwen ook op gebaseerd, namelijk de ervaring dat het werkt.
Hoofd van de familie....autoriteit.....quote:Op maandag 7 juni 2010 22:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar ik beschouw mijzelf wel uiteindelijk als hoofd van hypothetische familie, als autoriteit, en daar is niets mis mee. Dat ging duizenden jaren goed. 'Moderne' opvattingen leiden tot uitsterving van de mens, aangezien er steeds minder kinderen worden geboren in 'moderne' landen als Nederland. Dus wat is dan natuurlijker.
Goed dat je dit punt van de authenticiteit aanhaalt, want ik vond 1 Korintiërs 14:34-35 ook moeilijk te plaatsen in mijn visie op Paulus.quote:Op maandag 7 juni 2010 21:11 schreef Dwerfion het volgende:
1 Kor 14:34-35 is wat dubieus, omdat het mogelijk een latere interpolatie is. Zie bijvoorbeeld hier.
Dat kan ik wel begrijpen, maar dat is niet zoals ik het me voorstel. De woorden roepen andere beelden op. Ik kan slechts zeggen, dat liefde niet tot kleinering leidt. Niet bij mij in ieder geval.quote:Op maandag 7 juni 2010 22:50 schreef KarinJ. het volgende:
[..]
Hoofd van de familie....autoriteit.....
Komt mij nogal ehhhh kleinerend naar de vrouw toe over.
Voor beide. Bij christenen dan he.quote:Ömdat IK het zeg"......jaja
Het ging eeuwenlang goed?Voor wie? Voor de man of voor de vrouw?
Ik geloof niet dat het aantal mensen het primaire probleem is.quote:Overbevolking????????
Op het ogenblik zijn er zo'n 7 miljard mensen, elke 50 jaar verdubbeld dat.
Gevolg.....
Mag je toch blij zijn met de "moderne"opvattingen van vele,zodat de mensheid niet ten ondergaat door honger en gebrek aan water
Als jij je nu eerst open stelt voor de mogelijkheid dat de bijbel en ikzelf in dit geval niet beschrijven dat de vrouw als een hond behandeld kan of mag worden, ben ik misschien bereid je vragen te beantwoorden.quote:Op maandag 7 juni 2010 23:12 schreef KarinJ. het volgende:
...Dat kan ik wel begrijpen, maar dat is niet zoals ik het me voorstel. De woorden roepen andere beelden op. Ik kan slechts zeggen, dat liefde niet tot kleinering leidt. Niet bij mij in ieder geval.....
Zoiets als : Ik hou van je, als je maar wel doet wat ik zeg.?
En als ze niet luistert? Dan laat je je autoriteit gelden? Hoe doe je dat dan liefdevol?
Iets als die men lief heeft kastijdt men?....Dat staat dacht ik ook in de bijbel....
De drieëenheid is inderdaad een heikel punt voor Joden. Het is natuurlijk een Christelijk dogma, maar de manier waarop mensen het opvatten loopt nogal uiteen. Ik ken zelf Christenen die er weinig waarde aan hechten. Daarbij, toen Paulus zijn brieven schreef was er van zo'n dogma nog weinig tot niks bekend.quote:Op maandag 7 juni 2010 17:52 schreef Berjan1986 het volgende:
Je hebt gelijk met dat je vroeg of Paulus dat wilde. Even niet aan gedacht, net terug van het werk
Maar met een ding heb je GEEN gelijk:
[..]
Er zijn veel meer grote verschillen. Joden geloven in 1 God, zonder Zoon. Christenen geloven dat er drie goden zijn, die toch een zijn. De Vader, de Zoon en Heilige Geest.
Maar dat heeft ook weer te maken met de rol die Christus speelt. Volgens Paulus was de dood van Christus nodig, en als reden schuift hij het scheppingsverhaal naar voren.quote:Joden geloven dat goede mensen naar God gaan, en slechte mensen naar de Hel MAAR tijdelijk om vervolgens TOCH bij God te komen, nadat hun ziel schoon gewassen is.
Christenen daarentegen geloven in een eeuwige Hemel, en dus ook een eeuwige Hel.
Ja, maar veel van die zaken zijn terug te zetten naar de rol van Christus in het Christendom. Tegenwoordig liggen het Christendom en het Jodendom een stuk verder uit elkaar dan vroeger. Dat heeft ook heel veel te maken met het instituut "kerk"quote:Als je dit doortrekt, dan kom je tot de conclusie dat een Jood die Christen is geworden, ALLE overtuigingen van een Jood opzij moet zetten, ten bate van het geloof van de Christenen.
Doe mij maar een evenwichtige vrouw die inderdaad met mij beslissingen neemt, en die mag best haar mening verdedigen als ze denkt dat ze een goed punt heeftquote:Op maandag 7 juni 2010 22:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jij hebt liever een vrouw die de broek aanheeft? Die alle beslissingen neemt? Die overal mee met je in discussie gaat als ze het er niet mee eens is en doorgaat totdat ze haar zin krijgt?
En dat is precies mijn puntquote:Ja, maar veel van die zaken zijn terug te zetten naar de rol van Christus in het Christendom. Tegenwoordig liggen het Christendom en het Jodendom een stuk verder uit elkaar dan vroeger. Dat heeft ook heel veel te maken met het instituut "kerk"
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 08:50 schreef KarinJ. het volgende:
Ehhh nee dus.
http://home.tiscali.nl/ti112509/vrouw.htm
Nodig voor wat?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 09:41 schreef Haushofer het volgende:
Maar dat heeft ook weer te maken met de rol die Christus speelt. Volgens Paulus was de dood van Christus nodig, en als reden schuift hij het scheppingsverhaal naar voren.
En als jij geen enkele moeite doet om uit te leggen waarom je deze teksten ziet als het perfecte woord van God, dan is het niet zo vreemd dat ze deze teksten gebruikt om haar standpunt kracht bij te zetten. Dus laat ik het je eens op de man af vragen: was het Gods wil dat meisjes bij wie de maagdelijkheid op de huwelijksnacht niet gevonden kon worden werden gestenigd voor de deur van hun vaders huis, of was dat niet Gods wil?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Oke, als je dat allemaal zonder meer wil geloven, en gebruiken om je standpunt kracht bij te zetten, veel plezier ermee.
Ik ben niet degene die dit geloofd, dat ben jij ..Ik heb het alleen maar opgezocht en gelezen.....lijkt mij niet echt gelijkwaardig allemaal.quote:
Oke, als je dat allemaal zonder meer wil geloven, en gebruiken om je standpunt kracht bij te zetten, veel plezier ermee.
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:37 schreef NumberSeven het volgende:
@ KarinJ, je dwaalt teveel van het onderwerp af. Nu heb je het de hele tijd over de praktijk; man versus vrouw. Je schetst een verkeerd beeld waardoor je de religie ervoor kwalijk neemt. Ik had ook antwoord gegeven op jouw "hoofdvraag"....kun je er wat mee? Bovendien; Als ik tegen jou zeg dat de eiffeltoren niet is gebouwd, maar dat hij gewoon per toeval is ontstaan..zou je het dan geloven? Nee! Nou dan, de mens is het meest complexe "apparaat" ooit en jij wilt zeggen dat het niet is geschapen maar dat toevallig wat aminozuren bij elkaar kwamen en die maakten per toeval eiwitten en hopla daar was de mens.
Vertel mij; hoe is de eerste mens ontstaan. Leg het me uit alsof je het aan een kleuter uitlegt oké?quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mensquote:Op dinsdag 8 juni 2010 13:01 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Vertel mij; hoe is de eerste mens ontstaan. Leg het me uit alsof je het aan een kleuter uitlegt oké?
Ik denk om de breuk tussen God en de mens weer te "herstellen". Tenminste, dat is hoe Paulus het verhaal in het hof van Eden opvat: met Adam is de dood gekomen, en met Christus weer het leven.quote:
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 13:01 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Vertel mij; hoe is de eerste mens ontstaan. Leg het me uit alsof je het aan een kleuter uitlegt oké?
Dit legt wel uit hoe de mens is ontstaan, maar dat zoekt numberseven natuurlijk niet. Z'n vraag zal waarschijnlijk nu zijn, hoe is dan die amfibie ontstaan of die vis, etc. Hoe is 't leven ontstaan zonder God? Wat is de eerste oorsprong van 't leven?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 13:23 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens
Maar waarom vind je dit zo belangrijk?
Ze kan zichzelf toch ook kritische vragen stellen over hoe die texten daar geinterprenteerd worden?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:32 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
En als jij geen enkele moeite doet om uit te leggen waarom je deze teksten ziet als het perfecte woord van God, dan is het niet zo vreemd dat ze deze teksten gebruikt om haar standpunt kracht bij te zetten.
Waar in de bijbel staat dat?quote:Dus laat ik het je eens op de man af vragen: was het Gods wil dat meisjes bij wie de maagdelijkheid op de huwelijksnacht niet gevonden kon worden werden gestenigd voor de deur van hun vaders huis, of was dat niet Gods wil?
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 14:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk om de breuk tussen God en de mens weer te "herstellen". Tenminste, dat is hoe Paulus het verhaal in het hof van Eden opvat: met Adam is de dood gekomen, en met Christus weer het leven.
13 Wanneer een man een vrouw zal genomen hebben, en tot haar ingegaan zijnde, alsdan haar zal haten,quote:
Pittige texten inderdaad, en moeilijk te begrijpen voor ons in deze tijd.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:03 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
13 Wanneer een man een vrouw zal genomen hebben, en tot haar ingegaan zijnde, alsdan haar zal haten,
14 En haar oorzaak van naspraak zal opleggen, en een kwaden naam over haar uitbrengen, en zeggen: Deze vrouw heb ik genomen, en ben tot haar genaderd, maar heb den maagdom aan haar niet gevonden;
15 Dan zullen de vader van deze jonge dochter en haar moeder nemen, en tot de oudsten der stad aan de poort uitbrengen, den maagdom dezer jonge vrouw.
16 En de vader van de jonge dochter zal tot de oudsten zeggen: Ik heb mijn dochter aan dezen man gegeven tot een vrouw; maar hij heeft haar gehaat;
17 En ziet, hij heeft oorzaak van opspraak gegeven, zeggende: Ik heb den maagdom aan uw dochter niet gevonden; dit nu is de maagdom mijner dochter. En zij zullen het kleed voor het aangezicht van de oudsten der stad uitbreiden.
18 Dan zullen de oudsten derzelver stad dien man nemen, en kastijden hem;
19 En zij zullen hem een boete opleggen van honderd zilverlingen, en ze geven aan den vader van de jonge dochter, omdat hij een kwaden naam heeft uitgebracht over een jonge dochter van Israël; voorts zal zij hem ter vrouwe zijn, hij zal haar niet mogen laten gaan al zijn dagen.
20 Maar indien ditzelve woord waarachtig is, dat de maagdom aan de jonge dochter niet gevonden is;
21 Zo zullen zij deze jonge dochter uitbrengen tot de deur van haars vaders huis, en de lieden harer stad zullen haar met stenen stenigen, dat zij sterve, omdat zij een dwaasheid in Israël gedaan heeft, hoererende in haars vaders huis; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.
22 Wanneer een man gevonden zal worden, liggende bij eens mans getrouwde vrouw, zo zullen zij ook beiden sterven, de man, die bij de vrouw gelegen heeft, en de vrouw; zo zult gij het boze uit Israël wegdoen.
- Deuteronomium 22
En de passage die daarop volgt is ook leuk:
23 Wanneer er een jonge dochter zal zijn, die een maagd is, ondertrouwd aan een man, en een man haar in de stad zal gevonden, en bij haar gelegen hebben;
24 Zo zult gij ze beiden uitbrengen tot de poort derzelver stad, en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven; de jonge dochter, ter oorzake, dat zij niet geroepen heeft in de stad, en den man, ter oorzake dat hij zijns naasten vrouw vernederd heeft; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.
25 En indien een man een ondertrouwde jonge dochter in het veld gevonden, en de man haar verkracht en bij haar gelegen zal hebben, zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, alleen sterven;
26 Maar de jonge dochter zult gij niets doen; de jonge dochter heeft geen zonde des doods; want gelijk of een man tegen zijn naaste opstond, en sloeg hem dood aan het leven, alzo is deze zaak.
