Grappig, ik vind het nogal zwak verwoord, vooral omdat hij Haushofer beschuldigd van "aanvallen" terwijl hij behoorlijk op de man speelt.quote:Op donderdag 3 juni 2010 18:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vind dit mooi verwoord.
En toevallig zoemde er niet een vlieg langs me op t moment dat ik las over die vlieg. Dat was wel grappig.
Absolute waarheden die door cirkel redenatie worden ondersteund missen mij inziens toch wel wat absoluuts, om het zo maar even te stellen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 17:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar jij kunt beroep doen op absolute waarheden en wij niet en dat is niet eerlijk
Het ging me om het deel van ieders levenspad.quote:Op donderdag 3 juni 2010 19:51 schreef Semisane het volgende:
[..]
Grappig, ik vind het nogal zwak verwoord, vooral omdat hij Haushofer beschuldigd van "aanvallen" terwijl hij behoorlijk op de man speelt.
Tja ach dat geld andersom, maar goed dat lijkt me logisch. Ik begrijp zijn punt ook wel, maar echt handig brengt hij het niet, want hij veroordeeld in dat zelfde stukje haushofer ook en daarbij is het zo'n dooddoener.quote:Op donderdag 3 juni 2010 20:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het ging me om het deel van ieders levenspad.
Sommige mensen kunnen niet begrijpen hoe iemand anders in iets kan geloven, omdat ze er zelf niet in kunnen geloven, en vervolgens veroordelen ze anderen dan ook nog tot van alles. Ze staan dan dus niet stil bij wat theghostrider heeft geschreven.
Daar heb je dan ook wel weer gelijk in.quote:Op donderdag 3 juni 2010 20:35 schreef Semisane het volgende:
[..]
hoeft het ook nog niet te zijn dat ik in zijn schoenen dezelfde keuzes zou hebben gemaakt en/of tot zijn conclusies zou zijn gekomen.
Islam kan zeker een oplossing bieden zoals dat op alle fronten het geval is, maar voorlopig niet bij nederlanders. Dit heeft te maken met een zeer prille beginfase van de nederlandstalige en zelfs engelstalige literatuur en de nederlandstalige mensen die het kunnen uitleggen. Als je serieuze boeken wilt naslaan dan kan je bijna niet om het het feit om arabische of turkse boeken te lezen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 19:49 schreef Modus het volgende:
[..]
En de oplossing daarvoor is zeker de islam?.
Waarom Jezus en Mohammed en niet een van de andere honderden profeten uit de tijd?quote:Op zondag 30 mei 2010 12:44 schreef KoningStoma het volgende:
Precies. En waarom persé die ene god uit de bijbel en niet Thor ofzo? Of meerdere goden?
Als je denkt dat dit de reden is dat het Christendom zo is gegroeid in de eerste paar eeuwen dan zou je er nog es wat literatuur over kunnen lezenquote:Op vrijdag 4 juni 2010 09:27 schreef escalatie het volgende:
[..]
Waarom Jezus en Mohammed en niet een van de andere honderden profeten uit de tijd?
Gewoon het recht van de sterkste. Een bepaald geloof is regelmatig erin geslagen ("bekeren") door een bezettingsleger.
Ik wou net zeggenquote:Op vrijdag 4 juni 2010 10:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je denkt dat dit de reden is dat het Christendom zo is gegroeid in de eerste paar eeuwen dan zou je er nog es wat literatuur over kunnen lezen
Jij denkt werkelijk dat religie en spiritualiteit een manifestatie hebben binnen de ratio?quote:Op vrijdag 4 juni 2010 09:03 schreef mariox het volgende:
[..]
Islam kan zeker een oplossing bieden zoals dat op alle fronten het geval is, maar voorlopig niet bij nederlanders. Dit heeft te maken met een zeer prille beginfase van de nederlandstalige en zelfs engelstalige literatuur en de nederlandstalige mensen die het kunnen uitleggen. Als je serieuze boeken wilt naslaan dan kan je bijna niet om het het feit om arabische of turkse boeken te lezen.
De islam is voorzeker ook een religie dat mond op mond prediken prefereert. Je kan 10 boeken lezen, maar de geestelijke voeding je kan opdoen in het bijzijn van iemand die je live wat vertelt kan echt wonderen verrichten. Dit heeft ook deels te maken dat in dat soort gesprekken de engelen neerdalen en je krijgt een hele magische sfeer zodat je hart, je ratio en allerlei onderdelen van de menselijke ziel, waar geen naam aan is te koppelen, hun voeding krijgen.
Er viel net een engel uit de lucht en ik ben nu moslim. Je had gelijk. Geniaal!quote:Op vrijdag 4 juni 2010 09:03 schreef mariox het volgende:
Islam kan zeker een oplossing bieden zoals dat op alle fronten het geval is, maar voorlopig niet bij nederlanders. Dit heeft te maken met een zeer prille beginfase van de nederlandstalige en zelfs engelstalige literatuur en de nederlandstalige mensen die het kunnen uitleggen. Als je serieuze boeken wilt naslaan dan kan je bijna niet om het het feit om arabische of turkse boeken te lezen.
De islam is voorzeker ook een religie dat mond op mond prediken prefereert. Je kan 10 boeken lezen, maar de geestelijke voeding je kan opdoen in het bijzijn van iemand die je live wat vertelt kan echt wonderen verrichten. Dit heeft ook deels te maken dat in dat soort gesprekken de engelen neerdalen en je krijgt een hele magische sfeer zodat je hart, je ratio en allerlei onderdelen van de menselijke ziel, waar geen naam aan is te koppelen, hun voeding krijgen.
Je kan alles wat je ervaart herleiden naar je brein. Of het nu gescheiden gedeeltes zijn in je brein maakt even niet uit. Maar voor de menselijke beleving zijn dit twee dingen die gevoed moeten worden.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 10:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat religie en spiritualiteit een manifestatie hebben binnen de ratio?
Je snapt hopelijk wel dat je een speciale spiritualiteitslobe in je brein hebt en dat spiritualiteit dus een neurologische aangelegenheid is. Eentje die een hoop Nederlanders (deels door genetische opmaak) niet kunnen ervaren.
Dat's mijn punt niet. Mijn punt is juist dat het 2 verschillende delen zijn van je brein. Je ratio ervaart de spiritualiteit niet. Je maakt jezelf alleen maar wijs dat dat zo is.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 10:54 schreef mariox het volgende:
[..]
Je kan alles wat je ervaart herleiden naar je brein. Of het nu gescheiden gedeeltes zijn in je brein maakt even niet uit. Maar voor de menselijke beleving zijn dit twee dingen die gevoed moeten worden.
Hieronder zeg je dat je het nooit ervaart en toch kan je er uitpspraken over doen, das knap.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat's mijn punt niet. Mijn punt is juist dat het 2 verschillende delen zijn van je brein. Je ratio ervaart de spiritualiteit niet. Je maakt jezelf alleen maar wijs dat dat zo is.
Heeft te maken met heel veel dingen. Maar de belangrijkste is wel dat het te maken heeft met je antennes. De bron is zeker ook belangrijk, maar als je antennes altijd op iets anders gericht is kan je nooit spiritualiteit ontvangen. Daarnaast is spiritualiteit sterk verbonden met praktiseren. Simpel voorbeeld. Je hebt kennis over honger. Honger voor het eten en honger na het eten. Deze twee (kennis) is in de verste verte niet met elkaar te vergelijken. Bij de ene is een verse gepraktiseerde kennis (het honger lijden voordat je hebt gegeten) aanwezig en weet je tot in je botten wat honger is. Bij de ander is dat een zeer globale kennis die je niet eens spiritueel kan noemen.quote:Bovendien vind ik het machtig interessant dat er ueberhaupt mensen bestaan die geen spiritualiteitslobe bezitten (waaronder ik zelf). Wat een rare god die een groepje mensen zo ontwerpt dat ze met geen mogelijkheid die engeltjes op zich neer kunnen voelen dalen zoals jij dat zo mooi beschreef net.
Wat is daar knap aan?quote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:38 schreef mariox het volgende:
[..]
Hieronder zeg je dat je het nooit ervaart en toch kan je er uitpspraken over doen, das knap.
Neen. Het is niet een kwestie van een antenne richten. De antenne is niet aanwezig. Fysiek. Ongeveer 10% van de wereldbevolking heeft die antenne gewoon niet. Genetisch bepaald.quote:[..]
Heeft te maken met heel veel dingen. Maar de belangrijkste is wel dat het te maken heeft met je antennes. De bron is zeker ook belangrijk, maar als je antennes altijd op iets anders gericht is kan je nooit spiritualiteit ontvangen.
Het maakt niet uit wat voor andere gevolens en emoties je er bij wilt betrekken. Honger gevoelens zijn wederom fysiek. En wederom bij een klein percentage van de wereld bevolking niet aanwezig.quote:Daarnaast is spiritualiteit sterk verbonden met praktiseren. Simpel voorbeeld. Je hebt kennis over honger. Honger voor het eten en honger na het eten. Deze twee (kennis) is in de verste verte niet met elkaar te vergelijken. Bij de ene is een verse gepraktiseerde kennis (het honger lijden voordat je hebt gegeten) aanwezig en weet je tot in je botten wat honger is. Bij de ander is dat een zeer globale kennis die je niet eens spiritueel kan noemen.
Zo is dat ook met Goddelijke spiritualiteit. Je moet vaak bidden, vasten en er vaak mee bezig zijn om bepaalde dingen te ervaren.
Kun je hier es wat bronnen van geven? Lijkt me interessant om es beter te bekijkenquote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:56 schreef SpecialK het volgende:
Neen. Het is niet een kwestie van een antenne richten. De antenne is niet aanwezig. Fysiek. Ongeveer 10% van de wereldbevolking heeft die antenne gewoon niet. Genetisch bepaald.
Maar dat maakt het nog niet extrinsiek aanwezig. Ik heb ook "spirituele ervaringen" gehad, ook in Taizé. Niet zo gek natuurlijk, want de sfeer is daar prachtig en nodigt uit tot dit soort ervaringen. Maar voor mij zijn dit soort ervaringen niet minder waardevol als het gewoon hersenspinsels van mezelf zijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:38 schreef mariox het volgende:
Zo is dat ook met Goddelijke spiritualiteit. Je moet vaak bidden, vasten en er vaak mee bezig zijn om bepaalde dingen te ervaren.
Wat ik nu even snel voor je kan vinden is iig deze:quote:Op vrijdag 4 juni 2010 12:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je hier es wat bronnen van geven? Lijkt me interessant om es beter te bekijken
Over wat voor spiritualiteit heb jij het exact. En natuurlijk ben ook ik benieuwd naar de experimenten wat mij best interessant lijkt.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat is daar knap aan?
[..]
Neen. Het is niet een kwestie van een antenne richten. De antenne is niet aanwezig. Fysiek. Ongeveer 10% van de wereldbevolking heeft die antenne gewoon niet. Genetisch bepaald.
[..]
Het maakt niet uit wat voor andere gevolens en emoties je er bij wilt betrekken. Honger gevoelens zijn wederom fysiek. En wederom bij een klein percentage van de wereld bevolking niet aanwezig.
Men is reeds in staat om spiritualiteit met electrodes op te wekken. In tegenstelling tot jouw claim dat je er voor moet bidden en vasten is het gewoon een hersenfunctie. Met de bijhorende taal om het te stimuleren.
Dat zie je verkeerdquote:Op donderdag 3 juni 2010 19:39 schreef mariox het volgende:
Op zich is haushofer geen slecht persoon en kan je met hem leuke discussies aan. En maakt hij waarschijnlijk de meeste gelovigen in het begin wel boos omdat je denkt dat hij gelovig is, maar dan weer niet
Ik denk zelf dat er geen vrede heerst tussen zijn ratio en hart. Beide moeten namelijk gevoed worden namelijk als je vrede met jezelf wil hebben.
Mijn persoonlijke mening dan.
Zo kijk ik er dus ook tegen aan. Wellicht met wat minder liefkozende waardering maar wat mij betreft ieders recht om zich daar mee bezig te houden.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 12:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als blijkt dat religie slechts hersenspinsels zijn, manieren van de mens om onszelf te plaatsen in de wereld om ons heen, en dat het slechts bestaat in de mens zelf zonder extrinsiek bestaan, dan blijf ik religie net zo waardevol en mooi vinden als dat ik nu vind.
Er is maar 1 soort spiritualiteit. Natuurlijk kan je emoties heel leuk mixen. Woede met liefde, Haat met verdriet. Spiritualiteit met honger dus ook. Dat maakt het nog niet een nieuw soortige emotie.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 12:08 schreef mariox het volgende:
[..]
Over wat voor spiritualiteit heb jij het exact. Daarnaast kan je honger in zeker opzichten een spirituele gevoel noemen hoor.
De aanleiding is zeker fysiek maar wat het met je doet is in grote mate fysiek, maar de beleving is ook zeker mentaal. En dan heb ik het al alleen maar over voor het eten en na het eten hoe dat begrip enorm kan varieeren.
_EDIT_ zie het linkje al.
Natuurlijk, die waardering zal per persoon verschillen. Hetzelfde met kunst, wetenschap en muziekquote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zo kijk ik er dus ook tegen aan. Wellicht met wat minder liefkozende waardering maar wat mij betreft ieders recht om zich daar mee bezig te houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |