Morgen is Quit Facebook Day, een initiatief van drie activisten die het niet oké vinden dat Facebook grof geld verdient met de verkoop van persoonlijke gegevens aan derden. Ik roep gebruikers van Hyves op ook massaal afscheid te nemen van hun sociale netwerksite, omdat deze net als Facebook de gebruiker ook niet op de eerste plaats zet.
Op Hyves ben je vrij je profiel in te richten naar wens, op voorwaarde dat Raymond Spanjar je activiteiten in kaart kan brengen. Mij ontgaat de reden waarom Big Raymond uitdrukkelijk hamert op 'voordelen' van openbare profielen: andere sociale netwerksites als Twitter bestrijden succesvol verdachte profielen en leggen gebruikers die hun gegevens willen afschermen geen beperkingen op.
Waar ik Hyves ook op afreken is hun interpretatie van het woord 'uitbreiding'. Als je vijf jaar grote moeite hebt de toestroom van miljoenen gebruikers te kunnen overweldigen, dan moet je investeren in extra serverruimte. Spanjar wil het conglomeraat echter uitbreiden ten koste van concurrerende webdiensten door talloze (mobiele) diensten uit te brengen. Dit is vergelijkbaar met een schaakgrootmeester die altijd in de aanval gaat en daarbij zijn koning blootstelt aan het gevaar van zijn meestal slimmere tegenstander: op een gegeven moment sta je schaakmat. Bovendien krijgen ICT-ondernemers geen eerlijke kans te overleven in hun moeilijke beginperiodes.
Laat Big Raymond weten dat hij zijn gebruikers jarenlang heeft verwaarloosd ten voordele van zijn surrealistische plannen en schrijf je uit op Hyves. Raymond doet aan letterlijke klantenbinding en heeft procedure tot uitschrijven ergens verstopt. Heb je deze uiteindelijk gevonden en volg je de stappen op, dan ben je 24 uur verlost van het leed dat Hyves heet.
Always in touch with your friends? Jazeker. Maar: Hyves is always in touch with itself.
De poll (met dank aan Crutch):
Poll: Ik zeg mijn Hyves- / Facebookaccount op.Alleen Hyves
Alleen Facebook
Beide
Nee
Tussenstand:
![]()
Ook een poll maken? Klik hier
[ Bericht 17% gewijzigd door Ofyles2 op 30-05-2010 23:24:48 ]