quote:
De ANWB voorziet chaos op de Nederlandse wegen door Europese aanbesteding van bewegwijzering. De organisatie ontfermt zich al meer dan honderd jaar over plaatsing, onderhoud en coördinatie van borden, maar de contracten met de overheden lopen af. Dat komt door Europese aanbestedingsregels.
De ANWB moet - door Europese aanbestedingsregels - net als andere marktpartijen meebieden op de bewegwijzeringspakketten van afzonderlijke gemeenten, provincies en landelijke wegbeheerders. De bond denkt in de concurrentieslag een belangrijk deel van de verantwoordelijkheid te verliezen.
"Het effect ervan hebben we in België gezien", waarschuwt noordelijk regiomanager van de ANWB Steef Engelsman. "Het onderbrengen van de zorg voor bewegwijzering bij verschillende partijen leidt tot afbraak van de uniformiteit en eenduidigheid en tot verslechtering van het onderhoud. We moeten niet raar opkijken als een route straks ineens bij een kruispunt ophoudt, omdat vanaf daar toevallig een andere wegbeheerder de baas is. Ook kunnen plaatsen verschillende namen krijgen. Dat zien we al in de provincie Groningen, waar op het ene bord Nieuweschans staat geschreven en op het andere Bad Nieuweschans. Da's is nog maar het begin."
Engelsman waarschuwt ook dat overheden de 'ogen en oren' van de ANWB kwijt raken. "Wij hebben alleen al met de Wegenwacht veel mensen op de weg. Die melden als er ergens een bord defect is. Hoe moet het straks? Het moet toch geen puzzeltocht worden?"
De provincies Groningen en Drenthe zijn daar als wegbeheerder niet bang voor. Zij betitelen de noodkreet van de ANWB als koudwatervrees. "Hier spreekt een oude monopolist die nu mee moet in de concurrentiestrijd en tegenstribbelt", oordeelt Drents gedeputeerde Rob Bats.
"Dit betitel ik als pure bangmakerij. Het is zeker zo dat we een aantal zaken opnieuw moeten regelen, maar we zullen er als overheid op toezien dat nieuwe partijen zich aan de uniforme richtlijnen houden."

Ja laten we de bewegwijzering ook uitbesteden aan meerdere instanties! Welke idioot bedenkt dat soort dingen

quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:58 schreef Cobra4 het volgende:[..]
Al die voetballers in Oranje zijn toch einzelgangers? Ik heb Oranje al 20 jaar niet als één team zien voetballen.
Ik wel, met het EK 2008

3 wedsrijden ge-wel-dig voetbal, Italie, Frankrijk en Roemenie werden van de mat gespeeld