abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82354466
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:31 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dan heeft het weinig zin om te stellen of het OV gemiddeld wel of niet duurder is geworden in Arnhem.
Als 2/3 van de bekeken ritten (vanaf centraal station) duurder is met een ov-chipkaart, dan krijg ik de indruk dat het grootste deel van de Arnhemmers duurder uit is. Het staat je vrij een andere lijn te onderzoeken om te zien of die resultaten verschillen.

Als je wilt dat ik het ga uitzoeken, wil ik een lijst met halte-naar-halte-afstanden (per lijn) en tussen welke haltes een zonegrens zit.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 00:48:10 #177
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_82354470
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:45 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Nou dan zijn we allebei triest
Nee hoor, want het enige argument dat jij hebt aangedragen gaat over iets heel anders, niet over de opslag van de gegevens, maar alleen over het gebruik ervan naar de reiziger toe, en is dus geen onderbouwing.
pi_82354475
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:36 schreef Zelva het volgende:

[..]

Bron?

En nee, dat kun je niet afleiden uit het stemresultaat van een motie alleen.
[..]

Dat zeg ik niet, lees eens een keer goed. Het is maar een voorbeeld waarom bepaalde fracties een motie wel of niet kunnen steunen.
Een voorbeeld. Geen feit dus.
Hoe ze precies over die motie dachten is inderdaad niet af te lezen aan die stemming.

Maar als ze die motie hebben afgewezen is toch wel duidelijk dat ze die bewaartermijn niet als een groot probleem zien. Die meerderheid tenminste.
Leaf
  zaterdag 5 juni 2010 @ 00:50:25 #179
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_82354523
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:48 schreef VancouverFan het volgende:


Maar als ze die motie hebben afgewezen is toch wel duidelijk dat ze die bewaartermijn niet als een groot probleem zien. Die meerderheid tenminste.
Nee inderdaad, daar moet ik je gelijk in geven. 76 van de 150 kamerleden vinden het, voorlopig, geen probleem dat persoonlijke gegevens zeven jaar worden opgeslagen.
pi_82354539
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:42 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik wacht nog steeds op antwoord op mijn vraag waarom het dom zou zijn en waarom ik iets anders zou moeten verwachten dan dat het me geld kost.
En ik wacht nog steeds waarom het niet dom is om tegelijk in en uit te checken.
quote:
Maar Vancouverfan kennende komt dat er toch niet.
En jou kennende zul je toch nooit tevreden zijn met welk antwoord ik ook geef.
Dus ik ga me daar niet meer aan wagen
quote:
Goede vergelijking hoor. Niet dus. Als iemand per ongeluk in de verkeerde bus stempelt, en de buschauffeur wil wel een stickertje plakken over de stempel, maar dan alleen als er 17 cent gedokt wordt, accepteert niemand dat als normaal en is het geen kinderziekte.
Leuke draai.
Maar nog steeds vind ik het geen groot probleem als iemand zelf dom bezig is dat die dan 17 cent kwijt is.
Leaf
pi_82354584
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:48 schreef Light het volgende:

[..]

Als 2/3 van de bekeken ritten (vanaf centraal station) duurder is met een ov-chipkaart, dan krijg ik de indruk dat het grootste deel van de Arnhemmers duurder uit is. Het staat je vrij een andere lijn te onderzoeken om te zien of die resultaten verschillen.

Als je wilt dat ik het ga uitzoeken, wil ik een lijst met halte-naar-halte-afstanden (per lijn) en tussen welke haltes een zonegrens zit.
Voor mij hoef je het niet uit te zoeken hoor.
Ik heb zelf een tijd terug een aantal willekeurige routes in Rotterdam, Amsterdam en paar andere steden uitgezocht. Gemiddeld was het goedkoper.
Leaf
  zaterdag 5 juni 2010 @ 00:55:41 #182
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_82354656
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:51 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

En ik wacht nog steeds waarom het niet dom is om tegelijk in en uit te checken.
Is goed, ik vraag het aan de vraagbaak van de ov-chipkaart en aan de vervoerder. Het antwoord zullen we wel ergens in september mogen verwachten en dan zullen we het wel horen of het normaal is of niet.
quote:
En jou kennende zul je toch nooit tevreden zijn met welk antwoord ik ook geef.
Dus ik ga me daar niet meer aan wagen
Je hebt gewoon geen argumenten meer, is het niet?
quote:
Maar nog steeds vind ik het geen groot probleem als iemand zelf dom bezig is dat die dan 17 cent kwijt is.
Nee hoor, die 17 cent ben ik niet kwijt. Die komen desnoods via de rechter terug. Want dat het nooit in rekening gebracht had mogen worden, staat als een paal boven water.
pi_82354728
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:55 schreef Zelva het volgende:

[..]

Is goed, ik vraag het aan de vraagbaak van de ov-chipkaart en aan de vervoerder. Het antwoord zullen we wel ergens in september mogen verwachten en dan zullen we het wel horen of het normaal is of niet.
[..]

Je hebt gewoon geen argumenten meer, is het niet?
Nee. Ik ga mijn argumenten niet aanpassen totdat jij tevreden bent.
Dat is wel het typische aan jou dat jij verwacht dat mensen hun antwoord aan jouw wensen aanpassen.
quote:
Nee hoor, die 17 cent ben ik niet kwijt. Die komen desnoods via de rechter terug. Want dat het nooit in rekening gebracht had mogen worden, staat als een paal boven water.

Bikkel.
Leaf
pi_82354738
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:52 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Voor mij hoef je het niet uit te zoeken hoor.
Ik heb zelf een tijd terug een aantal willekeurige routes in Rotterdam, Amsterdam en paar andere steden uitgezocht. Gemiddeld was het goedkoper.
Zou je een paar voorbeelden kunnen geven?
  zaterdag 5 juni 2010 @ 01:06:06 #185
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_82354917
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:58 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Nee. Ik ga mijn argumenten niet aanpassen totdat jij tevreden bent.
Dat is wel het typische aan jou dat jij verwacht dat mensen hun antwoord aan jouw wensen aanpassen.
[..
Er valt niets aan te passen, want je geeft geen argumenten die over de zaak gaan. Dát is het probleem.
quote:

Bikkel.
Heeft niets met bikkel zijn te maken. Onrechtmatige toe-eigening is gewoon niet toegestaan in Nederland en daar laat ik dan ook niemand mee wegkomen. Als iedereen dat eens zou doen en niet alles voor zoete koek slikken...
pi_82354933
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 09:21 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Wat kon je bij de strippenkaart wel beinvloeden en nu niet
Of en wanneer ik hem kocht, bijvoorbeeld. Dan kon ik hem kopen als ik net mijn inkomen had gekregen en gebruiken als ik arm was.
En 2) een chipkaart kost geld van zichzelf. En 3) ik heb er geen enkel zicht op hoeveel een reis mij kost. Tot nog toe hoor ik vooral verhalen van mensen, ook van hoge pieten in het circuit, dat de verrekeningen niet kloppen. En 4) als er wat mis gaat, kan ik bijna nergens terecht.
Kutsysteem. Ik zou er bijna een auto voor kopen om het te vermijden!

Wat ik niet snap: waarom is de strippenkaart niet gewoon landelijk ingevoerd voor alle vervoerssystemen?
Dat is in de basis bijna hetzelfde als de chipkaart (betalen per afstand), maar voor de burger beter in de hand te houden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_82354977
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:50 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee inderdaad, daar moet ik je gelijk in geven. 76 van de 150 kamerleden vinden het, voorlopig, geen probleem dat persoonlijke gegevens zeven jaar worden opgeslagen.
7 Jaar?
Waar is dat nou in godsnaam voor nodig?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_82357913
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:50 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee inderdaad, daar moet ik je gelijk in geven. 76 van de 150 kamerleden vinden het, voorlopig, geen probleem dat persoonlijke gegevens zeven jaar worden opgeslagen.
Waaruit blijkt dat het om die persoonlijke gegevens gaat?
Heb je daar ook onderbouwing van. Voor zover ik na kan gaan worden de gegevens die 7 jaar worden opgeslagen ontdaan van prive gegevens,
Leaf
pi_82357926
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:58 schreef Light het volgende:

[..]

Zou je een paar voorbeelden kunnen geven?
Ik heb het lijstje niet meer. Maar inderdaad vooral de kortere ritten en ritten die eindigen vlak na een zonegrens zijn goedkoper.
Een voorbeeld wat ik zelf vaak tegenkwam is Duivendrecht - Amsterdam Bijlmer.
Leaf
pi_82357950
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 01:09 schreef Kees22 het volgende:

[..]

