Uit het ongerijmde. Kies maar een epsilon (bijvoorbeeld 1 om het simpel te houden), dan zou er een delta moeten zijn zodat blabla, maar als je x heel groot maakt, dan zie je dat dat niet kan.quote:Op woensdag 16 juni 2010 00:17 schreef BasementDweller het volgende:
Hoe kan ik bewijzen dat x³ niet uniform continu is op R?
Ah, merci.quote:Op woensdag 16 juni 2010 00:26 schreef thabit het volgende:
Hier staan ook wat links naar bronnen voor e2: http://www.research.att.com/~njas/sequences/?q=7%2C+2%2C+1%2C+1%2C+3%2C+18&sort=0&fmt=0&language=english&go=Search
Ik zou als ik jou was beginnen met het bekende artikel van Euler over kettingbreuken. Het origineel staat hier en een Engelse vertaling (met annotaties en bibliografie) vind je hier. Lees ook even wat Ed Sandifer hier over dit artikel van Euler heeft te zeggen. Euler leidt in zijn artikel o.m. een kettingbreuk af voor e2p/a. Er is dus wel een regelmatige kettingbreuk te geven voor bijv. e3, alleen zijn de elementen daarvan dan niet louter integers.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 23:26 schreef Hanneke12345 het volgende:
Mja, zat ik aan te denken, maar ik wil iets dat echt vertelt dat er regelmaat in zit. We hebben al wel mooie plaatjes, maar dat is niet afdoende bewijs ("Is de regelmaat die in deze plaatjes te zien is voor $e^2$ er ook echt, en kunnen wij dit bewijzen?
Deze regelmaat is er echt, en dat is ook wel te bewijzen. Op dit moment is dat bewijs nog in progress, maar kunnen we ons wel beroepen op andere bronnen.", wikipedia is geen bron)
Dat idee had ik al, maar het netjes opschrijven lukte nog niet.quote:Op woensdag 16 juni 2010 00:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Uit het ongerijmde. Kies maar een epsilon (bijvoorbeeld 1 om het simpel te houden), dan zou er een delta moeten zijn zodat blabla, maar als je x heel groot maakt, dan zie je dat dat niet kan.
Ook dat had ik zelf al bedacht (quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:13 schreef GlowMouse het volgende:
schrijf x³ - y³ = (x-y)(x² + xy + y²)
Wat bedoel je met twee verschillende delen?quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:07 schreef Jac0bus het volgende:
[ afbeelding ]
Vraag was: Sketch the solid whose volume is given by the integral and evaluate it. Integraal zelf staat dus onderaan in het plaatje. Maar ik snap totaal niet waarom dat volume twee verschillende delen heeft? r=2 en theta = pi/2 kan ik zo uit het plaatje opmaken, maar vanwaar die twee verschillende delen(dus 1 cylinder en 1 parabool 9-r2)?
Nee. e moet je vantevoren kiezen en dan moet het daarna voor elke d fout gaan.quote:Op donderdag 17 juni 2010 18:25 schreef BasementDweller het volgende:
Dus x²y - y²x = y(y+d/2)² - y²(y+d/2) = y³ + dy² + d²/4 - y³ - y²d/2 = dy² + d²/4 - y²d/2
Als y>1, dan dy² + d²/4 - y²d/2 > d + d²/4 - d/2 = d/2 + d²/4
Als je e de helft neemt van d/2 + d²/4 dan is x³-y³>e.
Ik denk dat dit wel goed is uitgewerkt zo.
Je zou ook een algemene redenering kunnen opzetten voor een willekeurige ε > 0 en aan de hand van de definitie van uniforme continuïteit laten zien dat de aanname dat je functie f(x) = x3 uniform continu is tot een tegenstrijdigheid leidt omdat er wel degelijk getallen x en y zijn met |x - y| < δ zodanig dat |f(x) - f(y)| > ε.quote:Op donderdag 17 juni 2010 18:45 schreef BasementDweller het volgende:
Ik neem e dus (d/2 + d²/4) / 2, en dan gaat het voor iedere d fout in die zin dat x³-y³>e, maar ik moet e dus vast kiezen? e=1 ofzo
Dus omdat de radius niet hoger mag zijn dan 2 zegmaar? Dat hij dan overgaat op een cylinder, omdat de paraboloïde anders er overheen zou gaan?quote:Op donderdag 17 juni 2010 18:28 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wat bedoel je met twee verschillende delen?
Als je bedoelt waarom die parabool opeens ophoudt en overgaat in de cilinder... dat heeft er mee te maken dat de gedefinieerde verzameling uit punten bestaat waar voor (x,y,z) binnen de cilinder én binnen de paraboloïde ligt.
Precies, de paraboloïde valt daar buiten de (x,y,z) waarvoor r<2.quote:Op donderdag 17 juni 2010 19:50 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Dus omdat de radius niet hoger mag zijn dan 2 zegmaar? Dat hij dan overgaat op een cylinder, omdat de paraboloïde anders er overheen zou gaan?
Dank, nu snap ik hemquote:Op donderdag 17 juni 2010 19:53 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Precies, de paraboloïde valt daar buiten de (x,y,z) waarvoor r<2.
Laten we eens aannemen dat de functie f(x) = x3 wel uniform continu zou zijn. Dan zou er volgens de definitie van uniforme continuïteit bij elke ε > 0 een δ > 0 moeten bestaan zodanig datquote:Op donderdag 17 juni 2010 19:45 schreef BasementDweller het volgende:
Zou iemand voor me willen opschrijven hoe het wel moet?
differentieer 2x/ln(x) naar x and watch the magic work:quote:
quote:Op zaterdag 19 juni 2010 21:34 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
differentieer 2x/Ln(x) naar x and watch the magic work:
( 2x/ln(x) )' =
2/ln(x) + 2x*(1/x)*(-1/ln2 x)
[snip]quote:Op zaterdag 19 juni 2010 21:34 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
differentieer 2x/ln(x) naar x and watch the magic work:
( 2x/ln(x) )' =
Dat laatste wist ik ja, maar zijn er wellicht andere, hippe trucjes om dat te omzeilen?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 22:30 schreef Riparius het volgende:
[..]
[snip]
Dit is fout, de afgeleide is niet 1/ln(x) maar 2/ln(x) - 2/(ln(x))2
Je verdoet trouwens je tijd, een primitieve van 1/ln(x) is niet in elementaire functies uit te drukken.
Ja, ook als je een primitieve niet in elementaire functies kunt uitdrukken zijn er soms mogelijkheden om een bepaalde (definiete) integraal exact te berekenen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van reeksontwikkelingen of door gebruik te maken van de residuenstelling uit de complexe analyse.quote:Op zondag 20 juni 2010 11:23 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
Dat laatste wist ik ja, maar zijn er wellicht andere, hippe trucjes om dat te omzeilen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |