We hebben het over knieen naar het hoofd. Niet over trappen. Die knie leren ze vanzelf te verdedigen. Op dit moment is een positie als North-South gewoon teveel in het voordeel van de persoon onderop. Er zijn dus geen risico's verbonden aan een mislukte takedown, je blijft liggen en klaar. Als je echter een knie kan ontvangen dan zal je actie ondernemen om uit die positie te komen wat het voor de kijker veel leuker maakt.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:20 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Omdat het wel heeel snel over is als je mag trappen en knieën naar het hoofd van iemand die op de grond ligt.
Lichaam mag wel van mij en mag toch ook nu al gewoon?
Inderdaad, naar het lichaam mag wel maar wordt eigenlijk alleen gedaan in sidemount.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:20 schreef Blackviper het volgende:
[..]
Omdat het wel heeel snel over is als je mag trappen en knieën naar het hoofd van iemand die op de grond ligt.
Lichaam mag wel van mij en mag toch ook nu al gewoon?
quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:17 schreef Hooidraad het volgende:
Geen knees to a downed opponent man![]()
Dat is niet voor niks gebanned. Misschien leuk voor de kijkers maar daar wil je toch niet onder liggen als vechter.
Maar weet je wat zo lekker is? Op het moment dat beide vechters fris zijn is er inderdaad niks aan de hand. Maar zodra er één down gaat, en je hebt een ref als Mazzagatti die altijd wat langer door laat gaan, mag je volgens de regels dan ook lekker knietjes geven om de tegenstander uit te schakelen. Die kan zo in de ambulance.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:33 schreef Unstoppable het volgende:
[..]
![]()
Het is geen MMA zonder imo. Knees to downed opponent voegt zoveel toe in het grondgevecht. Het is door NSAC niet toegestaan atm omdat het nog steeds veredelde boxing rules zijn. Ze zouden eerder elbows moeten bannen omdat die veel cuts veroorzaken etc ipv knees![]()
Ook onzin dat het snel voorbij zou zijn. Er zijn maar enkele posities waarin je ze kunt gebruiken, dan moet je er als fighter maar voor zorgen dat je je niet in die situatie bevind of er voor zorgen dat je er zo snel mogelijk uitkomt. North/south positie en side-mount, wrestlers die halfslachtige pogingen tot een takedown doen door een single leg vast te houden, dat soort situaties.
Trappen naar het hoofd, stomps en soccerkicks mogen ze van mij achterwege laten, maar knees to downed opponent horen absoluut in MMA thuis.
Onzin, het was altijd een onderdeel van MMA en is alleen de laatste jaren in Amerika afwezig. En dingen weglaten omdat refs niet capabel zijn is al helemaal een bull argumentquote:Op woensdag 2 juni 2010 13:37 schreef Hooidraad het volgende:
[..]
Maar weet je wat zo lekker is? Op het moment dat beide vechters fris zijn is er inderdaad niks aan de hand. Maar zodra er één down gaat, en je hebt een ref als Mazzagatti die altijd wat langer door laat gaan, mag je volgens de regels dan ook lekker knietjes geven om de tegenstander uit te schakelen. Die kan zo in de ambulance.
In de UFC is dat al 10 jaar zo.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:40 schreef Unstoppable het volgende:
[..]
Onzin, het was altijd een onderdeel van MMA en is alleen de laatste jaren in Amerika afwezig. En dingen weglaten omdat refs niet capabel zijn is al helemaal een bull argument
Waarom tegen het hoofd niet?quote:Op woensdag 2 juni 2010 17:28 schreef Tazmaniac het volgende:
Geen zin om alles te lezen
maar knees to a ground opponent moet gewoon legal blijven zolang ze niet tegen het hoofd zijn.
Wordt sowieso véél te weinig gebruikt als ze een tegenstander down hebben en in sidemount zitten!!
Dat is dus niet waarquote:Op woensdag 2 juni 2010 17:34 schreef Torrio het volgende:
[..]
Misschien omdat je binnen no time een schedelbasisfractuur hebt?
Serieus, ooit eens iets van Pride of Japans MMA gezien? Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat elbows voor hogere doktersrekeningen zorgen dan knees to head. Ik kijk al jarenlang MMA en nog nooit ook maar iets gezien dat leek op een breuk of wat dan ook door knees. Itt cuts tot op het bot door bv elbows, wat zeer regelmatig voorkomtquote:Op woensdag 2 juni 2010 17:34 schreef Torrio het volgende:
[..]
Misschien omdat je binnen no time een schedelbasisfractuur hebt?
Ben nog nieuw in de MMA, kom pas sinds UFC 107 kijkenquote:Op woensdag 2 juni 2010 17:46 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar
Anders hadden er weinig Pride gasten nog gevochten denk ik
Pride OWGP's eens downloadenquote:Op woensdag 2 juni 2010 18:19 schreef Torrio het volgende:
[..]
Ben nog nieuw in de MMA, kom pas sinds UFC 107 kijken![]()
K-1 daarentegen volg ik sinds ik me kan herinneren, maar daar mag nog minder.