27 Want hij heeft haar in het veld gevonden; de ondertrouwde jonge dochter riep, en er was niemand, die haar verloste.
28 Wanneer een man een jonge dochter zal gevonden hebben, die een maagd is, dewelke niet ondertrouwd is, en haar zal gegrepen en bij haar gelegen hebben, en zij gevonden zullen zijn;
29 Zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, den vader van de jonge dochter vijftig zilverlingen geven, en zij zal hem ter vrouwe zijn, omdat hij haar vernederd heeft; hij zal ze niet mogen laten gaan al zijn dagen.
30 Een man zal zijns vaders vrouw niet nemen, en hij zal zijns vaders slippe niet ontdekken.
Met andere woorden: op overspel staat de doodstraf, maar de straf voor verkrachting is niet meer dan een boete aan de vader van het slachtoffer, waarna een gedwongen huwelijk volgt. Heel rechtvaardig allemaal.
Grapjas, is dat dan zo'n rare vraag? Hoe is het eerste levende wezen ontstaan op aarde...vertel het mij dan? De mensen zijn de meest complexe "apparaten" ooit, als je alleen de bouw van het oog bekijkt etc. dan moet ik geloven dat dit allemaal "per toeval" is ontstaan zoals jij beweert? Je stapt eruit? Je hebt niet eens één keer fatsoenlijk mijn vragen beantwoord..of weet je zelf het antwoord niet?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 14:40 schreef DikkePanda het volgende:
[..]
[..]
Dit legt wel uit hoe de mens is ontstaan, maar dat zoekt numberseven natuurlijk niet. Z'n vraag zal waarschijnlijk nu zijn, hoe is dan die amfibie ontstaan of die vis, etc. Hoe is 't leven ontstaan zonder God? Wat is de eerste oorsprong van 't leven?
En numberseven denkt dat dat ontstaan is door een onzichtbare supernatuurlijke entiteit die er altijd al geweest is, of zichzelf geschapen heeft, of een of andere rare oplossing die kant nog wal raakt, die alles heeft gemaakt. Het universum, de planeten, alles. En hij maakte eerst het licht en toen pas de zon. Hij maakte de man uit grond en de vrouw uit een rib van de man. En toen vond hij 't een goed idee om die mensen in een paradijs te laten leven, maar wetende dat deze mensen zwak waren (ook al had hij ze gemaakt in zijn evenbeeld) gaf hij ze een boom waar ze de vruchten van niet mochten eten, ook al wist hij dat ze dat wel zouden doen. Enzoverder enzoverder.
Daarom vond numberseven 't zo belangrijk hoe je 't aan een kind moest uitleggen, want alleen een kind zou zo'n stompzinnig verhaal geloven.
EDit: Wow, laat maar zitten. Heb even gekeken naar wat posts van numberseven. Daar zit niks meer in. Dag des oordeels, vage bijbelcitaten die als waar worden aangenomen. Ik stap eruitVerloren zaak.
Nee, hoor ik begrijp ze heel goed. Het zijn de overblijfselen van een primitieve woestijncultuur en hebben met een Goddelijke openbaring niets te maken. Het wordt pas pittig als je God hier als auteur achter ziet.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Pittige texten inderdaad, en moeilijk te begrijpen voor ons in deze tijd.
Ja, en waardoor komt dat? Door de very wetten die God zonet heeft ingesteld!quote:Het probleem is een beetje dat een verkracht meisje in die tijd op geen enkele manier nog een man zou kunnen krijgen en daarmee tot armoede en vervolgens prostitutie als enige mogelijkheid tot overleving zou hebben.
Dus de man wordt gedwongen om voor haar te zorgen de rest van zijn leven.
En dus is het prima om meisjes te stenigen als ze geen maagd meer zijn?quote:Mensen leefden niet in grote steden enz. toen deze wetten zijn gegeven maar of in tentenkampen in de woestijn of later in Israel in vestingen die wij dorpen zouden noemen.
En dus is het prima om meisjes te stenigen als ze geen maagd meer zijn?quote:Gods intentie is natuurlijk dat mensen zich in het geheel zedelijk gedragen en harde maatregelen zijn om onzedelijkheid te voorkomen. Omdat men daar een gelukkiger leven van krijgt op de lange duur.
Godslasterlijke waanzin. Je klinkt als een extremistische eerwraak-moslim.quote:Dus hard maar inderdaad Gods wil.
Er beweert niemand dat de mens per toeval is ontstaan. Waarom blijf je dat herhalen?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:41 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Grapjas, is dat dan zo'n rare vraag? Hoe is het eerste levende wezen ontstaan op aarde...vertel het mij dan? De mensen zijn de meest complexe "apparaten" ooit, als je alleen de bouw van het oog bekijkt etc. dan moet ik geloven dat dit allemaal "per toeval" is ontstaan zoals jij beweert? Je stapt eruit? Je hebt niet eens één keer fatsoenlijk mijn vragen beantwoord..of weet je zelf het antwoord niet?!
Dus omdat we geen sluitende abiogenese-theorie hebben, bestaat Allah? En daarom is homoseksualiteit verkeerd en kun je met de juiste voorbereidingen straks tot in alle eeuwigheid in het rond neuken? Is dat wat je wil zeggen?quote:Lees dit eens; Naturalisme - De Duizelingwekkende Statistieken
Naturalisme kent nog een probleem. Zelfs als wetenschappers een methode zouden ontdekken waarmee de aminozuur-bouwstenen door willekeurige chemische processen geproduceerd zouden kunnen worden, zou het leven zelf dan op een willekeurige manier uit inorganisch materiaal kunnen evolueren? Volgens seculiere wiskundigen is dit niet het geval. Eastman legt uit: "In de laatste 30 jaar hebben een aantal prominente wetenschappers pogingen ondernomen on de kans te berekenen dat een vrij levend, ééncellig organisme, zoals een bacterie, zou kunnen voortkomen uit het willekeurig combineren van reeds bestaande bouwstenen. Harold Morowitz berekende dat deze kans 1 op 10100,000,000,000 is. Sir Fred Hoyle berekende dat de kans dat alleen de proteïnes van een amoebe door toeval zouden ontstaan 1 op 1040,000 is. Als je er bij stil staat dat de kans om elke week van je leven, van je 18e levensjaar tot je 99e, de staatsloterij te winnen ongeveer gelijk is aan 4.6 x 1029,120, dan zijn de kansen berekend door Morowitz en Hoyle duizelingwekkend. Deze kansen bewogen Fred Hoyle er toe om te stellen dat de kans op spontane generatie 'ongeveer hetzelfde is als de waarschijnlijkheid dat een tornado die door een schroothoop raast een Boeing 747 samenstelt'. Wiskundigen vertellen ons dat elke gebeurtenis met een kans kleiner dan 1 op 1050 zich in het domein van de metafysica bevindt - een mirakel dus" (Mark Eastman, M.D., "Creation by Design,"
bron; http://www.allaboutphilosophy.org/dutch/naturalisme.htm
Het zij zo.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:48 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Nee, hoor ik begrijp ze heel goed. Het zijn de overblijfselen van een primitieve woestijncultuur en hebben met een Goddelijke openbaring niets te maken. Het wordt pas pittig als je God hier als auteur achter ziet.
[..]
Ja, en waardoor komt dat? Door de very wetten die God zonet heeft ingesteld!
[..]
En dus is het prima om meisjes te stenigen als ze geen maagd meer zijn?
[..]
En dus is het prima om meisjes te stenigen als ze geen maagd meer zijn?
[..]
Godslasterlijke waanzin. Je klinkt als een extremistische eerwraak-moslim.
Zie hier de enorme verscheurdheid van de fundamentalistische boekgelovige, die zijn laatste restje menselijk gevoel in conflict ziet komen met zijn eigen boek. In drie woorden.quote:
Ik heb al wat text toegevoegd hoor. Heb de nare gewoonte te snel op 'invoeren' te drukken.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:59 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Zie hier de enorme verscheurdheid van de fundamentalistische boekgelovige, die zijn laatste restje menselijk gevoel in conflict ziet komen met zijn eigen boek. In drie woorden.
Voor de zoveelste keer; leg het me uit dan; de link die je gaf ging over evolutie. Ik wil weten hoe de eerste levende wezen(s) zijn ontstaan. Geen toeval? Oke, hoe is het dan gebeurd?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:52 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Er beweert niemand dat de mens per toeval is ontstaan. Waarom blijf je dat herhalen?
[..]
Dus omdat we geen sluitende abiogenese-theorie hebben, bestaat Allah? En daarom is homoseksualiteit verkeerd en kun je met de juiste voorbereidingen straks tot in alle eeuwigheid in het rond neuken? Is dat wat je wil zeggen?
Heb je niet door dat het begrip 'God' per definitie nutteloos is binnen de wetenschap?
Het verandert niets. Wil je nu werkelijk beweren dat het toen oke was om random meisjes die geen maagd meer zijn te stenigen, omdat er in onze maatschappij vele jongeren aan de drank zijn? Wat is dat nou weer voor irrelevant geneuzel? En dan natuurlijk nog een sausje 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk' eroverheen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb al wat text toegevoegd hoor. Heb de nare gewoonte te snel op 'invoeren' te drukken.
Het zou leuk zijn als jouw God net zo vergevingsgezind was als jijzelf.quote:Je hebt me al veroordeeld. Maar even goeie vrienden, toch?
Je verandert van onderwerp. Eerst had je het over het ontstaan van de mens. Nu heb je het over het ontstaan van het leven. Hoe dat precies is gebeurd, weet niemand precies, al zijn er wel theorieën op het gebied van abiogenese (wat ook mijn vakgebied niet is).quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:05 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer; leg het me uit dan; de link die je gaf ging over evolutie. Ik wil weten hoe de eerste levende wezen(s) zijn ontstaan. Geen toeval? Oke, hoe is het dan gebeurd?
In de ogen van God is dat gedrag als hoererij, ontering van henzelf, ontering van God. Het lichaam wat ze hebben is door God gegeven, me dunkt dat Hij er over kan beslissen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:06 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Het verandert niets. Wil je nu werkelijk beweren dat het toen oke was om random meisjes die geen maagd meer zijn te stenigen, omdat er in onze maatschappij vele jongeren aan de drank zijn? Wat is dat nou weer voor irrelevant geneuzel?
Dat zijn ze vaak ook ja. Volgens mij is zoveel in het leven ondoorgrondelijk, dus waarom doen alsof je alles zou moeten begrijpen om er in te kunnen geloven?quote:En dan natuurlijk nog een sausje 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk' eroverheen.
Waar staat dat hij het leuk vindt?quote:Nee, als jouw God het leuk vindt om toe te kijken hoe her en der meisjes worden gestenigd omdat Hij dat zo gewild heeft, dan hoef ik jouw God niet.
Die god er dus zelf ingebouwd heeft. Of wacht nee, nu krijgen we natuurlijk weer dat vrije wil verhaal.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus het lijkt me oneerlijk om te doen alsof wij er met onze seculieren gedachtengang er veel verbetering op hebben gebracht. Mensen hebben een natuurlijke afkeer van autoriteit. De autoriteit van God in de bijbel is er een met harde hand, maar niet zonder redenen.
En dus is het prima om meisjes te stenigen voor de deur van hun vaders huis? Kom op Ali, draai niet om de hete brij heen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In de ogen van God is dat gedrag als hoererij, ontering van henzelf, ontering van God. Het lichaam wat ze hebben is door God gegeven, me dunkt dat Hij er over kan beslissen.
Omdat deze opvattingen consequenties hebben. Hoeveel meisjes zijn (en worden, in andere religies) er niet vermoord door deze opvattingen? Natuurlijk moet je zeker weten dat deze geboden van God komen. Anders zou je ze niet opvolgen.quote:Dat zijn ze vaak ook ja. Volgens mij is zoveel in het leven ondoorgrondelijk, dus waarom doen alsof je alles zou moeten begrijpen om er in te kunnen geloven?
God maakt een wet waar Hij het zelf niet mee eens is? Waar Hij zelf aan lijdt?quote:Waar staat dat hij het leuk vindt?
