abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82093821
De TROS moet zich diep en diep schamen.

Ik las het volgende citaat van de TROS:
"Het gaat om de Nederlandse cultuur en Nederlandse muziek. Wij houden onze eigen identiteit overeind. Daar zijn we trots op."
De Nederlandse cultuur... wat een onzin; het lijkt wel een PVV verhaal. Alsof we onze eigen cultuur verlochenen als we een goede act sturen met internationale hit-potentie.
Het is een europees festival en dan moet je muziek sturen die kan scoren over de landsgrenzen. En dat mag best een Nederlands nummer zijn, maar dan wel een goed nummer. Een 'Hemel en Aarde'vind je misschien niet zo makkelijk, maar dat een Shalali een internationale aanfluiting is, was me vanaf begin Januarie bij het uitbrengen van de 'demo' al duidelijk.

De TROS sluit haar oren voor kritiek... ook letterlijk want het forum van songfestival.nl is verwijdert. Om nu te lezen dat de TROS op deze manier door wil gaan, ongeacht het resultaat is natuurlijk helemaal van de zotte. Het doet er dus niet toe wat het resultaat is, zolang de TROS maar 'hun eigen muziek' kunnen pluggen.

Laat weten wat je van de volgende stellingen vind. Op dit forum kunnen we er in elk geval nog wel open over discusieren.
Stelling 1: De TROS heeft het Song-festival gekaapt.
Stelling 2: De TROS moet de organisatie van het festival volgend jaar aan een andere omroep overlaten.
  zondag 30 mei 2010 @ 11:54:27 #2
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_82093881
Tros betaalt , tros mag weten wie het stuurt
  zondag 30 mei 2010 @ 11:54:43 #3
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_82093888
De TROS mag wat mij betreft sowieso wel verhuizen naar TV-oranje ofzo.
Dan is er op de publieke kanalen weer ruimte voor leuke televisie.
Je moeder is een hamster
pi_82093907
Gewoon naar een commerciële zender. Dit soort "vermaak" heeft niks bij de publieke omroep te zoeken.
pi_82094032
quote:
Op zondag 30 mei 2010 11:55 schreef Rectum het volgende:
Gewoon naar een commerciële zender. Dit soort "vermaak" heeft niks bij de publieke omroep te zoeken.
Kunnen we het niet direct dumpen, enkel SBS zou het misschien willen doen maar ik zie RTL echt niet dit spektakel oppakken met het huidige imago. Daarbij staat SBS qua muziek gelijk aan TROS, JANNES !
pi_82094264
Bij SBS krijg je inderdaad dezelfde muziek... Met Gerard en Nance als presentatoren. Hoewel misschien is SBS nog iets meer in staat over haar eigen schaduw heen te springen als de TROS, want die hebben echt een bord voor hun kop.
pi_82102429
RTL heeft ook Frans Duits he... Tis nergens veilig.. Misschien bij TMF
dag
pi_82103271
Ik ben het met beide stellingen volledig eens. Maar het probleem ligt eigenlijk veel dieper dan dat; ik wilde daar nog een column over schrijven, maar in een notendop: de Publieke Omroep besteedt veel te weinig aandacht aan muziek. Kijk nou eens wat ze uitzenden op tv: omroepen als KRO, Avro, NCRV en EO doen bijna niks aan popmuziek. VPRO doet mee aan de jaarlijkse Pinkpop-uitzending, de VARA laat soms wat bands optreden in De Wereld Draait Door: maar liefst een minuut lang. Het is nota bene Paul de Leeuw die nog de meeste topartiesten heeft in zijn show (laatst nog Caro Emerald). De TROS beperkt zich alleen tot Nederlandstalige muziek: de zoveelste BZN-special, een soap over Jan Smit, etc.

Daar schuilt het werkelijke probleem: de NOS moet worden gedwongen om het Nationaal Songfestival weer op te pakken. "Van iedereen, voor iedereen" riepen ze lange tijd. De NOS tast elk jaar flink in de buidel om allerlei sportevenementen uit te zenden. Vele miljoenen gaan daar in om. Dat staat in schril contrast met de aandacht (en het budget) voor muziek.

Het Nationaal Songfestival moet weer een nationaal evenement van betekenis worden, georganiseerd door een neutrale omroep, die niet op voorhand al het deelnemersveld beperkt tot slechts Nederlandstalige muziek. We moeten terug naar een opzet met gedegen voorrondes (pakweg 24 deelnemers) met uiteindelijk een finale waarin het PUBLIEK de belangrijkste stem heeft, niet een jury met "experts" als Tatjana.
pi_82103546
NPS?
dag
pi_82103698
quote:
Op zondag 30 mei 2010 15:59 schreef Peter het volgende:
NPS?
Dat zou prima kunnen. Of de NOS zelf.
pi_82103753
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:03 schreef Boldface het volgende:

[..]

Dat zou prima kunnen. Of de NOS zelf.
NOS nieuws en verslaglegging. NPS cultuur en muziek.. (hebben die ook weer een reden om te blijven bestaan)
dag
pi_82105220
Misschien is de NPS inderdaad beter. Kan Michiel Veenstra het mooi presenteren ofzo.
  zondag 30 mei 2010 @ 16:42:38 #13
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_82105365
De NPS zendt wat mij betreft vooralsnog interessante programma's/docu's uit. Zou jammer zijn.
Je moeder is een hamster
  zondag 30 mei 2010 @ 16:43:32 #14
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_82105395
SBS6 lijkt mij de beste optie. Hup alle tokkies en kampers naar een zender.
Je moeder is een hamster
pi_82105573
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:42 schreef Crutch het volgende:
De NPS zendt wat mij betreft vooralsnog interessante programma's/docu's uit. Zou jammer zijn.
Waarom is het dan "jammer" wanneer zij het NSF gaan uitzenden? Dat is dan toch goed? De NPS staat voor kwaliteit en vertegenwoordigt niet één bepaalde achterban.

Het Songfestival bij de TROS neerplempen is net zo bizar als het Songfestival bij de EO neerleggen.
pi_82106235
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:47 schreef Boldface het volgende:

[..]

Waarom is het dan "jammer" wanneer zij het NSF gaan uitzenden? Dat is dan toch goed? De NPS staat voor kwaliteit en vertegenwoordigt niet één bepaalde achterban.

Het Songfestival bij de TROS neerplempen is net zo bizar als het Songfestival bij de EO neerleggen.
Dan wordt het een 2e korenslag
Naja, als we Petra Berger sturen...
dag
  zondag 30 mei 2010 @ 17:09:59 #17
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_82106443
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:47 schreef Boldface het volgende:

[..]

Waarom is het dan "jammer" wanneer zij het NSF gaan uitzenden? Dat is dan toch goed? De NPS staat voor kwaliteit en vertegenwoordigt niet één bepaalde achterban.

Het Songfestival bij de TROS neerplempen is net zo bizar als het Songfestival bij de EO neerleggen.
Ow wacht..ik mistte het punt even.
Natuurlijk kan het NSF naar de NPS om juist te voorkomen dat het een piratenfestival wordt.
In dat geval stem ik voor.
Je moeder is een hamster
  zondag 30 mei 2010 @ 17:11:02 #18
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_82106487
Edit: eerst lezen dan posten Crutch
Je moeder is een hamster
pi_82106743
Prima
  zondag 30 mei 2010 @ 18:12:10 #20
290373 henrydg
Nu met zomerse avatar
pi_82108808
TROS kiest alleen haar 'eigen' muziek, ook geen ESC graag
SBS maakt het alleen maar erger, zo slecht is het ESC niet dat het naar SBS moet
TMF heeft niet de goede doelgroep voor het ESC
RTL, denk niet dat het wat gaat worden, zo'n festival bij een commerciële zender neerleggen.

Ik vind NOS nog steeds de beste keuze, of anders de NPS
Henk, Ingrid, Ali en Fatima betalen voor de onzin van de VVD en PVV
pi_82109377
In Duitsland is het nummer uitgekozen na een speciale Idols-achtige verkiezing "Unser Star für Oslo" op de commerciële zender Pro7. Die aanpak heeft wel z'n vruchten afgeworpen.
  zondag 30 mei 2010 @ 18:45:03 #22
290373 henrydg
Nu met zomerse avatar
pi_82109956
quote:
Op zondag 30 mei 2010 18:28 schreef Boldface het volgende:
In Duitsland is het nummer uitgekozen na een speciale Idols-achtige verkiezing "Unser Star für Oslo" op de commerciële zender Pro7. Die aanpak heeft wel z'n vruchten afgeworpen.

Uhm..
quote:
ProSieben is een Duitse commerciële tv-zender. De zender richt zich op een breed publiek met series, films en spelshows en is voor Nederland min of meer te vergelijken met de zender SBS6.
SBS
Henk, Ingrid, Ali en Fatima betalen voor de onzin van de VVD en PVV
pi_82110185
Tja, ik moet ook niks hebben van SBS, maar als dat leidt tot betere inzendingen en betere resultaten voor Nederland.... - waarom niet?
  zondag 30 mei 2010 @ 18:53:25 #24
290373 henrydg
Nu met zomerse avatar
pi_82110273
quote:
Op zondag 30 mei 2010 18:51 schreef Boldface het volgende:
Tja, ik moet ook niks hebben van SBS, maar als dat leidt tot betere inzendingen en betere resultaten voor Nederland.... - waarom niet?
Ik denk dat dat bij SBS niet gaat gebeuren, niet met Popstars oid in ieder geval.
Dan liever RTL, een soort van X Factor maar dan zonder partijdige jury en commercieel festival.
We kunnen volgend jaar best Jaap sturen, zolang het maar niet zo'n oubollig TROS-nummertje is.
Henk, Ingrid, Ali en Fatima betalen voor de onzin van de VVD en PVV
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 mei 2010 @ 18:53:35 #25
862 Arcee
Look closer
pi_82110282
quote:
Op zondag 30 mei 2010 18:12 schreef henrydg het volgende:
Jij zou niet posten vandaag.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 30 mei 2010 @ 18:55:26 #26
290373 henrydg
Nu met zomerse avatar
pi_82110355
quote:
Op zondag 30 mei 2010 18:53 schreef Arcee het volgende:

[..]

Jij zou niet posten vandaag.
Ik kon het niet laten, ik zat echt een half uur te kijken , ik MOEST gewoon wat zeggen
Nu stop ik
Veel plezier vanavond en geen stream sorry.
Henk, Ingrid, Ali en Fatima betalen voor de onzin van de VVD en PVV
pi_82110361
quote:
Op zondag 30 mei 2010 18:53 schreef henrydg het volgende:

[..]

Ik denk dat dat bij SBS niet gaat gebeuren, niet met Popstars oid in ieder geval.
Dan liever RTL, een soort van X Factor maar dan zonder partijdige jury en commercieel festival.
We kunnen volgend jaar best Jaap sturen, zolang het maar niet zo'n oubollig TROS-nummertje is.
Kom dan ook maar naar het SBS-topic
pi_82110823
Als Veronica nu weer in het publieke bestel stapt en de TROS er uit, dan stoppen we de TROS bij SBS. Klaar
dag
pi_82110841
quote:
Op zondag 30 mei 2010 15:54 schreef Boldface het volgende:
Ik ben het met beide stellingen volledig eens. Maar het probleem ligt eigenlijk veel dieper dan dat; ik wilde daar nog een column over schrijven, maar in een notendop: de Publieke Omroep besteedt veel te weinig aandacht aan muziek. Kijk nou eens wat ze uitzenden op tv: omroepen als KRO, Avro, NCRV en EO doen bijna niks aan popmuziek. VPRO doet mee aan de jaarlijkse Pinkpop-uitzending, de VARA laat soms wat bands optreden in De Wereld Draait Door: maar liefst een minuut lang. Het is nota bene Paul de Leeuw die nog de meeste topartiesten heeft in zijn show (laatst nog Caro Emerald). De TROS beperkt zich alleen tot Nederlandstalige muziek: de zoveelste BZN-special, een soap over Jan Smit, etc.

Daar schuilt het werkelijke probleem: de NOS moet worden gedwongen om het Nationaal Songfestival weer op te pakken. "Van iedereen, voor iedereen" riepen ze lange tijd. De NOS tast elk jaar flink in de buidel om allerlei sportevenementen uit te zenden. Vele miljoenen gaan daar in om. Dat staat in schril contrast met de aandacht (en het budget) voor muziek.

Het Nationaal Songfestival moet weer een nationaal evenement van betekenis worden, georganiseerd door een neutrale omroep, die niet op voorhand al het deelnemersveld beperkt tot slechts Nederlandstalige muziek. We moeten terug naar een opzet met gedegen voorrondes (pakweg 24 deelnemers) met uiteindelijk een finale waarin het PUBLIEK de belangrijkste stem heeft, niet een jury met "experts" als Tatjana.
Helemaal mee eens, maar hoe krijgen we dat voor elkaar?
De status van het Songfestival is in zo'n enorme mate beschadigd de afgelopen jaren.
Voorrondes is denk ik pas weer haalbaar nadat we een goede positie hebben behaald (top 10). En dat halen we misschien door eens een keer serieus intern een goed liedje te kiezen en een kandidaat te zoeken (waarschijnlijk onbekend, want serieus bekend talent wil niet denk ik).
  zondag 30 mei 2010 @ 19:18:14 #30
290373 henrydg
Nu met zomerse avatar
pi_82111380
quote:
Op zondag 30 mei 2010 19:06 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, maar hoe krijgen we dat voor elkaar?
De status van het Songfestival is in zo'n enorme mate beschadigd de afgelopen jaren.
Voorrondes is denk ik pas weer haalbaar nadat we een goede positie hebben behaald (top 10). En dat halen we misschien door eens een keer serieus intern een goed liedje te kiezen en een kandidaat te zoeken (waarschijnlijk onbekend, want serieus bekend talent wil niet denk ik).
De TROS wil liedjes als Sha-la-lie blijven inzenden, dus dat wordt voorlopig niks.

TROS
Henk, Ingrid, Ali en Fatima betalen voor de onzin van de VVD en PVV
pi_82112630
quote:
Op zondag 30 mei 2010 19:06 schreef ItaloDancer het volgende:
Helemaal mee eens, maar hoe krijgen we dat voor elkaar? De status van het Songfestival is in zo'n enorme mate beschadigd de afgelopen jaren. Voorrondes is denk ik pas weer haalbaar nadat we een goede positie hebben behaald (top 10). En dat halen we misschien door eens een keer serieus intern een goed liedje te kiezen en een kandidaat te zoeken (waarschijnlijk onbekend, want serieus bekend talent wil niet denk ik).
De mindset moet anders. We moeten het Nationaal Songfestival gaan zien als een evenement dat op zichzelf al belangrijk genoeg is. Dat de winnaar toevallig naar het Eurovisie Songfestival gaat, is zeg maar bijzaak. Vergelijk het maar met voetbal. Nederlandse clubs spelen in Europa al jaren niks meer klaar, toch hechten we hier veel waarde aan de Eredivisie.

Het laatste jaar dat Nederland de finale haalde, was ook het laatste jaar met een groots opgezet Nationaal Songfestival, met 24 deelnemers. Vier voorrondes met zes deelnemers, waarvan er uiteindelijk 10 in de finale kwamen. Daarbij zaten nummers als She'll take your breath away van Charly, Heart Of Stone van Anja Wessels en For you and me van Yellow Pearl. Allemaal nummers die we hadden kunnen insturen.

In 2005 werd het al stukken minder, met één finale waarin 12 deelnemers uitkwamen. Daarna werd het snel minder. In 2006 deden drie acts elk drie liedjes (gevolg: Nederlands slechtste inzending ooit), in 2007 daalde het aantal nummers naar DRIE, allemaal gezongen door Edsilia Rombley. Dieptepunt was 2008, toen er helemaal geen Nationaal Songfestival werd gehouden: Hind werd gestuurd.

Vorig jaar stond vast dat de Toppers gingen meedoen; de keus bestond uit zes liedjes. En dit jaar was een nog groter dieptepunt: het liedje stond vast en was behoorlijk slecht. Vijf C-artiesten worstelden zich er doorheen.
pi_82115941
quote:
Op zondag 30 mei 2010 19:46 schreef Boldface het volgende:

[..]

De mindset moet anders. We moeten het Nationaal Songfestival gaan zien als een evenement dat op zichzelf al belangrijk genoeg is. Dat de winnaar toevallig naar het Eurovisie Songfestival gaat, is zeg maar bijzaak. Vergelijk het maar met voetbal. Nederlandse clubs spelen in Europa al jaren niks meer klaar, toch hechten we hier veel waarde aan de Eredivisie.
Dat is niets nieuws, dat wil iedereen wel. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
  zondag 30 mei 2010 @ 21:19:51 #33
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_82117835
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:51 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Dat is niets nieuws, dat wil iedereen wel. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Door iets fatsoenlijks te sturen, met een finaleplaats en daarin een goede eindpositie. Het liefst een paar jaar achter elkaar. Dan pas zal de publieke opinie bijdraaien ben ik bang
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_82120117
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:19 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Door iets fatsoenlijks te sturen, met een finaleplaats en daarin een goede eindpositie. Het liefst een paar jaar achter elkaar. Dan pas zal de publieke opinie bijdraaien ben ik bang
Yep, daarom zeg ik dat ook. 'Gewoon' intern een goed liedje + zanger(es) selecteren. Alleen zal dat voor de TROS al veel te moeilijk zijn ben ik bang.
pi_82121605
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:52 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Yep, daarom zeg ik dat ook. 'Gewoon' intern een goed liedje + zanger(es) selecteren. Alleen zal dat voor de TROS al veel te moeilijk zijn ben ik bang.
Eigenlijk moeten gewoon de Stevie Anns, Waylons en Ilse DeLanges van deze wereld eens gewoon duidelijk aangeven dat ze willen doen ze toch niet, maar goed. Misschien helpt dat.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zondag 30 mei 2010 @ 22:42:26 #36
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_82123793
Maar je maakt mij niet wijs dat er onder de laag met "bekende" namen (waylon??Of ben ik misschien te lang uit Nederland) een hele rits deugelijke, goede en vooral enthousiaste muzikanten zitten die wel degelijk graag hun kunsten willen vertonen. Het maakt namelijk geen zak uit of je een iemand van naam stuurt in Europa, want over het algemeen zegt een bekende naam in eigen land helemaal niks in Eurovisie-samenhang. Daar draait het toch echt om het lied, compositie en act.
Als Sha-la-lie door Waylon, Barry Hay of wie dan ook was gebracht was ook niet doorgegaan.

Ik kan dan ook maar een handvol mensen bedenken die alleen op basis van buitenlandse fans meer stemmen zouden kunnen trekken. Within temptation, André Rieu of Tiësto. Maar dat lijkt me meer een utopie dan werkelijkheid
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_82126469
quote:
Op zondag 30 mei 2010 22:42 schreef Knutknuttsson het volgende:
Maar je maakt mij niet wijs dat er onder de laag met "bekende" namen (waylon??Of ben ik misschien te lang uit Nederland) een hele rits deugelijke, goede en vooral enthousiaste muzikanten zitten die wel degelijk graag hun kunsten willen vertonen. Het maakt namelijk geen zak uit of je een iemand van naam stuurt in Europa, want over het algemeen zegt een bekende naam in eigen land helemaal niks in Eurovisie-samenhang. Daar draait het toch echt om het lied, compositie en act.
Als Sha-la-lie door Waylon, Barry Hay of wie dan ook was gebracht was ook niet doorgegaan.

Ik kan dan ook maar een handvol mensen bedenken die alleen op basis van buitenlandse fans meer stemmen zouden kunnen trekken. Within temptation, André Rieu of Tiësto. Maar dat lijkt me meer een utopie dan werkelijkheid
Het gaat niet zozeer om hun naamsbekendheid (want dat maakt geen reet uit inderdaad), maar omdat ze een garantie zijn voor kwaliteit. En uiteraard in combinatie met een goed liedje. Maar die kunnen ze zelf schrijven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  maandag 31 mei 2010 @ 00:09:14 #38
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_82127668
quote:
Op zondag 30 mei 2010 19:46 schreef Boldface het volgende:
Het laatste jaar dat Nederland de finale haalde, was ook het laatste jaar met een groots opgezet Nationaal Songfestival, met 24 deelnemers.
Misschien geen toeval.

Elk land krijgt de inzending die het verdient.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_82127769
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:51 schreef ItaloDancer het volgende:
Dat is niets nieuws, dat wil iedereen wel. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Een groots opgezet Nationaal Songfestival moet stap 1 zijn. Hoe beter georganiseerd, hoe grootser opgezet, des te eerder willen ook de betere artiesten eraan meedoen.
pi_82134524
quote:
Op maandag 31 mei 2010 00:12 schreef Boldface het volgende:

[..]

Een groots opgezet Nationaal Songfestival moet stap 1 zijn. Hoe beter georganiseerd, hoe grootser opgezet, des te eerder willen ook de betere artiesten eraan meedoen.
Elke betere artiest heeft volgens mij weinig te winnen bij deelname aan het ESF.
Dat is meteen het probleem denk ik.

Ik zie eerlijk gezegd nog meer in het koppelen van ESF aan iets Idols/Xfactor achtig iets.
Dus, als je XFactor wint, krijg je én een platencontract (en wat winnen ze daar, ik ikijk nooit), én je gaat naar het ESF.
pi_82159254
quote:
Op maandag 31 mei 2010 10:48 schreef lezzer het volgende:
Elke betere artiest heeft volgens mij weinig te winnen bij deelname aan het ESF.
Dat is meteen het probleem denk ik.

Ik zie eerlijk gezegd nog meer in het koppelen van ESF aan iets Idols/Xfactor achtig iets.
Dus, als je XFactor wint, krijg je én een platencontract (en wat winnen ze daar, ik ikijk nooit), én je gaat naar het ESF.
Niks te winnen? Wat dacht je van naamsbekendheid? Ook wat waard hoor. Zo'n Caro Emerald zou er enorm veel baat bij kunnen hebben.
pi_82165253
quote:
Op maandag 31 mei 2010 20:02 schreef Boldface het volgende:

[..]

Niks te winnen? Wat dacht je van naamsbekendheid? Ook wat waard hoor. Zo'n Caro Emerald zou er enorm veel baat bij kunnen hebben.
Kun je een artiest noemen uit de afgelopen 20 jaar, Europabreed, die er een dikke carriere aan overgehouden heeft?
pi_82170287
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:38 schreef lezzer het volgende:

[..]

Kun je een artiest noemen uit de afgelopen 20 jaar, Europabreed, die er een dikke carriere aan overgehouden heeft?
ABBA, Johnny Logan, Celine Dion zijn de enige die bekend zijn geworden door het Songfestival volgens mij.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_82173965
Het festival dient omroeponafhankelijk te zien.
pi_82174020
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:38 schreef lezzer het volgende:
Kun je een artiest noemen uit de afgelopen 20 jaar, Europabreed, die er een dikke carriere aan overgehouden heeft?
Dat bedoelde ik niet aan te tonen. Maar ik weet bijvoorbeeld wel dat zo'n Roger Cicero, die een paar geleden voor Duitsland meedeed, wel degelijk aandacht op de Nederlandse radio kreeg.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 01:08:47 #46
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_82174889
Frauen regieren die Welt ! Goed nummer was dat .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_82175535
Hij is er dan toch gekomen, mijn column. Ik kwak 'm hier neer.

Publieke Omroep?
Goede televisie kost geld; daar ontkomen we niet aan. De Publieke Omroep biedt een breed pakket aan radio- en televisieprogramma's, met tegenwoordig zelfs ook digitale themakanalen. Nieuwsuitzendingen kosten uiteraard geld, maar de omroep spendeert ook veel geld aan sportrechten: voetbal voorop, natuurlijk.

De Publieke Omroep (vertegenwoordigd door de NOS) betaalt 21 miljoen euro per jaar voor de uitzendrechten van de Eredivisie voetbal: 105 miljoen euro in 5 jaar tijd. Hoe veel geld er precies gemoeid is met de Champions League, is onduidelijk. Men doet daar nogal geheimzinnig over, maar experts schatten het bedrag op 10 miljoen euro per jaar. Dezelfde schimmigheid geldt voor EK's en WK's, waar per toernooi zo'n 13 miljoen euro mee gemoeid is.

Neem je hiervan het gemiddelde, dan zit je aan zo'n 37 miljoen euro per jaar en dat is dan een vrij conservatieve schatting. En dan hebben we het niet nog niet gehad over al die andere sporten die de Publieke Omroep uitzendt, zoals schaatsen, atletiek, wielerwedstrijden als de Tour de France en niet te vergeten de Olympische Spelen. Ter indicatie: in 2002 betaalde de NOS zo'n 62 miljoen euro aan sportrechten.

Even wat tekst copypasten: Wat is de opdracht van de landelijke publieke omroep? "Ter naleving van de Mediawet is de publieke omroep verantwoordelijk voor het op landelijk niveau verzorgen en verspreiden van een pluriform en kwalitatief hoogstaand aanbod van programma’s op het gebied van informatie, cultuur, educatie en verstrooiing."

En nog zo'n stukje: Voor wie is de publieke omroep? "De publieke omroep is van iedereen, voor iedereen. Dit brengt de NPO vooral naar voren door middel van een evenwichtige programmering, bestemd voor alle groepen van de Nederlandse bevolking."

Maar hoe zit het eigenlijk met muziek in verhouding tot sport? Sport is bij de Publieke Omroep een op zichzelf staand begrip, terwijl muziek is ondergebracht in de categorie Kunst en Cultuur. De Publieke Omroep zendt ongetwijfeld allerlei kunst- en cultuurprogramma's uit, al moet je ze vaak met een vergrootglas zoeken, ergens rond middernacht.

Zie je wel eens popmuziek op Nederland 1, 2 of 3? Misschien ligt het aan mij, maar ik zie het amper. BNN zond vroeger Top Of The Pops uit, maar dat is gestopt. Muziekfestivals als Pinkpop krijgen enige aandacht, maar dat zijn incidentele gebeurtenissen, één keer per jaar. In 'De Wereld Draait Door' mag een band soms wel een minuut optreden.

Wat er nog overblijft, zijn de artiesten die optreden in de show van Paul de Leeuw; daar zitten nog wel eens wat aansprekende artiesten tussen, eerlijk is eerlijk. En de NPS zendt in Nederland het BBC-programma 'Later With Jools Holland' uit. Mooi, maar iedereen kan dit ook via de BBC zien. En: niet te vergeten: de TROS overlaadt ons met een flinke portie Nederlandstalige muziek: Muziekfeest op het Plein, real life soaps uit Volendam en BZN-specials.

En wat digitale themakanalen betreft: de 3voor12-kanalen van de VPRO zijn al enige tijd opgeheven, op 101TV komt wat Nederlandstalige hiphop voorbij en - natuurlijk - is er nog het kanaal Sterren 24 (Sterren.nl), waar de TROS 24 uur per dag Muziekplein-opnames van Marianne Weber en consorten uitzendt.

Natuurlijk is er 3FM, maar op tv komt popmuziek er behoorlijk bekaaid van af. Zeker als je zoiets belangrijks als muziek eens afzet tegen de vele uren aan sport die voorbijtrekken op het scherm. Dat wat de Publieke Omroep besteedt aan niet-Nederlandstalige muziek moet een minimaal bedrag zijn. Vreemd als je weet dat fors wordt betaald voor Champions League-voetbal, waarin de Nederlandse clubs meestal al vroegtijdig zijn uitgeschakeld. Of kijk anders naar het geld dat de NOS neertelde voor samenvattingen van de Britse Premier League, in de jaren dat de Eredivisie bij Talpa/RTL zat.

Moet muziek - en dan met name ook de diversiteit aan muziek op televisie - niet eens wat hoger op de agenda bij de Publieke Omroep? Ik denk het wel. Dat het Nationaal Songfestival is verkwanseld aan de TROS, is een schrijnend teken aan de wand. Die omroep beperkt zich heel eenzijdig tot Nederlandstalige muziek. Op de officiële Songfestival-site prijkt zelfs het logo van Sterren.nl...

En hoe tenenkrommend amateuristisch en slecht de TROS het aanpakt, hebben we in februari kunnen zien: vijf C-artiesten worstelden zich allemaal door hetzelde sullige liedje, geschreven door een 74-jarige componist. In een ontluisterend slecht programma, waarbij de verwarde componist voor het blok werd gezet en uiteindelijk maar "Sieneke" uitkraamde, daalde de confetti neer op de meiden-act van Frans Bauer. Treffender had de teloorgang van het Nationaal Songfestival niet in beeld kunnen worden gebracht.

Maar in Nederland accepteren we dat gewoon en gaan we schouderophalend over tot de orde van de dag. Is de Publieke Omroep op de wanprestatie van de TROS aangesproken? En wie heeft ooit kunnen beslissen om het festival bij zo'n typische doelgroep-omroep onder te brengen? Probeer je eens voor te stellen wat er gebeurt als we zo met sportevenementen of andere kerntaken van de Publieke Omroep omgaan...

Het 8-uur Journaal, voorgelezen door de Rijdende Rechter ("Dat is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen"), of misschien nog wel erger: Felix Rottenberg. Het EK Schaatsen met deskundig EO-commentaar van Andries Knevel, vergezeld van Antoinette Hertsenberg... - Om nog maar te zwijgen van Mart Smeets die dan noodgedwongen de Rijdende Rechter moet gaan uithangen ("Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen"). Iets zegt mij dat Nederland binnen no-time massaal in opstand zou komen.

En dat zouden we ook eens moeten doen waar het gaat om een pluriform muziekaanbod. Ik wil de TROS-kijkers hun vrolijke uurtjes Muziekfeest Op Het Plein niet afnemen, maar ik wil wel dat het Nationaal Songfestival weer een volwaardig muziekevenement wordt. En dat het wordt uitgezonden door een neutrale omroep, zoals de NOS of NPS, die niet bezig is om een eigen doelgroep/achterban te bedienen. Of in elk geval een omroep die niet op voorhand al zo'n 80 procent van de deelnemers uitsluit omdat die niet bij de achterban van die omroep passen.

Niet alleen sportliefhebbers, maar ook muziekliefhebbers betalen belasting waarmee de Publieke Omroep wordt bekostigd. Daarom mijn oproep aan het bestuur van de Publieke Omroep: tik de TROS over de vingers voor de geleverde, aantoonbare wanprestatie dit jaar. Haal het Nationaal Songfestival daar onmiddelijk weg en geef het terug aan iedereen. Want het Songfestival is van iedereen, voor iedereen. En niet alleen voor de liefhebbers van Nederlandstalige muziek.

Boldface

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2010 13:15:02 ]
pi_82176666
quote:
Op maandag 31 mei 2010 23:00 schreef marcodej het volgende:

[..]

ABBA, Johnny Logan, Celine Dion zijn de enige die bekend zijn geworden door het Songfestival volgens mij.
Daarom zeg ik, "in de afgelopen 20 jaar "
pi_82179569
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 01:49 schreef Boldface het volgende:
Hij is er dan toch gekomen, mijn column. Ik kwak 'm hier neer.
Nice alleen staat er twee keer NOS waar je waarschijnlijk één keer NPS bedoelt?
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 1 juni 2010 @ 12:43:50 #50
163650 Greys
pi_82184819
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:38 schreef lezzer het volgende:

[..]

Kun je een artiest noemen uit de afgelopen 20 jaar, Europabreed, die er een dikke carriere aan overgehouden heeft?
Maar er zijn ook niet echt artiesten die er door in het slop geraakt zijn.
Nederlandse artiesten zijn altijd zo bang hun goede naam te verliezen op het songfestival, maar dat is eigenlijk geenszins aan de orde. Willeke Alberti kreeg maar vier punten, was daarna nog minstens zo populair. De mensen die haar al geweldig vonden, vonden dat nog steeds en de mensen die het niet interesseerde waren het vier minuten later weer vergeten
Kortom, ik denk ook dat 'De Artiesten' van Nederland eens niet zo bang moeten zijn voor hun 'goede naam'. Het zou ze juist sieren als ze zich er voor in zouden zetten om Nederland weer eens op de Songfestivalkaart te zetten.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_82186050
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 10:10 schreef ItaloDancer het volgende:
Nice alleen staat er twee keer NOS waar je waarschijnlijk één keer NPS bedoelt?
Klopt. Ik heb het aangepast.
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 12:43 schreef Greys het volgende:
Maar er zijn ook niet echt artiesten die er door in het slop geraakt zijn.
Nederlandse artiesten zijn altijd zo bang hun goede naam te verliezen op het songfestival, maar dat is eigenlijk geenszins aan de orde. Willeke Alberti kreeg maar vier punten, was daarna nog minstens zo populair. De mensen die haar al geweldig vonden, vonden dat nog steeds en de mensen die het niet interesseerde waren het vier minuten later weer vergeten
Kortom, ik denk ook dat 'De Artiesten' van Nederland eens niet zo bang moeten zijn voor hun 'goede naam'. Het zou ze juist sieren als ze zich er voor in zouden zetten om Nederland weer eens op de Songfestivalkaart te zetten.
Helemaal mee eens. Baat het niet, dan schaadt het niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2010 13:16:44 ]
  dinsdag 1 juni 2010 @ 20:23:04 #52
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_82205472
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 00:27 schreef Socios het volgende:
Het festival dient omroeponafhankelijk te zien.
Idd en dat is het in Nederland niet en dan krijg je Tros effecten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 3 juni 2010 @ 00:22:02 #53
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_82265808
Zeer goede column waar ik 100% achter sta.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 3 juni 2010 @ 04:16:22 #54
305146 heloef
20, Een omgekeerde Saab
pi_82268740
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 01:49 schreef Boldface het volgende:
Hij is er dan toch gekomen, mijn column. Ik kwak 'm hier neer.

[..]
Als je dat nou naar de TROS of de NPO stuurt. Er is maar 1 manier om dit gedrocht wat de TROS heet te stoppen door ze flink onder vuur nemen. Misschien kan je er aandacht voor vragen bij Giel Beelen ofzo. De enige manier waarop dit gestopt kan worden is als de NPO in gaat zien dat de TROS geen goede leverancier is voor het Songfestival. En elke vorm van Engelse muziek van het Songfestival gaat weren. Tot die tijd moeten we hopen als de NPS de rechten wil kopen van TROS.
C'est la vie
Verliefdheid is voor de dommen
A lion does not lose sleep over the opinion of sheep
Hier sprak Tchock Heloefs lul is zo ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')