Je voelt (en bent) je aardig gesloopt na de eerste paar trainingen...quote:Op woensdag 2 juni 2010 18:10 schreef ems. het volgende:
Na een lange tijd mma op internet volgen heb ik besloten toch maar echt eens zelf de klappen uit te delen (en te ontvangen!)In het verleden op vrij jonge leeftijd de zwarte band gehaald met karate maar de leraar stopte kort daarna helaas ermee. Ik heb het sparren gemist!
Samen met een vriend bij de een sportschool waar ze sinds kort mma-les geven gesigned en volgende week zullen we voor het eerst mee doen. Ik kan niet wachten!
Als iemand nog relevante tips heeft voor beginners, graag
Keep your hands up at all timesquote:Op woensdag 2 juni 2010 18:10 schreef ems. het volgende:
Na een lange tijd mma op internet volgen heb ik besloten toch maar echt eens zelf de klappen uit te delen (en te ontvangen!)In het verleden op vrij jonge leeftijd de zwarte band gehaald met karate maar de leraar stopte kort daarna helaas ermee. Ik heb het sparren gemist!
Samen met een vriend bij de een sportschool waar ze sinds kort mma-les geven gesigned en volgende week zullen we voor het eerst mee doen. Ik kan niet wachten!
Zeg zeg zegquote:Op woensdag 2 juni 2010 18:07 schreef Unstoppable het volgende:
Valt me eigenlijk van je tegen Taz, je loopt toch al een tijdje mee, niet gedacht dat je er tegen zou zijn
De dag erna vrij weinig plannen want je bent geslooptquote:Op woensdag 2 juni 2010 18:10 schreef ems. het volgende:
Zo is dat, ik heb liever een iets minder spectaculair gevecht dan dat het ten koste gaat van de gezondheid van de vechters. Een elleboog heeft een veel lokalere impact dan een knie. Een cut door een elleboog lijkt heftig maar dat is vooral oppervlakkige schade. Door een harde knie klotst je grijze massa flink tegen z'n pan aan en dan kunnen ze zeker niet meer tot hun 40ste doorvechten. Of dacht iemand soms dat een arm zwaarder en sterker is dan een knie?quote:Op woensdag 2 juni 2010 19:44 schreef Tazmaniac het volgende:
[..]
Zeg zeg zeg
Dana White zou het zelfs in de UFC willen!!!, maar het lijkt me te gevaarlijk.
Dat het goed gegaan is in PRIDE kan niet uitsluiten dat het nu ook goed zal blijven gaan.
Denk dat de kracht die je kunt zetten met een knie tegen het hoofd véél te groot is.
Zeker nu de sport zich evolueert zoals hij doet lijkt het mij niet slim om met die regel te komen.
En daarnaast ben ik ook een beetje bang wat het zal doen met fighters op de lange termijn.. qua brain damage en dergelijke.. maar goed ik ben geen dokter dus ik zou het je niet kunnen vertellen of mijn zorgen gegrond zijn of niet.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik liever knees dan stomps naar het hoofd van een grounded opponent zou zien mocht er uiteindelijk toch zo'n soort regel komen.
Voor de liefhebber
[ afbeelding ]
Die gif is mooiquote:Op woensdag 2 juni 2010 20:41 schreef Unstoppable het volgende:
Je laat nu wel meteen één van de extreme voorbeelden zien maar vooruit![]()
Dat het veel gevaarlijker is dan wat er nu in MMA gebruikt word ben ik het niet mee eens. Als je ziet wat voor kracht bv ontwikkeld word bij een highkick of goede elbow vanuit de guard waardoor de tegenstander even flink met zijn achterhoofd op het canvas stuitert etc. Wat vooral belangrijk is wat voor (preventieve) invloed het op het grondgevecht heeft. Het zorgt voor meer actie. Bv in dat voorbeeld: fighter A moet nu wel wat doen en zijn positie verbeteren omdat hij groot risico loopt (activiteit). Zonder knees kan hij blijven zitten of zich vastklemmen aan een bovenbeen ofzo (in-activiteit). Fighter B kan nu veel damage doen, hij zit in een geweldige positie (activiteit). Zonder knees blijft hij daar waarschijnlijk wat rondhangen om vooral de positie te controleren maar kan verder weinig doen (in-activiteit). Het is dus een wapen wat imo absoluut in het MMA arsenaal thuis hoort.
En dan is er nog het deel take-down defense. Vaak zullen mensen die een take-down proberen maar hem niet landen in de positie die in de .gif van jouw te zien is belanden. Er komen consequenties te staan op falende take-downs. En vechters kunnen knees (to downed opponent) gebruiken als verdediging bij takedowns. Je ziet het nu wel eens, maar het risico is (te) groot dat de fighter net een hand aan de mat heeft etc
[ afbeelding ]
Enkele voordelen dus
Hij heet niet voor niets Nightmare, je moet zijn gevecht vs Parysian eens kijkenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |