quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:08 schreef NetSphere het volgende:[..]
het is erger omdat het gepaard gaat met discriminatie. Ze doelen hier op hate crimes. Niet op misdaden die toevallig tegen een minderheidsgroep was.
Toen ik student was moest ik ook wel eens een sprintje trekken omdat mijn hoofd en voorkomen sommige mensen niet aanstond. Twee vrienden van me zijn in elkaar geslagen om onduidelijke redenen, maar beiden brildragend. Je hebt gewoon agressieve figuren en die vinden toch wel een criterium om hun slachtoffer op uit te zoeken. Moet dat dan lichter bestraft worden dan iemand die met geweld een einde wil maken aan de schennis van de eerbaarheid op een homo-ontmoetingsplaats?
Geweld tegen agenten zwaarder bestraffen, geweld tegen hulpverleners zwaarder bestraffen, geweld tegen minderheden zwaarder bestraffen. Willen we niet gewoon geweld zwaarder bestraffen? En waarom zeggen we dat dan niet?
Noem het beestje bij de naam. Waar het om gaat is willekeurig of schijnbaar willekeurig en ieder geval ongeprovoceerd assymmetrisch geweld: De Nederlandse folklore om uit vervelening of wat dan ook een slachtoffer uit te zoeken en die met een groepje helemaal in elkaar te trappen. Een folklore die de rechterlijke macht in al zijn wijsheid maar wat graag afdoet met een taakstrafje. Dat is het probleem, en dat kan iedereen treffen die verkeerd kijkt, verkeerd loopt, de verkeerde jas aan heeft, de verkeerde geaardheid heeft of gewoon op de verkeerde plek is, pak dat aan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.