abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82387076
quote:
Op zondag 6 juni 2010 10:22 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Geen idee wat de NS bijhoud nu. Maar wat ze (TLS) met de chipkaart bijhouden moet 7 jaar bewaard worden van de belastingdienst.
Want die gegevens moeten zolang beschikbaar blijven voor declaratiedoeleinde bij bedrijven. Juist heel wat makkerlijker dan al die bonnetjes
Leuk dat het moet voor de declaratie doeleinden van bedrijven, ik kan mijn prive reizen toch nergens declareren, dan wil ik aan kunnen geven dat mijn prive-reizen niet bewaard hoeven te worden. En reis ik voor de zaak koop ik wel een anonieme wegwerpkaart. Belastingdienst blij, privacy van de burgers beschermd, tls blij dat ze niet zoveel hoeven bij te huoden (minder administatie) iedereen blij.
pi_82387091
quote:
Op zondag 6 juni 2010 10:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Eindhoven , amsterdam rotterdam en utrecht zijn voor jou de maatstaf om te stellen dat zones in grote steden over het algemeen kleiner zijn. Ik laat hier een kaartje zien waarop duidelijk te zien is dat de zone's bij tilburg en den bosch groot zijn, ik kan nog wel verder zoeken en dan zullen we meer van zulke grote ov-zones vinden bij de steden die minder dan 200.000 inwonres hebben. Die steden benoem jij bij je grote steden dat daar kleine zones zouden zijn en daarom de ov-chipkaart niet duurder zou zijn. Dat klopt gewoon totaal niet wat je hier zit te beweren. Ook kom je zelf niet met bewijzen maar zuig je gewoon dingen uit de duim. Komen vervolgens mensen met bewijzen dan is er altijd wel weer iets wat niet klopt, of we anders zouden moeten zien.
Dat het totaal niet klopt is onzin.

Want in grote steden als Amsterdam, Utrecht en EIndhoven zijn de zones wel degelijk kleiner. Je geeft het zelf al aan in je kaartje. Vergelijk de centrum zone van Eindhoven eens met die van Tilburg.

Ik zal mijn stelling wel even aanpassen: In veel van de grote steden zijn de zones kleiner dan in andere steden.
Zo goed

En die stelling is niet bedoeld om te zeggen dat de OV chipkaart wel of niet duurder zou zijn, maar om aan te geven dat het moeilijk te zeggen is of de OV chipkaart wel of niet duurder is.
En daar waren we het toch al over eens, dus ik snap niet waarom je zo lang doorgaat hierover...
Leaf
pi_82387124
quote:
Op zondag 6 juni 2010 10:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Leuk dat het moet voor de declaratie doeleinden van bedrijven, ik kan mijn prive reizen toch nergens declareren, dan wil ik aan kunnen geven dat mijn prive-reizen niet bewaard hoeven te worden. En reis ik voor de zaak koop ik wel een anonieme wegwerpkaart. Belastingdienst blij, privacy van de burgers beschermd, tls blij dat ze niet zoveel hoeven bij te huoden (minder administatie) iedereen blij.
Er zijn mensen die geen moeite hebben met de opslag van hun reisgegevens. Ik zou niet weten waarom een compleet systeem en regelgeving aangepast moet worden omdat er een paar hardnekkige privacy zeikerds zijn.
Leaf
pi_82387311
quote:
Op zondag 6 juni 2010 01:38 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

De NS bestaat al 70 jaar. RET bestaat 80 jaar, het GVB stamt uit 1900.

Dus vertel eens, waarom zouden die bedrijven er rekening mee moeten houden dat ze over 10 jaar niet meer bestaan?
Het Hoofdrailnet wordt in 2015 openbaar aanbesteed. Het overgrote deel van de rest van het railnet is al aanbesteed. Er zijn een paar trajecten die nog niet zijn aanbesteed en waar NS nog rijdt. Het hele gebied waar GVB rijdt, wordt per 2012 aanbesteed. De consessie voor het busvervoer in Rotterdam loopt tot december 2011. Als het daarna openbaar wordt aanbesteed, is er geen garantie dat de RET het houdt.

In de rest van Nederland is het busvervoer al jaren aanbesteed. Connexxion heeft een deel van de consessies maar rijdt niet overal. Na afloop van een consessie wordt het gebied opnieuw aanbesteed, waarbij het kan overgaan naar een andere vervoerder.
pi_82387333
quote:
Op zondag 6 juni 2010 11:00 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Er zijn mensen die geen moeite hebben met de opslag van hun reisgegevens. Ik zou niet weten waarom een compleet systeem en regelgeving aangepast moet worden omdat er een paar hardnekkige privacy zeikerds zijn.
Er zijn ook mensen die geen moeite hebben om de hele dag met een honkbalknuppel in hun reet rond te lopen. Dat is toch nog geen gelegitimeerde reden om te zeggen dat iedereen maar met een honkbalknuppel in zijn reet moet gaan rondlopen.

Welke regelgeving? Zelfs de belastingdienst geeft aan dat die lange opslag van private gegevens totaal niet noodzakelijk is. De door TLS en de OV bedrijven zelf bedacht regeltjes ja.
pi_82387552
quote:
Op zondag 6 juni 2010 10:06 schreef Basp1 het volgende:

En over strippenkaarten en reisbewegingen hoeven we helemaal niet na te denken, want jullie weten het niet, maar in elke bus zit een geheime camera die elke keer dat de gestript wordt een afdruk maakt en al die gegevens worden dan weer verwerkt en opgeslagen. Die administratie is de reden dat het ov zo duur is.
Dan zou het met een ov-chipkaart toch veel goedkoper moeten worden?
  zondag 6 juni 2010 @ 12:08:08 #257
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_82388979
Wat een heerlijke ervaringen in zo'n eerste week in Zaanstad.

Al twee dagen op rij dat ik niet kan uitchecken bij het uitstappen op mijn halte. Allerlei vage erroren op dat ding.. eerste keer gevraagd of die chauffeur er wat aan kon doen, dat kon dus, maar ik moest wel een minuut of 5 wachten tot alles weer helemaal opnieuw was gestart (ofzo, weet ik veel.) Vandaag dus weer het zelfde en die chaufeur zei dat ie er weinig aan kon doen en dat ik dan zo'n formulier moet halen van de website. Waarom moet ik daarbij ook een print maken van mijn laatste tien transacties doen en moet ik daarvoor weer naar een metrostation of zo'n Verkoop- en Informatiepunt.... daar valt de lokale sigaarboer niet onder neem ik aan? Dus dat kost me ook geld...
pi_82404723
quote:
Op zondag 6 juni 2010 11:09 schreef Light het volgende:

[..]

Het Hoofdrailnet wordt in 2015 openbaar aanbesteed. Het overgrote deel van de rest van het railnet is al aanbesteed. Er zijn een paar trajecten die nog niet zijn aanbesteed en waar NS nog rijdt. Het hele gebied waar GVB rijdt, wordt per 2012 aanbesteed. De consessie voor het busvervoer in Rotterdam loopt tot december 2011. Als het daarna openbaar wordt aanbesteed, is er geen garantie dat de RET het houdt.

In de rest van Nederland is het busvervoer al jaren aanbesteed. Connexxion heeft een deel van de consessies maar rijdt niet overal. Na afloop van een consessie wordt het gebied opnieuw aanbesteed, waarbij het kan overgaan naar een andere vervoerder.
Dus nogmaals, aangezien de OV bedrijven geen garantie hebben dat ze over 7 jaar nog een OV bedrijf zijn, moeten ze maar niet vooruit kijken?
Is dat jouw mening?
Leaf
pi_82404860
quote:
Op zondag 6 juni 2010 11:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die geen moeite hebben om de hele dag met een honkbalknuppel in hun reet rond te lopen. Dat is toch nog geen gelegitimeerde reden om te zeggen dat iedereen maar met een honkbalknuppel in zijn reet moet gaan rondlopen.

Welke regelgeving? Zelfs de belastingdienst geeft aan dat die lange opslag van private gegevens totaal niet noodzakelijk is. De door TLS en de OV bedrijven zelf bedacht regeltjes ja.
Dan spreekt de belastingdienst zichzelf tegen. Op internet staat duidelijk te lezen dat de financiele administratie 7 jaar bewaard moet worden. Dat is blijkbaar wettelijk zo geregeld.

Logisch dat de OV bedrijven en Eurlings die termijn dan hanteren.
Als het voor de belastingdienst niet hoeft, moeten ze daar maar eens wat duidelijkheid over geven.

En ik denk dat er net zo veel mensen graag met een honkbal knuppel in hun reet lopen als er mensen zijn die echt moeite hebben met de privacy in combinatie met de OV chipkaart. Dus ik zou niet weten waarom wetten en regels aangepast moeten worden aan die zeer kleine minderheid.
Leaf
pi_82405575
quote:
Op zondag 6 juni 2010 12:08 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Wat een heerlijke ervaringen in zo'n eerste week in Zaanstad.

Al twee dagen op rij dat ik niet kan uitchecken bij het uitstappen op mijn halte. Allerlei vage erroren op dat ding.. eerste keer gevraagd of die chauffeur er wat aan kon doen, dat kon dus, maar ik moest wel een minuut of 5 wachten tot alles weer helemaal opnieuw was gestart (ofzo, weet ik veel.) Vandaag dus weer het zelfde en die chaufeur zei dat ie er weinig aan kon doen en dat ik dan zo'n formulier moet halen van de website. Waarom moet ik daarbij ook een print maken van mijn laatste tien transacties doen en moet ik daarvoor weer naar een metrostation of zo'n Verkoop- en Informatiepunt.... daar valt de lokale sigaarboer niet onder neem ik aan? Dus dat kost me ook geld...
Vervelend. Maar ik mag het waarschijnlijk niet zeggen, ik zou als die palen er net staan geen gebruik maken van die OV chipkaart
Laat ze eerst maar een paar weken warmdraaien.

En de OV bedrijven willen weten of jij wel op het moment van storing in die bus zat. Dus moeten ze zien waar je in bent gestapt. Je kunt dat overzicht ook online uitdraaien en meesturen. Dan hoef je niet naar een verkoop automaat.
Leaf
pi_82407467
quote:
Op zondag 6 juni 2010 17:55 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dus nogmaals, aangezien de OV bedrijven geen garantie hebben dat ze over 7 jaar nog een OV bedrijf zijn, moeten ze maar niet vooruit kijken?
Is dat jouw mening?
Nee, dat zeg ik niet. Ik vraag me alleen af wat het nut is om alles 7 jaar te bewaren als het na afloop van de consessie toch allemaal de prullenbak in mag.

Misschien rijdt RET vanaf 2012 wel in Amsterdam in GVB in Rotterdam.
pi_82408259
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:06 schreef Light het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet. Ik vraag me alleen af wat het nut is om alles 7 jaar te bewaren als het na afloop van de consessie toch allemaal de prullenbak in mag.

Misschien rijdt RET vanaf 2012 wel in Amsterdam in GVB in Rotterdam.
Tja, als je je bij alles af gaat vragen of het op lange termijn nut heeft, dan zul je uiteindelijk weinig nieuwe dingen doen...
Leaf
pi_82412867
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:24 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Tja, als je je bij alles af gaat vragen of het op lange termijn nut heeft, dan zul je uiteindelijk weinig nieuwe dingen doen...
Ja. Was een goed idee, die aanbestedingen bij het openbaar vervoer.
  Eindredactie Games zondag 6 juni 2010 @ 23:48:56 #264
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_82424986
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:24 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Tja, als je je bij alles af gaat vragen of het op lange termijn nut heeft, dan zul je uiteindelijk weinig nieuwe dingen doen...
Je mag bij dit soort projecten toch wel 20 jaar voorruit plannen
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_82425098
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:24 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Tja, als je je bij alles af gaat vragen of het op lange termijn nut heeft, dan zul je uiteindelijk weinig nieuwe dingen doen...
Bij ieder fatsoenlijk project (groot of klein) wordt onderzocht wat het het effect is op lange termijn. Maar bij zo'n grootschalig, ingrijpend project (van de overheid nota bene), waar ongelooflijk veel geld en banen mee gemoeid gaan, mag je er hoop ik toch wel van uitgaan dat dit onderzocht is.
Me dunkt, zeg.
  zondag 6 juni 2010 @ 23:54:24 #266
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_82425210
quote:
Op zondag 6 juni 2010 17:58 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dan spreekt de belastingdienst zichzelf tegen. Op internet staat duidelijk te lezen dat de financiele administratie 7 jaar bewaard moet worden. Dat is blijkbaar wettelijk zo geregeld.
In een niet zo verre post geleden was er een klein doch belangrijk verschil: de werkgever moet de bewijzen bewaren. Dus niet de werknemer, en ook niet het vervoersbewijs. Dat dat in de praktijk hetzelfde kan zijn is een ander verhaal.
En opzoeken kan je vergeten, dat doe je zelf alleen al het je uitkomt dus sop het je maar lekker op.
quote:
En ik denk dat er net zo veel mensen graag met een honkbal knuppel in hun reet lopen als er mensen zijn die echt moeite hebben met de privacy in combinatie met de OV chipkaart. Dus ik zou niet weten waarom wetten en regels aangepast moeten worden aan die zeer kleine minderheid.
Dat jij dat niet weet was al lang duidelijk, maar boeit verder geen hond.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_82425257
quote:
Op zondag 6 juni 2010 18:17 schreef VancouverFan het volgende:


En de OV bedrijven willen weten of jij wel op het moment van storing in die bus zat. Dus moeten ze zien waar je in bent gestapt. Je kunt dat overzicht ook online uitdraaien en meesturen. Dan hoef je niet naar een verkoop automaat.
Als jij het online kan zien, waarom zouden de bedrijven die zelf die gegevens ook bewaren het dan niet kunnen zien of te wel waarom nog die extra uitdraai maken?
pi_82425626
quote:
Op zondag 6 juni 2010 17:58 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dan spreekt de belastingdienst zichzelf tegen. Op internet staat duidelijk te lezen dat de financiele administratie 7 jaar bewaard moet worden. Dat is blijkbaar wettelijk zo geregeld.

Logisch dat de OV bedrijven en Eurlings die termijn dan hanteren.
Als het voor de belastingdienst niet hoeft, moeten ze daar maar eens wat duidelijkheid over geven.

En ik denk dat er net zo veel mensen graag met een honkbal knuppel in hun reet lopen als er mensen zijn die echt moeite hebben met de privacy in combinatie met de OV chipkaart. Dus ik zou niet weten waarom wetten en regels aangepast moeten worden aan die zeer kleine minderheid.
Merkwaardig.
Wij als winkel moeten onze administratie 7 jaar (of 10 jaar, maakt eigenlijk niet uit) bewaren als bewijs. Maar de kassastroken verbleken al na een paar jaar en zijn dan dus geen bewijs meer. En we hoeven alleen aan het eind van de dag de kassa op te maken.
We hoeven niet van elke klant zijn precieze besteding en het tijdstip daarvan vast te leggen en te bewaren.
En voor ons eigen nut: als we de eventuele analyse daarvan niet binnen een jaar ter beschikking hebben, is die volstrekt waardeloos. Dus daarvoor hoeven we ook die gegevens niet te bewaren.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_82426525
quote:
Op zondag 6 juni 2010 23:51 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Bij ieder fatsoenlijk project (groot of klein) wordt onderzocht wat het het effect is op lange termijn. Maar bij zo'n grootschalig, ingrijpend project (van de overheid nota bene), waar ongelooflijk veel geld en banen mee gemoeid gaan, mag je er hoop ik toch wel van uitgaan dat dit onderzocht is.
Me dunkt, zeg.
Tja, volgens Light heeft het weinig zin om vooruit te denken. Want het kan zomaar zijn dat je bedrijf niet meer bestaat over 10 jaar.
Leaf
pi_82426625
quote:
Op zondag 6 juni 2010 23:54 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

In een niet zo verre post geleden was er een klein doch belangrijk verschil: de werkgever moet de bewijzen bewaren. Dus niet de werknemer, en ook niet het vervoersbewijs. Dat dat in de praktijk hetzelfde kan zijn is een ander verhaal.
En opzoeken kan je vergeten, dat doe je zelf alleen al het je uitkomt dus sop het je maar lekker op.
Wat moet er dan wel bewaard worden als het vervoersbewijs niet bewaard hoeft te worden?

En verklaar jij anders eens even waar die 7 jaar vandaan komt. Ik ben wel benieuwd hoe dat dan wel zit. Waarom heeft TLS bedacht dat het 7 jaar moet zijn en geen 10...
quote:
Dat jij dat niet weet was al lang duidelijk, maar boeit verder geen hond.
Wat fijn dat je dat dan toch nog even uitlegt
Leaf
pi_82426641
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:37 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Tja, volgens Light heeft het weinig zin om vooruit te denken. Want het kan zomaar zijn dat je bedrijf niet meer bestaat over 10 jaar.
Jij leest ook alleen maar wat je wilt lezen.
pi_82426656
quote:
Op zondag 6 juni 2010 23:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als jij het online kan zien, waarom zouden de bedrijven die zelf die gegevens ook bewaren het dan niet kunnen zien of te wel waarom nog die extra uitdraai maken?
Omdat mensen als jij dan weer beginnen te zeuren dat de OV bedrijven niet in jouw gegevens mogen snuffelen zonder jouw toestemming.
Leaf
pi_82426668
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:37 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Tja, volgens Light heeft het weinig zin om vooruit te denken. Want het kan zomaar zijn dat je bedrijf niet meer bestaat over 10 jaar.
Slap, drogreden.
Even opnieuw!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_82426684
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:41 schreef Light het volgende:

[..]

Jij leest ook alleen maar wat je wilt lezen.
Hey jij hebt er zelf een issue van gemaakt door te beginnen dat het over zoveel jaar een ander bedrijf kan zijn.
Leaf
pi_82426761
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Merkwaardig.
Wij als winkel moeten onze administratie 7 jaar (of 10 jaar, maakt eigenlijk niet uit) bewaren als bewijs. Maar de kassastroken verbleken al na een paar jaar en zijn dan dus geen bewijs meer. En we hoeven alleen aan het eind van de dag de kassa op te maken.
We hoeven niet van elke klant zijn precieze besteding en het tijdstip daarvan vast te leggen en te bewaren.
En voor ons eigen nut: als we de eventuele analyse daarvan niet binnen een jaar ter beschikking hebben, is die volstrekt waardeloos. Dus daarvoor hoeven we ook die gegevens niet te bewaren.
Misschien moet je dan voor de zekerheid voor andere kassastroken zorgen. Voor het geval de belastingdienst langskomt een keer.
Er zijn ook zat winkels waar wel dingen op naam worden verkocht. Maar vaak ook niet.

Zo hebben de OV bedrijven klanten waar ze wel op naam verkopen en klanten waarbij ze niet op naam verkopen (anonieme chipkaarten).
Leaf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')