Een wereldje waar geen zout op slakken wordt gelegd, niet het onderste uit de kan wordt gehaald om ergens over te zeiken, waar men gewoon meegaat met de tijd, niet overspannen reageert op nieuwe dingen, waar men graag nieuwe technologie wil toepassen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 22:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wat een triest figuur ben je ook, want de volgende regel:
[..]
Kortom: CBP geeft aan dat het niet zou mogen, en daarna gebeurt het toch.
Maar goed, leef fijn verder in je wereldje.
Maar dat willen ze niet weten. Ze willen gewoon zeiken dat je voor je privacy extra moet betalen. Terwijl het juist andersom is, je krijgt korting als je een persoonlijke kaart gebruikt.quote:Op donderdag 3 juni 2010 22:55 schreef Geerd het volgende:
Volgens mij had ik al 2x iets letterlijk gequoteerd van de ns site over dat opslaan van zulks gegevens
En dan dat je dat gewoon af kan melden.
Voor vertraging kun je ook al reis je op saldo nog steeds terug vragen hoor, bij ns danquote:Op donderdag 3 juni 2010 22:54 schreef macca728 het volgende:
ach als je verder leest, kom je tot de kern
Over gemak: reizigers met een abonnement kunnen met het zichtkaartensysteem gewoon in het OV gaan zitten zonder verder na te hoeven denken (en hooguit de kaart moeten tonen bij controle en/of instappen). Met de OV-chipkaart moeten deze reizigers ook denken aan in-/uitchecken, feitelijk alleen maar om het doel van de vervoerbedrijven (eerlijke opbrengstenverdeling) te verwezenlijken. Vergissingen hierbij kunnen leiden tot kaartblokkade (bij herhaaldelijk vergeten van uitchecken) en zelfs tot bekeuringen (bij vergeten in te checken, is al voorgekomen). Ik vraag me de rechtmatigheid van laatstgenoemde situatie sterk af, er is immers betaald voor een abonnement. Maar goed, dat even terzijde.
Over het tarief: je schrijft: “Ik wil wel van tevoren weten voor wat voor tarief ik ga reizen”. Ja en nee. Ik wil graag van tevoren weten wat mijn reis feitelijk gaat kosten. Zodat ik weet of ik voor alle reizen die ik op een dag maak voldoende saldo op mijn kaart heb (èn voor de ‘borg’ die ik moet betalen). Het tarief weten we van tevoren, zie bovengenoemde Wikipedia-pagina. En 9292ov.nl geeft voor veel verbindingen (i.i.g. voor regio Utrecht) een prijsindicatie. Maar meer dan een prijsindicatie is dat niet: als mijn bus moet omrijden vanwege werkzaamheden, de chauffeur zich vergist of omdat ik niet met de sneltram van Utrecht naar Nieuwegein reis, maar met bus 77 (die kringel-krongel door Nieuwegein Noord rijdt), dan betaal ik voor hetzelfde (of een slechter) vervoerproduct (ik wil van plaats A naar plaats B) meer. Bovendien blijken twee afschrijvingen van dezelfde rit niet altijd hetzelfde te zijn, nog los van storingen waardoor er een bedrag wordt afgeschreven waar helemaal geen touw meer aan vast te knopen is. Vergelijk het met een slager: als ik daar gehakt voor 5 euro/kilo kan kopen en ik vraag een halve kilo, dan rekent mijn slager ook niet ineens 2 euro 70 omdat de veer van de weegschaal wat slapper begint te worden.
Maar mijn grootste bezwaar is de totale ondoorzichtigheid van het systeem: ik kan niets aan mijn kaart zien, behalve wanneer deze zelf verloopt. Ik kan niet zonder meer zien wanneer mijn voordeeluren-abonnement verloopt; ik kan niet zien of ik echt ingecheckt ben; mijn reisgegevens verdwijnen in een zwarte doos; als ik deze in wil zien moet ik naar een website die me niet altijd even duidelijke of extreem achterhaalde informatie geeft (bv. geen reisgegevens van de laatste drie maanden); als het systeem ten onrechte aangeeft dat ik van Amsterdam Zuid naar het Amstelstation heb gereisd, terwijl ik in werkelijkheid bij Spaklerweg ben opgestapt (ofwel een kleinere reisafstand heb afgelegd, dit soort dingen zijn dus echt gebeurd), dan heb ik geen poot om op te staan. Ik kan niets bewijzen, maar ben aan de goden van TLS en de vervoerbedrijven overgeleverd (die in veel gevallen de verantwoordelijkheid bij een andere partij blijken neer te leggen). Doet me allemaal denken aan de stemcomputers, die evenmin te controleren waren.
Ja idd, vind het alleen echt jammer dat syntus arriva etc niet nu al wat proefjes draaien moet zoveel mensen teleurstellen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 22:56 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Maar dat willen ze niet weten. Ze willen gewoon zeiken dat je voor je privacy extra moet betalen. Terwijl het juist andersom is, je krijgt korting als je een persoonlijke kaart gebruikt.
het probleem is gewoon lezenquote:Op donderdag 3 juni 2010 22:55 schreef Geerd het volgende:
Volgens mij had ik al 2x iets letterlijk gequoteerd van de ns site over dat opslaan van zulks gegevens
En dan dat je dat gewoon af kan melden.
jij begrijpt niet dat het systeem gegevens verkeerd vastlegt, zodat mensen meer kunnen betalen voor een rit ?quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:06 schreef Geerd het volgende:
[..]
Voor vertraging kun je ook al reis je op saldo nog steeds terug vragen hoor, bij ns dan![]()
Ik leer ook elke dag weer, maar soms ja houdt het op.
Bankafschriften moet je ook 5 jaar? bewaren.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
het probleem is gewoon lezen
ik kan me afmelden ja, voor dienstverlening van de NS
mijn reisgegevens gekoppeld aan mijn persoonlijke gegevens blijven gewoon bewaard hoor 7 jaar
Beetje lastig als je die niet meer krijgtquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Bankafschriften moet je ook 5 jaar? bewaren.
Naja tjid en moeite alleen aanvragen en langs de automaat doet iedereen ook dagelijks dus die 2 min.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
jij begrijpt niet dat het systeem gegevens verkeerd vastlegt, zodat mensen meer kunnen betalen voor een rit ?
En dan krijg je echt geen geld terug hoor, ook niet van NS, want het systeem faalt toch niet ?
En deze problemen spelen bij bus en tram, staat er duidelijk. Als die een omleiding hebben, betaal je meer.
Gaat dit bij NS ook spelen ? Waarschijnlijk niet, omdat je niet uit hoeft te checken bij een overstap.
En makkelijker is het niet voor abonnementhouders, die moeten gewoon tig handelingen verrichten die extra tijd en moeite kosten., feitelijk alleen maar om het doel van de vervoerbedrijven (eerlijke opbrengstenverdeling) te verwezenlijken.
En zelfs dat is discutabel omdat ik mijn abonnement bij de RET koopt en ook mijn reizen in Qbuzz gewoon onder RET worden vermeld
quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Beetje lastig als je die niet meer krijgt![]()
Internetbankieren he
maar even serieus, ik kon me toch afmelden, had je al 2x gequotequote:Op donderdag 3 juni 2010 23:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Bankafschriften moet je ook 5 jaar? bewaren.
Heb je je ook idd afgemeld danquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar even serieus, ik kon me toch afmelden, had je al 2x gequote
Begrijp je nu dat mijn gegevens toch gewoon bewaard blijven, ook al meld ik me af ?
En mijn abbo's, strippenkaarten e.d. gooide ik gelijk weg hoor en daaraan kon je niet zien waar ik precies reisde, zoals bij de OV chipkaart
Wat begrijp je niet dat ik met mijn abonnement gelijk de bus uit kan lopen, gelijk de metro in, gelijk de metro uit, gelijk de tram in, gelijk de tram uit, gelijk de trein in etc etcquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:25 schreef Geerd het volgende:
[..]
Naja tjid en moeite alleen aanvragen en langs de automaat doet iedereen ook dagelijks dus die 2 min.
Andersom ken ik er ook nog wel een paar![]()
Maar idd hoe het verder gaat
ja , wel apart kaartje kopen he voor hun, ze kunnen niet op jouw chipkaart inchecken ofzoquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:38 schreef Jaytonism het volgende:
Even een inkoppertje, geen zin om naar de site te gaan omdat ik toch al op Fok rondhang.
Met een OV chipkaart kunnen ook (net zoals oude OV) 3 mensen met korting meereizen, toch?
Wil je best geloven maar je weerspreekt dingen die ik juist weer tegenkom dat het goed gaat.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:35 schreef macca728 het volgende:
maar de vraag blijft :
En makkelijker is het niet voor abonnementhouders, die moeten gewoon tig handelingen verrichten die extra tijd en moeite kosten., feitelijk alleen maar om het doel van de vervoerbedrijven (eerlijke opbrengstenverdeling) te verwezenlijken.
Dit geld ook voor ouderen (die gratis reizen) en OV studentenkaarthouders (in toekomst)
In de spits denk ik dat 90% abonnementhouder c.q. OV studentenkaarthouder is
Ja. Alleen die meereizers moeten een papieren kaartje kopen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:38 schreef Jaytonism het volgende:
Even een inkoppertje, geen zin om naar de site te gaan omdat ik toch al op Fok rondhang.
Met een OV chipkaart kunnen ook (net zoals oude OV) 3 mensen met korting meereizen, toch?
er gaan genoeg dingen goed, alleen jij en VF hebben wat moeite met begrijpend lezen, dat is zo vermoeiendquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:40 schreef Geerd het volgende:
[..]
Wil je best geloven maar je weerspreekt dingen die ik juist weer tegenkom dat het goed gaat.
Probeer beetje antwoord te geven maarja houdt ook even op voor mij zo
Ja, dat is het hele punt, je moet reizen op saldo bij NS eerst activeren. Met mijn NS Jaartrajectkaart kan ik (als er saldo op staat) met bus, tram en metro in Amsterdam en Rotterdam. Ik hoef niets te activeren. Wil ik reizen op saldo in de trein dan moet ik dat wel eerst activeren. Da's toch vreemd?quote:Op donderdag 3 juni 2010 22:04 schreef Geerd het volgende:
[..]
Omdat veel mensen een jaartrajectkaart hebben of een voordeeluren kaart, hierop kun je al gratis op saldo reizen alleen moet je dat even activeren en hoef je niet voor 7,5 een kaart te kopen
Dat is gewoon een security check. En het is een eenmalig iets.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:46 schreef Light het volgende:
[..]
Ja, dat is het hele punt, je moet reizen op saldo bij NS eerst activeren. Met mijn NS Jaartrajectkaart kan ik (als er saldo op staat) met bus, tram en metro in Amsterdam en Rotterdam. Ik hoef niets te activeren. Wil ik reizen op saldo in de trein dan moet ik dat wel eerst activeren. Da's toch vreemd?
Was ook eigenlijk alleen op de NS gericht idd, hoe het verder zit echt geen id, krijgen we wel info over maarja gewoon te weinig mee te maken.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
er gaan genoeg dingen goed, alleen jij en VF hebben wat moeite met begrijpend lezen, dat is zo vermoeiend
Missen the point so to speak
Ik zeg toch dat het bij NS juist wel makkelijk is, die OV chipkaart ? Alleen je mag wel kritische vragen stellen over het hoe en waarom
Een security check doe maar duur, je moet die kaart voor het apparaat houden en op product ophalen klikken en klaar ben je. Dat heeft niets met security te maken, alleen maar het de klant moeilijker maken.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat is gewoon een security check. En het is een eenmalig iets.
Maar natuurlijk wel iets waar je over kunt zeuren.
voordeelurenkaart (die je had zei je) moet je elk jaar opnieuw activeren, Niet eenmaligquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat is gewoon een security check. En het is een eenmalig iets.
Maar natuurlijk wel iets waar je over kunt zeuren.
Nou poepoe. Wat een moeite heeft die klant toch.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een security check doe maar duur, je moet die kaart voor het apparaat houden en op product ophalen klikken en klaar ben je. Dat heeft niets met security te maken, alleen maar het de klant moeilijker maken.
Dank, dank.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja , wel apart kaartje kopen he voor hun, ze kunnen niet op jouw chipkaart inchecken ofzo
het is ook onzin ook, want een persoonlijke RET kaart of persoonlijke NS kaart, whats the difference, ze staan allebei op naam, dus dan zouden ze allebei geactiveerd moeten wordenquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een security check doe maar duur, je moet die kaart voor het apparaat houden en op product ophalen klikken en klaar ben je. Dat heeft niets met security te maken, alleen maar het de klant moeilijker maken.
Omdat je zodoende ook je saldo etc automatisch kan laten bijvullen, wat ik heb gelezen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:46 schreef Light het volgende:
[..]
Ja, dat is het hele punt, je moet reizen op saldo bij NS eerst activeren. Met mijn NS Jaartrajectkaart kan ik (als er saldo op staat) met bus, tram en metro in Amsterdam en Rotterdam. Ik hoef niets te activeren. Wil ik reizen op saldo in de trein dan moet ik dat wel eerst activeren. Da's toch vreemd?
Ja kan bij persoonlijke chipkaart van RET of andere vervoerder ook zonder te activerenquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:55 schreef Geerd het volgende:
[..]
Omdat je zodoende ook je saldo etc automatisch kan laten bijvullen, wat ik heb gelezen.
Opnieuw activeren? Ja je kunt ook gewoon kiezen voor automatische verlenging.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
voordeelurenkaart (die je had zei je) moet je elk jaar opnieuw activeren, Niet eenmalig
Zou ik maar gauw doen
Ja je moet je voordeelurenkaart elk jaar opnieuw activeren voor reizen op saldoquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:58 schreef Geerd het volgende:
[..]
Opnieuw activeren? Ja je kunt ook gewoon kiezen voor automatische verlenging.
Daar komt dat gezeur door, ja maar er staat toch 2013 op de kaart???
Ja
Oke dan,quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja kan bij persoonlijke chipkaart van RET of andere vervoerder ook zonder te activeren
Wat ik begrepen heb, is dat je moet kiezen voor 1e of 2e klasse, dat het daarvoor is
Waarom zijn al die vd kaarten dan geldig tot 2012/2014?quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja je moet je voordeelurenkaart elk jaar opnieuw activeren voor reizen op saldo
dat je dat niet weet als hc
Jij hebt het nu over reizen op saldo ik had het alleen over reizen met kortingquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja je moet je voordeelurenkaart elk jaar opnieuw activeren voor reizen op saldo
dat je dat niet weet als hc en dan klanten weer zeurpieten noemen
Klant heeft wel gelijk![]()
wel een brief van de NSquote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:03 schreef Geerd het volgende:
[..]
Waarom zijn al die vd kaarten dan geldig tot 2012/2014?
Heb je een link?
discussie ging over Ja, dat is het hele punt, je moet reizen op saldo bij NS eerst activerenquote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:07 schreef Geerd het volgende:
[..]
Jij hebt het nu over reizen op saldo ik had het alleen over reizen met korting
Jup die verwarring begrijp ik, daarom kunnen klanten kiezen tussen een doorlopend voordeel abbo dus alleen reizen op korting na 09.00 en in het weekend en zomer, en jaarlijks contract.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
wel een brief van de NS![]()
Waarom ? Chipkaarten zijn 5 jaar geldig, dus voordeelurenkaarten ook
Begrijp je nu de verwarring ? Op de chipkaart staat de geldigheidsdatum van de kaart itself, niet van het voordeelurenabonnement. Dat kan je nergens meer vinden, zelfd niet op OV chipkaart.nl
als er een andere datum staat op jouw voordeelurenkaart met geldig tot 20-12-2014 kan ik me die verwarring wel voorstellen. Je kan ook gewoon de geldigheidsdatum van het abonnement er op zettenquote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:15 schreef Geerd het volgende:
[..]
Jup die verwarring begrijp ik, daarom kunnen klanten kiezen tussen een doorlopend voordeel abbo dus alleen reizen op korting na 09.00 en in het weekend en zomer, en jaarlijks contract.
Vooral dat jaarlijks contract geeft blijkbaar nog al wat problemen vooral bij mensen die de post dus niet lezen.
Wel 2 of 3 jaar met korting reizen maar verder nergens van af weten![]()
En dat staat totaal los van reizen op saldo.
Ik heb het id dat we aardig op het zelfde spoor zitten alleen de omschrijving wat anders, goh misschien is het daar misgegaanquote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
discussie ging over Ja, dat is het hele punt, je moet reizen op saldo bij NS eerst activeren
Volgens VF een eenmalig iets, waarop ik reageerde met elk jaar
Ik kan zonder activatie dus ook niet reizen met korting hoor. Alleen met papieren kaartje
Kom op je weet toch wel of je voor een jaar een voordeelabbo hebt afgesloten of doorlopend?quote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
als er een andere datum staat op jouw voordeelurenkaart met geldig tot 20-12-2014 kan ik me die verwarring wel voorstellen. Je kan ook gewoon de geldigheidsdatum van het abonnement er op zetten
tuurlijk, jij en ik welquote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Kom op je weet toch wel of je voor een jaar een voordeelabbo hebt afgesloten of doorlopend?
Daar heeft die datum op je kaart niks mee te maken.
Die mensen krijgen gewoon een brief thuis, maar toen werden die kaarten nog niet zo intensief gescand, mag je best weten vorig jaar had je er elke dag gewoon 2 of 3. Enja allemaal lekker simpel wijzen op de datum van de kaartquote:Op vrijdag 4 juni 2010 00:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
tuurlijk, jij en ik wel![]()
maar de gemiddelde NL is niet zo slim
En dat kan je simpel oplossen door de geldigheidsdatum van het abbo er op te zetten, net zoals voor het OV chipkaart tijdperk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |