Bedoel je Borneo? Wat dacht je van vliegen?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:22 schreef paulus65 het volgende:
is het doen om vanuit KL de jungle te bezoeken? Heb al gelezen over boottocht er naar toe, waarvandaan vertrekt deze en hoe kom ik daar zsm vanuit KL. Of hebben jullie andere adviezen?
Dat hangt er van af. Voor Taman Negara kun je in KL gewoon in een bus stappen. Voor borneo moet je een vliegtuig pakken. Hoeveel tijd heb je? In Taman Negara is in ieder geval vanalles te doen van een dagtour tot een maand trekken. Borneo hangt er een beetje van af waar je aanbeland.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:50 schreef paulus65 het volgende:
Wat is aan te raden om vanuit KL te doen, Taman Negara of Borneo, waar ben je het snelst en is het meest interessant
Lijkt mij dat je op Borneo meer fleibiliteit hebt qua activiteiten dan in Taman Negara.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat hangt er van af. Voor Taman Negara kun je in KL gewoon in een bus stappen. Voor borneo moet je een vliegtuig pakken. Hoeveel tijd heb je? In Taman Negara is in ieder geval vanalles te doen van een dagtour tot een maand trekken. Borneo hangt er een beetje van af waar je aanbeland.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Flight Departing Arriving AK115 Economy Promo Guangzhou (CAN) Baiyun International Airport Tue 27 Sep 2011, 0115 hrs ( 1:15AM) Kuala Lumpur (KUL) Kuala Lumpur (LCC Terminal) Tue 27 Sep 2011, 0525 hrs ( 5:25AM) |
Ik weet niet op welk vliegveld je landt, maar als je op KL international landt gaat daar gewoon een trein naar het centrum welke er ongeveer 35 minuten over doet. Vanaf vliegveld LCCT (onder andere AirAsia) kun je kiezen tussen bussen of taxi's. Dat duurt ongeveer drie kwartier tot een uurtje. Wij hebben vanaf het vliegveld naar KL met de taxi gedaan en terug met de bus vanaf het centraal station (goede bussen). De bus is uiteraard een stuk goedkoper, maar ook de taxi was niet heel duur.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 12:30 schreef Susanne81 het volgende:
Grunner, hoeveel tijd zijn we ongeveer kwijt voor de reis van en naar het vliegveld? En wat is de beste manier om dit te doen, gewoon met het ov? Of is een taxi daar erg goedkoop en besparen we daarmee veel tijd?
De treinservice heeft nu ook een bus die je op LCCT oppikt en je naar de trein brengt. Dit werkt erg prettig. Informatie: http://www.kliaekspres.com/erlsb/default.aspxquote:Op woensdag 16 februari 2011 11:02 schreef Grunner het volgende:
[..]
Ik weet niet op welk vliegveld je landt, maar als je op KL international landt gaat daar gewoon een trein naar het centrum welke er ongeveer 35 minuten over doet. Vanaf vliegveld LCCT (onder andere AirAsia) kun je kiezen tussen bussen of taxi's. Dat duurt ongeveer drie kwartier tot een uurtje.
Klopt, dat hadden wij ook gezien, maar als je eenmaal in de bus zit kun je net zo goed blijven zitten. Dat vonden wij althans.quote:Op woensdag 16 februari 2011 11:05 schreef jaco het volgende:
[..]
De treinservice heeft nu ook een bus die je op LCCT oppikt en je naar de trein brengt. Dit werkt erg prettig. Informatie: http://www.kliaekspres.com/erlsb/default.aspx
Taman Negara ben je het snelst en als je niet heel lang hebt zou ik daar gewoon naartoe gaan, kan gewoon met de bus(paar uurtjes) vanuit KL.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:50 schreef paulus65 het volgende:
Wat is aan te raden om vanuit KL te doen, Taman Negara of Borneo, waar ben je het snelst en is het meest interessant
Waarschijnlijk weet je dit al als duiken je ding is maar boek Sipadan ruim van te voren want er mogen maar zo'n 120 mensen per dag in dat stukje marine park duiken. Houdt er ook rekening mee dat je een flink hoger bedrag betaalt voor een dagje duiken als 1 vd 3 of 4 dives bij Sipadan is. Maar dan heb je ook wel op (een van) de mooiste plek ter aarde gedoken als ik de verhalen mag geloven. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het niet te doen wegens budget en dat ik slechts 10 dagen eerder m'n PADI OW had gehaald.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 22:55 schreef Blik het volgende:
Ticket overigens geboekt, van 6 juli t/m 5 augustus zit ik in Maleisië. bye bye zwaai zwaai vakantiedagen...
Zit er over te denken om eerst 3 weken naar Borneo te gaan voor duiken en jungle en vervolgens te eindigen met 1 week op het vasteland. Zijn de Perhentian Islands in één dag bereikbaar met de bus vanuit KL?
Ja, was inderdaad al bekend. Het plan is om te vliegen op KL, en na 2 dagen meteen door te vliegen richting Sipadan zodat we het duiken kunnen vastleggen. En daarna zien we het welquote:Op woensdag 16 februari 2011 17:37 schreef Rubstah het volgende:
[..]
Waarschijnlijk weet je dit al als duiken je ding is maar boek Sipadan ruim van te voren want er mogen maar zo'n 120 mensen per dag in dat stukje marine park duiken. Houdt er ook rekening mee dat je een flink hoger bedrag betaalt voor een dagje duiken als 1 vd 3 of 4 dives bij Sipadan is. Maar dan heb je ook wel op (een van) de mooiste plek ter aarde gedoken als ik de verhalen mag geloven. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het niet te doen wegens budget en dat ik slechts 10 dagen eerder m'n PADI OW had gehaald.
En dan is er verder in Sabah genoeg natuur/jungle en bepaalt vooral hoe ruig je het wilt waar je het best naartoe kunt gaan.
Je kunt met de maatschappij Firefly: http://www.fireflyz.com.my/ Die vliegen op 30 juli van Singapore naar Kuala Terengganu. Vanaf die luchthaven kun je via Kuala Besut naar Perenthian Islands. Ik heb hier trouwens geen ervaring mee, maar heb het opgezocht via http://en.wikipedia.org/wiki/Perhentian_Islandsquote:Op maandag 14 maart 2011 13:54 schreef Blik het volgende:
- Perhentian Islands: Is het ook mogelijk om in 1 dag van Singapore naar de Perhentian Islands te komen? Scheelt natuurlijk wel weer een reisdag
Thanks, ga ik bekijken. Verder nog op- aanmerkingen?quote:Op maandag 14 maart 2011 14:10 schreef jaco het volgende:
[..]
Je kunt met de maatschappij Firefly: http://www.fireflyz.com.my/ Die vliegen op 30 juli van Singapore naar Kuala Terengganu. Vanaf die luchthaven kun je via Kuala Besut naar Perenthian Islands. Ik heb hier trouwens geen ervaring mee, maar heb het opgezocht via http://en.wikipedia.org/wiki/Perhentian_Islands
Jammer dat je niet naar Mulu NP kan want dat vond ik echt best vet, maar ik heb in 8 weken ook nog dingen moeten skippen, ben bijvoorbeeld niet naar Turtle Island geweest dus kan je daar weinig over vertellen. Maar ik heb de Pinnacles beklommen in Mulu NP en dat was letterlijk en figuurlijk een persoonlijk hoogtepunt.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:54 schreef Blik het volgende:
Even een kick, ik heb mijn vliegticket naar Maleisie geboekt en heb eens zitten rondkijken wat ik wil gaan doen. Het voornaamste onderdeel van de reis zal Borneo zijn. Ik heb begrepen dat het voor Borneo eigenlijk een must is om van alles vantevoren te plannen, dus heb ik een planning in elkaar gezet. Ik heb nog wel een paar punten van aandacht. En ik sta open voor suggesties:
6-jul Reisdag Amsterdam - Kuala Lumpur (trein Antwerpen om 17:31, vlucht Amsterdam om 20:55)
7-jul Aankomst 15:00 in Kuala Lumpur
8-jul Kuala Lumpur
9-jul Vlucht Kuala Lumpur - Tawau en vertrek richting Mabul voor duiken
10-jul Duiken Sipadan
11-jul Duiken Sipadan
12-jul Sipadan - Sandakan - Sepilok?
13-jul Sungai Kinabatangan
14-jul Sungai Kinabatangan
15-jul Sungai Kinabatangan - Sandakan
16-jul Sandakan - Turtle Islands
17-jul Turtle Islands - Sandakan - Kota Kinabalu
18-jul Beklimmen Mt. Kinabalu
19-jul Beklimmen Mt. Kinabalu - Kota Kinabalu
20-jul KK - Brunei
21-jul Brunei
22-jul Brunei - Miri
23-jul Miri - Kuching
24-jul Kuching
25-jul Kuching - Bako
26-jul Bako - Kuching
27-jul Dagtrip Longhouse
28-jul Kuching - Singapore
29-jul Singapore
30-jul Singapore - Kuala Lumpur
31-jul Kuala Lumpur - Perhentians
1-aug Perhentians
2-aug Perhentians
3-aug Perhentians - Kuala Lumpur
4-aug Kuala Lumpur en einde dag (23:55) vertrek Amsterdam
5-aug Aankomst Amsterdam (5:55)
Openstaande issues zijn:
- Er zitten verschillende flinke reisdagen tussen. Vraag me af of dat allemaal wel haalbaar is in Borneo. Met name Sipadan - Sandakan, Turtle Islands - Kota Kinabalu. Ook zit ik nog met planning rondom Brunei te kutten
- Orang-Utan centrum: Welke van de twee op Borneo is de beste? Sepilok of Semenggoh.
- Excursies zoals Turtle Islands, Mt. Kinabalu en Longhouse twijfel ik nog over. Met name de Turtle Islands lijkt me echt een tourist trap. Alleen mijn vriendin wil hier persé naartoe. Ook de longhouse lijkt me uiteindelijk weinig traditioneel, maar staat ook hoog op het lijstje van mijn vriendin.
- reistechnisch rondom Brunei vind ik lastig. Met name omdat ik voor Gunung Mulu te weinig tijd ga hebben, reis ik eigenlijk alleen naar Miri toe om door te kunnen vliegen op Kuching. Er zijn geen vluchten van Brunei - Kuching.
- Perhentian Islands: Is het ook mogelijk om in 1 dag van Singapore naar de Perhentian Islands te komen? Scheelt natuurlijk wel weer een reisdag
Ben verder benieuwd naar overige suggesties, m.b.t. de planning, bezoeken van nationale parken (Ik zou dolgraag Danum Valley willen bezoeken, maar dan moet ik ergens een financieel potje zien te vinden) etc.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |