abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82305126
Je zou toch denken dat tegenwoordig en na zo'n ongeveer 70,60 jaar men nu wel weet over de Indo's,de Molukkers en de Indonesiërs uit het voormalig Nederlands-Indië.Dat is jammer genoeg niet zo.
Eigenlijk ook wel vreemd....

Wat ik ook vaak hoor is dat de term Indo vaak gebruikt wordt voor Indonesiër,als een soort afkorting.En dat klopt helemaal niet.
De oorspronkelijke term Indo is echt van Indo-europeaan,daar mee wordt bedoeld de Indische-Nederlanders of de Nederlanders met gemengd bloed/de mengelingen.
En het is ook niet een verzamelnaam voor iedereen uit Indonesië,inclusief de Molukkers.Niet vroeger en ook niet nu.

Wat wel een verzamelnaam is of vroeger voor mensen uit Nederlands-Indië die hier aankwamen,is Indische-Nederlander.Daarmee werd vroeger de blanke Nederlanders de gemengde Nederlanders/Indo's en ook Indonesiërs die verbonden zijn met Nederland mee bedoeld.(Ik geloof niet de molukkers)

Wat ook niet kan is iedereen uit Nederlands-Indië op één hoop gooien.Dus de Indo's,Molukkers en ook de Indonesiërs.De achtergrond,cultuur,culturele indentiteit en afkomst is verschillend.Ze komen oorspronkelijk allemaal uit de regio of uit eilandengroep maar zijn niet exact hetzelfde.

De Molukkers en Indonesiërs hebben een Molukse en Indonesische culturele indentiteit.De Indo's/mengelingen hebben dat niet,niet op dezelfde manier als die soort groepen.
De Indo's hebben een Nederlandse culturele indentiteit of een Nederlandse Eur-aziatische/Indische-Nederlandse.En niet een echte Indonesische wat veel mensen denken.De oorspronkelijke cultuur die hier meekwam met de Indo's was een NL/Eur-aziatische en niet een echte Aziatische/Indonesische.

Hun achtergrond en afkomst is Nederlands of Indisch-Nederlands.De Indo's hadden in het algemene de Nederlandse status(op papier) en waren Nederlander of Nederlandse staatsburger.De Indonesiërs waren dat niet.Zelfs de Molukkers waren qua status Europees(vanwege hun werkverband/in dienst), boven de andere inheemse bevolkingsgroepen maar waren geen Nederlanders.

Na de jaren 50 of 60 werden de Indo-europeanen/Indo's die niet weg konden gaan om wat voor reden ook, gedwongen of op gewezen om te assimileren in de Indonesische samenleving.

Er is nog veel meer om over schrijven.......misschien later.

[ Bericht 0% gewijzigd door Noordin op 03-06-2010 22:25:26 ]
  † In Memoriam † donderdag 3 juni 2010 @ 22:27:47 #2
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_82306267
Goede OP.
Molukkers Indo's of Indonesiers noemen is de meest groffe belediging.
Misschien dat je nog iets meer info kunt toevoegen?
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
  donderdag 3 juni 2010 @ 22:33:30 #3
279726 Robijn48
Music was my first love
pi_82306664
Interessant topic, tvp
Leef en Laten Leven
pi_82313587
Ok dus er zijn amboesh, djampa's en halve belanda's die weer niet allemaal bangsa van elkaar zijn?
Beetje ingewikkeld allemaal.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_82331876
Indo's is een nickname...net zoals aussies, ossies, wessies,
De naam is Indische Nederlanders... en als je dat weet dan is in een keer de culturele identiteit gezegd.
Nederlands met Indisch (Indische archipel, heet nu Indonesische archipel)... Gemengde identiteit door een gemengde afkomst wbt voorouders en culturele ontwikkeling.
http://www.temanteman.nl/indisch.htm

Nu is het geen belediging om ten onrechte Molukker, Indonesiër of Indisch genoemd te worden .
Het is wel irritant dat mensen in Nederland na 400 jaar die groepen niet kennen of de verschillen niet weten.. Het voelt aan alsof mensen soms laks zijn in dat benoemen.
Onwetendheid over de Nederlandse geschiedenis ? Of niet beter willen weten/ kunnen weten : het is allemaal één pot nat ,...die allochtonen ? Of toch ook weer door onwetendheid mensen snel indelen in het hokje Indonesiër ? resp. indo ?

[ Bericht 27% gewijzigd door Bluesdude op 04-06-2010 16:00:05 ]
pi_82343565
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:27 schreef Ratelslangetje het volgende:
Goede OP.
Molukkers Indo's of Indonesiers noemen is de meest groffe belediging.
Misschien dat je nog iets meer info kunt toevoegen?
Het is begrijpelijk dat waneer je een Molukker een Indonesiër zou noemen dat als een belediging kan worden ervaren.Dit is vanwege de geschiedenis,hun achtergrond,cultuur,enz.Maar Indo?Dat zou toch niet zo grof moeten zijn.Niet leuk,dat wel.Ik weet niet of de jonge generatie nog weet wat Indo of Indische/Indische-Nederlander betekent, maar de oudere generaties zou daarmee wel bekend mee moeten zijn.

