De christelijke bevolking van Palestina is de oudste groep christenen ter wereld. Haar oorsprong is rechtstreeks te herleiden tot de tijd van Jezus.quote:(Novum/AP) - Paus Benedictus XVI heeft zaterdag opgeroepen tot steun aan de christenen in het Midden-Oosten. Volgens de kerkvorst zijn de christelijke gemeenschappen in het Midden-Oosten van cruciaal belang voor vrede in het gebied. De paus deed zijn oproep op Cyprus, waar hij een driedaags bezoek aan aflegt.
Het bezoek van de paus aan Cyprus is bedoeld als voorbereiding op een synode van bisschoppen uit het Midden-Oosten die in oktober in Rome wordt gehouden. Veel van deze bisschoppen zijn naar Cyprus gekomen om de paus te zien en een agenda voor het crisisberaad in Rome vast te stellen. Onderwerp van de synode is de massale uittocht van christenen uit het Heilige Land, Irak en andere landen in het Midden-Oosten vanwege geweld en economische problemen.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)n_Midden-Oosten.html
Goede vergelijking, barbaar.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 18:29 schreef bijdehand het volgende:
Blijft mooi om te zien dat in het MO Christenen zomaar gedood en gemarteld mogen worden, maar dat moslims hier fucking hard voorgetrokken worden.
Wat? Nee. Wat?quote:Op zaterdag 5 juni 2010 18:29 schreef bijdehand het volgende:
Blijft mooi om te zien dat in het MO Christenen zomaar gedood en gemarteld mogen worden, maar dat moslims hier fucking hard voorgetrokken worden.
Wat weer een subjectieve en leugenachtige openingspost. Hakim begint meteen weer over de Palestijnse Christenen terwijl er toch duidelijk staat "Onderwerp van de synode is de massale uittocht van christenen uit het Heilige Land, Irak en andere landen in het Midden-Oosten vanwege geweld en economische problemen".quote:Op zaterdag 5 juni 2010 16:03 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
De christelijke bevolking van Palestina is de oudste groep christenen ter wereld. Haar oorsprong is rechtstreeks te herleiden tot de tijd van Jezus.
Veel christenen in Palestina zijn bang dat de christelijke gemeenschap, in het land van Jezus, zal verdwijnen.
De hoofdoorzaak van de dramatische daling is de Israëlische bezetting. Militaire invasies, afsluitingen, arrestaties en controleposten veroorzaken bij de Palestijnen stress en psychologische trauma's. Onder deze omstandigheden kiezen veel Palestijnse christenen ervoor te emigreren. Omdat veel van hen over familierelaties en contacten in het buitenland beschikken, slagen meer christenen dan Palestijnse moslims erin elders in de wereld onderdak te vinden.
Bethlehem is veranderd in een gevangenis. De meeste bewoners krijgen van de Israëlische bezettingsautoriteiten geen toestemming om het stadje uit te gaan. Werken in andere Palestijnse steden is voor hen onmogelijk geworden, het deelnemen aan godsdienstige plechtigheden in Jeruzalem ook.
Veel Palestijnse christenen in Bethlehem ervaren dat Israël hun het leven zó ondragelijk probeert te maken dat ze vertrekken. Zij vormen immers een natuurlijke brug naar hun geloofsgenoten in het Westen en stellen daarmee de Israëlische mythe ter discussie dat alle Palestijnen islamitische terroristen zijn.
"Het onderliggende probleem van de emigratie van Palestijnse christenen wordt gevormd door de ondraaglijke situatie van de voortdurende militaire bezetting", aldus de Lutherse bisschop Younan
Bron: http://www.jai-pal.org
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4499668.stm#westbankquote:Christian communities in the West Bank and Gaza have been declining for several decades because of conflict, economic decline and low birth rates.
The World Christian Database says they accounted for 5.3% of the population in 1970 and have dropped to less than half that now.
WEST BANK AND GAZA CHRISTIANS
Total population: 3.76m
Estimated Christians: 40,000-90,000
% Christian: 1.1-2.4%
Main churches: Greek Orthodox and Catholic
Issues: Falling numbers, economic decline, occupation
Some Christian leaders also cite the rise of radical Islam in the area as a growing pressure on Christian communities.
Christians are concentrated in and around the towns of Bethlehem and Ramallah. A pastor in Gaza City estimates there are a mere 2,000 Christians among the Gaza Strip's 1.3 million in habitants.
The two largest churches are the Greek Orthodox and Catholic churches, although the Assyrian, Armenian Orthodox and Syrian Orthodox churches, as well as many Protestant denominations, are also represented.
Christian-Muslim relationships are largely peaceful and Christians have reached senior positions in the Palestinian Authority, although some Palestinian Christians complain of harassment and discrimination.
Sources: The most recent PA census in 1997 recorded just over 40,000 Christians. The World Christian Database says there are about 90,000. The Palestinian Authority says the population of Gaza and the West Bank is 3.76 million.
Jij moet je lange tenen een keer inkorten (mbt israel), want iemand voor leugenaar uitmaken terwijl hij gewoon een nieuwsartikel plaatst is vrij kansloos.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 21:03 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat weer een subjectieve en leugenachtige openingspost. Hakim begint meteen weer over de Palestijnse Christenen terwijl er toch duidelijk staat "Onderwerp van de synode is de massale uittocht van christenen uit het Heilige Land, Irak en andere landen in het Midden-Oosten vanwege geweld en economische problemen".
Ten tweede erkennen historici algemeen dat de belangrijkste reden voor de uittocht van Palestijnse Christenen kwam door Israel of de Zionisten, sterker nog, de uittocht begon al onder de Ottomanen door vervolgingen. Daarna werd de economische toestand zo heftig en slecht dat er veel vertrokken waren voor de staat Israel.
Daarna werd het economisch niet veel beter en vertrokken ze alsnog waaronder veel mensen die gewoon vertrokken waren uit Israel. Dus heel knap van je dat je ook dit weer verwijt als de Israelische schuld.
Christenen die nu nog vertrekken is weer een heel ander verhaal, maar zoveel zijn er dat niet meer hoor, dus over massale uittochten spreken we in ieder geval voor dit gebied al lang niet meer.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4499668.stm
Ja, en sinds die tijd zijn er nauwelijks nog Christenen over, dus hoe kan je in godsnaam dan spreken van een massale uittocht.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 21:49 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Jij moet je lange tenen een keer inkorten (mbt israel), want iemand voor leugenaar uitmaken terwijl hij gewoon een nieuwsartikel plaatst is vrij kansloos.
Tuurlijk zijn christenen in de Ottomaanse tijd onder druk gezet en hebben het land verlaten. Dat is een feit. Maar dit is de 21e eeuw. Anno 2010 is het Israel dat de voornaamste bedreiging vormt voor de vrijheid van Palestijnse christenen. Enig idee hoeveel Christenen het gebied hebben verlaten na het uitroepen van de staat Israel?
quote:Op zaterdag 5 juni 2010 21:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ja, en sinds die tijd zijn er nauwelijks nog Christenen over, dus hoe kan je in godsnaam dan spreken van een massale uittocht.
Bovendien, over jouw nieuwsartikel gesproken, rept die met geen enkel woord over de Palestijnse Christenen, laat staan de leugenachtige redenen die jij geeft voor hun vertrek, zie mijn bronnen, bv.
quote:Onderwerp van de synode is de massale uittocht van christenen uit het Heilige Land, ...
Dat klopt, het gaat deels over de Christenen in Palestina, daar geef ik je ook wel gelijk in maar het gaat niet over die massale uittocht. En dat is waar ik op doel en waar jij je topic op baseert.quote:
Het artikel dat jij quote heeft bovendien een heel ander onderwerp.quote:Onderwerp van de synode is de massale uittocht van christenen uit het Heilige Land, Irak en andere landen in het Midden-Oosten vanwege geweld en economische problemen.
Volgens deze (en andere) Palestijns christelijke organisatie worden christenen anno 2010 nog onderdrukt door Israel.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 21:58 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat klopt, het gaat deels over de Christenen in Palestina, daar geef ik je ook wel gelijk in maar het gaat niet over die massale uittocht. En dat is waar ik op doel en waar jij je topic op baseert.
[..]
Het artikel dat jij quote heeft bovendien een heel ander onderwerp.
Alles met betrekking tot de Christelijke Palestijnen verzin jij er bij, zelfs de redenen, die niet kloppen zie bron.
En volgens de objectieve bron die ik je gaf, en algemeen geaccepteerd in de wereld der historici, is dat dus niet het geval. Of tenminste in veel mindere mate dan jij ons doen wilt geloven.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 22:18 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Volgens deze (en andere) Palestijns christelijke organisatie worden christenen anno 2010 nog onderdrukt door Israel.
http://www.jai-pal.org
Ik verzin niets.
Kijk, we komen ergens. Leg eens uit wat je bedoelt met 'in veel mindere mate'. Ik wil niemand iets doen geloven, ik citeer uit bronnen van Palestijnse christelijke organisaties.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 22:25 schreef DeParo het volgende:
[..]
En volgens de objectieve bron die ik je gaf, en algemeen geaccepteerd in de wereld der historici, is dat dus niet het geval. Of tenminste in veel mindere mate dan jij ons doen wilt geloven.
quote:Hundreds of Jerusalem Christians are losing residency rights in their City due to policies of the Israeli Ministry of Interior. The policy that aims to reduce the number of non-Jews in the City takes its toll on families and individuals who hold residency permits at foreign countries. No matter how long they travel abroad, no matter if they were born in Jerusalem before or after Israel occupied East Jerusalem, they are considered visitors in their own city.
Palestinian Christians who make today not more than 9,000 will lose 15% of their population as a result of this policy. While Jews from all over the world and even converts to Judaism are allowed to immigrate to Israel under the Israeli ‘Law of Return’, the indigenous Jerusalemites are considered temporary residents. Originally, Seven years of being out of Jerusalem was the deadline for losing one's right to live in his own city. Now, only a proof of residency in another country is enough for Israel to consider Jerusalem as not "the center of life" for this person or family and thus deny them the right of living in their home town once they travel abroad.
In addition to this particular policy, the Israeli authorities are still implementing other regulations aiming at further decreasing the numbers of Palestinian, Christians and Moslems, in Jerusalem. From freezing the law of family reunion to impossible requirements for building in the city, to the Separation Wall that separated hundreds from the center of Jerusalem.
Palestinian Christians of the city will soon lose half of their population.
At this stage Israel cannot be entrusted in the fate of this Holy City and its people. The International and Christian Communities need to act fast to defuse Israeli policies at the highest level.
We want peace and justice in the Holy Land, where followers of all faiths will live in dignity and their rights will be preserved. And we believe that the international community can help us make it happen.
http://www.jai-pal.org/content.php?page=741
Als je gewoon de eerste post van me in dit topic had gelezen had je het ook wel begrepen.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:17 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Kijk, we komen ergens. Leg eens uit wat je bedoelt met 'in veel mindere mate'. Ik wil niemand iets doen geloven, ik citeer uit bronnen van Palestijnse christelijke organisaties.
[..]
Mijn reactie was een reactie op jouw bron. Ben toch bang dat jij degene bent die niet leest.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
Als je gewoon de eerste post van me in dit topic had gelezen had je het ook wel begrepen.
Maar goed lees de bron maar die ik in die post gaf dan praten we daarna weer verder.
ze zijn de meest verongelijkte soort op aarde. 400 jaar lopen ze achter de feiten aan en nog steeds denken ze dat ze koningen zijn. vreemd.mquote:Op zaterdag 5 juni 2010 22:33 schreef erik666 het volgende:
Ach moslims moeten niet zo zeiken, wat als christenen zich zo zouden verspreiden door het MO. Zoals moslims heel west Europa langzaam maar zeker bezetten. Overal zie je moskeeën. Ik denk dat ik maar eens een kerk ga bouwen in Saudi Arabië, nou dat zal niet gaan lukken.
Een moskee in het Vaticaan zal ook niet gaan lukken. In andere moslimlanden zijn er wel kerken.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 22:33 schreef erik666 het volgende:
Ach moslims moeten niet zo zeiken, wat als christenen zich zo zouden verspreiden door het MO. Zoals moslims heel west Europa langzaam maar zeker bezetten. Overal zie je moskeeën. Ik denk dat ik maar eens een kerk ga bouwen in Saudi Arabië, nou dat zal niet gaan lukken.
quote:Op zondag 6 juni 2010 03:54 schreef Jan_Janszoon het volgende:
[..]
Een moskee in het Vaticaan zal ook niet gaan lukken. In andere moslimlanden zijn er wel kerken.
Marokko en Turkije idem dito.quote:Op zondag 6 juni 2010 10:47 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
Irak heeft een paar hele mooie kerken of in Israël je kijkt je ogen uit
Of Syrie maar dan noem ik ook gebied waar Christendom is ontstaan
Ja je ziet hier best wel veel Christelijke Irakezen in Nederland tegenwoordigquote:Op zondag 6 juni 2010 11:16 schreef Mylene het volgende:
[..]
Marokko en Turkije idem dito.
Het klinkt misschien raar, maar onder bewind van Saddam Hoessein hadden Christenen het heel goed in Irak. Nu worden ze weggepest omdat ze als het grote kwaad worden gezien door de inval van de Amerikanen in dat land. De situatie van de Christenen is er alleen maar slechter op geworden.
Saddam deed er alles aan om hen te beschermen. Dat was dan zeg maar een goed kant van hem.quote:Op zondag 6 juni 2010 11:21 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
Ja je ziet hier best wel veel Christelijke Irakezen in Nederland tegenwoordig
hoe weet je dat ben wel benieuwd naarquote:Op zondag 6 juni 2010 11:23 schreef Mylene het volgende:
[..]
Saddam deed er alles aan om hen te beschermen. Dat was dan zeg maar een goed kant van hem.
Dan moet ik even in het archief spitten hoor. Ik heb er namelijk een keer een artikel over geplaatst. Ik zal kijken of ik het nog kan vindenquote:Op zondag 6 juni 2010 11:25 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
hoe weet je dat ben wel benieuwd naar
Jeetje, zou dat de reden zijn dat christenen wat minder geliefd zijn geworden in Irak ? Dat Saddam tal van moslims onderdrukte zal je ook wel een goede kant van hem vinden.quote:Op zondag 6 juni 2010 11:23 schreef Mylene het volgende:
[..]
Saddam deed er alles aan om hen te beschermen. Dat was dan zeg maar een goed kant van hem.
Ik kan alleen zo snel dit vinden.quote:Op zondag 6 juni 2010 11:25 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
hoe weet je dat ben wel benieuwd naar
bronquote:Voor de val van Saddam Hoessein leefden er 1,4 miljoen christenen in Irak. De christenen leefden rustig en vredig tussen en samen met de moslims. Saddam Hoessein en zijn regering vertrouwden de christenen en christenen vormden het grootste deel van Saddam Hoessein's hofhouding. Nu worden ze gezien als ongelovigen en als handlangers van de Verenigde Staten. Christenen en kerken zijn doelwit van zowel soennitische als sjiitische aanslagen en vele christenen worden ontvoerd en vaak vermoord.
bronquote:Ten tijde van Saddam Hoessein woonden er nog 1,4 miljoen christenen in Irak. Een groot deel van hen droeg bestuurlijke verantwoordelijkheid. Inmiddels is het aantal geslonken tot minder dan 300.000. Velen zijn gevlucht naar Europa en de Verenigde Staten. Enkele tienduizenden verlieten de grote steden en dachten ten onrechte veiliger te zijn in het Koerdische noorden.
Gelly, scherp zoals altijd. Dat zal het wel zijn, denk aan die beroemde christenminister van Saddam die nu in de cel zit. En natuurlijk zijn er ook gekke terroristen die christenen aanvallen, maar die terroristen vermoorden net zo goed moslims.quote:Op zondag 6 juni 2010 11:32 schreef gelly het volgende:
[..]
Jeetje, zou dat de reden zijn dat christenen wat minder geliefd zijn geworden in Irak ? Dat Saddam tal van moslims onderdrukte zal je ook wel een goede kant van hem vinden.
Wat lul je nou uit je nek josti. Vele Christenen juichten juist de komst van de Ottomanen aan! Verder heeft het Ottomaanse Rijk zelfs de Christenen hun macht laten behouden. Het Osmaanse Rijk staat bekend om haar tolerantie van religies. Google maar een keertje wat beter.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 21:49 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Jij moet je lange tenen een keer inkorten (mbt israel), want iemand voor leugenaar uitmaken terwijl hij gewoon een nieuwsartikel plaatst is vrij kansloos.
Tuurlijk zijn christenen in de Ottomaanse tijd onder druk gezet en hebben het land verlaten. Dat is een feit. Maar dit is de 21e eeuw. Anno 2010 is het Israel dat de voornaamste bedreiging vormt voor de vrijheid van Palestijnse christenen. Enig idee hoeveel Christenen het gebied hebben verlaten na het uitroepen van de staat Israel?
In HEEL Saoedi-Arabie mogen geen kerken en synagogen gebouwd worden. In Italie, of waar dan ook in Europa, daarentegen mogen wel moskeeen gebouwd worden.quote:Op zondag 6 juni 2010 03:54 schreef Jan_Janszoon het volgende:
[..]
Een moskee in het Vaticaan zal ook niet gaan lukken. In andere moslimlanden zijn er wel kerken.
Als je netjes je dhimmi-belasting betaalde en moslims als superieuren erkende, dan was je leven inderdaad niet zo verschrikkelijk.quote:Op zondag 6 juni 2010 14:12 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wat lul je nou uit je nek josti. Vele Christenen juichten juist de komst van de Ottomanen aan! Verder heeft het Ottomaanse Rijk zelfs de Christenen hun macht laten behouden. Het Osmaanse Rijk staat bekend om haar tolerantie van religies. Google maar een keertje wat beter.
Ik zou toch wel blij zijn met een gericht linkje. Nergens gaat het in die link over christenen die uit Gaza trekken. Snap je link dan ook niet zoquote:Op zaterdag 5 juni 2010 22:18 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Volgens deze (en andere) Palestijns christelijke organisatie worden christenen anno 2010 nog onderdrukt door Israel.
http://www.jai-pal.org
Ik verzin niets.
Waar zegt ze dat?quote:Op zondag 6 juni 2010 11:32 schreef gelly het volgende:
[..]
Jeetje, zou dat de reden zijn dat christenen wat minder geliefd zijn geworden in Irak ? Dat Saddam tal van moslims onderdrukte zal je ook wel een goede kant van hem vinden.
quote:Op zondag 6 juni 2010 16:53 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Als je netjes je dhimmi-belasting betaalde en moslims als superieuren erkende, dan was je leven inderdaad niet zo verschrikkelijk.
gelly verzint er altijd graag wat zaken bij. paranoïa als ie is. verder een goede knul, die vooral niet moet vergeten zijn risperdal in te nemen.quote:
Volledige tekst + link.quote:Op zondag 6 juni 2010 16:58 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik zou toch wel blij zijn met een gericht linkje. Nergens gaat het in die link over christenen die uit Gaza trekken. Snap je link dan ook niet zo
http://www.jai-pal.org/content.php?page=40quote:The Christian population of Palestine is the oldest Christian population today. Its roots go directly back to the time of Jesus and it has managed to maintain a continous presence in spite of crusades and conquests for the last two thousand years.
Although emigration of Palestinian Christians has been a factor in the region for the last hundred years, the rates have never been higher than today. This has led many to fear that Palestinian Christinanity is on the brink of extinction. Yet, given this situation, world Christianity seems unaware of the plight of the Palestinian Christian community and many do not even seem to know that a Christian community has survived here at all.
This preliminary research was conducted in order to draw attention to the situation of the Palestinian Christians and to try and encourage others to carry out more detailed research.� The motivation for this is that there are very few accurate statistics on this emigration. The decline of this population is a highly political phenomenon in that the Israeli state considers Palestinian Christians to be a threat to their continued occupation of Palestine. The Christians here are a bridge to the West and dispel the myth that this is a struggle between Judaism and Islam.
It is therefore vital that the decline of this population is studied so that the problems can be addressed and world Christianity can be made aware of the plight of this orginal Christian population before it ceases to exist.
The content of this research documents what appear to be the main concerns of Palestinian Christians. It is hoped that this kind of analysis will help reveal the movtivation behind this immigration and therefore help to indicate ways it can be reversed.
Dank je. Had mijn post al gewijzigdquote:Op zondag 6 juni 2010 17:10 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Volledige tekst + link.
[..]
http://www.jai-pal.org/content.php?page=40
Klopt ik heb er op de tv een docu over gezien.quote:Op zondag 6 juni 2010 11:23 schreef Mylene het volgende:
[..]
Jouw bron is een subjectieve en onjuiste bron, ik laat je duidelijk zien,quote:Op zaterdag 5 juni 2010 23:26 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Mijn reactie was een reactie op jouw bron. Ben toch bang dat jij degene bent die niet leest.
Zijn dat die vrome moslims die nu elkaar daar zitten uit te moorden ?quote:Op zondag 6 juni 2010 17:43 schreef Izaag het volgende:
Onder Saddam maakte het niet uit of je christen, Moslim of Jood was. Zolang je nationalistisch was en van Irak hield.
Vrome Moslims werden echter zonder pardon doodgemaakt, omdat ze een potentiele bedreiging voor zijn machtsbasis vormden.
Nee, die liggen in massagraven.quote:Op zondag 6 juni 2010 18:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Zijn dat die vrome moslims die nu elkaar daar zitten uit te moorden ?
Wat jij wil.quote:Op zondag 6 juni 2010 18:24 schreef deedeetee het volgende:
[..]
O nou dan zijn het dus hun soortgenoten.
Ik heb dan ook geen om te bakkeleien over futiliteiten.quote:Op zondag 6 juni 2010 18:29 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Standaard onorigineel nietszeggend antwoord
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |