quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 15:49 schreef mariska87 het volgende:Als God echt bestaat dan kunnen we wat over hem leren door zijn schepping te bestuderen.
Klopt. Dit noemen wij ook de schone namen van God achterhalen/leren door middel van manifestaties van deze namen in de natuur en in het heelal. Elke creatie is een manifestatie van een of meerdere van Zijn namen.
quote:
Wat je dan alleen maar kan concluderen is dat als God bestaat, hij in elk geval niet op de mens lijkt qua emoties want geen mens zou zulke gruwelijke misdaden kunnen verdragen zonder er iets aan te doen.
De vragen die je kan stellen om dit inzichtelijker te maken is:
1) Zijn er meer misdaden dan goede daden? Antwoord is nee, verre van dat, het is verwaarloosbaar klein
2) Waarom worden deze incidentele misdaden dan geoorloofd?
Op vraag 2 kan je heel veel antwoorden bedenken. De twee hoofdantwoorden zijn.
A) Als misdaad door de mens word veroorzaakt dan is de reden de heiligheid van de vrije wil waarom God niet ingrijpt. Als God bij elke daad zou ingrijpen zou je niet kunnen spreken van een vrije wil. Er is bijna volledige vrijheid in dit korte leventje om de vrije wil van de mensen zijn gang te laten gaan.
Waarom heeft de mens een vrije wil? Omdat de mens in dat spectrum van Gods creatie zit waarbij de Goddelijke schone naam 'wil' is gemanifesteerd. Je kan deze namen zien als een soort lichtspectrum waarbij elke naam of mix van namen worden gerepresenteerd door zijn schepselen.
Eigenlijk is de mens de enige creatie waarbij alle 99 schone namen van God worden gerepresenteerd. De Islam leert ons dat de ziel van de mens deze levensvorm zelf heeft geaccepteerd toen wij nog niet op de aarde waren gezet.
B) Als het gecreerd is door God (aardbevingen en ziektes bv) dan is dat met een doel. Je moet deze wereld niet zien als een plek waar hemelse gelukzaligheid is beloofd. De islam leert ons dat deze wereld een plek is om de Goddelijke namen te leren kennen. Het is een soort test omgeving om deze namen te leren. En zonder de afwezigheid van bepaalde elementen kan je andere elementen niet leren. Zoals als er geen ziekte is, zou je niet weten wat gezondheid is/was. Zonder ellende zou je niet weten wat geluk was. Dus alle ellende die je overkomt heeft een doel in het leerproces. En elk leerproces zorgt er weer voor dat je kennis van God opbouwt. Dat is het doel van deze wereldse schepping. Echte geluk zonder ellende is in het hiernamaals naar gelang je deze kennis opbouwt. Dit komt in uiting in de hemel. Dit kan je vergelijken als twee mensen die naar een fantastisch kunstzinning en architectonisch bouwerk kijken, de een heeft verstand van zake (kennis) en de ander niet. De een zal van dit kunstwerk genieten tot in zijn botten, de ander zal dit zien als een kwelling (of doet hem niks). In de hemel is het net zo. Diegenen die hier via leed veel (Gods)kennis hebben opgebouwd zullen een geestelijke verrijking vinden in alles wat ze daar zien en tegenkomen.
De Koran leert ons daarom ook hoe je naar de wereld moet kijken en hoe je er niet naar moet kijken. Als je naar de wereld kijkt als zijnde dat het voor eeuwig is gegeven, en het word je dan afgepakt dan word je ongelukkig. Daarom zegt de Koran ook, dit zijn tijdelijke bezittingen, het zijn tools om mee te spelen zodat je mij kan vinden. Wees voorzichtig ermee en klamp je er niet aan vast en dergelijke, laat je niet slepen door zijn lusten, door zijn glim glim e.d.
Als je de manier waarop je naar de wereld kijkt veranderd (dus je materialistische, kapitalistische blik op zaken) zal je gelukkig worden en begrijp je ook exact waarom dingen op je af komen en waarom ellende er is.
quote:
Als God bestaat is hij almachtig. Laten we eens kijken naar Bill Gates, zo rijk dat hij een van de machtigste mensen op aarde is. Hij geeft veel geld uit aan vaccins en het bestrijden van malaria.
God zou oneindig veel machtiger zijn dan Bill Gates, maar bestrijdt hij malaria? Nee. Hij heeft een wereld geschapen waarin mensen kunnen lijden, waarin mensen angst en pijn kunnen voelen.
Klopt en God wil ook dat je gelukkig word. Alleen om dat geluk te voelen moet je ook weten wat ellende is. Er bestaat geen geluk zonder tegenslag. Er bestaan geen goede daden als er niks voor valt te strijden. God zou dit in een klap uit de wereld kunnen helpen als hij dat zou willen. De vraag die we ons dan moeten stellen, wat wil hij hiermee dan? Waarom overkomt ons soms dingen waar wij het niet mee eens zijn? Als je voor jezelf denkt, kan je daar echt hele wijze lessen uit halen. Het vormt je trouwen ook als karakter. Je ziet dit heel duidelijk in de film [url=http://http://www.imdb.com/title/tt0289879/]The butterfly effect[/url].
quote:
Hij heeft een wereld geschapen waarin mensen zo zwak zijn dat andere mensen ze kunnen vermoorden met hun blote handen.
Vrije wil. Soms heeft het inderdaad nare gevolgen. Maar grotendeels hele mooie gevolgen. Niemand zou als een dier willen leven, zonder vrije wil.
quote:
Hij heeft de mens zo geschapen dat ze ziek worden en doodgaan.
Echt doodgaan bestaat niet. Het is eigenlijk niks anders dan een tijdelijke gedaante wisseling. Verandering van een kamer. Van een kamer vol met ellende ga je naar een kamer vol gelukzaligheid (mits je je slechte daden kan verantwoorden bij God, in het hiernamaals). In die zin is dood gaan iets goeds, voor goede mensen. De keerzijde van het medaillon is wel dat het een hel is voor slechte mensen!
quote:
Toen Kain en Abel naar 'het veld' gingen, wanneer greep God in? Voordat Abel vermoord werd? Nee God kwam pas achteraf kijken en zei "Hey dat mag je niet meer doen hoor!"
God straft nooit voordat hij je laat weten wat goed en kwaad is (en soms programmeert hij het in je geweten, dan ben je wel verantwoordelijk). Er moet altijd intentie in zitten wil je gestraft worden.
quote:
Ondertussen voelen wij mensen ons schuldig over onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. God laat de bijbel schrijven zodat we ons schuldig voelen over onze zondige neigingen, die hijzelf in ons hart heeft gelegd tijdens de schepping.
Hij heeft ons gecreeerd met hele mooie instrumenten. Alleen hebben instrumenten meestal ook gevaarlijke kanten. Kijk een rakket is iets fantastisch, je kan er meer naar de maan. Maar als je m niet kan besturen dan kunnen de gevolgen desastreus zijn. Het zal je vermoorden door middel van een crash. Vandaar dat God ook een gebruikersaanwijzing mee geeft van die instrumenten door middel van profeten en heilige boeken.
Voorbeeld de eetlust is iets fantastisch. Het is be
doeld zodat je lichaam word voorzien van voedsel. Maar als je er niet mee om kan gaan en je hecht daar te veel waarde aan en je wilt het tot zijn uiterste grenzen benutten qua genot en lust, dan kan je te dik worden en enorme gezondheidsproblemen krijgen.
quote:
God geeft in de bijbel instructies dat wij een stier tijdens het oogsten wel wat van het graan moeten laten eten anders is het zielig. Diezelfde bijbel is ondertussen zo vaag dat er duizenden verschillende religies op gebaseerd zijn want er is geen peil op te trekken.
Ben niet echt een bijbelkenner. Maar als er een God is (en die is er) dan is het logisch dat hij om de zoveel tijd profeten zou moeten sturen om zijn boodschap te verkondigen. Dat heeft ie ook gedaan. Vandaar dat er zoveel religies zijn ontstaan. De meesten zijn uit hun verband gerukt door mensen.
quote:
Ondertussen is er een troep leeuwen bezig om zo'n zelfde stier gruwelijk op te vreten.
De een zijn dood de ander zijn brood. Nogmaals dit leven is er voor om de Goddelijke namen te leren kennen. Een stier krijgt leven uit niets. Mag zoveel jaren in geluk leven. En dan komt er een keer een dag dat hij moet sterven. En hoe hij sterft (die enkele minuten) is niet altijd even moooi om te zien. Kunnen we eigenlijk niet zien voor die stier dat dat eigenlijk wel meevalt voor wat hij heeft mogen meemaken in zijn leven? Of maken wij het dramatischer dan het is?
quote:
Als Mark Rutte oppert dat de bijstand met 100 euro omlaag moet is hij een slecht mens. Maar als God mensen van de honger laat omkomen omdat het dat jaar even niet geregend heeft in Afrika, hoor je er niemand over.
Zij hebben misschien een ellendig leven geleeft. Maar als zij in het hiernamaals worden beloond als sultans of nog meer dan dat, en dat voor eeuwig. Was dat dan geen fantastische deal die je nooit zou kunnen maken op aarde? 70 jaar, gedeeltelijk met ellende (zelfs in africa kunnen ze gelukkiger zijn dan ons hier in heel veel welvaart by the way) en daarna eeuwige gelukzaligheid.
quote:
God wordt vergeleken met een vader. Maar het is dan wel een vader die zijn kinderen 6000 jaar alleen laat, en na 1 klein foutje van zijn kinderen ze maar dood laat gaan omdat ze stout zijn geweest. Dat is nogal een extreme versie van zonder eten naar bed gaan.
Ik weet niet waar je op doelt hier precies.
quote:
Conclusie: ik geloof niet in God, of in elk geval niet in een God met menselijke emoties. Als er al een God bestaat is hij meer te vergelijken met een emotioneel-neutrale natuurkracht, een abstract wezen dat alleen houdt van leuke patronen en orde, maar niet een die daadwerkelijk medeleven heeft met zijn schepping of met de mens in het bijzonder.
Eigenlijk is het een fantastische God. Als je namelijk eenmaal die liefde te pakken hebt met hem, is niks lekkerder dan dat gevoel. Dan heb je vrede met alles wat je overkomt, want dan begrijp je dat dat moet gebeuren zodat je naar hem toe kunt vliegen en meer kan genieten. In een gebed of een salaat (islamitisch gebed).
Maar als je afwijkt van de manier waarop in de heilige boeken staan vermeld, hoe je naar alles moet kijken dan word je zwaar ongelukkig en krijg je ook een hele andere kijk op God, wat niet de bedoeling is. De Koran of de bijbel is een leidraad hoe je God moet leren kennen. Hoe je naar de schepping moet kijken, hoe je naar de gebeurtenissen in dit leven moet kijken en hoe je dat allemaal moet ontrafelen.
[ Bericht 0% gewijzigd door mariox op 29-05-2010 01:17:00 ]