Robijn48,
quote:
Interessant topic
Ja.Het is ook niet echt een makkelijk onderwerp.
  † In Memoriam † vrijdag 4 juni 2010 @ 22:08:36 #7
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_82347307
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:40 schreef Bluesdude het volgende:

Onwetendheid over de Nederlandse geschiedenis ? Of niet beter willen weten/ kunnen weten : het is allemaal één pot nat ,...die allochtonen ?
Nee, het totaal negeren van deze geschiedenis. Het enige dat telt is WO2 met de Duitsers.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_82347455

Weinig mis mee, idd.
  † In Memoriam † vrijdag 4 juni 2010 @ 22:30:46 #9
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_82348494
Gele rijst met atjar
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_82348669
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 01:13 schreef Aloulou het volgende:
Ok dus er zijn amboesh, djampa's en halve belanda's die weer niet allemaal bangsa van elkaar zijn?
Beetje ingewikkeld allemaal.
De Indonesische archipel bestaat uit verschillende volkeren.De Javanen,Sumatranen,Madurezen,enz.

Indo's zijn zo ze wel ontstaan als echte halfbloedjes maar die halfbloedjes trouwen weer met andere halfbloedje,of blanke Nederlanders/Europeanen of Indo's die al generaties gemengd zijn,enz.
pi_82348966
krrrrriiii......ja dat is mijn maag.....krijg nu echt zin in tempeh.......
  † In Memoriam † vrijdag 4 juni 2010 @ 22:38:40 #12
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_82348978
Het zit idd heel ingewikkeld in elkaar Ik zag eens bij een Pasar Malam een expositie en ondanks dat ik behoorlijk op de hoogte was, leerde ik er heel wat bij.
Het zit zo complex in elkaar.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
  † In Memoriam † vrijdag 4 juni 2010 @ 22:39:32 #13
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_82349027
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:38 schreef Noordin het volgende:
krrrrriiii......ja dat is mijn maag.....krijg nu echt zin in tempeh.......
hihi dat is een scheldwoord voor Indo's
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_82349683
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:39 schreef Ratelslangetje het volgende:

[..]

hihi dat is een scheldwoord voor Indo's
echt.....Serieus?
Is het niet Bi.....
pi_82349911
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:40 schreef Bluesdude het volgende:
Indo's is een nickname...net zoals aussies, ossies, wessies,
De naam is Indische Nederlanders... en als je dat weet dan is in een keer de culturele identiteit gezegd.
Nederlands met Indisch (Indische archipel, heet nu Indonesische archipel)... Gemengde identiteit door een gemengde afkomst wbt voorouders en culturele ontwikkeling.
http://www.temanteman.nl/indisch.htm
Precies.Een Indische-Nederlandse.Maar daar zitten ook uitzonderingen of niveaus bij.

Ik las in die link van hierboven,dat Indo's zijn ontstaan door gemengde huwelijken,wat aan de ene kant wel klopt maar andere kant niet helemaal waar is.In de vroege periode van de kolonie kwamen gemengde huwelijken niet of bijna niet of niet vaak voor.Het was meer concubinaatschap en later vooral meer in begin 20ste eeuw,werd het makkelijker gemaakt om met Aziatische vrouwen te trouwen.
quote:
Nu is het geen belediging om ten onrechte Molukker, Indonesiër of Indisch genoemd te worden .
Het is wel irritant dat mensen in Nederland na 400 jaar die groepen niet kennen of de verschillen niet weten.. Het voelt aan alsof mensen soms laks zijn in dat benoemen.
Onwetendheid over de Nederlandse geschiedenis ? Of niet beter willen weten/ kunnen weten : het is allemaal één pot nat ,...die allochtonen ? Of toch ook weer door onwetendheid mensen snel indelen in het hokje Indonesiër ? resp. indo ?
Yep. Het is gewoon onwetendheid en ook dingen maar aannemen.Het is ook dat waneer er over Nederlands-Indië wordt gesproken,veel mensen gewoon slaap krijgen.....

Soms lijkt het wel dat ze de Indo's/Indische-Nlders bewust of met opzet Indonesisch willen maken dan ze eigenlijk zijn om maar een punt te maken,of weet ik veel wat.Vooral als het over de integratie gaat.......

[ Bericht 0% gewijzigd door Noordin op 04-06-2010 23:16:41 ]
pi_82365802
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:38 schreef Ratelslangetje het volgende:
Het zit idd heel ingewikkeld in elkaar Ik zag eens bij een Pasar Malam een expositie en ondanks dat ik behoorlijk op de hoogte was, leerde ik er heel wat bij.
Het zit zo complex in elkaar.
Zo complex is het niet:

Indische Nederlander = Koloniale NLer
Indo = gemengd bloedige (alleen gebruikt bij javanen, sumatranen etc. Dus niet bij Timorezen, Papuas en Molukkers, daar wordt de term 'mesties' soms gebruikt) of een nickname voor indonesier
indonesier = inwoner van het land Indonesie
Molukker = iemand uit de Molukken, hoewel officieel deel van indonesie
Papua = iemand uit West of Oost Papua
Javaan = iemand van Java of uit javaanse immigranten in Suriname
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_82365879
Een ex van mij, Indo, was vanochtend nog op Radio E-FM.
Ze zong een liedje.

Jammer dat die relatie over is bedenk ik me net; dat was een tof wijf
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_82366290
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 14:56 schreef EricT het volgende:

[..]

Zo complex is het niet:

Indische Nederlander = Koloniale NLer
Indo = gemengd bloedige (alleen gebruikt bij javanen, sumatranen etc. Dus niet bij Timorezen, Papuas en Molukkers, daar wordt de term 'mesties' soms gebruikt) of een nickname voor indonesier
indonesier = inwoner van het land Indonesie
Molukker = iemand uit de Molukken, hoewel officieel deel van indonesie
Papua = iemand uit West of Oost Papua
Javaan = iemand van Java of uit javaanse immigranten in Suriname
Wat denk je van
Indische Nederlander = Nederlander - van meestal gemengde afkomst- direct of indirect gevormd door de Nederlandse cultuur in het toenmalige Indië.
Het woord indo-europeaan -- met de afkorting indo-- gold voor alle delen van het Indisch archipel..
Ook voor de Molukken, Timor en Nieuw Guinea.
Het voorvoegsel indo was afgeleid van Indië en men bedoelde het Nederlands deel van wat Indië kan heten (Oude geografische opvatting van Indië was ongeveer : vanaf de Indus naar China , Japan Filippijnen, Nieuw Guinea... tot ergens voor Australië)
pi_82366961
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 15:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat denk je van
Indische Nederlander = Nederlander - van meestal gemengde afkomst- direct of indirect gevormd door de Nederlandse cultuur in het toenmalige Indië.
Het woord indo-europeaan -- met de afkorting indo-- gold voor alle delen van het Indisch archipel..
Ook voor de Molukken, Timor en Nieuw Guinea.
Het voorvoegsel indo was afgeleid van Indië en men bedoelde het Nederlands deel van wat Indië kan heten (Oude geografische opvatting van Indië was ongeveer : vanaf de Indus naar China , Japan Filippijnen, Nieuw Guinea... tot ergens voor Australië)
Je vergeet dat Timor en de Molukken een langere Portugese/Spaanse tijd gekend hebben. Indo (in welke combinatie dan ook) was dan ook niet gebruikelijk om te gebruiken voor iemand van gemende afkomst. Mestizo (en kasador oid) werden meer gebruikt, naar het voorbeeld van andere Iberische koloniën.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_82367262
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 15:37 schreef EricT het volgende:

[..]

Je vergeet dat Timor en de Molukken een langere Portugese/Spaanse tijd gekend hebben. Indo (in welke combinatie dan ook) was dan ook niet gebruikelijk om te gebruiken voor iemand van gemende afkomst. Mestizo (en kasador oid) werden meer gebruikt, naar het voorbeeld van andere Iberische koloniën.
Het woord indo of indo-europeaan dateert van de 19 eeuw. Het woord mesties verdween en werd vervangen door het woord indo-europeaan.
pi_82367584
Het zijn toch allemaal indianen?
pi_82367637
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 15:54 schreef twoarmedman het volgende:
doe niet zo lomp en reageer serieus svp
je bevestigt hiermee wat eerder is gezegd in dit topic over onwetendheid, niet beter willen weten, laksheid, hokjesdenken..
pi_82367726
Dus iedereen moet zich verplicht op dit soort dingen inlezen? Misschien moet de ontvangende kant zich gewoon niet zo druk maken...
pi_82367965
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 15:58 schreef twoarmedman het volgende:
Dus iedereen moet zich verplicht op dit soort dingen inlezen? Misschien moet de ontvangende kant zich gewoon niet zo druk maken...
C&H is een serieus forum... De bedoeling is als je het onderwerp van het topic niet goed kent dat je het topic eerst goed doorleest .. reacties worden aangemoedigd, maar wel serieus dan en niet flauwe discriminerende dommigheden wegzetten.. daar is het forum ONZ voor
  † In Memoriam † zaterdag 5 juni 2010 @ 18:33:26 #25
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_82371982
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 15:54 schreef twoarmedman het volgende:
Dat zouden willen. Ik keneen paar Molukkers die zich Indiaan wanen. Eskimo's schijnen verwant te zijn aan Indianen. Molukkers in de verste verte niet, zelfde geldt voor Indonesiers.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')