Nee dat is geen rare vraag. Waar hoor je mij zeggen dat 't een rare vraag is? Ik kan 't je niet vertellen. Ik claim ook nergens dat ik 't antwoord ken. Waarom blijf je andere mensen dingen in de mond leggen of spring je naar conclusies waar er geen reden is om dat te doen?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:41 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Grapjas, is dat dan zo'n rare vraag? Hoe is het eerste levende wezen ontstaan op aarde...vertel het mij dan? De mensen zijn de meest complexe "apparaten" ooit, als je alleen de bouw van het oog bekijkt etc. dan moet ik geloven dat dit allemaal "per toeval" is ontstaan zoals jij beweert? Je stapt eruit? Je hebt niet eens één keer fatsoenlijk mijn vragen beantwoord..of weet je zelf het antwoord niet?!
Lang lulverhaal over onzinnige onzinwiskunde.
bron; http://www.allaboutphilosophy.org/dutch/naturalisme.htm
Het is allemaal de schuld van Adam en Eva. Zoals door een mens de zonde in de wereld gekomen is, en door de zonde de dood, blablabla. God treft geen blaam, want God is altijd onschuldig, omdat God altijd onschuldig is, omdat God niet schuldig kan zijn.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:13 schreef Modus het volgende:
[..]
Die god er dus zelf ingebouwd heeft. Of wacht nee, nu krijgen we natuurlijk weer dat vrije wil verhaal.
Ik ben vergevingsgezind dankzij mijn God.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:06 schreef Gaspedaal het volgende:
Het zou leuk zijn als jouw God net zo vergevingsgezind was als jijzelf.
Dus je hebt de angst voor straf of de inblazing van de heilige geest nodig om vergevingsgezind te zijn? Leuk voor je.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ben vergevingsgezind dankzij mijn God.
Nu ga je weer een stap verder, en maak je er 'meisjes' van. God heeft een wet. Als je in overtreding bent van die wet, verdien je straf. Zo werkt elk rechtsysteem. Als God het zo wil, om wat voor reden dan ook, het zij zo. Ik kan daar niets over zeggen verder, maar ik kan me wel voorstellen dat dit effectief is om hetzelfde in de toekomst te voorkomen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:17 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
En dus is het prima om meisjes te stenigen voor de deur van hun vaders huis? Kom op Ali, draai niet om de hete brij heen.
Ik heb niets met moslims en andere geloven te maken. Daarnaast zijn ook deze wetten niet meer geldig. Kijk hoe Jezus omging met Maria Magdalena op heterdaad betrapt in overspel:quote:Omdat deze opvattingen consequenties hebben. Hoeveel meisjes zijn (en worden, in andere religies) er niet vermoord door deze opvattingen? Natuurlijk moet je zeker weten dat deze geboden van God komen. Anders zou je ze niet opvolgen.
Wat haal je nu allerlei termen door elkaar? Plezier hebben, mee eens zijn, niet-lijden?quote:God maakt een wet waar Hij het zelf niet mee eens is? Waar Hij zelf aan lijdt?
Ja, ik heb God nodig om werkelijk 100% te kunnen vergeven.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:23 schreef DikkePanda het volgende:
[..]
Dus je hebt de angst voor straf of de inblazing van de heilige geest nodig om vergevingsgezind te zijn? Leuk voor je.
Aha, dus niemand weet hoe het leven in eerste instantie is ontstaan...óók de wetenschap niet. En dat lullig onzinwiskundig verhaaltje was wel geschreven door wetenschappers en natuurkundigen waar jij zoveel op vertrouwt slimbo. Ik heb zelf onderzoek gedaan en ben tot een conclusie gekomen. Het is voor mij ondenkbaar dat er geen Schepper is die dit universum en alle schepselen heeft geschapen. Wat zijn de alternatieven..de evolutietheorie is geen antwoord op de vraag; hoe is het leven ontstaan. Bovendien is de evolutietheorie al door zoveel onderuitgehaald. Het klopt gewoon niet en rammelt van alle kanten, ook wetenschappers vinden steeds meer tegenstrijdigheden. Ook laatst in het nieuws toch, dat ze geen fossielen etc. konden vinden van de giraffes, dus er is geen enkele reden om te denken dat giraffes vroeger een korte nek hadden. Waarom is de bloedcirculatie van een giraffe zo goed geregeld?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:18 schreef DikkePanda het volgende:
[..]
Nee dat is geen rare vraag. Waar hoor je mij zeggen dat 't een rare vraag is? Ik kan 't je niet vertellen. Ik claim ook nergens dat ik 't antwoord ken. Waarom blijf je andere mensen dingen in de mond leggen of spring je naar conclusies waar er geen reden is om dat te doen?
Je moet niet geloven dat 't "per toeval" is ontstaan. De reden waarom ik uit deze discussie wilde stappen is precies zoiets. Je denkt dat de evolutietheorie alles aan 't toeval overlaat. Dat betekent dat je niet eens weet hoe de evolutietheorie werkt!! Misschien moet je On the origin of species eens lezen. Of een les biologie volgen. Je hebt de wiki link hierboven niet eens bekeken, anders zou je niet zeggen dat 't oog "door toeval" is ontstaan. Ik ga ook echt niet de moeite doen om de evolutietheorie hier uit te leggen, want als je die niet eens begrjipt (of weiger te accepteren terwijl die door honderdduizenden papers wordt ondersteund) dan ben je niet goed snik of gewoon stom. Het "oog-argument" is zo oud en zo uitgekauwd als 't is in elkaar geschopt door moderne wetenschap. Dus tenzij je er op staat om een lesje biologie van mij te krijgen, doe eens zelf onderzoek (want dat roep je de hele tijd zo luid)
Steekwoorden. Lichtgevoelige bacterie.
Daarnaast, jij biedt een andere verklaring. Het gaat ongeveer zoals mijn verhaal hierboven geschreven. En jij noemt mij de grapjas? Daar geloof je dus in? Dat vrouwen uit ribben zijn geschapen?
Ik stapte uit de discussie omdat ik een hopeloos geval zie waar 't niet waard is om tijd in te steken. Je bent zo geïndoctrineerd en gewoonweg "te ver heen" om nog voor rede vatbaar te zijn.
Edit: iets wat voor jou misschien begrijpbaar is als vergelijking van jou techniek of manier van redeneren en logica.
"Omdat Henry Ford (je weet wel, die vent van Ford, auto's, zo'n beetje de bedenker van de transport band en massaproductie van de auto zoals we die kennen vandaag) nog geen auto op waterstof kon maken, is 't onmogelijk", zo denk je. Gewoon omdat we iets nog niet kunnen, wil nog niet zeggen dat 't onmogelijk is of we nooit gaan weten hoe! 100 jaar geleden hadden ze nog geen big bang. Nu wel. 500 jaar geleden nog geen evolutietheorie, nu wel. Duizend jaar geleden nog geen wet voor de zwaartekracht. Nu wel.
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:40 schreef SpecialK het volgende:
Wat ik me zo over verbaas is die elle lange stukken teksten die gelovigens soms uit hun mouwen kunnen schudden over hoe fout de evolutietheorie wel niet is en hoe het universum ontworpen is en welke wetenschappers allemaal waar op te betrappen zijn enzo.
Hoort dit bij een soort gezamelijke pathalogie? Of is er gewoon een besef dat kwantiteit laakende kwaliteit goed maakt?
Ik lees me te pletter hier ik wordt er helemaal moe van. Waar moet je in hemelsnaam beginnen met deze zooi.
1 woord: referentiekader.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:40 schreef SpecialK het volgende:
Wat ik me zo over verbaas is die elle lange stukken teksten die gelovigens soms uit hun mouwen kunnen schudden over hoe fout de evolutietheorie wel niet is en hoe het universum ontworpen is en welke wetenschappers allemaal waar op te betrappen zijn enzo.
Hoort dit bij een soort gezamelijke pathalogie? Of is er gewoon een besef dat kwantiteit laakende kwaliteit goed maakt?
Ik lees me te pletter hier ik wordt er helemaal moe van. Waar moet je in hemelsnaam beginnen met deze zooi.
Zeg, ik weet niet of je m'n posts echt leest....maar zoals ik al zei, de evolutietheorie berust niet op toeval. Waar haal je toch 't idee vandaan dat dat zo is? Omdat er "variatie" in zit? Dat is iets anders dan dat dingen toevallig ontstaan. Ik zal je de evolutietheorie even uitleggen, want 't is blijkbaar nodig.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |