abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:22:25 #51
305113 Onweerman
GeldersWeer.nl
pi_82068977
Nou jongens, het zit dus zo. Niet echt bizar veel onweer, maar meer de randverschijnselen. Kan veel organisatie plaatsvinden in waarschijnlijk wel meerdere lijntjes. Hangt veel windschering tgv de jet streak waarvan jullie al kaartjes lieten zien en dat is dan voornamelijk snelheiddsschering. Denk dat er een enkele supercell ontstaat en misschien ook een lichte spout produceert, maar denk niet dat er echt veel onweer gaat voorkomen. Zijn zeer snel trekkende buien dus ook geen sprake van wateroverlast.
pi_82069254
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:22 schreef Onweerman het volgende:
Nou jongens, het zit dus zo. Niet echt bizar veel onweer, maar meer de randverschijnselen. Kan veel organisatie plaatsvinden in waarschijnlijk wel meerdere lijntjes. Hangt veel windschering tgv de jet streak waarvan jullie al kaartjes lieten zien en dat is dan voornamelijk snelheiddsschering. Denk dat er een enkele supercell ontstaat en misschien ook een lichte spout produceert, maar denk niet dat er echt veel onweer gaat voorkomen. Zijn zeer snel trekkende buien dus ook geen sprake van wateroverlast.
Denk je dat de buien het halen tot het noord-oosten van het land ?
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:33:24 #53
305113 Onweerman
GeldersWeer.nl
pi_82069383
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 17:46 schreef JohnFoK het volgende:
kan iemand dit uitleggen in Jip en Janneke taal
wat kunnen we verwachten?
Zie bericht bovenstaand.

CAPE: hoeveelheid potentiële energie in de atmosfeer, veel mensen denken dat als de cape hoog is er gegarandeerd onweer komt, maar dat is niet waar. Er kan wel 3000 J/kg CAPE zijn en alsnog geen triggering voor buien (meestal op dynamische wijze, bijv. op of vlak voor een front, een convergentielijn waar wind van twee verschillende richtingen botst en de lucht verplicht moet stijgen, geforceerde convectie dus, trog, etc) waardoor er dus ook geen onweer voorkomt.

Lifted Index: als een luchtdeeltje stijgt en de hoogte van, ik dacht, 500 hPa (zo'n 5,5 kilometer) bereikt vergelijkt men de temperatuur van het luchtdeeltje met de omgevingstemperatuur op 500 hPa. Is die negatief dan is het gunstig: het luchtdeeltje is warmer dan de omgeving en kan daardoor nog verder stijgen. LI (Lifted Index) geeft dus in principe het stijgvermogen van lucht vanaf 5,5 km aan.

Is eigenlijk te berekenen met een hele makkelijke formule: T500hpa - Tluchtdeeltje = LI

CIN / CINH: tegenhanger van CAPE. Als er een capping layer hangt, een inversielaag op een bepaalde hoogte, dan is dat te zien doordat er een hoeveelheid CINH aanwezig is. Bij positieve CINH is er sprake van een capping layer en die moet dan eerst doorbroken worden om tot buienvorming / explosievere groei van buien / buienhoogte hoger dan de inversielaag, en zodoende de zwaarte te komen.

WINDSHEAR: verandering van snelheid (snelheidsschering) of windrichting (richtingschering) met het veranderen van de hoogte. In dit geval is het snelheidsschering omdat er op grote hoogte een enorme straalstroom staat, waardoor de verhouding windsnelheid grond en windsnelheid grote hoogte enorm is. Vooral bij richtingschering is de kans op supercells groot (heb je ook weer andere factoren voor nodig, maar goed, dat wordt te technisch). Is in kaarten te bekijken als LLS (Low Level Shear, in de onderste lagen van de atmosfeer) en DLS (Deep Layer Shear, in de bovenste lagen). SRH is Storm Relative Helicity en geeft rotatie aan.

Zo zijn er nog veeeeel meer factoren, en moet je ook nog eens kijken of er vrije convectie optreedt of het orografische / dynamische convectie (en dus buientriggering) is. Maar dat gaat te ver.

Nog meer info nodig? Nee? Ok dan
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:34:24 #54
305113 Onweerman
GeldersWeer.nl
pi_82069424
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:29 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

Denk je dat de buien het halen tot het noord-oosten van het land ?
Nou nee, denk niet eens dat jullie zo heel veel met buien te maken gaan krijgen. De stromingsrichting is oost / oostzuidoost en ik denk meer dat hoe zuidelijker je zit, hoe meer buien je op je pad krijgt.
pi_82069556
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:34 schreef Onweerman het volgende:

[..]

Nou nee, denk niet eens dat jullie zo heel veel met buien te maken gaan krijgen. De stromingsrichting is oost / oostzuidoost en ik denk meer dat hoe zuidelijker je zit, hoe meer buien je op je pad krijgt.
Erg leuk om een nieuwe weer fanaat op het forum te mogen verwelkomen!
Beoefen je ook een beroep in deze richting? Je weet er zo te zien genoeg van af!

Verder was ik er inderdaad al bang voor dat hier weinig zou gaan gebeuren.... ik zal mijn beurt rustig blijven afwachten.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:39:42 #56
305113 Onweerman
GeldersWeer.nl
pi_82069623
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:38 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

Erg leuk om een nieuwe weer fanaat op het forum te mogen verwelkomen!
Beoefen je ook een beroep in deze richting? Je weet er zo te zien genoeg van af!

Verder was ik er inderdaad al bang voor dat hier weinig zou gaan gebeuren.... ik zal mijn beurt rustig blijven afwachten.
Nee dat nog niet, maar wil ik zeker gaan doen. Ben nog iets te jong om al echt het beroepsleven in te duiken
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:50:17 #57
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_82070007
Als je onweerfreak bent... spullen pakken en naar Slowakije afreizen.

quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:39 schreef Onweerman het volgende:

[..]

Nee dat nog niet, maar wil ik zeker gaan doen. Ben nog iets te jong om al echt het beroepsleven in te duiken
broekkie
pi_82070018
Stukje van Bliksemdetectie:
quote:
Morgen aan het einde van de middag bereikt een gebied met een CAPE van 300 tot 500 J/kg het zuidwesten van Nederland en het westen van België. Er kunnen enkele buien ontstaan, maar deze buien zullen niet erg zwaar zijn. Een enkele onweersklap is niet uitgesloten.

Trekken deze buien het binnenland in, dan organiseren ze (misschien ontstaan er zelfs te veel buien) en kan er een enkele supercel ontstaan, want de Tornado Index is aanwezig en er staat ook een behoorlijke windschering. Bovendien zitten we ook nog in de positieve uitgang van de Jet, die de buien nog weer versterkt.
Hieruit kan ik concluderen dat ik (hier in Zeeland tegen Brabant aan) wel buien krijg, maar ze pas gaan organiseren als ze al zijn geweest?

Hoelaat komt de Estofex-update?
Life is Music
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:52:01 #59
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_82070068
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:50 schreef Fredo55 het volgende:
[..]

Hieruit kan ik concluderen dat ik (hier in Zeeland tegen Brabant aan) wel buien krijg, maar ze pas gaan organiseren als ze al zijn geweest?

vannacht is er weer een update van estofex , wij updaten zo nodig elk uur.
pi_82070137
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:39 schreef Onweerman het volgende:

[..]

Ah, een natuurtalentje!

Welkom in ieder geval

Ik zal verder voor de mensen even een korte samenvatting geven:

De temperatuur zal morgen erg worden beïnvloed door de koude bovenluchten en de stroming vanaf de relatief koude zee!
Ongeveer 11 tot 14 graden is daarom de meest realistische prognose.

De GFS geeft aan dat de windsnelheid relatief laag zal blijven... maar laat je niet opschrikken door de extreem snel trekkende buien die wel flinke windstoten met zich mee kunnen brengen!

De straalstroom/shear is zoals eerder genoemd wel erg heftig in het zuiden van de benelux, dat zal zorgen voor de snelle oosterlijke trekking van de buien tegen de avond!

De KO index geeft wel behoorlijk negatieve waarden voor België aan het einde van de dag.... daar zou zeker nog flink wat onweer kunnen ontstaan volgens deze index!

Echter stelt de Cape niet veel voor... een level 2 hooguit.... zoals ik al eerder zijn zal dat tot een waarde van ongeveer 600 J/kg komen, misschien genoeg voor een enkele donderklap!

Boog-echo's zijn een redelijke waarschijnlijkheid met flinke rukwinden af en toe als we de Low level shear & deep layer shear mogen geloven! De kans op een supercell is denk ik alleen aanwezig op de grens van Nederland en België!

Het heeft weinig zin om hier een neerslagkaart neer te gooien! Daar hebben we niet veel aan, vanwege de onzekerheid m.b.t. de buien die morgen potentie hebben om tot uiting te gaan komen!
Voor de noorderlingen zal er weinig te beleven zijn en in het zuiden/midden van NL en heel Belgïe kunnen de mensen beter nog een dagje de BBQ in de garage laten staan!
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:55:39 #61
305113 Onweerman
GeldersWeer.nl
pi_82070214
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:50 schreef Fredo55 het volgende:
[..]

Zo zit het ongeveer wel, ja. De windschering, de voornaamste reden waarom buien gaan organiseren, bereikt ongeveer zuidwesten als de buien al grotendeels het binnenland in zijn. Er ontstaan misschien nog wel enkele georganiseerde buien achteraan, het is dan ook niet één echte lijn, maar in eerste instantie niet echt georganiseerde buien.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:58:54 #62
305113 Onweerman
GeldersWeer.nl
pi_82070354
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:53 schreef horned_reaper het volgende:

Echter stelt de Cape niet veel voor... een level 2 hooguit.... zoals ik al eerder zijn zal dat tot een waarde van ongeveer 600 J/kg komen, misschien genoeg voor een enkele donderklap!

CAPE lees je af in Joules per kilogram zoals je doet, maar die 'level 2' betreft de Lifted Index (zie het bericht hierboven op pagina 2). De -2 betekent dat de temperatuur van het gestegen luchtpakketje op ik dacht 500 hPa 2 graden koeler is dan de omgevingstemperatuur op 500 hPa

Boog-echo's zijn een redelijke waarschijnlijkheid met flinke rukwinden af en toe als we de Low level shear & deep layer shear mogen geloven! De kans op een supercell is denk ik alleen aanwezig op de grens van Nederland en België!

Hm, bij nader inzien denk ik dat de kans op multicells vooral groot is en er misschien een enkele supercel ontstaat, maar die kans nog niet eens zo heel groot is. Dom, dom (van mij dan, om dat op te nemen in mijn verwachting. Niets persoonlijk aantrekken, edit) De SRH waarden zijn namelijk erg laag.

Verder een goede verwachting!
pi_82070497
Het Knmi heeft Zeeland&Zuidholland op het kaartje toegevoegd:

Edit:

Lekker tegenstrijdig ook.

[ Bericht 41% gewijzigd door Fredo55 op 30-05-2010 00:52:06 ]
Life is Music
  zondag 30 mei 2010 @ 12:06:28 #64
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_82094258
De BBQ valt nu al in het water
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  zondag 30 mei 2010 @ 12:15:45 #65
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_82094549
quote:
...S Netherlands, Belgium, Luxembourg, extreme W / SW Germany, extreme E France...

Some low-end instability will form near the centre of the upper low over the SW North Sea during the afternoon. This plume of unstable air will travel to the southeast with the left exit of a 45 m/s jet streak at 500 hPa, affecting most parts of the Benelux countries, W Germany and E France. Locally, 0-6 km deep layer shear reaches values around 40 - 45 m/s and EL temperatures are forecast around -30°C so that storms may profit from the intense vertical shear. Current thinking is that some convective lines will develop, posing a threat of severe wind gusts. It is likely that some storms within the line will contain mesocyclones. LLS will reach values of 10 - 13 m/s and in this environment with rich BL moisture, an isolated tornado may form. The severe wind gust / tornado threat should be maximised between 15 UTC and 00 UTC.
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  zondag 30 mei 2010 @ 12:22:12 #66
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_82094735
Pinkpop zal ook wel een waterballet zijn geworden .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zondag 30 mei 2010 @ 12:22:31 #67
17882 Razor21
Sinds 2001 op Fok!
pi_82094746
Hier (Almere) lekker veel regen zeg
Hoe groot is trouwens de kans op onweer?
Zo Razor21 misschien kunnen we de conducteurs afluisteren" vervolgens hoor je keihard door die trein GRRGG...Hallo hier ...blalblalb @#$%%@.....en iedereen kijkt dan onze kant op ook mijn kant..
pi_82094771
Nou, er zijn wat opklaringen onderweg.
Laat het eerst maar lekker opwarmen.
Life is Music
  zondag 30 mei 2010 @ 12:24:53 #69
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_82094814
Hier in Maastricht regent het illegaal. Niet te zien op buienradar... Zal te laag zitten.
  zondag 30 mei 2010 @ 12:26:45 #70
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_82094872
quote:
Op zondag 30 mei 2010 12:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
Hier in Maastricht regent het illegaal. Niet te zien op buienradar... Zal te laag zitten.
Hier goot het net ook. Was op buienradar niet te zien.
pi_82094894
quote:
Op zondag 30 mei 2010 12:22 schreef Razor21 het volgende:
Hier (Almere) lekker veel regen zeg
Hoe groot is trouwens de kans op onweer?
In het oosten en zuidoosten is de kans op onweer groot, met enkele actieve georganiseerde cellen.
Hoe zuidoostelijker je zit, hoe groter de kans op onweer, al wil ik niet zeggen dat het in Almere niet tot onweer kan komen maar die kans is beduidend kleiner dan in Limburg.
Life is Music
  zondag 30 mei 2010 @ 12:27:25 #72
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_82094899
Het regent eigenlijk al bijna de hele ochtend, terwijl de radar alleen wat kleine vlekjes laat zien.
  zondag 30 mei 2010 @ 12:32:01 #73
17882 Razor21
Sinds 2001 op Fok!
pi_82095021
Komt nu met bakken uit de hemel niet normaal meer zeg
Pinkpop 2010
Zo Razor21 misschien kunnen we de conducteurs afluisteren" vervolgens hoor je keihard door die trein GRRGG...Hallo hier ...blalblalb @#$%%@.....en iedereen kijkt dan onze kant op ook mijn kant..
  zondag 30 mei 2010 @ 12:40:32 #74
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_82095334
Hier is het al het hele weekend mooi weer
Ongeveer 0,3mm regen gehad.... verder is het hier nu een graad of 16 met plukken blauwe lucht!
  zondag 30 mei 2010 @ 12:56:59 #75
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_82095910
Volgende week zaterdag max. 26oC volgens de vrinden van 't KNMI.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')