quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 22:54 schreef childintime het volgende:[..]
Eigenlijk heb ik altijd 2 of meer (max 4) honden tegelijkertijd gehad. Heel gezellig hoor, maar ik merk ook dat nu ik er zo'n 6 jaar 1 alleen heb, het toch "makkelijker" is. Ten eerste is er natuurlijk in je huis nooit onderlinge strijd. Ik vind het rustiger uitlaten met 1 hond en als je eens weg moet (ik bv voor mijn werk) dan kan hij makkelijk een nachtje logeren (2 wordt dan alweer iets moeilijker). Ik vind 1 hondje ook makkelijker meenemen. Hij gaat soms op de fiets, soms in de auto mee, maar het is veel minder "georganiseer". Ik heb regelmatig een loge hondje en dat is gezellig, maar ook weer rustig als ze weer naar huis gaat.
Ze versterken elkaars gedrag. Ik heb nu bv veel kikkers in de tuin; als mijn hondje erachteraan gaat dan verbied ik hem dat. Als ze met zijn 2en zijn is dat al lastiger, want ze willen er allebei als eerste bij zijn. Dat soort dingen vind ik dan wat lastiger met meerdere honden.

Ik heb er nu 5 en heb er de afgelopen jaren altijd wel 3 of meer gehad.
Twee of meer honden laat je veel makkelijker wat langer alleen thuis, mijnes vinden dat prima.
Uitlaten maakt bij mij echt geen verschil, of ik nou loop met 1 hond of met 6, lopen doe ik toch, en als ik met meer loop hoef ik zelf juist vaak minder ver te lopen, want ik mik ze ergens los, ze rennen zich ff samen t licht uit de ogen en ik lijn ze weer aan en we lopen weer naar huis, met 1 hond moest ik juist verder en langer lopen eer ie zn energie een beetje kwijt was
Ze houden elkaar binnen ook leuk bezig, mijn roedelleider voedt de rest op, ik heb echt zelden onderlinge strijd ( ik heb merendeel reuen, die kennen hun plaats, als ze eenmaal weten waar ze in de rangorde staan dan is dat prima voor ze ).
Ik moet wel er wel bijzeggen dat ik nog nooit twee honden tegelijk in huis genomen heb,
Gouden regel hier is dat er niks bij komt als de roedel niet op rolletjes loopt.
Maar twee honden adopteren die altijd samen zijn geweest moet geen probleem zijn lijkt me.
En ik heb wel oppassen en oppasadressen ook, ze worden dan wel gesplitst , maar ze worden elke dag al gesplitst ( 3 gaan mee werken en 2 blijven thuis ) dus dat maakt hun ook niks uit, ik kan zelfs wisselende combi's maken, net hoe het uitkomt