Mannen duiken eerder de kroeg in om het op een zuipen te zetten.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:30 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Of mannen uiten het op een andere manier? Zou ook nog kunnen. Misschien op een meer agressieve manier ofzo?
Zoals ik al eerder zei, zelfbeschadiging komt even vaak voor bij mannen als bij vrouwen. Mannen verbranden zich of slaan zich echter vaker.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:30 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Of mannen uiten het op een andere manier? Zou ook nog kunnen. Misschien op een meer agressieve manier ofzo?
Ja maar wat schiet je er dan mee op? Het enige wat je doet is je geestelijke pijn proberen te vergeten door lichamelijke pijn te veroorzaken.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:29 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat het lastig te begrijpen is, maar om aandacht vragen gaat het zeker niet. Misschien zijn er wat die het daarom doen, maar de meesten proberen daarmee toch echt andere pijn even te vergeten/verdrukken.
Vermoedelijk richten mannen hun agressie eerder op de wereld om zich heen. Ik ken maar weinig vrouwen die in een kroeg de boel kort en klein slaan, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:25 schreef macondo het volgende:
Waarom mensen het doen is niet echt voer voor discussie. Maar waarom vooral (alleen?) vrouwen zich snijden - dat is andere koek. Zou het kunnen zijn dat vrouwen gewoon labieler zijn?
Ja precies. Op zo'n moment is fysieke pijn blijkbaar beter te verdragen dan de geestelijke pijn.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:31 schreef fratsman het volgende:
[..]
Ja maar wat schiet je er dan mee op? Het enige wat je doet is je geestelijke pijn proberen te vergeten door lichamelijke pijn te veroorzaken.
Dat lost het probleem (pijn) op. Geestelijke pijn is moeilijker te 'overleven' dan fysieke pijn.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:31 schreef fratsman het volgende:
[..]
Ja maar wat schiet je er dan mee op? Het enige wat je doet is je geestelijke pijn proberen te vergeten door lichamelijke pijn te veroorzaken.
De toevoeging "en anderen met mij" is doorgaans geen teken van een sterke argumentatie.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:27 schreef fratsman het volgende:
[..]
Kijk uit wat je zegt.
Ik vind het een verknipte manier van aandacht vragen. Dat is mijn mening, maar daar zijn de dames hier niet van gediend, ook niet als ik (en anderen met mij) aangeef dat er genoeg andere oplossingen zijn als je met jezelf in de knoop zit. Jezelf zitten snijden is dat in ieder geval niet.
Dat is overigens niet raar.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:32 schreef dotKoen het volgende:
Het is overigens wel typerend voor adolocenten om bij psychiatrische klachten zelfbeschadigend gedrag te vertonen, dat komt vaker voor bij adolocenten dan bij volwassenen met psychiatrische klachten.
Wij geven een mening. Daar hoeven anderen het niet mee eens te zijn.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:33 schreef macondo het volgende:
[..]
De toevoeging "en anderen met mij" is doorgaans geen teken van een sterke argumentatie.
Wat jij vindt is niet zo van belang, uit onderzoek blijken namelijk heel andere oorzaken, die reeds genoemd zijn in dit topic. Andere oplossingen zijn er zeker, maar bij een psychische stoornis staat men daar niet altijd voor open.
Maar het al dan niet baseren van meningen op feiten maakt een mening meer of minder validequote:Op donderdag 20 mei 2010 22:35 schreef fratsman het volgende:
[..]
Wij geven een mening. Daar hoeven anderen het niet mee eens te zijn.
Andere mensen op hun bek rossen of dingen slopenquote:Op donderdag 20 mei 2010 22:30 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee, die doen dat thuis. Bij voorkeur met het servies.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:32 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Vermoedelijk richten mannen hun agressie eerder op de wereld om zich heen. Ik ken maar weinig vrouwen die in een kroeg de boel kort en klein slaan, bijvoorbeeld.
schattigquote:Op donderdag 20 mei 2010 22:36 schreef Paul het volgende:
[..]
Andere mensen op hun bek rossen of dingen slopen
Je mag ook van mening zijn dat aardbeien aan bomen groeien, of dat het WK voetbal op de noordpool gehouden zal worden dit jaar. Maar ja, dan wil op het gegeven moment niemand meer met je praten..quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:35 schreef fratsman het volgende:
[..]
Wij geven een mening. Daar hoeven anderen het niet mee eens te zijn.
.Koen, maar dan heb je het over zelfbeschadiging in een bredere vorm? Fysiek zelfbeschadigen doen jongens volgens mij weinig, wellicht dat sociaal zelfbeschadigend gedrag voorkomt onder jongens?quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:39 schreef dotKoen het volgende:
Graag herhaal ik hierbij nog maar eens dat, hoewel snijden typisch bij vrouwen voorkomt, zelf-beschadigend gedrag helemaal niet zo veel vaker bij vrouwen dan mannen voorkomt.
Dus de overlast veroorzakende hangjongeren met broeken op hun knieën en yankee petjes op hun hoofdjes zijn eigenlijk allemaal hartstikke emo en depressief?quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:36 schreef Paul het volgende:
[..]
Andere mensen op hun bek rossen of dingen slopen
Wat wordt er in je leven dan op dat moment moeilijk? Zijn het dingen die je zelf doet, dingen die anderen doen of dingen waar niemand eigenlijk iets aan kunt doen?quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:41 schreef Evienne het volgende:Inmiddels was ik daar dus vijf jaar van verstoken gebleven, maar als het leven moeilijk wordt.
Even je vuisten tot bloedens slaan anyone?quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:40 schreef macondo het volgende:
[..]
Je mag ook van mening zijn dat aardbeien aan bomen groeien, of dat het WK voetbal op de noordpool gehouden zal worden dit jaar. Maar ja, dan wil op het gegeven moment niemand meer met je praten..
[..]
.Koen, maar dan heb je het over zelfbeschadiging in een bredere vorm? Fysiek zelfbeschadigen doen jongens volgens mij weinig, wellicht dat sociaal zelfbeschadigend gedrag voorkomt onder jongens?
Onder de definitie van 'deliberate self-harm' valt je inlaten met verkeerde mensen eigenlijk niet, maar je verhaal het illustreert wel goed dat snijden slechts een van de vele uitingsvormen van zelfbeschadiging is.quote:Op donderdag 20 mei 2010 22:41 schreef Evienne het volgende:
Het is een houvast op moeilijke momenten, wellicht omdat er bij eerdere zelf-pijniging inderdaad endorfine is vrijgekomen.
Is het een verslaving? Ik neig naar een 'ja'. Tot mijn 22ste heb ik aan automutilatie gedaan. Inmiddels was ik daar dus vijf jaar van verstoken gebleven, maar als het leven moeilijk wordt (en dat doet het steeds weer) is mezelf pijnigen het eerste waar ik aan denk.
Om alleen te focussen op snijden is te beperkt. Automutilatie kan op zoveel niveaus, ik heb mijn haren uitgetrokken, mezelf uitgehongerd, me willens en wetens met verkeerde mensen ingelaten, dat soort dingen vallen daar ook onder.
Dat zie je inderdaad vaker bij zelfbeschadiging: ontoereikende copingstijlen. Bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie kan daarom helpen de symptomen te verminderen. Daarnaast moet de onderliggende stoornis (die er vaak toch wel is) natuurlijk ook behandeld worden.quote:Ik bevond dat het toch écht verslavend was, toen ik enkele maanden geleden op een dieptepunt de uitweg vond in m'n hoofd zo hard tegen de muur aan rammen dat ik knock out ging. Terwijl ik toch een paar vriendinnen heb die ik op elk moment van de dag mag bellen teneinde dit soort dingen te voorkomen, dat wéét ik, maar daar denk ik enkel aan als de nood niet al te hoog is.
Zo durf ik dus ook eerlijk te beweren dat ik niet dom ben, en zeker geen aandachtshoer, ook niet totaal labiel. Men noemt mij wel eens een borderliner, maar ik weet (vooral op het moment suprème) gewoon geen andere manieren te bedenken om met die overweldigende emoties om te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |