quote:
Op zondag 30 mei 2010 13:43 schreef Wombcat het volgende:Ventoux kun je dik over de 90 richting Malaucene.
Alpe d'Huez houdt wel op bij 85.
Ja ja, wrijf het nog maar in
Afdalen is een vak apart. Hoe beter je bochtenwerk hoe harder je kunt. In principe is het gewoon in de beugels, beetje vlak liggen, zo aerodynamisch mogelijk en goed goed vooruit kijken. Vaak zijn afdalingen slingerwegen en kun je een auto wel zien aankomen en kun je inschatten of je de bocht snel of rustig kunt nemen.
Als ik niet de bocht in kan kijken houd ik rekening met tegenliggers en rijd ik op mijn eigen weghelft anders rijd ik gewoon de ideale lijn en die loopt over de hele weg. Naar Bedoin toe in de Ventoux heb je een aantal kleine slingerbochten die ideaal zijn, pak je gewoon in het midden van de weg, mits er niets aankomt en vaak dan nog heb je tijd en ruimte genoeg om je lijn aan te passen. Kijken, kijken en nog eens kijken.
Mijn record is trouwens 92 in de afdaling van Glandon naar de stuwdam. In Nederland op de dodemansberg (zijweg van de Keutenberg) met 81. Had gehoopt dat ik op de Ventoux een nieuw record kon zetten maar helaas. Volgende keer beter.
Alp D'Huez vind ik trouwens geen leuke afdaling, veels te veel bochten, pas in de laatste bocht naar het dorp toe kom ik pas op snelheid en dan alleen bij geen tegenliggers.