FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Vrouw minder positief over elektrisch rijden dan man.
WhateverWhateverzaterdag 5 juni 2010 @ 00:42
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van netwerkbeheerder Stedin over de toekomst van het elektrisch rijden in Nederland.

Met name de angst zonder stroom te komen zitten, en niet weten hoe de auto dan weer is op te laden, voor vrouwen reden de ontwikkeling van het elektrische rijden met argusogen te volgen.

Volgens het onderzoek toont momenteel één op de tien Nederlanders interesse in elektrisch rijden. 35-plussers zijn daarbij het meest bereid een elektrische auto aan te schaffen. Nederlanders zijn echter nog niet bereid de meerprijs te betalen die elektrisch rijden nu nog met zich meedraagt.

Nederland telt momenteel nog geen 150 elektrische auto's. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat moeten dat er in 2020 ongeveer 200.000 zijn.

Bron:DePers

[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2711764.html]
Desunotozaterdag 5 juni 2010 @ 00:52
Op zich zie ik er wel toekomst in, maar ik ben er banger voor dat die auto's zo tyfuslelijk worden. Elke keer als er zo'n concept gepresenteerd wordt, dan denk ik "gadverdamme, waarom zo futuristisch en abnormaal?".

En het motorgeluid is dan ook weg. Ook een groot minpunt.
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:42 schreef WhateverWhatever het volgende:
Met name de angst zonder stroom te komen zitten, en niet weten hoe de auto dan weer is op te laden, voor vrouwen reden de ontwikkeling van het elektrische rijden met argusogen te volgen.
Dit zijn dan weer de domste redenen ooit.
Jezus, welke vrouwen hebben ze hier ondervraagd?
WhateverWhateverzaterdag 5 juni 2010 @ 00:59
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:52 schreef Desunoto het volgende:
Op zich zie ik er wel toekomst in, maar ik ben er banger voor dat die auto's zo tyfuslelijk worden. Elke keer als er zo'n concept gepresenteerd wordt, dan denk ik "gadverdamme, waarom zo futuristisch en abnormaal?".

En het motorgeluid is dan ook weg. Ook een groot minpunt.
[..]

Dit zijn dan weer de domste redenen ooit.
Jezus, welke vrouwen hebben ze hier ondervraagd?
Tros vrouwen?
AchJazaterdag 5 juni 2010 @ 10:23
Ja en dan rij je eindelijk elektrisch en denk je dat je super goedkoop rijdt, komen ze met km-heffing om de bocht...
MouseOverzaterdag 5 juni 2010 @ 10:56
Waarom denk je dat ze die heffing perse niet in de brandstof willen stoppen..
Dubbelzuurrrzaterdag 5 juni 2010 @ 11:17
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:52 schreef Desunoto het volgende:

Dit zijn dan weer de domste redenen ooit.
Jezus, welke vrouwen hebben ze hier ondervraagd?
Waarschijnlijk een getalsmatig representatieve groep vrouwen die geheel toevallig onevenredig veel slechte ervaringen heeft met plots uitvallende vibrators.
PalmRoyalezaterdag 5 juni 2010 @ 11:46
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:52 schreef Desunoto het volgende:
Op zich zie ik er wel toekomst in, maar ik ben er banger voor dat die auto's zo tyfuslelijk worden. Elke keer als er zo'n concept gepresenteerd wordt, dan denk ik "gadverdamme, waarom zo futuristisch en abnormaal?".

DeLunazaterdag 5 juni 2010 @ 12:21
Elektrische auto's maken bijna geen geluid, dus dan hoor ik (en waarschijnlijk een aantal anderen) ze niet aankomen. Dus dan kunnen we gelijk een S-H bordje op onze fietsen plakken

Verder heb ik er niks op tegen.
kwiwizaterdag 5 juni 2010 @ 12:27
quote:
Met name de angst zonder stroom te komen zitten, en niet weten hoe de auto dan weer is op te laden, voor vrouwen reden de ontwikkeling van het elektrische rijden met argusogen te volgen.
Dit vind ik als vrouw zelfs een gevalletje:
Guus Muisarmzaterdag 5 juni 2010 @ 12:28
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 12:21 schreef DeLuna het volgende:
dus dan hoor ik (en waarschijnlijk een aantal anderen) ze niet aankomen.
Zie het verschil niet zo met een stille auto die je niet hoort of met je mp3 speler op je harses waardoor je de auto's niet hoort.
DeLunazaterdag 5 juni 2010 @ 12:30
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 12:28 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Zie het verschil niet zo met een stille auto die je niet hoort of met je mp3 speler op je harses waardoor je de auto's niet hoort.
Ik heb nooit een mp3 speler onder fietsen op mijn hoofd, dan hoor ik namelijk helemaal niks aankomen.
RealZeuszaterdag 5 juni 2010 @ 12:40
Ik vraag me af wat er gebeurt als het vriest. Dan neemt de capaciteit van een accu immers af.

Misschien is het een beter idee om dieselelektrische aandrijving toe te passen. Iets wat bijvoorbeeld ook in treinen gebeurd. Dan kan de motor namelijk fors kleiner worden.
opgebaardezaterdag 5 juni 2010 @ 13:04
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 12:40 schreef RealZeus het volgende:
Ik vraag me af wat er gebeurt als het vriest. Dan neemt de capaciteit van een accu immers af. .
Goede vriend van mij rijdt nu electrisch en heeft maar een bereik van 200km dus dit kan nog lachen worden deze winter. Hij heeft nu pas 1 keer stil gestaan
MouseOverzaterdag 5 juni 2010 @ 13:34
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 13:04 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Goede vriend van mij rijdt nu electrisch en heeft maar een bereik van 200km dus dit kan nog lachen worden deze winter. Hij heeft nu pas 1 keer stil gestaan
Je bent ook een beetje stom als je de randen van het bereik opzoekt.

Die dingen zijn (voorlopig) gewoon niet bedoeld voor langere afstanden. Maar elke dag ermee naar je werk, 30km enkele reis ofzo, is waar ze geweldig geschikt voor zijn.
opgebaardezaterdag 5 juni 2010 @ 13:39
Klopt en het probleem was 8 uur opladen en oplaadpunten. Electrisch rijden is gewoon nog goedkut atm
Peanutyzaterdag 5 juni 2010 @ 13:47
Ik snap het niet

vrouw minder positief over elektrisch rijden dan man.



Ze hebben toch meer ervaring dan de mannen met elektrische apparaten?
SPOILER



Krantenmanzaterdag 5 juni 2010 @ 14:13
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 12:21 schreef DeLuna het volgende:
Elektrische auto's maken bijna geen geluid, dus dan hoor ik (en waarschijnlijk een aantal anderen) ze niet aankomen. Dus dan kunnen we gelijk een S-H bordje op onze fietsen plakken

Verder heb ik er niks op tegen.
Ik had ooit gelezen dat fabrikanten als oplossing voor dat probleem overwegen om er een kunstmatig motorgeluid aan te geven, zodat je ze toch hoort aankomen.
baba117zaterdag 5 juni 2010 @ 18:19
Als iedereen elektrisch gaat rijden dan wens ik de energie maatschappijen enorm succes met het bouwen van al die extra kolencentrales die dan nodig zijn! Ook het energie net zelf moet enorm uitgebreid worden. Dan heb je nog het probleem van al die accu's. Die miljoenen grote accu's gaan het milieu redden als ze kapot zijn!
gebrokenglaszaterdag 5 juni 2010 @ 18:55
Elektrisch rijden is niet stoer....'t is zo braafjes, zo burgerlijk, zo milieubewust.

Er gaat echt niets boven the raw power of a fuel gurgling smoke puffin' 6.0 power stroke diesel engine.

[ Bericht 8% gewijzigd door gebrokenglas op 05-06-2010 20:16:16 ]
Guus Muisarmzaterdag 5 juni 2010 @ 18:58
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 14:13 schreef Krantenman het volgende:

Ik had ooit gelezen dat fabrikanten als oplossing voor dat probleem overwegen om er een kunstmatig motorgeluid aan te geven, zodat je ze toch hoort aankomen.
Ik heb al een bericht gezien dat dit in de pijplijn zit als europeese wetgeving.
Guus Muisarmzaterdag 5 juni 2010 @ 18:59
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:19 schreef baba117 het volgende:
Als iedereen elektrisch gaat rijden dan wens ik de energie maatschappijen enorm succes met het bouwen van al die extra kolencentrales die dan nodig zijn! Ook het energie net zelf moet enorm uitgebreid worden. Dan heb je nog het probleem van al die accu's. Die miljoenen grote accu's gaan het milieu redden als ze kapot zijn!
Brandstofcel.
Nobuzaterdag 5 juni 2010 @ 19:01
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 12:27 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Dit vind ik als vrouw zelfs een gevalletje:
Na jouw tankverhaal verbaast dat me een beetje.
Weltschmerzzaterdag 5 juni 2010 @ 19:27
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 12:40 schreef RealZeus het volgende:
Ik vraag me af wat er gebeurt als het vriest. Dan neemt de capaciteit van een accu immers af.

Misschien is het een beter idee om dieselelektrische aandrijving toe te passen. Iets wat bijvoorbeeld ook in treinen gebeurd. Dan kan de motor namelijk fors kleiner worden.
Dat lijkt mij ook. Ik vind dat die vrouwen een goed punt hebben wat betreft de beperkte actieradius en het feit dat als je stil komt te staan, je ook stil blijft staan. Ik denk dat veel mannen net iets te graag de autotester wilden uithangen en erg gespitst waren op onderstuur in bochten met een negatieve verkanting en dat soort dingen waardoor ze het overzicht verloren zijn.

Als je een goed alternatief voor fossiele brandstof wilt hebben moet je je afvragen waarom we 100 jaar op die brandstof gereden hebben, daarvoor hadden we immers elektrische auto's en stoomauto's.

Benzine is namelijk een lichte compacte makkelijk in de auto te brengen energiedrager. Instappen, wegrijden en je kunt overal heen als je maar geld op zak hebt. Daar haalt acculading het voorlopig niet bij.

Het hoeft dan niet eens diesel te zijn, dat geeft nogal wat luchtvervuiling, het gaat erom dat je minder fossiele brandstoffen verbruikt. Een generator is veel effecienter dan een motor die hoge piekbelastingen moet aankunnen. Die pieken moet je electrisch doen, en een kleine batterij (bij) laten laden door een motor die optimaal efficiënt is in het laden van een batterij.
Refragmentalzondag 6 juni 2010 @ 12:41
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Elektrisch rijden is niet stoer....'t is zo braafjes, zo burgerlijk, zo milieubewust.

Er gaat echt niets boven the raw power of a fuel gurgling smoke puffin' 6.0 power stroke diesel engine.
Aha, de aloude mythe dat elektrische wagens geen power hebben.
Die dingen kunnen gruwelijk hard accelereren, dat krijg je met je 6 liter dure zuipbak nooit meer ingehaald.
MouseOverzondag 6 juni 2010 @ 12:49
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook. Ik vind dat die vrouwen een goed punt hebben wat betreft de beperkte actieradius en het feit dat als je stil komt te staan, je ook stil blijft staan. Ik denk dat veel mannen net iets te graag de autotester wilden uithangen en erg gespitst waren op onderstuur in bochten met een negatieve verkanting en dat soort dingen waardoor ze het overzicht verloren zijn.

Als je een goed alternatief voor fossiele brandstof wilt hebben moet je je afvragen waarom we 100 jaar op die brandstof gereden hebben, daarvoor hadden we immers elektrische auto's en stoomauto's.

Benzine is namelijk een lichte compacte makkelijk in de auto te brengen energiedrager. Instappen, wegrijden en je kunt overal heen als je maar geld op zak hebt. Daar haalt acculading het voorlopig niet bij.

Het hoeft dan niet eens diesel te zijn, dat geeft nogal wat luchtvervuiling, het gaat erom dat je minder fossiele brandstoffen verbruikt. Een generator is veel effecienter dan een motor die hoge piekbelastingen moet aankunnen. Die pieken moet je electrisch doen, en een kleine batterij (bij) laten laden door een motor die optimaal efficiënt is in het laden van een batterij.
Je gaat voorbij aan het feit dat niet iedere auto alles moet kunnen. In het boodschappenautootjes van m'n vriendin pas je ook niet goed met z'n vieren, en een zware aanhanger trekken wordt ook niets. Maar daar is het dan ook niet voor bedoeld. Het is kortzichtig om er van uit te gaan dat een auto per definitie een oneindige actieradius moet hebben, of anders tekort schiet.

Voor het overgrote deel van het gebruik maakt dat gewoon geen hol uit. Denk eens aan gewoon woon-werkverkeer 200 of zelfs 100 km is al veel meer dan de meeste mensen dagelijks afleggen. Als er dan een mooi prijskaartje aanhangt (nee: nu inderdaad nog niet) is die beperkte actieradius geen enkel bezwaar. Voor die drie weken vakantie per jaar, of die paar keer dat je naar familie aan de andere kant van het land gaat huur je dan een auto, neem je de trein, of gebruik je je andere auto die wel op benzine rijdt.
Asgardzondag 6 juni 2010 @ 13:50
quote:
Op zondag 6 juni 2010 12:49 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Je gaat voorbij aan het feit dat niet iedere auto alles moet kunnen. In het boodschappenautootjes van m'n vriendin pas je ook niet goed met z'n vieren, en een zware aanhanger trekken wordt ook niets. Maar daar is het dan ook niet voor bedoeld. Het is kortzichtig om er van uit te gaan dat een auto per definitie een oneindige actieradius moet hebben, of anders tekort schiet.

Voor het overgrote deel van het gebruik maakt dat gewoon geen hol uit. Denk eens aan gewoon woon-werkverkeer 200 of zelfs 100 km is al veel meer dan de meeste mensen dagelijks afleggen. Als er dan een mooi prijskaartje aanhangt (nee: nu inderdaad nog niet) is die beperkte actieradius geen enkel bezwaar. Voor die drie weken vakantie per jaar, of die paar keer dat je naar familie aan de andere kant van het land gaat huur je dan een auto, neem je de trein, of gebruik je je andere auto die wel op benzine rijdt.
Precies.
De Tesla Coupe heeft een actieradius van 400km, dat is voor veel mensen echt meer dan genoeg. Nu nog de manier van opladen (snelheid) verbeteren + de prijs verlagen en dan zou ik zeker wel elektrisch rijden.
Weltschmerzzondag 6 juni 2010 @ 14:10
quote:
Op zondag 6 juni 2010 12:49 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Je gaat voorbij aan het feit dat niet iedere auto alles moet kunnen. In het boodschappenautootjes van m'n vriendin pas je ook niet goed met z'n vieren, en een zware aanhanger trekken wordt ook niets. Maar daar is het dan ook niet voor bedoeld. Het is kortzichtig om er van uit te gaan dat een auto per definitie een oneindige actieradius moet hebben, of anders tekort schiet.

Voor het overgrote deel van het gebruik maakt dat gewoon geen hol uit. Denk eens aan gewoon woon-werkverkeer 200 of zelfs 100 km is al veel meer dan de meeste mensen dagelijks afleggen. Als er dan een mooi prijskaartje aanhangt (nee: nu inderdaad nog niet) is die beperkte actieradius geen enkel bezwaar. Voor die drie weken vakantie per jaar, of die paar keer dat je naar familie aan de andere kant van het land gaat huur je dan een auto, neem je de trein, of gebruik je je andere auto die wel op benzine rijdt.
Ik vind het op mijn beurt dan weer erg kortzichtig om ervan uit te gaan dat auto's verkocht worden op basis van wat ze moeten kunnen. Volslagen onzin natuurlijk, we rijden nu ook massaal in auto's waarvan 3 kwart van wat ze kunnen niet of nauwelijks gebruikt wordt. Een autoverkoper verkoopt geen vervoermiddelen. Een vervoermiddel is een ding dat 5 personen met 120 km/u kan vervoeren en 1 op 40 rijdt, maar dat wil niemand kopen. Mensen betalen voor een imago, een zelfbeeld, zelfverwennerij en een gevoel van vrijheid.

Het succes van de auto zit hem in wat hij kan, niet in wat je ermee doet. De mogelijkheid hebben, het vrijheidsgevoel is een essentieel deel van de succesformule. Toen de benzineauto opkwam en o.a. de elektrische auto verdrong, was de stoomauto nog stukken beter. Maar ja, dat water bijvullen was altijd een hele toer, en dat wachten tot hij op temperatuur was, dat bedierf de pret. Want dan moet je je reis gaan plannen, en de vooruitgang bracht starten en wegwezen (de startmotor deed de andere aandrijvingen de das om) en het gevoel dat je overal kon gaan en staan waar je wilde.
MouseOverzondag 6 juni 2010 @ 16:21
quote:
Op zondag 6 juni 2010 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind het op mijn beurt dan weer erg kortzichtig om ervan uit te gaan dat auto's verkocht worden op basis van wat ze moeten kunnen. Volslagen onzin natuurlijk, we rijden nu ook massaal in auto's waarvan 3 kwart van wat ze kunnen niet of nauwelijks gebruikt wordt. Een autoverkoper verkoopt geen vervoermiddelen. Een vervoermiddel is een ding dat 5 personen met 120 km/u kan vervoeren en 1 op 40 rijdt, maar dat wil niemand kopen. Mensen betalen voor een imago, een zelfbeeld, zelfverwennerij en een gevoel van vrijheid.

Het succes van de auto zit hem in wat hij kan, niet in wat je ermee doet. De mogelijkheid hebben, het vrijheidsgevoel is een essentieel deel van de succesformule. Toen de benzineauto opkwam en o.a. de elektrische auto verdrong, was de stoomauto nog stukken beter. Maar ja, dat water bijvullen was altijd een hele toer, en dat wachten tot hij op temperatuur was, dat bedierf de pret. Want dan moet je je reis gaan plannen, en de vooruitgang bracht starten en wegwezen (de startmotor deed de andere aandrijvingen de das om) en het gevoel dat je overal kon gaan en staan waar je wilde.
Wat dat betreft heb je zeker gelijk, alleen geldt dat alleen voor een beperkt deel van de mensen, namelijk dat deel dat hier gevoelig voor is.

Volgens je redenering zou ook geen enkele vent in een trage en kleine aygo kruipen om daar goedkoop mee naar z'n werk te komen. En toch zijn er genoeg die dat wel doen.
Weltschmerzzondag 6 juni 2010 @ 16:42
quote:
Op zondag 6 juni 2010 16:21 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Wat dat betreft heb je zeker gelijk, alleen geldt dat alleen voor een beperkt deel van de mensen, namelijk dat deel dat hier gevoelig voor is.

Volgens je redenering zou ook geen enkele vent in een trage en kleine aygo kruipen om daar goedkoop mee naar z'n werk te komen. En toch zijn er genoeg die dat wel doen.
Maar als ze het geld hebben voor iets anders valt het gros alweer af. Terwijl de Aygo ook al veel meer is dan alleen maar het vervoermiddel. En belangrijker, mensen willen niet van een Mercedes of een Alfa overstappen op een Aygo, dat ervaren zij namelijk als achteruitgang.

Niemand houdt van achteruitgang. En van starten en wegrijden en overal heen kunnen naar je reis moeten plannen is achteruitgang. Of mensen dat ook feitelijk nodig hebben doet er niet toe, ze willen de mogelijkheid.

Vooruitgang verkoopt wel, en wat dat betreft heeft de elektrische aandrijving uitstekende papieren. Het geeft heel veel trekkracht en acceleratie, het is stil en zuinig, trillingsvrij en onderhoudsarm en het biedt nog veel meer mogelijkheden voor de ontwerpers.

Maar als je een wezenlijk deel moet inleveren van wat het concept auto nu is, dan telt dat veel zwaarder. Daarom zie ik veel meer mogelijkheden in een 50 km-batterij en een zuinige generator om die bij te laden wanneer nodig.
gebrokenglaszondag 6 juni 2010 @ 16:54
quote:
Op zondag 6 juni 2010 16:21 schreef MouseOver het volgende:
Volgens je redenering zou ook geen enkele vent in een trage en kleine aygo kruipen om daar goedkoop mee naar z'n werk te komen. En toch zijn er genoeg die dat wel doen.
Nou, ik rijd nu een dikke ouwe zuipbak, maar ik heb er geen moeite mee om in zoeen polo 3cylinder bluemotion te stappen en 1 op 30 te knorren. Een Aygo, hmmm, tsja, nogal klein, vooral met mijn lengte, maarja ook die vervoert.
ellevehC86zondag 6 juni 2010 @ 17:40
Ik werk, ik betaal belasting, dus ik heb geen enkele behoefte om in een politiek correcte kutbak aan te komen rijden.
fs180zondag 6 juni 2010 @ 17:53
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Elektrisch rijden is niet stoer....'t is zo braafjes, zo burgerlijk, zo milieubewust.

Er gaat echt niets boven the raw power of a fuel gurgling smoke puffin' 6.0 power stroke diesel engine.
RAW POWAAAH!!


Electrisch kan veul sneller
fs180zondag 6 juni 2010 @ 17:57
quote:
Op zondag 6 juni 2010 16:54 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nou, ik rijd nu een dikke ouwe zuipbak, maar ik heb er geen moeite mee om in zoeen polo 3cylinder bluemotion te stappen en 1 op 30 te knorren. Een Aygo, hmmm, tsja, nogal klein, vooral met mijn lengte, maarja ook die vervoert.
Koop een honda cbx, mag je nog steeds van een 6 in linm genieten, maar dan met voordelen
ellevehC86zondag 6 juni 2010 @ 17:58
quote:
Op zondag 6 juni 2010 17:53 schreef fs180 het volgende:

[..]

RAW POWAAAH!!


Electrisch kan veul sneller


kan me niet schelen of elektrisch harder rijdt
Refragmentalzondag 6 juni 2010 @ 18:02
quote:
Op zondag 6 juni 2010 17:58 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]



kan me niet schelen of elektrisch harder rijdt
Oh, je moet compenseren voor iets?
ellevehC86zondag 6 juni 2010 @ 18:41
quote:
Op zondag 6 juni 2010 18:02 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Oh, je moet compenseren voor iets?
Yup, voor je Ikea meubeltjes in je Vinex huisje en je flatscreentje