Hij is er dan toch gekomen, mijn column. Ik kwak 'm hier neer.
Publieke Omroep?Goede televisie kost geld; daar ontkomen we niet aan. De Publieke Omroep biedt een breed pakket aan radio- en televisieprogramma's, met tegenwoordig zelfs ook digitale themakanalen. Nieuwsuitzendingen kosten uiteraard geld, maar de omroep spendeert ook veel geld aan sportrechten: voetbal voorop, natuurlijk.
De Publieke Omroep (vertegenwoordigd door de NOS) betaalt 21 miljoen euro per jaar voor de uitzendrechten van de Eredivisie voetbal: 105 miljoen euro in 5 jaar tijd. Hoe veel geld er precies gemoeid is met de Champions League, is onduidelijk. Men doet daar nogal geheimzinnig over, maar experts schatten het bedrag op 10 miljoen euro per jaar. Dezelfde schimmigheid geldt voor EK's en WK's, waar per toernooi zo'n 13 miljoen euro mee gemoeid is.
Neem je hiervan het gemiddelde, dan zit je aan zo'n 37 miljoen euro per jaar en dat is dan een vrij conservatieve schatting. En dan hebben we het niet nog niet gehad over al die andere sporten die de Publieke Omroep uitzendt, zoals schaatsen, atletiek, wielerwedstrijden als de Tour de France en niet te vergeten de Olympische Spelen. Ter indicatie: in 2002 betaalde de NOS zo'n 62 miljoen euro aan sportrechten.
Even wat tekst copypasten: Wat is de opdracht van de landelijke publieke omroep?
"Ter naleving van de Mediawet is de publieke omroep verantwoordelijk voor het op landelijk niveau verzorgen en verspreiden van een pluriform en kwalitatief hoogstaand aanbod van programma’s op het gebied van informatie, cultuur, educatie en verstrooiing."En nog zo'n stukje: Voor wie is de publieke omroep?
"De publieke omroep is van iedereen, voor iedereen. Dit brengt de NPO vooral naar voren door middel van een evenwichtige programmering, bestemd voor alle groepen van de Nederlandse bevolking."Maar hoe zit het eigenlijk met muziek in verhouding tot sport? Sport is bij de Publieke Omroep een op zichzelf staand begrip, terwijl muziek is ondergebracht in de categorie Kunst en Cultuur. De Publieke Omroep zendt ongetwijfeld allerlei kunst- en cultuurprogramma's uit, al moet je ze vaak met een vergrootglas zoeken, ergens rond middernacht.
Zie je wel eens popmuziek op Nederland 1, 2 of 3? Misschien ligt het aan mij, maar ik zie het amper. BNN zond vroeger Top Of The Pops uit, maar dat is gestopt. Muziekfestivals als Pinkpop krijgen enige aandacht, maar dat zijn incidentele gebeurtenissen, één keer per jaar. In 'De Wereld Draait Door' mag een band soms wel een minuut optreden.
Wat er nog overblijft, zijn de artiesten die optreden in de show van Paul de Leeuw; daar zitten nog wel eens wat aansprekende artiesten tussen, eerlijk is eerlijk. En de NPS zendt in Nederland het BBC-programma 'Later With Jools Holland' uit. Mooi, maar iedereen kan dit ook via de BBC zien. En: niet te vergeten: de TROS overlaadt ons met een flinke portie Nederlandstalige muziek: Muziekfeest op het Plein, real life soaps uit Volendam en BZN-specials.
En wat digitale themakanalen betreft: de 3voor12-kanalen van de VPRO zijn al enige tijd opgeheven, op 101TV komt wat Nederlandstalige hiphop voorbij en - natuurlijk - is er nog het kanaal Sterren 24 (Sterren.nl), waar de TROS 24 uur per dag Muziekplein-opnames van Marianne Weber en consorten uitzendt.
Natuurlijk is er 3FM, maar op tv komt popmuziek er behoorlijk bekaaid van af. Zeker als je zoiets belangrijks als muziek eens afzet tegen de vele uren aan sport die voorbijtrekken op het scherm. Dat wat de Publieke Omroep besteedt aan niet-Nederlandstalige muziek moet een minimaal bedrag zijn. Vreemd als je weet dat fors wordt betaald voor Champions League-voetbal, waarin de Nederlandse clubs meestal al vroegtijdig zijn uitgeschakeld. Of kijk anders naar het geld dat de NOS neertelde voor samenvattingen van de Britse Premier League, in de jaren dat de Eredivisie bij Talpa/RTL zat.
Moet muziek - en dan met name ook de diversiteit aan muziek op televisie - niet eens wat hoger op de agenda bij de Publieke Omroep? Ik denk het wel. Dat het Nationaal Songfestival is verkwanseld aan de TROS, is een schrijnend teken aan de wand. Die omroep beperkt zich heel eenzijdig tot Nederlandstalige muziek. Op de officiële Songfestival-site prijkt zelfs het logo van Sterren.nl...
En hoe tenenkrommend amateuristisch en slecht de TROS het aanpakt, hebben we in februari kunnen zien: vijf C-artiesten worstelden zich allemaal door hetzelde sullige liedje, geschreven door een 74-jarige componist. In een ontluisterend slecht programma, waarbij de verwarde componist voor het blok werd gezet en uiteindelijk maar "Sieneke" uitkraamde, daalde de confetti neer op de meiden-act van Frans Bauer. Treffender had de teloorgang van het Nationaal Songfestival niet in beeld kunnen worden gebracht.
Maar in Nederland accepteren we dat gewoon en gaan we schouderophalend over tot de orde van de dag. Is de Publieke Omroep op de wanprestatie van de TROS aangesproken? En wie heeft ooit kunnen beslissen om het festival bij zo'n typische doelgroep-omroep onder te brengen? Probeer je eens voor te stellen wat er gebeurt als we zo met sportevenementen of andere kerntaken van de Publieke Omroep omgaan...
Het 8-uur Journaal, voorgelezen door de Rijdende Rechter ("Dat is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen"), of misschien nog wel erger: Felix Rottenberg. Het EK Schaatsen met deskundig EO-commentaar van Andries Knevel, vergezeld van Antoinette Hertsenberg... - Om nog maar te zwijgen van Mart Smeets die dan noodgedwongen de Rijdende Rechter moet gaan uithangen ("Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen"). Iets zegt mij dat Nederland binnen no-time massaal in opstand zou komen.
En dat zouden we ook eens moeten doen waar het gaat om een pluriform muziekaanbod. Ik wil de TROS-kijkers hun vrolijke uurtjes Muziekfeest Op Het Plein niet afnemen, maar ik wil wel dat het Nationaal Songfestival weer een volwaardig muziekevenement wordt. En dat het wordt uitgezonden door een
neutrale omroep, zoals de NOS of NPS, die niet bezig is om een eigen doelgroep/achterban te bedienen. Of in elk geval een omroep die niet op voorhand al zo'n 80 procent van de deelnemers uitsluit omdat die niet bij de achterban van die omroep passen.
Niet alleen sportliefhebbers, maar ook muziekliefhebbers betalen belasting waarmee de Publieke Omroep wordt bekostigd. Daarom mijn oproep aan het bestuur van de Publieke Omroep: tik de TROS over de vingers voor de geleverde, aantoonbare wanprestatie dit jaar. Haal het Nationaal Songfestival daar onmiddelijk weg en geef het terug aan iedereen. Want het Songfestival is van iedereen, voor iedereen. En niet alleen voor de liefhebbers van Nederlandstalige muziek.
Boldface
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2010 13:15:02 ]