7 Jaar?
Waar is dat nou in godsnaam voor nodig?
De OV bedrijven willen o.a. kunnen zien op welke moment het druk was op bepaalde trajecten. Om zo te weten waar extra vervoersmiddelen nodig zijn.
Die gegevens zijn dan wel ontdaan van prive informatie. Dus ze weten alleen dat een persoon X op een bepaald moment heeft gereisd.
Leaf
pi_82358061
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 01:06 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Of en wanneer ik hem kocht, bijvoorbeeld. Dan kon ik hem kopen als ik net mijn inkomen had gekregen en gebruiken als ik arm was.
Dat kan nu ook. Je kunt zelf bepalen wanneer je er saldo op stort.
quote:
En 2) een chipkaart kost geld van zichzelf.
In veel gevallen niet of heel weinig. Er zijn veel aanbiedingen waarbij je de kaart voor niks krijgt. Nu kun je 'm in Amsterdam krijgen voor 1,5 euro. Vaste klanten van de NS krijgen de kaart gratis. En vaak zijn er regionale aanbiedingen rond de invoering van de chipkaart in die regio.
quote:
En 3) ik heb er geen enkel zicht op hoeveel een reis mij kost. Tot nog toe hoor ik vooral verhalen van mensen, ook van hoge pieten in het circuit, dat de verrekeningen niet kloppen.
Welke verrekeningen?
Je kunt op www.ov9292.nl vooraf kijken wat het kost. En mijn ervaring is dat dat wel klopt. Soms zelfs een paar cent goedkoper.
En sowieso zie je bij het uitchecken altijd wat het kost.
quote:
En 4) als er wat mis gaat, kan ik bijna nergens terecht.
Kutsysteem. Ik zou er bijna een auto voor kopen om het te vermijden!
Je kunt terecht bij de klantenservice bij de OV bedrijven of bij de overkoepelende organisatie.

Maar wat gaat er allemaal mis bij jou dan?
Of is het alleen maar angst voor techniek dat er iets mis kan gaan?
quote:
Wat ik niet snap: waarom is de strippenkaart niet gewoon landelijk ingevoerd voor alle vervoerssystemen?
Dat is in de basis bijna hetzelfde als de chipkaart (betalen per afstand), maar voor de burger beter in de hand te houden.
De OV chipkaart is voor de burger ook prima in de hand te houden. En hele strippenkaarten kopen en meteen af gaan stempelen omdat je van Groningen naar Amsterdam wil met de trein is ook niet bepaald handig.
Leaf
  zaterdag 5 juni 2010 @ 10:14:27 #192
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_82358354
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 09:43 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat het om die persoonlijke gegevens gaat?
Heb je daar ook onderbouwing van.

Omdat Aptroot wil dat de persoonlijke gegevens niet meer zeven jaar opgeslagen worden en Eurlings aangeeft dat het helemaal niet zo erg is dat de persoonlijke gegevens zeven jaar opgeslagen worden omdat klanten kunnen aangeven dat ze niet benaderd willen worden aan de hand van de reisgegevens, die desondanks gewoon opgeslagen blijven. Maar dat staat allemaal heel duidelijk hierboven, maar het gaat kennelijk het ene 'oog' in en het andere 'oog' weer uit. Je hebt in ieder geval niets aangedragen waaruit zou blijken dat zowel Aptroot als Eurlings het niet bij het rechte eind hebben.
quote:
Voor zover ik na kan gaan worden de gegevens die 7 jaar worden opgeslagen ontdaan van prive gegevens,
En waar kun je dat dan nagaan? Je hebt nog geen enkel bewijs daarvoor aangedragen. Als jij dat kunt nagaan, geef dan ook even waar je die informatie vandaan haalt, zodat we het allemaal kunnen controleren en blijf niet voortdurend om de zaak heen praten.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 10:16:23 #193
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_82358384
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 09:46 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

De OV bedrijven willen o.a. kunnen zien op welke moment het druk was op bepaalde trajecten. Om zo te weten waar extra vervoersmiddelen nodig zijn.[/quote

Die gegevens zijn dan wel ontdaan van prive informatie. Dus ze weten alleen dat een persoon X op een bepaald moment heeft gereisd.
Niets van geloven dus.
pi_82358727
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 10:14 schreef Zelva het volgende:

[..]

Omdat Aptroot wil dat de persoonlijke gegevens niet meer zeven jaar opgeslagen worden en Eurlings aangeeft dat het helemaal niet zo erg is dat de persoonlijke gegevens zeven jaar opgeslagen worden omdat klanten kunnen aangeven dat ze niet benaderd willen worden aan de hand van de reisgegevens, die desondanks gewoon opgeslagen blijven. Maar dat staat allemaal heel duidelijk hierboven, maar het gaat kennelijk het ene 'oog' in en het andere 'oog' weer uit. Je hebt in ieder geval niets aangedragen waaruit zou blijken dat zowel Aptroot als Eurlings het niet bij het rechte eind hebben.
In het artikel wat jij gebruikt wordt alleen maar gesproken over reisgegevens en reisbewegingen. Dus niet over persoonlijke gegevens die worden opgeslagen. Dat maak jij er zelf van.
Ook in andere artikelen is niets te vinden over het 7 jaar opslaan van prive gegevens.

Dus nogmaals, waaruit blijkt dat die persoonlijke gegevens 7 jaar worden opgeslagen?
quote:
En waar kun je dat dan nagaan? Je hebt nog geen enkel bewijs daarvoor aangedragen. Als jij dat kunt nagaan, geef dan ook even waar je die informatie vandaan haalt, zodat we het allemaal kunnen controleren en blijf niet voortdurend om de zaak heen praten.
Dat bewijs heb ik jou al regelmatig laten zien, de afspraken die met het CBP zijn gemaakt. Gister ook nog een link gegevens naar die afspraken.
Dat jij dat niet onthoud en telkens weer met hetzelfde gezeur komt zegt meer over jou dan over mijn "om de zaak heen praten".
quote:
De minister werd daarover destijds kritisch aan de tand gevoeld door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). De invoering van de ov-chipkaart is ook gecontroleerd door het CBP en de organisatie ging akkoord met de werkwijze. Volgens Eurlings is dat een duidelijk teken.
http://www.depers.nl/binn(...)art-gewaarborgd.html
Leaf
pi_82358888
epubliceerd: Maandag 25 januari 2010
Auteur: Brenno de Winter

Kamerleden reageren boos nu blijkt dat langdurige opslag van reisgegevens van abonnees niet was voorzien door het CBP. “Ronduit belachelijk” zegt de VVD. Bits of Freedom wil de kaart op de schop.

Dat wordt duidelijk uit een rondgang van Webwereld langs politieke partijen en Bits of Freedom om een reactie te krijgen op het nieuws dat klanten niet onder prijsdruk privacy hoeven op te geven bij de OV-chipkaart. De politiek eist opheldering.
'Ronduit belachelijk'

“Dit is ronduit belachelijk. Zo is het mij ook nooit verteld”, briest VVD-kamerlid Charlie Aptroot tegenover Webwereld. Hij ergert zich al langer aan de drang om alles maar te registreren. Nu blijkt dat het OV-chipsysteem bijhoudt waar Nederlanders zich bevinden, terwijl dat voor betalingsdoeleinden niet nodig is, is de grens bereikt. “Kijk, dat je reisgegevens 1 tot 2 maanden bewaart voor de financiële afwikkeling is logisch, maar daar is bij abonnementen geen sprake van.”

Aptroot zegt zich van harte aan te sluiten bij zijn SP-collega Emile Roemer, die van plan is vragen aan de staatssecretaris te stellen. “Mocht dat niet duidelijk worden dan moet er in een debat maar opheldering komen”, vertelt hij aan Webwereld. Beide politici zeggen ook niet in te zien, waarom die informatie zeven jaar bewaard moet blijven.
Onduidelijkheid troef

“Ik wist niet dat dit zo was”, zegt CDA-kamerlid Jan Mastwijk. Hij wil nu vooral weten of het juridisch wel mogelijk is om mensen met een abonnement te bekeuren. Ook hem stond dit beleid niet voor ogen toen hij zich achter de OV-chipkaart schaarde.

Voor hem moet duidelijk worden of daarbij eventuele verdeling van abonnementsgelden een rol gaan spelen. Dit blijkt overigens niet uit documenten en ook Mastwijk zegt daar niet eerder iets over gehoord te hebben. Ook hij wil over deze opslag van gegevens vragen aan de staatssecretaris stellen.
Big Brother

“Kijk dit gaat natuurlijk veel te ver”, legt Roemer uit. “Om die chipkaart te gebruiken, hoef je abonnementshouders echt niet op naam te registreren. Dit is echt onnodig opslaan van gegevens, ofwel Big Brother is watching you.”

De digitale burgerrechtebeweging Bits of Freedom heeft dezelfde bezwaren. "Ook abonnementshouders snappen niet waarom hun reisgegevens precies worden bijgehouden, en vragen zich af of dit wel mag”, vertelt directeur Ot van Dalen. “Die twijfel is terecht. Die registratie is niet alleen onnodig, maar uit de stukken blijkt dat dit ook in strijd is met eerder door het CBP gestelde eisen.”
Jaarkaart geweigerd

Kamerleden kunnen een eerste klas OV-jaarkaart krijgen, maar Aptroot heeft voor de eer bedankt. “Ik heb een blanco OV-chipkaart waarmee ik reis”, legt hij uit. Voor hem is het een principiële kwestie dat niet wordt geregistreerd waar hij allemaal reist. Daarom verzet hij zich ook fel tegen de kilometerprijs voor automobilisten. Ook het bewaren van de OV-reisgegevens voor zeven jaar bestempelt hij als “compleet belachelijk”.

Voor Bits of Freedom is het tijd een heroverweging op het systeem uit te voeren, stelt Van Dalen: “Het is niet acceptabel dat de maatschappelijke onrust over dit dossier continu wordt genegeerd. Dit is nog een reden om de OV-chipkaart grondig op de schop te nemen.”

PvdA-kamerlid Roefs reageerde niet op een verzoek om commentaar.
pi_82358935
[
Is je privacy wel gewaarborgd bij de ov-chipkaart?

Is je privacy wel gewaarborgd bij de ov-chipkaart? © FOTO ANP

* print
* stuur artikel door

Op verzoek van vijf rechtenstudenten onderzoekt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) de opslag van reisgegevens van de ov-chipkaart. Anke Verhoeven (24) is één van hen.

Waarom vinden jullie die opslag een probleem?

„Onze privacy wordt door de ov-chipkaart geschonden. Ik heb een chip waarmee ik doordeweeks gratis kan reizen, waarom zou ik dan moeten inchecken? Technisch is het mogelijk dat de poortjes bij het openbaar vervoer open gaan zonder dat mijn gegevens worden bewaard. Ze worden door de vervoerbedrijven voor zeven jaar opgeslagen. Wij zijn ook niet blij met de voorwaarden waaronder dit gebeurt. Er wordt bijvoorbeeld niet uitgesloten dat ze onze gegevens gaan gebruiken voor directe reclame. Ik zie al een folder in mijn bus vallen van de Burger King, omdat ze door mijn reisgegevens weten dat ik daar elke vrijdag langskom.”

Waarom is het opslaan van reisgegevens zo erg als je niets te verbergen hebt?

„Ik heb niks te verbergen, maar dat is nog geen reden om mijn gegevens te gebruiken. Privacy is iets ongrijpbaars. Het is een onderbuikgevoel. Het is een beetje hetzelfde als begluurd worden in je eigen huis. Ik word er niet direct door geschaad, maar het is wel onprettig. Je hoort wel eens de reactie: dan koop je toch gewoon een kaartje? Maar studenten hebben toch niet voor niets het recht om gratis te reizen? Kaartjes kopen kunnen we ons niet veroorloven.”

Wat willen jullie bereiken met het verzoek aan het CBP?

„Het liefste zouden wij zien dat er geen gegevens worden opgeslagen. Al begrijp ik ook dat het handig kan zijn. Ze willen er ook de dienstverlening mee verbeteren, bijvoorbeeld meer treinen laten rijden als ze zien dat trajecten erg druk zijn. Wij willen de ov-chip daarom helemaal niet tegenhouden. Wij willen alleen dat het CBP uitspraken doet over de voorwaarden waaronder reisgegevens bewaard mogen worden. Er zijn alternatieven. Zo zouden ze mijn gegevens ook gescheiden kunnen opslaan, door mijn persoongegevens niet te koppelen aan mijn reisgegevens.”

Zijn er meer studenten die zich hier zorgen over maken, of zijn jullie de enige?

„Veel studenten zijn zich niet bewust van het feit dat het zo ver gaat. Een studenten ov-chipkaart staat altijd op naam. We kunnen dus niet anoniem reizen. Als ik medestudenten uitleg onder welke voorwaarden hun gegevens opgeslagen worden, schrikken de meesten daar wel van.”

Sinds afgelopen dinsdag is de oude ov-jaarkaart niet meer geldig, maar mag je alleen nog met een ov-chipkaart reizen. Hoe doe je dat?

„Ik check toch maar in, want ik kan me niet veroorloven om een boete van 35 euro te riskeren. Maar elke keer als ik dat bliepje hoor, denk ik: daar gaan mijn gegevens.”

© Trouw 2010,
pi_82359064
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 00:48 schreef Light het volgende:

[..]

Als 2/3 van de bekeken ritten (vanaf centraal station) duurder is met een ov-chipkaart, dan krijg ik de indruk dat het grootste deel van de Arnhemmers duurder uit is. Het staat je vrij een andere lijn te onderzoeken om te zien of die resultaten verschillen.

Als je wilt dat ik het ga uitzoeken, wil ik een lijst met halte-naar-halte-afstanden (per lijn) en tussen welke haltes een zonegrens zit.
SP heeft al 2000 ritten onderzocht en die bleken 22% duurder te zijn in regio Arnhem
pi_82359130
al in het vorige topic langsgekomen, maar VancouverFan leest nooit reacties van anderen
TransLink slaat jullie gegevens op

Diverse vervoersbedrijven, zoals het Amsterdamse GVB en de Rotterdamse RET, verplichten nu ook studenten en mensen met een abonnement altijd in- en uit te checken. Ook als dat technisch niet nodig is, zoals bijvoorbeeld in bus of tram. Wie dat niet doet, krijgt ondanks zijn vast reisrecht toch een bekeuring van ¤35.

Broekema vertelt dat de vervoersbedrijven deze aanpak (het verplicht op naam in- en uitchecken) nooit aan het CBP hebben duidelijk gemaakt en dat dit ook niet werd gemeld. Dergelijke plannen zouden op verzet stuiten, omdat er geen noodzaak is om registratie op naam te doen. Bij een controle is namelijk prima vast te stellen of iemand legaal reist. Mocht dat niet zo zijn dan kan alsnog aan zwartrijders een bekeuring worden uitgedeeld. “Dit komt namelijk neer op hetzelfde bezwaar”, vertelt hij. “Er is geen grond voor de bedrijfsvoering om gepersonaliseerde opslag te doen.”
Registratie overbodig en gevaarlijk

“Voor het dwingend inloggen van abonnementhouders en studenten, waarvan de rechtmatigheid van het reizen in de trein/tram/bus/metro wordt gecontroleerd, is een volstrekt onlogische en overbodige vastlegging”, legt Broekema verder uit. “Deze handeling voegt geen controle toe. Ook als er poortjes zijn hoeft de kaart alleen maar de poort open te maken en niet het transport te registreren.”

Dat hij destijds zich expliciet over het niet registreren onder prijsdruk uitliet is volgens hem ook niet zonder reden: “Niet alleen is de grootschalige en langdurige opslag van gegevens onrechtmatig, het is een enorm risico voor de individuele reiziger omdat niet aantoonbaar is dat op dergelijke gegevensverzamelingen niet kan worden ingebroken.”

Het is onduidelijk waarom het CBP het niet heeft opgepikt, want de eisen zelf zijn niet komen te vervallen

Het CBP heeft afspraken met de vervoersbedrijven gemaakt, maar nog steeds niet met gegevensverwerker Trans Link Systems
pi_82359850
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 09:44 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik heb het lijstje niet meer. Maar inderdaad vooral de kortere ritten en ritten die eindigen vlak na een zonegrens zijn goedkoper.
Daarom ben ik ook niet op zoek gegaan naar de rit met het grootste voordeel maar heb ik een punt ongeveer halverwege de lijn genomen en voor iedere halte op die route de prijs vanaf het centrale punt naar die halte bepaald. En dan van al die ritten weer het gemiddelde genomen. Daarmee filter je de extremen er wel uit. Ander voordeel met een centraal station als centraal punt is dat een station meestal redelijk in het midden van een zone ligt en je dus niet meteen met een zonegrens te maken hebt.
quote:
Een voorbeeld wat ik zelf vaak tegenkwam is Duivendrecht - Amsterdam Bijlmer.
True, die rit is aanzienlijk goedkoper geworden.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 11:30:06 #200
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_82359993
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 10:47 schreef macca728 het volgende:

[..]

SP heeft al 2000 ritten onderzocht en die bleken 22% duurder te zijn in regio Arnhem
Ach rot toch op, dat zijn voorbeelden of situaties die niet met de werkelijkheid stroken, de chipkaart is gewoon goedkoper.
Wat zeg je, of ik dat kan bewijzen?
Nee hoor, dat is mijn mening, en die is heiliger dan wat dan ook. Plus, omdat het mijn mening is, hoef ik ook geen bewijs of onderbouwing aan te dragen. Niet dat dat nodig is, want ik heb toch gelijk en jullie niet, stelletje negatievelingen en zeurkousen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')