Kunnen we het niet direct dumpen, enkel SBS zou het misschien willen doen maar ik zie RTL echt niet dit spektakel oppakken met het huidige imago. Daarbij staat SBS qua muziek gelijk aan TROS, JANNESquote:Op zondag 30 mei 2010 11:55 schreef Rectum het volgende:
Gewoon naar een commerciële zender. Dit soort "vermaak" heeft niks bij de publieke omroep te zoeken.
Dat zou prima kunnen. Of de NOS zelf.quote:Op zondag 30 mei 2010 15:59 schreef Peter het volgende:
NPS?
NOS nieuws en verslaglegging. NPS cultuur en muziek.. (hebben die ook weer een reden om te blijven bestaan)quote:
Waarom is het dan "jammer" wanneer zij het NSF gaan uitzenden? Dat is dan toch goed? De NPS staat voor kwaliteit en vertegenwoordigt niet één bepaalde achterban.quote:Op zondag 30 mei 2010 16:42 schreef Crutch het volgende:
De NPS zendt wat mij betreft vooralsnog interessante programma's/docu's uit. Zou jammer zijn.
Dan wordt het een 2e korenslagquote:Op zondag 30 mei 2010 16:47 schreef Boldface het volgende:
[..]
Waarom is het dan "jammer" wanneer zij het NSF gaan uitzenden? Dat is dan toch goed? De NPS staat voor kwaliteit en vertegenwoordigt niet één bepaalde achterban.
Het Songfestival bij de TROS neerplempen is net zo bizar als het Songfestival bij de EO neerleggen.
Ow wacht..ik mistte het punt even.quote:Op zondag 30 mei 2010 16:47 schreef Boldface het volgende:
[..]
Waarom is het dan "jammer" wanneer zij het NSF gaan uitzenden? Dat is dan toch goed? De NPS staat voor kwaliteit en vertegenwoordigt niet één bepaalde achterban.
Het Songfestival bij de TROS neerplempen is net zo bizar als het Songfestival bij de EO neerleggen.
quote:Op zondag 30 mei 2010 18:28 schreef Boldface het volgende:
In Duitsland is het nummer uitgekozen na een speciale Idols-achtige verkiezing "Unser Star für Oslo" op de commerciële zender Pro7. Die aanpak heeft wel z'n vruchten afgeworpen.
quote:ProSieben is een Duitse commerciële tv-zender. De zender richt zich op een breed publiek met series, films en spelshows en is voor Nederland min of meer te vergelijken met de zender SBS6.
Ik denk dat dat bij SBS niet gaat gebeuren, niet met Popstars oid in ieder geval.quote:Op zondag 30 mei 2010 18:51 schreef Boldface het volgende:
Tja, ik moet ook niks hebben van SBS, maar als dat leidt tot betere inzendingen en betere resultaten voor Nederland.... - waarom niet?
Jij zou niet posten vandaag.quote:Op zondag 30 mei 2010 18:12 schreef henrydg het volgende:
Ik kon het niet laten, ik zat echt een half uur te kijken , ik MOEST gewoon wat zeggenquote:
Kom dan ook maar naar het SBS-topicquote:Op zondag 30 mei 2010 18:53 schreef henrydg het volgende:
[..]
Ik denk dat dat bij SBS niet gaat gebeuren, niet met Popstars oid in ieder geval.
Dan liever RTL, een soort van X Factor maar dan zonder partijdige jury en commercieel festival.
We kunnen volgend jaar best Jaap sturen, zolang het maar niet zo'n oubollig TROS-nummertje is.
Helemaal mee eens, maar hoe krijgen we dat voor elkaar?quote:Op zondag 30 mei 2010 15:54 schreef Boldface het volgende:
Ik ben het met beide stellingen volledig eens. Maar het probleem ligt eigenlijk veel dieper dan dat; ik wilde daar nog een column over schrijven, maar in een notendop: de Publieke Omroep besteedt veel te weinig aandacht aan muziek. Kijk nou eens wat ze uitzenden op tv: omroepen als KRO, Avro, NCRV en EO doen bijna niks aan popmuziek. VPRO doet mee aan de jaarlijkse Pinkpop-uitzending, de VARA laat soms wat bands optreden in De Wereld Draait Door: maar liefst een minuut lang. Het is nota bene Paul de Leeuw die nog de meeste topartiesten heeft in zijn show (laatst nog Caro Emerald). De TROS beperkt zich alleen tot Nederlandstalige muziek: de zoveelste BZN-special, een soap over Jan Smit, etc.
Daar schuilt het werkelijke probleem: de NOS moet worden gedwongen om het Nationaal Songfestival weer op te pakken. "Van iedereen, voor iedereen" riepen ze lange tijd. De NOS tast elk jaar flink in de buidel om allerlei sportevenementen uit te zenden. Vele miljoenen gaan daar in om. Dat staat in schril contrast met de aandacht (en het budget) voor muziek.
Het Nationaal Songfestival moet weer een nationaal evenement van betekenis worden, georganiseerd door een neutrale omroep, die niet op voorhand al het deelnemersveld beperkt tot slechts Nederlandstalige muziek. We moeten terug naar een opzet met gedegen voorrondes (pakweg 24 deelnemers) met uiteindelijk een finale waarin het PUBLIEK de belangrijkste stem heeft, niet een jury met "experts" als Tatjana.
De TROS wil liedjes als Sha-la-lie blijven inzenden, dus dat wordt voorlopig niks.quote:Op zondag 30 mei 2010 19:06 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar hoe krijgen we dat voor elkaar?
De status van het Songfestival is in zo'n enorme mate beschadigd de afgelopen jaren.
Voorrondes is denk ik pas weer haalbaar nadat we een goede positie hebben behaald (top 10). En dat halen we misschien door eens een keer serieus intern een goed liedje te kiezen en een kandidaat te zoeken (waarschijnlijk onbekend, want serieus bekend talent wil niet denk ik).
De mindset moet anders. We moeten het Nationaal Songfestival gaan zien als een evenement dat op zichzelf al belangrijk genoeg is. Dat de winnaar toevallig naar het Eurovisie Songfestival gaat, is zeg maar bijzaak. Vergelijk het maar met voetbal. Nederlandse clubs spelen in Europa al jaren niks meer klaar, toch hechten we hier veel waarde aan de Eredivisie.quote:Op zondag 30 mei 2010 19:06 schreef ItaloDancer het volgende:
Helemaal mee eens, maar hoe krijgen we dat voor elkaar? De status van het Songfestival is in zo'n enorme mate beschadigd de afgelopen jaren. Voorrondes is denk ik pas weer haalbaar nadat we een goede positie hebben behaald (top 10). En dat halen we misschien door eens een keer serieus intern een goed liedje te kiezen en een kandidaat te zoeken (waarschijnlijk onbekend, want serieus bekend talent wil niet denk ik).
Dat is niets nieuws, dat wil iedereen wel. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op zondag 30 mei 2010 19:46 schreef Boldface het volgende:
[..]
De mindset moet anders. We moeten het Nationaal Songfestival gaan zien als een evenement dat op zichzelf al belangrijk genoeg is. Dat de winnaar toevallig naar het Eurovisie Songfestival gaat, is zeg maar bijzaak. Vergelijk het maar met voetbal. Nederlandse clubs spelen in Europa al jaren niks meer klaar, toch hechten we hier veel waarde aan de Eredivisie.
Door iets fatsoenlijks te sturen, met een finaleplaats en daarin een goede eindpositie. Het liefst een paar jaar achter elkaar. Dan pas zal de publieke opinie bijdraaien ben ik bangquote:Op zondag 30 mei 2010 20:51 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Dat is niets nieuws, dat wil iedereen wel. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Yep, daarom zeg ik dat ook. 'Gewoon' intern een goed liedje + zanger(es) selecteren. Alleen zal dat voor de TROS al veel te moeilijk zijn ben ik bang.quote:Op zondag 30 mei 2010 21:19 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Door iets fatsoenlijks te sturen, met een finaleplaats en daarin een goede eindpositie. Het liefst een paar jaar achter elkaar. Dan pas zal de publieke opinie bijdraaien ben ik bang
Eigenlijk moeten gewoon de Stevie Anns, Waylons en Ilse DeLanges van deze wereld eens gewoon duidelijk aangeven dat ze willen doen ze toch niet, maar goed. Misschien helpt dat.quote:Op zondag 30 mei 2010 21:52 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Yep, daarom zeg ik dat ook. 'Gewoon' intern een goed liedje + zanger(es) selecteren. Alleen zal dat voor de TROS al veel te moeilijk zijn ben ik bang.
Het gaat niet zozeer om hun naamsbekendheid (want dat maakt geen reet uit inderdaad), maar omdat ze een garantie zijn voor kwaliteit. En uiteraard in combinatie met een goed liedje. Maar die kunnen ze zelf schrijven.quote:Op zondag 30 mei 2010 22:42 schreef Knutknuttsson het volgende:
Maar je maakt mij niet wijs dat er onder de laag met "bekende" namen (waylon??Of ben ik misschien te lang uit Nederland) een hele rits deugelijke, goede en vooral enthousiaste muzikanten zitten die wel degelijk graag hun kunsten willen vertonen. Het maakt namelijk geen zak uit of je een iemand van naam stuurt in Europa, want over het algemeen zegt een bekende naam in eigen land helemaal niks in Eurovisie-samenhang. Daar draait het toch echt om het lied, compositie en act.
Als Sha-la-lie door Waylon, Barry Hay of wie dan ook was gebracht was ook niet doorgegaan.
Ik kan dan ook maar een handvol mensen bedenken die alleen op basis van buitenlandse fans meer stemmen zouden kunnen trekken. Within temptation, André Rieu of Tiësto. Maar dat lijkt me meer een utopie dan werkelijkheid
Misschien geen toeval.quote:Op zondag 30 mei 2010 19:46 schreef Boldface het volgende:
Het laatste jaar dat Nederland de finale haalde, was ook het laatste jaar met een groots opgezet Nationaal Songfestival, met 24 deelnemers.
Een groots opgezet Nationaal Songfestival moet stap 1 zijn. Hoe beter georganiseerd, hoe grootser opgezet, des te eerder willen ook de betere artiesten eraan meedoen.quote:Op zondag 30 mei 2010 20:51 schreef ItaloDancer het volgende:
Dat is niets nieuws, dat wil iedereen wel. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Elke betere artiest heeft volgens mij weinig te winnen bij deelname aan het ESF.quote:Op maandag 31 mei 2010 00:12 schreef Boldface het volgende:
[..]
Een groots opgezet Nationaal Songfestival moet stap 1 zijn. Hoe beter georganiseerd, hoe grootser opgezet, des te eerder willen ook de betere artiesten eraan meedoen.
Niks te winnen? Wat dacht je van naamsbekendheid? Ook wat waard hoor. Zo'n Caro Emerald zou er enorm veel baat bij kunnen hebben.quote:Op maandag 31 mei 2010 10:48 schreef lezzer het volgende:
Elke betere artiest heeft volgens mij weinig te winnen bij deelname aan het ESF.
Dat is meteen het probleem denk ik.
Ik zie eerlijk gezegd nog meer in het koppelen van ESF aan iets Idols/Xfactor achtig iets.
Dus, als je XFactor wint, krijg je én een platencontract (en wat winnen ze daar, ik ikijk nooit), én je gaat naar het ESF.
Kun je een artiest noemen uit de afgelopen 20 jaar, Europabreed, die er een dikke carriere aan overgehouden heeft?quote:Op maandag 31 mei 2010 20:02 schreef Boldface het volgende:
[..]
Niks te winnen? Wat dacht je van naamsbekendheid? Ook wat waard hoor. Zo'n Caro Emerald zou er enorm veel baat bij kunnen hebben.
ABBA, Johnny Logan, Celine Dion zijn de enige die bekend zijn geworden door het Songfestival volgens mij.quote:Op maandag 31 mei 2010 21:38 schreef lezzer het volgende:
[..]
Kun je een artiest noemen uit de afgelopen 20 jaar, Europabreed, die er een dikke carriere aan overgehouden heeft?
Dat bedoelde ik niet aan te tonen. Maar ik weet bijvoorbeeld wel dat zo'n Roger Cicero, die een paar geleden voor Duitsland meedeed, wel degelijk aandacht op de Nederlandse radio kreeg.quote:Op maandag 31 mei 2010 21:38 schreef lezzer het volgende:
Kun je een artiest noemen uit de afgelopen 20 jaar, Europabreed, die er een dikke carriere aan overgehouden heeft?
Daarom zeg ik, "in de afgelopen 20 jaar "quote:Op maandag 31 mei 2010 23:00 schreef marcodej het volgende:
[..]
ABBA, Johnny Logan, Celine Dion zijn de enige die bekend zijn geworden door het Songfestival volgens mij.
Nicequote:Op dinsdag 1 juni 2010 01:49 schreef Boldface het volgende:
Hij is er dan toch gekomen, mijn column. Ik kwak 'm hier neer.
Maar er zijn ook niet echt artiesten die er door in het slop geraakt zijn.quote:Op maandag 31 mei 2010 21:38 schreef lezzer het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb het aangepast.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 10:10 schreef ItaloDancer het volgende:
Nicealleen staat er twee keer NOS waar je waarschijnlijk één keer NPS bedoelt?
![]()
Helemaal mee eens. Baat het niet, dan schaadt het niet.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 12:43 schreef Greys het volgende:
Maar er zijn ook niet echt artiesten die er door in het slop geraakt zijn.
Nederlandse artiesten zijn altijd zo bang hun goede naam te verliezen op het songfestival, maar dat is eigenlijk geenszins aan de orde. Willeke Alberti kreeg maar vier punten, was daarna nog minstens zo populair. De mensen die haar al geweldig vonden, vonden dat nog steeds en de mensen die het niet interesseerde waren het vier minuten later weer vergeten
Kortom, ik denk ook dat 'De Artiesten' van Nederland eens niet zo bang moeten zijn voor hun 'goede naam'. Het zou ze juist sieren als ze zich er voor in zouden zetten om Nederland weer eens op de Songfestivalkaart te zetten.
Idd en dat is het in Nederland niet en dan krijg je Tros effectenquote:Op dinsdag 1 juni 2010 00:27 schreef Socios het volgende:
Het festival dient omroeponafhankelijk te zien.
Als je dat nou naar de TROS of de NPO stuurt. Er is maar 1 manier om dit gedrocht wat de TROS heet te stoppen door ze flink onder vuur nemen. Misschien kan je er aandacht voor vragen bij Giel Beelen ofzo. De enige manier waarop dit gestopt kan worden is als de NPO in gaat zien dat de TROS geen goede leverancier is voor het Songfestival. En elke vorm van Engelse muziek van het Songfestival gaat weren. Tot die tijd moeten we hopen als de NPS de rechten wil kopen van TROS.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 01:49 schreef Boldface het volgende:
Hij is er dan toch gekomen, mijn column. Ik kwak 'm hier neer.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |