Die gaat niet samen met een jaartrajectkaart.quote:Op donderdag 27 mei 2010 20:34 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Voor mensen zoals jij is de anonieme chipkaart bedacht
Klopt.quote:Op donderdag 27 mei 2010 21:01 schreef Light het volgende:
[..]
Die gaat niet samen met een jaartrajectkaart.
Je privacy dus, maar geen nood, als het druk blijkt te zijn, krijg je wel een extra trein.quote:Op donderdag 27 mei 2010 21:04 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Klopt.
Je moet er wat voor over hebben om korting te krijgen.
Ow is dat zo?quote:Op donderdag 27 mei 2010 21:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je privacy dus, maar geen nood, als het druk blijkt te zijn, krijg je wel een extra trein.
Die wordt gelijk besteld !!!
quote:Op donderdag 27 mei 2010 20:52 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zodat ze kunnen zien wanneer het waar druk is en eventueel extra bussen, trams of treinen in kunnen zetten. Of juist minder.
Oh, ja, want het feit dat je <vul hier getal met 2 nullen in> betaalt per maand, daardoor een vaste klant bent, en zeer regelmatig met ze reist, is niet genoeg "ervoor over hebben"?quote:Op donderdag 27 mei 2010 21:04 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Klopt.
Je moet er wat voor over hebben om korting te krijgen.
En dan mag jij mij eens uitleggen, waarom daar zonodig persoonlijke gegevens aan gekoppeld moeten worden.quote:Op donderdag 27 mei 2010 20:52 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zodat ze kunnen zien wanneer het waar druk is en eventueel extra bussen, trams of treinen in kunnen zetten. Of juist minder.
plus je gezicht blijkbaar ook. Kunnen ze je nog beter volgenquote:Op donderdag 27 mei 2010 21:53 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Oh, ja, want het feit dat je <vul hier getal met 2 nullen in> betaalt per maand, daardoor een vaste klant bent, en zeer regelmatig met ze reist, is niet genoeg "ervoor over hebben"?
[..]
En dan mag jij mij eens uitleggen, waarom daar zonodig persoonlijke gegevens aan gekoppeld moeten worden.
Het is een feit dat je korting krijgt als je vaste klant bent.quote:Op donderdag 27 mei 2010 21:53 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Oh, ja, want het feit dat je <vul hier getal met 2 nullen in> betaalt per maand, daardoor een vaste klant bent, en zeer regelmatig met ze reist, is niet genoeg "ervoor over hebben"?
Dat schijnt van de belastingen te moeten voor 1,5 jaar ofzo. Maar daar zijn nu tegenstrijdige berichten over, dus dat wordt onderzocht. Als blijkt dat dat niet nodig is, wordt het misschien wel afgeschaft.quote:En dan mag jij mij eens uitleggen, waarom daar zonodig persoonlijke gegevens aan gekoppeld moeten worden.
Dat heeft NIKS met de OV chipkaart te maken.quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
plus je gezicht blijkbaar ook. Kunnen ze je nog beter volgen
Rotterdam gaat vandalen en relschoppers uit het openbaar vervoer weren door camera's met gezichtsherkenning. Een proef hiermee gaat later dit jaar van start.
Mensen die herhaaldelijk voor overlast hebben gezorgd, kunnen in Rotterdam een ov-verbod krijgen. De nieuwe camera's moeten ervoor zorgen dat deze groep ook daadwerkelijk buiten de deur blijft. De camera's kunnen mensen met een ov-verbod automatisch herkennen. Het vervoerbedrijf RET krijgt een seintje zodra dit gebeurt.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en de RET trekken ieder bijna een ton uit voor het project. Eind volgend jaar moet duidelijk zijn of de camera's werken.
Ik krijg korting, en in ruil daarvoor vertel ik ze tussen welke stations ik (voornamelijk) pendel. Hebben zij hun reisgegevens. Hoe vaak ik precies reis en hoe laat ik dat doe, is mijn zaak. Ik wil ze ook nog wel vertellen dat ik zodanig vaak reis dat een trajectkaart aanmerkelijk voordeliger is dan losse kaartjes kopen.quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is een feit dat je korting krijgt als je vaste klant bent.
Jij korting, hun wat reisgegevens. Voor wat hoort wat. Vind ik geen onaanvaarbare deal.
ouderen en kinderen zijn ook vaste klant ?quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is een feit dat je korting krijgt als je vaste klant bent.
Jij korting, hun wat reisgegevens. Voor wat hoort wat. Vind ik geen onaanvaarbare deal.
Wat verwacht je nu van mij te horen?quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:37 schreef Light het volgende:
[..]
Ik krijg korting, en in ruil daarvoor vertel ik ze tussen welke stations ik (voornamelijk) pendel. Hebben zij hun reisgegevens. Hoe vaak ik precies reis en hoe laat ik dat doe, is mijn zaak. Ik wil ze ook nog wel vertellen dat ik zodanig vaak reis dat een trajectkaart aanmerkelijk voordeliger is dan losse kaartjes kopen.
Waar zegt de NS dat dat niet mogelijk is?quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
ouderen en kinderen zijn ook vaste klant ?
Reisgegevens mogen ze hebben, alleen niet gekoppeld aan personen
en waarom mag een conducteur mijn laatste 10 reizen zien, terwijl de NS zegt dat dat niet mogelijk is
Misschien kan je dan andere mensen eens ruimte geven ?quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat verwacht je nu van mij te horen?
Volgens mij heb ik mijn mening hierover al duidelijk gemaakt. Het blijft een herhalende discussie en daar zie ik het nut niet van in.
Nietsquote:Op donderdag 27 mei 2010 22:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat verwacht je nu van mij te horen?
En waar zeg ik dat dat niet zo is?quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Misschien kan je dan andere mensen eens ruimte geven ?
Andere mensen hebben ook een mening hierover en die is net zoveel waard als die van jou
hahaquote:
Idd volgens mij had ik een heel mooi stukje gequoteerd, waarin tevens stond dat als je dit niet wou dit tevens konquote:Op donderdag 27 mei 2010 22:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Waar zegt de NS dat dat niet mogelijk is?
nergens, maar je maakt discussie over dit onderwerp onmogelijk, door telkens dezelfde mening te verkondigen en anderen belachelijk te maken die het niet eens zijn met jequote:Op donderdag 27 mei 2010 22:44 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En waar zeg ik dat dat niet zo is?
Als er telkens weer wordt gezeurd over de privacy verkondig ik telkens dezelfde mening.quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
nergens, maar je maakt discussie over dit onderwerp onmogelijk, door telkens dezelfde mening te verkondigen en anderen belachelijk te maken die het niet eens zijn met je
Erg irritant
waarom, we weten je mening toch ? waarom geef je anderen geen ruimte ?quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als er telkens weer wordt gezeurd over de privacy verkondig ik telkens dezelfde mening.
En hoe maak ik anderen belachelijk?
Ik noem vooral jou een zeikerd.quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom, we weten je mening toch ? waarom geef je anderen geen ruimte ?
door ze zeikers en zeurpieten te noemen bij herhaling
nee je noemt iedereen een zeikerd of zeurpiet die een andere mening heeft dan jouquote:Op donderdag 27 mei 2010 23:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik noem vooral jou een zeikerd.
Je loopt nu weer te liegenquote:Op donderdag 27 mei 2010 23:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee je noemt iedereen een zeikerd of zeurpiet die een andere mening heeft dan jou
Je hebt er al genoeg weggejaagd hier in de hoop dat de discussie verstomd
ik zal nu zelf maar eens je excuses aanbieden voor de woorden hufter, zeikerd, zeurpiet en leugenaar.quote:
Ik ga je nu ook nog hypocriet noemenquote:Op donderdag 27 mei 2010 23:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik zal nu zelf maar eens je excuses aanbieden voor de woorden hufter, zeikerd, zeurpiet en leugenaar.
nou succesquote:Op donderdag 27 mei 2010 23:18 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik ga je nu ook nog hypocriet noemen
De redenen waarom ik jou zo noem kan ik onderbouwen. De redenen waarom jij mij een leugenaar noemde kun je niet onderbouwen.
Die laatste 10 reizen op kunnen vragen vind ik geen probleem. Dat kan met de goede oude vertrouwde strippenkaart ook. Als je tenminste weet welke zonenummers zich waar bevinden. Veel mensen zijn van nature wantrouwend en als hun saldo sneller op 0 staat dan dat ze verwachtten dan is de trein te klein. Dus ik snap best dat het mogelijk is om de laatste 10 ritten inzichtelijk te maken.quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:37 schreef macca728 het volgende:
en waarom mag een conducteur mijn laatste 10 reizen zien, terwijl de NS zegt dat dat niet mogelijk is
Volgens mij ligt het voordeel enkel bij het vervoersbedrijf, en krijgen wij allemaal "voordelen" te horen, zodat we erin meegaan en het voor het vervoersbedrijf beter wordt.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 03:42 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
Die laatste 10 reizen op kunnen vragen vind ik geen probleem. Dat kan met de goede oude vertrouwde strippenkaart ook. Als je tenminste weet welke zonenummers zich waar bevinden. Veel mensen zijn van nature wantrouwend en als hun saldo sneller op 0 staat dan dat ze verwachtten dan is de trein te klein. Dus ik snap best dat het mogelijk is om de laatste 10 ritten inzichtelijk te maken.
Waar ik wel een probleem mee heb is het opslaan van de zogenaamd geanonimiseerde en niet gekoppelde gegevens die je van jezelf kunt raadplegen. (hoezo niet gekoppeld). Maargoed, privacy is een heikel punt in dit topic, dus daar wil ik verder niet op ingaan.
Wat ik me wel afvraag is wat nu echt een super gigantisch groot voordeel is van die kaart. Want ja, de NS en andere OV bedrijven vinden het fantastisch en komen met het ene na het andere voordeel aan, maar die veeg je met wat nuchter denkvermogen zo van tafel. Bijvoorbeeld:
Een kaart voor het openbaar vervoer
Leuk bedacht, maar met geld kom ik ook overal. Het enige wat een anonieme kaart toevoegt is dat je een ander stuk plastic in je portemornee hebt. Wat traject- en netkaarten betreft is er ook geen voordeel, een NS abonnement met X aantal gekoppelde OV zones is niets nieuws. Zo reis ik nog steeds met een (papieren) NS Netkaart met OV suppement. Met dat laatste stukje papier kan ik overal -behalve in rotterdam- met de metro, bus en tram. Oh en wacht even, je kunt natuurlijk ook dagkaartjes op je kaart zetten. Alleen jammer dat een GVB dagkaart niet in rotterdam geldig is en een RET dagkaart je geen toegang geeft tot een GVB vervoersmiddel. Je zit dus nog steeds met losse kaartjes.. alleen zitten ze in electronische vorm op een chip opgeslagen. En wat schiet je er mee op??
Sneller in en uitstappen
Ook bullshit. Tuurlijk, er hoeft niet meer gestempeld te worden... maar daarvoor in de plaats moet je je pasje meerdere keren langs een automaat halen. Kon je met een stempel bij het overstappen direct naar je plaats gaan, nu moet je 'weer' inchecken. Dus 'sneller' in en uitstappen?? No f*king way!
Per kilometer betalen ipv per zone
Iedereen die van Duivendrecht met de metro naar Bijlmer Arena gaat weet dat je voor 3 haltes 3 zones door gaat. De rit duurt amper 5 minuten, maar kost wel 4 strippen. Dus ja... dat zou misschien een voordeel kunnen zijn. Maar wat als een bus een paar kilometer om moet rijden omdat er een brug is afgesloten? Met een strippenkaart is dit geen probleem, maar hoe gaat de chipkaart met die extra kilometers om?
En wat als er iets fout gaat? De chauffeur kon zijn stempel ongedaan maken, maar voor de chipkaart moet je speciaal langs een informatiebalie gaan. En probeer die OV-minded persoon dan maar eens te overtuigen. Mijn zusje heeft het voorgehad dat ze op een station incheckte op de verkeerde paal (NS ipv. GVB). Gevolg was dat ze 20 euro lichter was omdat ze niet meer kon uitchecken ('Reeds ingechecked'). In de haast heeft ze geprobeerd om dan bij de GVB paal in te checken, wat ook niet werkte omdat ze nog ingechecked was. Ze stapt dan maar op de metro en eenmaal op bestemming mocht ze niet uitchecken omdat ze niet ingechecked was. Gevolg, 20 euro van haar chip af en een boete omdat ze niet in had gechecked. Dat heeft ze uiteindelijk wel teruggekregen, maar ze heeft wel een preek moeten verduren bij het ov-shitkaart informatiepunt.
Dus, wat is nu concreet voor de reiziger het voordeel van een OV-chipkaart?? Ik kan er echt geen bedenken, jullie wel??
Voor de declaraties. Als je je reiskosten gaan declareren wil de belastingdienst zien of jij die reizen echt hebt gemaakt. Vroeger waren daarvoor treinkaartjes, die zijn er nu niet.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 00:14 schreef joepie91 het volgende:
Kunnen we nou godverdomme eens ophouden met dat geflame?
On-topic. Je kreeg altijd korting voor het vaste klant zijn, en uiteraard het bekend maken van je traject. Waarom je nu ineens ál je reisdata inclusief tijd etc. af moet geven, om korting te kunnen krijgen, is mij dan ook een raadsel. Het komt er dus op neer dat je meer moet "betalen" voor dezelfde korting die je altijd al had.
Wat betreft de Belastingdienst: leg eens uit wat de Belastingdienst (!) te maken heeft met het moeten koppelen van persoonsgegevens aan reistijden.
De meeste mensen zullen gewoon op de strippenkaart manier of op abbo blijven reizen. En dan is het wel verdomd handig dat je het saldo dat je in A'dam oplaad in de metro ook in Rotterdam in de trein kunt gebruiken.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 03:42 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
Die laatste 10 reizen op kunnen vragen vind ik geen probleem. Dat kan met de goede oude vertrouwde strippenkaart ook. Als je tenminste weet welke zonenummers zich waar bevinden. Veel mensen zijn van nature wantrouwend en als hun saldo sneller op 0 staat dan dat ze verwachtten dan is de trein te klein. Dus ik snap best dat het mogelijk is om de laatste 10 ritten inzichtelijk te maken.
Waar ik wel een probleem mee heb is het opslaan van de zogenaamd geanonimiseerde en niet gekoppelde gegevens die je van jezelf kunt raadplegen. (hoezo niet gekoppeld). Maargoed, privacy is een heikel punt in dit topic, dus daar wil ik verder niet op ingaan.
Wat ik me wel afvraag is wat nu echt een super gigantisch groot voordeel is van die kaart. Want ja, de NS en andere OV bedrijven vinden het fantastisch en komen met het ene na het andere voordeel aan, maar die veeg je met wat nuchter denkvermogen zo van tafel. Bijvoorbeeld:
Een kaart voor het openbaar vervoer
Leuk bedacht, maar met geld kom ik ook overal. Het enige wat een anonieme kaart toevoegt is dat je een ander stuk plastic in je portemornee hebt. Wat traject- en netkaarten betreft is er ook geen voordeel, een NS abonnement met X aantal gekoppelde OV zones is niets nieuws. Zo reis ik nog steeds met een (papieren) NS Netkaart met OV suppement. Met dat laatste stukje papier kan ik overal -behalve in rotterdam- met de metro, bus en tram. Oh en wacht even, je kunt natuurlijk ook dagkaartjes op je kaart zetten. Alleen jammer dat een GVB dagkaart niet in rotterdam geldig is en een RET dagkaart je geen toegang geeft tot een GVB vervoersmiddel. Je zit dus nog steeds met losse kaartjes.. alleen zitten ze in electronische vorm op een chip opgeslagen. En wat schiet je er mee op??
Het in en uitchecken kan als je voorbij poortjes of palen loop. Dat is hooguit 5 seconden meer werk.quote:Sneller in en uitstappen
Ook bullshit. Tuurlijk, er hoeft niet meer gestempeld te worden... maar daarvoor in de plaats moet je je pasje meerdere keren langs een automaat halen. Kon je met een stempel bij het overstappen direct naar je plaats gaan, nu moet je 'weer' inchecken. Dus 'sneller' in en uitstappen?? No f*king way!
De chipkaart rekent de gemeten afstand en niet hemelsbreed.quote:Per kilometer betalen ipv per zone
Iedereen die van Duivendrecht met de metro naar Bijlmer Arena gaat weet dat je voor 3 haltes 3 zones door gaat. De rit duurt amper 5 minuten, maar kost wel 4 strippen. Dus ja... dat zou misschien een voordeel kunnen zijn. Maar wat als een bus een paar kilometer om moet rijden omdat er een brug is afgesloten? Met een strippenkaart is dit geen probleem, maar hoe gaat de chipkaart met die extra kilometers om?
Steeds meer kan via internet geregeld worden wat betreft geld terugkrijgen en over het algemeen doen ze niet zo moeilijk. Als jij uitleg hoe het werkt als preek ervaart....quote:En wat als er iets fout gaat? De chauffeur kon zijn stempel ongedaan maken, maar voor de chipkaart moet je speciaal langs een informatiebalie gaan. En probeer die OV-minded persoon dan maar eens te overtuigen. Mijn zusje heeft het voorgehad dat ze op een station incheckte op de verkeerde paal (NS ipv. GVB). Gevolg was dat ze 20 euro lichter was omdat ze niet meer kon uitchecken ('Reeds ingechecked'). In de haast heeft ze geprobeerd om dan bij de GVB paal in te checken, wat ook niet werkte omdat ze nog ingechecked was. Ze stapt dan maar op de metro en eenmaal op bestemming mocht ze niet uitchecken omdat ze niet ingechecked was. Gevolg, 20 euro van haar chip af en een boete omdat ze niet in had gechecked. Dat heeft ze uiteindelijk wel teruggekregen, maar ze heeft wel een preek moeten verduren bij het ov-shitkaart informatiepunt.
Jawel hoor. Met op saldo reizen en automatisch opladen hoef je je nooit meer zorgen te maken dat je 'strippenkaart' op is. Het is veiliger geworden in de Amsteramse en Rotterdamse metro door de poortjes. Reizen per km is eerlijker dan per zone en je hoeft je nooit zorgen te maken over welke zones je gaat tegenkomen. Je kaart 'scannen' is veel sneller dan kaartjes kopen.quote:Dus, wat is nu concreet voor de reiziger het voordeel van een OV-chipkaart?? Ik kan er echt geen bedenken, jullie wel??
Bij de AH is een pinpas een vereist.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 04:14 schreef WammesWaggel het volgende:
Kun je een anonieme OV chipkaart bij bv de AH met contant geld opladen of is een pinpas een vereiste?
quote:Einde strippenkaart in april 2011
De strippenkaart wordt volgend jaar april in heel Nederland vervangen door de OV-chipkaart. De stuurgroep voor de invoering van de OV-chip maakte dat bekend bij de afschaffing van de strippenkaart in Amsterdam.
In Amsterdam kan vanaf vandaag alleen met tram, bus en metro worden gereisd met de OV-chipkaart. In april is dat dus overal zo. Dat hebben de regio's met de vervoersbedrijven afgesproken.
Ze kregen van het Rijk toestemming op voorwaarde dat de reiskosten niet stijgen. Over de landelijke invoering van de OV-chip op het spoor is nog geen definitief besluit genomen.
Er waren ook mensen die in de 1 april grap van Rover trapten. Daar werd verteld dat je gratis kon reizen als je de kaar insmeerde met cementlijmquote:Op donderdag 3 juni 2010 09:40 schreef Juicyhil het volgende:
Overigens zei iemand dat je hem niet tegen je mobiele telefoon moet houden, daar kan hij stuk van gaan.
Als dat zo is, is het wel heel erg stom van die kaart
Wanneer je 'mobiele telefoon' in die zin vervangt door 'gasvlam' klopt het wel.quote:Op donderdag 3 juni 2010 09:40 schreef Juicyhil het volgende:
Overigens zei iemand dat je hem niet tegen je mobiele telefoon moet houden, daar kan hij stuk van gaan.
Als dat zo is, is het wel heel erg stom van die kaart
Die was geniaalquote:Op donderdag 3 juni 2010 09:42 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Er waren ook mensen die in de 1 april grap van Rover trapten. Daar werd verteld dat je gratis kon reizen als je de kaar insmeerde met cementlijm
Dat was het ook. Vooral doordat ze al 3 dagen voor 1 april ermee kwamen...quote:Op donderdag 3 juni 2010 09:44 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Die was geniaalLater stond er op de site van de ov chipkaart dat het een 'stomme grap' was.
Voor internationale reizen zijn er nog gewoon internationale kaarten. Waarschijnlijk gaan die ook vertrekken vanaf perrons die je zonder OV chipkaart kunt bereiken.quote:Op donderdag 3 juni 2010 09:55 schreef Jungpionier het volgende:
Weet hier iemand hoe dat zit als je met de Thalys gaat straks? En andere internationale treinen? Heb je daar ook een OV chipkaart voor nodig?
En is er een manier hoe je zonder je pinpas een anonyme chipkaart kunt opladen? Kan je dat ergens kontant doen?
Fantastiach wat een systeem dan maken we een speciale ingang voor de Thalys passagiers, de rest van de perrons kun je niet meer op komen, maar daar dan welquote:Op donderdag 3 juni 2010 09:56 schreef VancouverFan het volgende:
Voor internationale reizen zijn er nog gewoon internationale kaarten. Waarschijnlijk gaan die ook vertrekken vanaf perrons die je zonder OV chipkaart kunt bereiken.
Ja want papiergeld was te moeilijk volgens de NS om te implemenrteren op hun automaten, terwijl het in de rest van de wereld wel werkt. Dat is nu de klantvriendelijkheid van de NS. Vooral die oude automaten die heel geveolig afgestled waren en waarbij vaak postbankpasje niet werkten, maar aan het loket en normale pinautomaten dan weer wel, waar je bij het loker dan 50 eurocent extra voor je kaartje mag betalen.quote:En er zijn automaten waar je met contact geld op kunt laden. Volgens mij in ieder geval een groot aantal NS automaten, maar dan alleen munten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |