Een wereldje waar geen zout op slakken wordt gelegd, niet het onderste uit de kan wordt gehaald om ergens over te zeiken, waar men gewoon meegaat met de tijd, niet overspannen reageert op nieuwe dingen, waar men graag nieuwe technologie wil toepassen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 22:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wat een triest figuur ben je ook, want de volgende regel:
[..]
Kortom: CBP geeft aan dat het niet zou mogen, en daarna gebeurt het toch.
Maar goed, leef fijn verder in je wereldje.
Maar dat willen ze niet weten. Ze willen gewoon zeiken dat je voor je privacy extra moet betalen. Terwijl het juist andersom is, je krijgt korting als je een persoonlijke kaart gebruikt.quote:Op donderdag 3 juni 2010 22:55 schreef Geerd het volgende:
Volgens mij had ik al 2x iets letterlijk gequoteerd van de ns site over dat opslaan van zulks gegevens
En dan dat je dat gewoon af kan melden.
Voor vertraging kun je ook al reis je op saldo nog steeds terug vragen hoor, bij ns danquote:Op donderdag 3 juni 2010 22:54 schreef macca728 het volgende:
ach als je verder leest, kom je tot de kern
Over gemak: reizigers met een abonnement kunnen met het zichtkaartensysteem gewoon in het OV gaan zitten zonder verder na te hoeven denken (en hooguit de kaart moeten tonen bij controle en/of instappen). Met de OV-chipkaart moeten deze reizigers ook denken aan in-/uitchecken, feitelijk alleen maar om het doel van de vervoerbedrijven (eerlijke opbrengstenverdeling) te verwezenlijken. Vergissingen hierbij kunnen leiden tot kaartblokkade (bij herhaaldelijk vergeten van uitchecken) en zelfs tot bekeuringen (bij vergeten in te checken, is al voorgekomen). Ik vraag me de rechtmatigheid van laatstgenoemde situatie sterk af, er is immers betaald voor een abonnement. Maar goed, dat even terzijde.
Over het tarief: je schrijft: “Ik wil wel van tevoren weten voor wat voor tarief ik ga reizen”. Ja en nee. Ik wil graag van tevoren weten wat mijn reis feitelijk gaat kosten. Zodat ik weet of ik voor alle reizen die ik op een dag maak voldoende saldo op mijn kaart heb (èn voor de ‘borg’ die ik moet betalen). Het tarief weten we van tevoren, zie bovengenoemde Wikipedia-pagina. En 9292ov.nl geeft voor veel verbindingen (i.i.g. voor regio Utrecht) een prijsindicatie. Maar meer dan een prijsindicatie is dat niet: als mijn bus moet omrijden vanwege werkzaamheden, de chauffeur zich vergist of omdat ik niet met de sneltram van Utrecht naar Nieuwegein reis, maar met bus 77 (die kringel-krongel door Nieuwegein Noord rijdt), dan betaal ik voor hetzelfde (of een slechter) vervoerproduct (ik wil van plaats A naar plaats B) meer. Bovendien blijken twee afschrijvingen van dezelfde rit niet altijd hetzelfde te zijn, nog los van storingen waardoor er een bedrag wordt afgeschreven waar helemaal geen touw meer aan vast te knopen is. Vergelijk het met een slager: als ik daar gehakt voor 5 euro/kilo kan kopen en ik vraag een halve kilo, dan rekent mijn slager ook niet ineens 2 euro 70 omdat de veer van de weegschaal wat slapper begint te worden.
Maar mijn grootste bezwaar is de totale ondoorzichtigheid van het systeem: ik kan niets aan mijn kaart zien, behalve wanneer deze zelf verloopt. Ik kan niet zonder meer zien wanneer mijn voordeeluren-abonnement verloopt; ik kan niet zien of ik echt ingecheckt ben; mijn reisgegevens verdwijnen in een zwarte doos; als ik deze in wil zien moet ik naar een website die me niet altijd even duidelijke of extreem achterhaalde informatie geeft (bv. geen reisgegevens van de laatste drie maanden); als het systeem ten onrechte aangeeft dat ik van Amsterdam Zuid naar het Amstelstation heb gereisd, terwijl ik in werkelijkheid bij Spaklerweg ben opgestapt (ofwel een kleinere reisafstand heb afgelegd, dit soort dingen zijn dus echt gebeurd), dan heb ik geen poot om op te staan. Ik kan niets bewijzen, maar ben aan de goden van TLS en de vervoerbedrijven overgeleverd (die in veel gevallen de verantwoordelijkheid bij een andere partij blijken neer te leggen). Doet me allemaal denken aan de stemcomputers, die evenmin te controleren waren.
Ja idd, vind het alleen echt jammer dat syntus arriva etc niet nu al wat proefjes draaien moet zoveel mensen teleurstellen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 22:56 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Maar dat willen ze niet weten. Ze willen gewoon zeiken dat je voor je privacy extra moet betalen. Terwijl het juist andersom is, je krijgt korting als je een persoonlijke kaart gebruikt.
het probleem is gewoon lezenquote:Op donderdag 3 juni 2010 22:55 schreef Geerd het volgende:
Volgens mij had ik al 2x iets letterlijk gequoteerd van de ns site over dat opslaan van zulks gegevens
En dan dat je dat gewoon af kan melden.
jij begrijpt niet dat het systeem gegevens verkeerd vastlegt, zodat mensen meer kunnen betalen voor een rit ?quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:06 schreef Geerd het volgende:
[..]
Voor vertraging kun je ook al reis je op saldo nog steeds terug vragen hoor, bij ns dan![]()
Ik leer ook elke dag weer, maar soms ja houdt het op.
Bankafschriften moet je ook 5 jaar? bewaren.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
het probleem is gewoon lezen
ik kan me afmelden ja, voor dienstverlening van de NS
mijn reisgegevens gekoppeld aan mijn persoonlijke gegevens blijven gewoon bewaard hoor 7 jaar
Beetje lastig als je die niet meer krijgtquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Bankafschriften moet je ook 5 jaar? bewaren.
Naja tjid en moeite alleen aanvragen en langs de automaat doet iedereen ook dagelijks dus die 2 min.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
jij begrijpt niet dat het systeem gegevens verkeerd vastlegt, zodat mensen meer kunnen betalen voor een rit ?
En dan krijg je echt geen geld terug hoor, ook niet van NS, want het systeem faalt toch niet ?
En deze problemen spelen bij bus en tram, staat er duidelijk. Als die een omleiding hebben, betaal je meer.
Gaat dit bij NS ook spelen ? Waarschijnlijk niet, omdat je niet uit hoeft te checken bij een overstap.
En makkelijker is het niet voor abonnementhouders, die moeten gewoon tig handelingen verrichten die extra tijd en moeite kosten., feitelijk alleen maar om het doel van de vervoerbedrijven (eerlijke opbrengstenverdeling) te verwezenlijken.
En zelfs dat is discutabel omdat ik mijn abonnement bij de RET koopt en ook mijn reizen in Qbuzz gewoon onder RET worden vermeld
quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Beetje lastig als je die niet meer krijgt![]()
Internetbankieren he
maar even serieus, ik kon me toch afmelden, had je al 2x gequotequote:Op donderdag 3 juni 2010 23:20 schreef Geerd het volgende:
[..]
Bankafschriften moet je ook 5 jaar? bewaren.
Heb je je ook idd afgemeld danquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar even serieus, ik kon me toch afmelden, had je al 2x gequote
Begrijp je nu dat mijn gegevens toch gewoon bewaard blijven, ook al meld ik me af ?
En mijn abbo's, strippenkaarten e.d. gooide ik gelijk weg hoor en daaraan kon je niet zien waar ik precies reisde, zoals bij de OV chipkaart
Wat begrijp je niet dat ik met mijn abonnement gelijk de bus uit kan lopen, gelijk de metro in, gelijk de metro uit, gelijk de tram in, gelijk de tram uit, gelijk de trein in etc etcquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:25 schreef Geerd het volgende:
[..]
Naja tjid en moeite alleen aanvragen en langs de automaat doet iedereen ook dagelijks dus die 2 min.
Andersom ken ik er ook nog wel een paar![]()
Maar idd hoe het verder gaat
ja , wel apart kaartje kopen he voor hun, ze kunnen niet op jouw chipkaart inchecken ofzoquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:38 schreef Jaytonism het volgende:
Even een inkoppertje, geen zin om naar de site te gaan omdat ik toch al op Fok rondhang.
Met een OV chipkaart kunnen ook (net zoals oude OV) 3 mensen met korting meereizen, toch?
Wil je best geloven maar je weerspreekt dingen die ik juist weer tegenkom dat het goed gaat.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:35 schreef macca728 het volgende:
maar de vraag blijft :
En makkelijker is het niet voor abonnementhouders, die moeten gewoon tig handelingen verrichten die extra tijd en moeite kosten., feitelijk alleen maar om het doel van de vervoerbedrijven (eerlijke opbrengstenverdeling) te verwezenlijken.
Dit geld ook voor ouderen (die gratis reizen) en OV studentenkaarthouders (in toekomst)
In de spits denk ik dat 90% abonnementhouder c.q. OV studentenkaarthouder is
Ja. Alleen die meereizers moeten een papieren kaartje kopen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 23:38 schreef Jaytonism het volgende:
Even een inkoppertje, geen zin om naar de site te gaan omdat ik toch al op Fok rondhang.
Met een OV chipkaart kunnen ook (net zoals oude OV) 3 mensen met korting meereizen, toch?
er gaan genoeg dingen goed, alleen jij en VF hebben wat moeite met begrijpend lezen, dat is zo vermoeiendquote:Op donderdag 3 juni 2010 23:40 schreef Geerd het volgende:
[..]
Wil je best geloven maar je weerspreekt dingen die ik juist weer tegenkom dat het goed gaat.
Probeer beetje antwoord te geven maarja houdt ook even op voor mij zo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |