Dat lijkt me het enige juiste idd.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 19:46 schreef kwiwi het volgende:
Ik herken het gelukkig niet, maar zouden jullie er niet voor kunnen zorgen dat hij hulp gaat zoeken/krijgt...?
Zoals bij veel verslaafden wil hij zelf niet inzien dat hij verslaafd is.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 19:46 schreef kwiwi het volgende:
Ik herken het gelukkig niet, maar zouden jullie er niet voor kunnen zorgen dat hij hulp gaat zoeken/krijgt...?
En klamp je daarbij vast aan z'n been en laat je tranen rijkelijk stromenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 19:54 schreef spijkerbroek het volgende:
Of ga op de zachte toer en zeg dat je hem niet wilt verliezen aan drank.
Hmm, waarom gaat je moeder niet bij hem weg? Uiteindelijk zeg je zelf al dat zij hier het meest de dupe van is. Klinkt misschien hard, maar ik weet niet hoe lang dit al aan het gaande is en hoeveel last jullie hiervan ondervinden. Praat je er wel eens met je moeder over? Wat bij mij heel goed heeft geholpen is praten, praten met iedereen, maar dat kwam sowieso omdat iedereen er over ging praten en nog steeds. Ook geeft ze (mijn moeder) het wel toe en zit ze regelmatig in de detox. Als jij hier last van hebt, of je denkt dat je vader een gevaar voor je moeder is (wat ik wel vind als je vader echt dronken zou rijden met je moeder achterop) dan kan je (eventueel samen met je moeder) een rechtelijke machtiging aanvragen, zodat elke keer als je vader een druppel gedronken heeft hij direct door kan naar Parnassia of iets dergelijks.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 19:45 schreef TheaTraal het volgende:
Vanavond zouden mijn ouders langskomen, maar omdat mijn pa (weer) teveel had gedronken gaat dit niet door.
Als het aan hem lag, zou hij zo met zijn dronken kop op de motor stappen en moest mijn ma maar mee achterop.
Gelukkig hoorde ik dit op tijd, zodat ik gezegd heb dat ze niet welkom zijn.
Vind het vooral rot voor mijn moeder, die overal de dupe van is.
Zou er niet van staan te kijken als ze op een gegeven moment ook aan de drank gaat.
Hoe kan ik dit voorkomen en wat kan ik doen in dit soort situaties?
Wie herkent dit en hoe ga je hier mee om?
Dat helpt niet. Sterker nog, dat werkt averechts. Alcoholisten zijn vaak ongevoelig voor moralisme.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 19:54 schreef spijkerbroek het volgende:
Spaar de flessen op die hij per week drinkt. Reken uit hoeveel alcohol erin zit. Vul een emmer/bak met dat aantal liters aan water en confronteer hem ermee. Misschien dat het helpt.
Dank je voor je advies.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:02 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Hmm, waarom gaat je moeder niet bij hem weg? Uiteindelijk zeg je zelf al dat zij hier het meest de dupe van is. Klinkt misschien hard, maar ik weet niet hoe lang dit al aan het gaande is en hoeveel last jullie hiervan ondervinden. Praat je er wel eens met je moeder over? Wat bij mij heel goed heeft geholpen is praten, praten met iedereen, maar dat kwam sowieso omdat iedereen er over ging praten en nog steeds. Ook geeft ze (mijn moeder) het wel toe en zit ze regelmatig in de detox. Als jij hier last van hebt, of je denkt dat je vader een gevaar voor je moeder is (wat ik wel vind als je vader echt dronken zou rijden met je moeder achterop) dan kan je (eventueel samen met je moeder) een rechtelijke machtiging aanvragen, zodat elke keer als je vader een druppel gedronken heeft hij direct door kan naar Parnassia of iets dergelijks.
Punt is, jij kan dit niet voorkomen. Denk hier goed aan. Ik heb mezelf jaren de schuld gegeven dat ik naar school ging op negenjarige leeftijd terwijl mijn 4 jaar jongere broertje alleen bij haar was en dacht dat ze dood was. Niet de schuld aan jezelf geven.
Hoe weet je dat zo goed?quote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:23 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat helpt niet. Sterker nog, dat werkt averechts. Alcoholisten zijn vaak ongevoelig voor moralisme.
Ermee confronteren werkt gewoon vreselijk slecht meestal. Het is luid en duidelijk tegen iemand zeggen "JOUW MANIER VAN LEVEN KLOPT NIET." terwijl zo'n persoon zich er best oké mee kan voelen. Wie ben jij om te bepalen hoe iemand moet leven?quote:
Jou punt klopt niet.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:35 schreef Friek_ het volgende:
[..]
. In dit geval berokkent iemand slechts schade op zichzelf, maar kan hiermee gewoon tevreden zijn.
Dat vind ik nogal relatief. Je kan ook stellen dat als zijn manier van leven hen niet bevalt, zij ook op kunnen stappen.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:54 schreef TheaTraal het volgende:
[..]
Jou punt klopt niet.
Hij schaadt vooral zijn gezin, iedereen in het gezin heeft er last van.
Zo ver ben ik nu ook. Wilde deze afspraak maken met mijn broer/zus.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 21:53 schreef EviL_AleX het volgende:
In mijn familie zijn ze voor het blok gezet: drank weg, of ik weg. Mijn opa gaf er gehoor aan, maar mijn vader liet mijn moeder geen andere keus dan opstappen.
Jij weet niet wat je zegt. Die kans is er altijd, want meestal is het makkelijker om te zien wat er goed gaat dan wat er slecht is. Waardoor sommige mensen wel meedrinken met hun partner. Het is echt beter om hulp te zoeken, nu het nog kan. Want om nou te zeggen dat het probleem alleen bij de vader ligt vind ik hoogst belachelijk zij trekt het zich in zo'n mate aan waaraan blijkt dat zij er een probleem mee heeft.quote:Op zondag 23 mei 2010 00:34 schreef demi-xx het volgende:
Vervelend voor je!
Zouzo hoef je echt niet bang te zijn
dat je moeder mee gaat drinken hoor!
Ik neem aan dat zij er nu ook een hekel aan heeft,
en wel verstandiger is?
Verder zou ik tegen je vader zeggen dat hij hulp moet zoeken, en als hij weigert, zeggen dat jij het dan gaat doen.
Als je dit allemaal niet wilt, moet je je er maar niet teveel
mee bemoeien. Het is immers zijn probleem.
sterkte
Allereerst, wat ontzettend rot voor jou! Ik denk dat je er heel goed aan doet je grenzen scherp te trekken, maar het blijft natuurlijk ontzettend jammer dat het zo ver gaat dat je ze uit je huis moet weren. Ik begrijp uit je verhaal dat je op jezelf woont, dat betekent 'gelukkig' enige afstand, maar dat geeft vaak ook een gevoel van machteloosheid. Ik denk niet dat dat gevoel weg zal gaan, totdat je accepteert dat het zijn keuze is om te drinken en een manier vindt om daar in je eigen leven mee om te gaan. Ze vertellen dat ze niet welkom zijn is misschien erg hard, maar het lijkt mij het enige juiste, voor zowel jou als hem. Hij kan wel mensen gebruiken die zo met hem omgaan, want zijn gedrag toestaan betekent dat hij het nog veel bonter kan gaan maken. (Afhankelijk van wat voor persoon hij is.)quote:Op vrijdag 21 mei 2010 19:45 schreef TheaTraal het volgende:
Vanavond zouden mijn ouders langskomen, maar omdat mijn pa (weer) teveel had gedronken gaat dit niet door.
Als het aan hem lag, zou hij zo met zijn dronken kop op de motor stappen en moest mijn ma maar mee achterop.
Gelukkig hoorde ik dit op tijd, zodat ik gezegd heb dat ze niet welkom zijn.
Ik herken het een beetje, bij mijn vader. Ik sta inmiddels ver genoeg van mijn ouders af en heb besloten hun problemen aan henzelf te laten. Let wel: Dat heeft lang geduurd en heel erg veel energie gekost om mezelf telkens te vertellen "Ik kan hen niet veranderen dat moeten ze zelf doen" en "Het is niet mijn taak hun leven te leiden". Wel heb ik mijn moeder er op gewezen dat ik denk dat mijn vaders geheugen achteruit gaat, maar of ze wat met die informatie doet is niet aan mij.quote:Wie herkent dit en hoe ga je hier mee om?
Begrijpelijk gevoel, maar je moeder is verantwoordelijk voor haar eigen leven. Ze heeft de keuze hier uit te stappen of zich anders op te stellen, al zal ze daar zelf misschien anders over denken.quote:Vind het vooral rot voor mijn moeder, die overal de dupe van is.
Wat je concreet kunt doen... Eum, misschien even je vaders en moeders huisarts bellen om die in te lichten. Ik zou me wel even goed afvragen wat je wilt bereiken en ik denk dat je je goed moet realiseren dat als puntje bij paaltje komt, je helemaal niks te zeggen hebt over wat je vader en moeder doen.quote:Hoe kan ik dit voorkomen en wat kan ik doen in dit soort situaties?
Sorry hoor, offtopic.quote:Op zondag 23 mei 2010 00:34 schreef demi-xx het volgende:
Vervelend voor je!
Zouzo hoef je echt niet bang te zijn
dat je moeder mee gaat drinken hoor!
Ik neem aan dat zij er nu ook een hekel aan heeft,
en wel verstandiger is?
Verder zou ik tegen je vader zeggen dat hij hulp moet zoeken, en als hij weigert, zeggen dat jij het dan gaat doen.
Als je dit allemaal niet wilt, moet je je er maar niet teveel
mee bemoeien. Het is immers zijn probleem.
sterkte
''Ik heb geen probleem met mijn alcohol-gebruik. Jullie hebben een probleem met mijn alcohol-gebruik''.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 20:54 schreef TheaTraal het volgende:
[..]
Jou punt klopt niet.
Hij schaadt vooral zijn gezin, iedereen in het gezin heeft er last van.
Maar denk wel dat ik het hard moet gaan spelen en hem niet meer wil zien als hij gedronken heeft.
Hier hetzelfdequote:Op vrijdag 21 mei 2010 21:53 schreef EviL_AleX het volgende:
In mijn familie zijn ze voor het blok gezet: drank weg, of ik weg. Mijn opa gaf er gehoor aan, maar mijn vader liet mijn moeder geen andere keus dan opstappen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |